Welk bit op buitenrit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjessiex

Welk bit op buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:32

Mijn paard loopt in de bak fijn op een dubbelgebroken watertrensje maar nu gaat het op buitenrit de laatste tijd niet lekker en aangezien ik altijd buiten rijd ivm spat en maar af en toe in de bak wordt dit nu wel vervelend..
Ze loopt ontzettend te drammen dus wil misschien voor buiten met een ander bit gaan rijden dus vandaar dat ik van jullie wil weten met welk bit je buiten rijd en waarom?
Laatst bijgewerkt door xjessiex op 08-11-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Welk bit op buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:36

Met hetzelfde bit als waarmee ik dressuur en spring. Soms ook bitloos. Ook mijn paard kan wat drammerig zijn bij een buitenrit omdat ze het ontzettend leuk vind en graag wil. Maar een ander bit gaat echt niet helpen, al denk je misschien van wel. Dat drammen blijven ze dan toch doen. Probeer wat meer dressuurmatig te rijden in het bos, dat leidt je paard wat af.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:52

En met wat voor bit rijd je dan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:54

Een Myler comfort snaffle wide barrel level 1 met een MB02 mondstuk. De meest simpele uitvoering van de Mylers dus.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:01

Ik heb bij mijn vorige tinker weleens geexperimenteerd met diverse bitten. Een tiedemann is een eerlijk en vriendelijk bit, die bij sterkere inwerking een hele lichte hefboomwerking krijgt. wordt veel gebruikt in de jacht. Ik merkte dat mijn paard dan na een aantal keren toch nog weer sterker werd...je komt gauw in een vicieuze cirkel.

Evt. kan een pelham handig zijn, maar dan moet je wel met 2 teugels rijden (dus niet zo'n verbindingsriempje gebruiken). Je kan dan de onderste teugel vrij los laten en die alleen pakken als ze zich te sterk maakt.

Dat vind ik persoonlijk een eerlijker oplossing dan bijv. een pessoa. Dat vind ik geen eerlijk bit en ik heb hem nooit gebruikt.

Maar uiteindelijk kan een paard bijna overal doorheen drammen; het is beter om (ook) te werken aan gehoorzaamheid aan het bit. Alleen weet ik dat het heel gemakkelijk is om alleen maar te roepen dat je het rijtechnisch moet oplossen.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:05

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:06

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:07

beantsje schreef:
chan_fritsje schreef:
Ik heb voor buitenrit (of als hij echt sterk is) gewoon een recht bit met ronde ringen aan de zijkant. http://divoza.com/isroot/DivozaStore/listImages/w_wit197/w_14220.jpg
Daar loopt hij heel goed, normaal rij ik ook op een dubbelgebroken trensje.

Grappig, volgens mij is dat nog zachter dan een gebroken bit.

Ja las ik net ook ergens, maar degene die mij lesgeeft adviseert deze bitten vaak bij 'n sterker paard en hij loopt er echt goed op, altijd een x het proberen waard toch ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:08

super! Blijkt dat je toch maar gewoon dingen moet proberen; tenslotte is elk paard anders!

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:09

beantsje schreef:
super! Blijkt dat je toch maar gewoon dingen moet proberen; tenslotte is elk paard anders!

Indd:) Hoop dat TS er ook wat aan heeft!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:20

Buiten rijd ik met een ander bit omdat zij anders echt de race mood heeft. ja leuk dat zij het net zo leuk vind maar ze moet wel luisteren. Nu is dat geen probleem meer maar het bitje vind ze wel heel fijn. Tevens rijd ik haar nu ook bitloos als ze braaf is en luisterd ze super naar mijn stem. Ik rijd met een utrechts stangetje oftewel een licht men bitje. Deze kan ik op 2 standen zetten. De liste is als een gewoon stangetje en eentje lager is met een lichte hefboom werking. De reden van dit bit is dat het stabiel in de mond ligt en niet klappert zoals een pessoa bit en minder hefttig is als een pelhalm en je kan met een teugel rijden. Het wordt ook wel een bokke bit of kikkerbitje genoemd

de foto is het bit waar ik mee rijd. In het begin reageerde ze er erg heftig op maa naarmate de dagen verstreken werd ze er erg fijn op te rijden.

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:57

Ik rij mijn merrie buiten met een touwhalster, in de bak met dubbel gebroken watertrensje. In de bak neemt ze dat keurig aan, maar buiten stelt ze andere prioriteiten en gaat ze ermee lopen klooien, met haar hoofd zwaaien en gooien, echt heel irritant. Op een touwhalster reageert ze buiten wel goed en laat zich er gemakkelijker mee terugnemen (ze is nogal dol op hardlopen).
Soms is een ander bit of geen bit een oplossing, soms gaat het om een andere manier van rijden. Aan jou de keuze wat het zal worden.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:04

Ik heb ook wel eens wat anders geprobeerd dan mijn dubbel gebroken K&K.
Op de K&K loopt ze toch het beste.

