erge angst voor viaducten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

erge angst voor viaducten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 00:05

Ik heb een schat van een haflinger. Ze gaat echt voor mij door het vuur als het moet. Wij maken alleen nog maar buiten ritten. Omdat wij beide niet echt van dressuur houden. Ze is voor eigenlijk niks bang, groot verkeer, klein verkeer, andere dieren, eikels die op haar kont vallen, niks doet haar echt iets.

Maar er is 1 ding, waarbij ze staat te trillen als een rietje, haar neus gaten wijd open heeft staan, ontzettend door gaat zweten, veel gaat poepen, maar 2 drollen en behoorlijk dun. Er is maar 1 ding wat ze echt niet leuk vind en bang voor is. Nee, niet bang maar angstig, dat is het goede woord. Over een viaduct moeten lopen.

Ik ben 1 keer eerder met haar over een viaduct gegaan. Toen had ik haar nog maar een jaar op zo iets. En toen ging ik in een harde galop over de viaduct heen. En toen moest ik nog terug. Terug weg ging toen ook in een harde galop. Dit was heel eng, want terug rijden was geen spraken van, en met ijzers over het asfalt is eng. Geloof mij maar!

Nou wilde ik, 2 jaar later toch nog een keer proberen. Nu was (dacht ik) slimmer. Ik was voor het viaduct er af gestapt, om met haar mee te lopen. En ik heb het geweten! Ze ging hard lopen, ze was enorm angstig. Maar ze stapte wel, al was het behoorlijk door. Enorm hing ze tegen mij aan, en ze liep een eind voor mij. Ik heb geprobeerd (een aantal keer om haar van me af te houden) maar dit lukte bijna niet. Ook het voor me uit lopen kreeg ik niet opgelost.

Nu vraag ik me af. Kan ik mijn 15 jarige haflinger nog leren dat viaducten niet eng zijn? Ik heb natuurlijk geprobeerd om een aantal keren op en neer te lopen, maar dit had geen effect. De terug weg ben ik via een wild viaduct gegaan. Dat wil zeggen aan 1 kant takken enzo, en aan de zijkanten platen dat je de auto's niet ziet rijden. Maar ook hierbij was ze heel angstig.

Heeft iemand nog een idee. Of zeggen jullie vermijd gewoon viaducten/bruggen?

Roselie

Re: erge angst voor viaducten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:06

Misschien een keer samen gaan met een braaf paard erbij. Zo heb ik het ook gedaan met mijn oudje (23)en jaarling(17 maanden)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 00:11

Nou ik vermoed dat ze ooit iets naars heeft mee gemaakt op een viaduct. Maar dat zijn vermoedens. Want ze vond eerst water ook eng, maar daar krijg ik haar nu wel gewoon in.(ze is zelfs water rat geworden!)

Heb het wel overwogen om iemand een keer mee te nemen. Alleen met een ander paard is ze zo wie zo drukker. Als er geen andere oplossingen zijn, kan ik altijd dit nog proberen! thnx ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:12

tja, dat is het enige wat je kunt proberen denk ik. samen gaan en zover mogeijk in het midden lopen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:14

Met een ander paard erbij, of zelf regelmatig in de buurt van een viaduct gaan staan, laten kijken en weer terug. Steeds een stukje verder, afleiden emt wat lekkers bijvoorbeeld of -wat soms ook kan- naast het viaduct laten grazen aan de hand.
Gewoon een kwestie van vaak doen eigenlijk :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:14

Ja hoor dat kan ze zeker leren.
Maar wil je nooit meer in galop over een viaduct gaan, echt heel erg gevaarlijk, er zal maar net iemand aan de andere kant het viaduct op komen of je paard glijd uit. En dan heeft ze echt een reden om bang te zijn dus stap liever af.

Maar ik denk dat het wel te leren valt. Zelfs de meest brave paarden vinden een viaduct eng, leef je maar eens in; Een paard ziet maar weinig diepte dus een auto of vrachtwagen die van onderaf aan komt razen lijkt te gaan botsen, niks raar dat een paard dat eng vind.

Neem haar gewoon eens aan de hand, evt met bit in zodat je haar goed kunt houden en neem een zak snoepjes mee. Blijf eerst zover mogelijk van het viaduct af staan maar wel zo dat ze het verkeer wat er onderdoor gaat kan zien, stel haar gerust, geef haar lekkers enz tot ze rustig wordt.
Vervolgens loop je eens een paar passen naar voren en weer wachten tot ze rustig is. Zo ga je steeds een stap verder tot je uiteindelijk op het viaduct zelf staat.
Als ze goed rustig is, probeer dan eens midden over het viaduct te lopen, zodat ze dus moeilijk naar beneden kan kijken. Probeer haar rustig te houden en stop midden op het viaduct, stel haar gerust en laat haar eens rondkijken.
Als dat allemaal goed gaat loop je nog een keer het viaduct over maar nu een meter meer richting de kant, als dat goed gaat ga je nog iets verder richting de zijkant enz.
Probeer het te verspreiden over meerdere dagen, dus niet ineens willen oversteken, eerst maar eens rustig zijn op een plek waar ze normaal al bang is, dan is het genoeg en mag ze weer naar huis.

