1e keer naar buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

1e keer naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 23:17

Hoi, :D

ik ben vorige week met mijn fries voor het eerst naar buiten geweest. ze was op de weg niet bang, maar op een zandpad en in de bossen wel. maar als ik naast haar loop is het veel minder. is het beter om haar eerst een keer aan de hand mee te nemen?

Leinearthur

Re: 1e keer naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:20

is ze al verkeersmak?

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 23:24

ja 100% verkeersmak. ze heeft altijd met de kar op de weg gelopen, maar nog nooit in de bossen geweest. dat vind ze dus dood eng

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:27

misschien kan je een keertje iemand meevragen de de eerste keer of de eerste paar keren er naast loopt als je naar buiten gaat.
dit kan dan eventueel met een halster touw ;)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:29

Ik ben zelf de eerste keren met iemand die een braaf paardje had het bos in gegaan. Als hij in het begin iets heel eng vond ging ik eraf (dat zien ze in mijn ogen als jong paard nog niet als hun zin krijgen) liep ik er een paar keer langs en ging erop en dan nog een keer er langs.
Zelf heb ik altijd het idee dat ik ernaast toch iets minder te zeggen heb als erop, daarom zou ik ook niet wandelend naar het bos gaan maar dat is persoonlijk.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:37

Ik zou aan de hand gaan, mits je een goede basis hebt in grondwerk met je paard en je paard op de grond dus naar je luistert. Of eventjes afstappen als je bij het bos aankomt... Kan je altijd aan de hand wat door het bos wandelen en dat daarna herhalen onder het zadel... Kan natuurlijk ook met een ander ervaren paard erbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:11

Erop heb je altijd meer te vertellen dan ernaast, zelfs een paard die aan de hand braaf is kan schrikken en zich lostrekken, ik zou dus nooit ernaast gaan lopen! Wat je wel kan doen is iemand meenemen, die meewandelt of fietst. Dat geeft toch net wat steun en diegene kan jou ook helpen als ze ergens niet langs durft. Het is toch ook gewenning, dus vaker gaan en je zal merken dat ze het vanzelf minder eng gaat vinden.

Ik moet trouwens wel zeggen dat je voor het aanleren van buitenrijden wel het minst makkelijke jaargetijde hebt uitgekozen (op de winter na misschien), want vanwege de wind en de vallende blaadjes/eikels e.d. zijn de meeste paarden nu frisser buiten en schrikken ook makkelijker. Wij hebben zelf een doodbraaf paard van bijna 18 maar die ziet ook spoken als hij de wind op zijn kont voelt en over een bospad loopt, zeker als er net een blaadje voor zijn neus naar beneden dwarrelt. Let dus ook goed op de weersomstandigheden als je naar buiten gaat en houdt er rekening mee dat je paard anders kan reageren dan je misschien gewend bent.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:57

veel wandelen helpt altijd zeker in de herfst periode en ik zou (als het kan) een ander braaf paard meenemen als je er weer opgaat, misschien kan sommige dingen thuis nog eens oefenen??
succes

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:46

Ik rijdt zelf nu drie jaar (pas... :D )
maar mijn haffie is altijd een beetje zenuwachtig als ie zonder iemand weg gaat,
dus neem ik altijd iemand mee... dan is ie altijd superbraaf
en schrikt hij nergens van!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:00

SusanH schreef:
Erop heb je altijd meer te vertellen dan ernaast, zelfs een paard die aan de hand braaf is kan schrikken en zich lostrekken, ik zou dus nooit ernaast gaan lopen!

Ieder zijn eigen keuze, maar als een paard zodanig schrikt dat het zich lostrekt, zal het onder de man zodanig schrikken dat je er zomaar af kunt liggen. Er is geen "altijd" of "nooit" bij paarden, doe datgene wat je past. Wandelen kan zeker wel helpen om een paard te leren dat een bos veilig is, een ervaren paard erbij ook.
Persoonlijk heeft een ervaren paard erbij mijn voorkeur en dan is aan de hand of onder het zadel van minder belang. Zonder ervaren paard zou ik beginnen met wandelen in het bos, mits je inderdaad een goede verstandhouding hebt opgebouwd met het paard op de grond.