Buiten wil ik nog al eens varieren tussen bit, kaptoom of een glucksrad.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:22

Rijtechnisch denk ik dat er weinig aan te doen valt aangezien ze het wel gewoon braaf kan want het ze doet het niet de hele tijd.
Ik heb afgelopen week een paar dagen met een utrechts stangetje gereden en dit ging goed, heel fijn op mn hulpen. heb bijna geen druk hoeven te gebruiken om ze rustiger te laten lopen, maar heb mn teugels er bijna niet bij durven pakken en aangezien ze ook wel wat dressuurmatig moet doen op buitenrit weet ik niet of dat met dit bitje kan?
Alleen ik lees misschien wel te veel op bokt maar heb het eens opgezocht en het rijden met een uitrechts stangetje wordt enorm afgekraakt.
Daarom zat ik te denken aan een ongebroken watertrensje want daar hoorde ik ook wel positieve dingen over.
Maar zoals al gezegt wordt elk paard is ook weer anders.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:38

Mijn paardje loopt normaal gesproken prima op een dubbelgebroken watertrens maar bij regenachtig weer blijkt hij bang te zijn voor spetterende auto's waardoor hij er echt wel eens vantussen wilde. Nu rijd ik hem buiten met een pelhambit met ongebroken mondstuk en een tongboogje en met een verbindingsriempje ( dressuurmatig gezien is het idd. beter om met 2 teugels te rijden). Hier loopt hij echt perfect op. In het bos rijd ik hem nooit aan de teugel dus hoeft de pelham niet in te werken. Een lichte contactteugel is voldoende. Een pelham geeft mij een stukje reserve voor echte "noodgevallen". Het is best wel een scherp bit maar als je het alleen in laat werken op het moment dat het écht nodig is, dan heb je je paard gelijk onder controle. En die zekerheid in het verkeer is mij dat wel waard. NB: Ik vind een pelham geen bit dat geschikt is voor iedereen. Je moet wel met gevoel kunnen rijden en een rustige hand hebben.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:44

beantsje schreef:
...Dat vind ik persoonlijk een eerlijker oplossing dan bijv. een pessoa. Dat vind ik geen eerlijk bit en ik heb hem nooit gebruikt....

Waarom vind je een pessoabit geen eerlijk bit? Het werkt ( dacht ik) toch slechts als een gewone trens maar dan met een lichte hefboomwerking als je de teugels in een ring eronder gespt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:45

Met een hackemore :) Lekker makkelijk op buitenrit (gras plukken blijft lekker!) & fijne werking.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:47

robin_hood schreef:
beantsje schreef:
...Dat vind ik persoonlijk een eerlijker oplossing dan bijv. een pessoa. Dat vind ik geen eerlijk bit en ik heb hem nooit gebruikt....

Waarom vind je een pessoabit geen eerlijk bit? Het werkt ( dacht ik) toch slechts als een gewone trens maar dan met een lichte hefboomwerking als je de teugels in een ring eronder gespt?

Omdat het een gebroken bit is (wat al scherper inwerkt dan ongebroken) in combinatie met hefboomwerking.
Bovendien wordt bij andere bitten met hefboomwerking de inwerking begrensd door een kinketting; bij een pessoa niet.
Dat maakt hem tot een bijzonder pittig inwerkend bit.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:25

Oké, bedankt voor de uitleg. Ik denk wel dat je gelijk hebt als ik dit zo lees. Is een dubbelgebroken pessoa vriendelijker dan een enkelgebroken pessoa?

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:25

robin_hood schreef:
Oké, bedankt voor de uitleg. Ik denk wel dat je gelijk hebt als ik dit zo lees. Is een dubbelgebroken pessoa vriendelijker dan een enkelgebroken pessoa?

Ik denk dubbel omdat een enkel gebroken een wat meer knijpende werking heeft en meer dit / \ doet dan een dubbelgebroken bitje.
Heb weer een aantal dagen met mn dubbelgebroken bit gereden dat ging goed maar vanmiddag op het strand maakte ze zichzelf weer zo sterk.(wat overigens in mijn ogen de schuld was van 2 kinderen op haflingers die al gillend in galop voorbij kwamen.)
Wat zou qua ander bit de fijnste optie zijn denken jullie??

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:23

Mijn pony heeft ook al behoorlijk wat bitten in zn mondje gehad. Een dubbelgebroken bitje, een pelhalm, een of ander scherp westernbit enz enz...
Maar nu rijden we bitloos, en dat gaat super!!! :)
Hij is nogal een drammer maar sinds we bitloos rijden is hij veeel fijner te rijden. Ik rijd met een bitloos hoofdstel wat net zo werkt als een sidepull.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:31

Ik heb nog wel e.e.a. in mijn kast liggen (hackamore, ongebroken trens, dubbelgebroken kneveltrens, ongebroken pelham). Weet niet of het Haifa's maat is maar je mag ze altijd lenen om eens te kijken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:38

Mijn pony kan ook behoorlijk drammen, werd vroeger met stang en slof gereden omdat ze anders zo gezegd "niet te doen was" buiten.
Ik rij nu al een paar jaar bitloos buiten en het hele gedram is over. Ze wil nog wel eens dribbelen als ik met andere paarden ben, maar ze is makkelijker terug te nemen en zelfs te rijden op alleen een neckrope (de teugels hangen er dan uiteraard wel bij).
Kleine kanttekening; ze is inmiddels ook wel 23 dus wat rustiger geworden dan vroeger, maar haar karakter heeft ze nog zeker wel.
Ik zou nu niet zomaar direct bitloos buiten gaan rijden met je paard, maar denk dat dit wel iets is om over na te denken..

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:53

delerium schreef:
Ik heb nog wel e.e.a. in mijn kast liggen (hackamore, ongebroken trens, dubbelgebroken kneveltrens, ongebroken pelham). Weet niet of het Haifa's maat is maar je mag ze altijd lenen om eens te kijken.

Ik zat me toevallig gisteren te bedenken dat jij met andy buiten ook met een ander bit reed..
Welke was dat geloof dat je er toendertijd 2 teugels aan had hangen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:31

klopt, ongebroken pelham was dat met 2 paar teugels. Heb hem nog liggen (tenminste, ander exemplaar maar wel hetzelfde, de eerste is met Andy meegegaan) alleen heb ik er geen kinketting voor. Die zou je dus nog even moeten halen. 2 paar teugels heb ik ook nog wel.

Is overigens een maatje 13,5.