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:08

Ik zou er zelf ook voor kiezen om samen met een ander (rustig) paard te gaan. Bijvoorbeeld met een paard waar hij ook mee buiten staat.
Mijn eigen ervaring is dat als er iemand anders meeloopt/fietst ze ook wel rustiger zijn, maar met een ander paard werkt denk ik toch het beste.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:33

Jootjee schreef:
Ik zou er zelf ook voor kiezen om samen met een ander (rustig) paard te gaan. Bijvoorbeeld met een paard waar hij ook mee buiten staat.
Mijn eigen ervaring is dat als er iemand anders meeloopt/fietst ze ook wel rustiger zijn, maar met een ander paard werkt denk ik toch het beste.

Inderdaad als er niemand mee kan gewoon iemand mee laten wandelen, vaak is het voor jezelf een veilig gevoel dat er iemand achter / voor loopt en dat breng je toch over op je paard. Alleen mijn ervaring zorg wel dat hij niet alleen achter degene aan loopt die mee is want dan wil ie straks nooit meer alleen, dus af en toe wel voorop rijden zodat hij zelf leert verkennen en als back up iemand erbij.

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:37

misschien kan je de eerste paar keren iemand meenemen, die ernaast / ervoor loopt zodat ie weet dat het helemaal niet eng is, en als er dan iets gebeurd is het ook fijner als er de eerste paar keren iemand bij is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:53

Miscchien met een oud en vertrouwd paard het bos in? Of lekker wandelen met halster en touw door het bos?

lissaagirl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:40

aan het begin zijn ze altijd bang bij de bossen enzovoort.
omdat de bossen meer lawaai maken. :D

Tikamishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:31

Ik ga wel mee met het idee van een wat kalmer paard mee nemen, als je die bij de hand heb natuurlijk. anders wordt het ook nog lastig.

En anders idd lekker wandelen tot hij wat geruster is, ik wandelde vroeger met mijn jaarling echt uren overal langs. die is nu dan ook super verkeersmak.

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:37

ik zou ook een rustige paard mee nemen en misschien nog iemand die er eerst nog even met je mee loopt

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:40

wat ik ook wel eens doe een op de paard en de ander er naast lopen door het bos

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:46

met mijn paard heb ik meestal meer te zeggen als ik erop blijf zitten, wel is het handig om een andere ruiter mee te vragen met een lekker rustig paardje, die als het ware jou paardje een beetje gerust kan stellen. Is de situatie echt onhandelbaar kan je altijd nog afstappen. Succes!

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:41

is zou er ook voor kiezen om met een ander paard mee te gaan en afwisselen met voorop lopen zoals hierboven ook nog genoemd is. De andere optie om iemand mee te lopen/fietsen is ook een idee. Het belangrijkste is gewoon dat je paardje leert dat hij niet bang hoeft te zijn en denk toch dat op deze manier dat het beste geleerd kan worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:10

Ik zou ook iemand meenemen met een rustig paard. Is toch vertrouwder. En zelf om de nek van je paard een extra (halster)touw knopen om je vast te kunnen houden mocht het mis gaan.
Nu heb ik zelf een erg braaf paard onder mijn kont die prima te vertrouwen is, dus loop ik zelf niet tegen die problemen aan :=

pattyellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:52

Jaa dat zou ik wel doen, of een ander paard meenemen die laat zien aan jou paard dat het niet eng is.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:49

Dat is wel slim maar de eerste keer kan je beter met een begeleider !
Want friezen kunnen best sterk zijn dus het is wel aanderaden als hij echt bang is akn je ook met een manege : http://www.FNRS.nl
misschien helpt dit !

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:54

Lekker een boswandeling met je paard maken!!