Probeer als het even kan een ervaren paard mee te nemen, dan gaat het wennen 10x sneller.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:20

Annelies, ik denk niet dat ze vrijwillig in galop ging maar dat de pony er in galop overheen ging?

Wat ik trouwens standaard doe, is het hoofd de andere kant op vragen. Dus de eerste helft komt het verkeer van links bijvoorbeeld, dan vraag je het hoofd iets naar rechts, komt het verkeer van rechts vraag je het hoofd iets naar links.
Het aan zien komen van de auto vinden ze vaak enger ('straks rijdt hij me aan!') dan het weg zien rijden :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 00:22

anneliesdj schreef:
Ja hoor dat kan ze zeker leren.
Maar wil je nooit meer in galop over een viaduct gaan, echt heel erg gevaarlijk, er zal maar net iemand aan de andere kant het viaduct op komen of je paard glijd uit. En dan heeft ze echt een reden om bang te zijn dus stap liever af.

Maar ik denk dat het wel te leren valt. Zelfs de meest brave paarden vinden een viaduct eng, leef je maar eens in; Een paard ziet maar weinig diepte dus een auto of vrachtwagen die van onderaf aan komt razen lijkt te gaan botsen, niks raar dat een paard dat eng vind.

Neem haar gewoon eens aan de hand, evt met bit in zodat je haar goed kunt houden en neem een zak snoepjes mee. Blijf eerst zover mogelijk van het viaduct af staan maar wel zo dat ze het verkeer wat er onderdoor gaat kan zien, stel haar gerust, geef haar lekkers enz tot ze rustig wordt.
Vervolgens loop je eens een paar passen naar voren en weer wachten tot ze rustig is. Zo ga je steeds een stap verder tot je uiteindelijk op het viaduct zelf staat.
Als ze goed rustig is, probeer dan eens midden over het viaduct te lopen, zodat ze dus moeilijk naar beneden kan kijken. Probeer haar rustig te houden en stop midden op het viaduct, stel haar gerust en laat haar eens rondkijken.

Het met de hoofd 1 kant op sturen is voor mij als ik er langs sta onmogelijk omdat ze voor mij loopt en gewoon niet te houden is als ik haar tegen wil houden. Dus een hoofd een kant opdoen, ga ik dan dus helemaal niet voor elkaar krijgen. Al had ik daar vandaag wel aan gedacht!
Als dat allemaal goed gaat loop je nog een keer het viaduct over maar nu een meter meer richting de kant, als dat goed gaat ga je nog iets verder richting de zijkant enz.
Probeer het te verspreiden over meerdere dagen, dus niet ineens willen oversteken, eerst maar eens rustig zijn op een plek waar ze normaal al bang is, dan is het genoeg en mag ze weer naar huis.

Probeer als het even kan een ervaren paard mee te nemen, dan gaat het wennen 10x sneller.

Kijk hier heb ik al wat aan :D

Ik had zelf ook niet in de planning zitten om de eerste keer met haar in galop over de viaduct te gaan. Ik was doodsbenauwd toen ik er opzat, en als ik er had kunnen springen had ik dat ook echt wel gedaan. Dat was de reden dat ik er vandaag juist af was gegaan. En met haar in de hand was gaan lopen. Maar omdat ik aan 1 kant kracht verlies heb, is het moeilijk om op dat moment 1 brok spier vanaf de grond te houden. Al was dit wel veiliger.

Het eten langs de kant heb ik de twijfels of dat gaat werken. Want ze heeft gewoon onder aan de viaduct dan geen oog meer voor mij, of voor het eten of wat dan ook. Maar dit wil niet zeggen dat ik het ga proberen. En dat stapje voor stapje wennen ga ik zeker doen!

Het probleem is dat ik geen ervaren pony in de buurt heb die met mij mee kan gaan. Wil ik 1 keer iemand mee nemen zou ik nog wel iets kunnen regelen, maar niet voor een aantal keren helaas!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:37

opisop_shop schreef:
Annelies, ik denk niet dat ze vrijwillig in galop ging maar dat de pony er in galop overheen ging?

Wat ik trouwens standaard doe, is het hoofd de andere kant op vragen. Dus de eerste helft komt het verkeer van links bijvoorbeeld, dan vraag je het hoofd iets naar rechts, komt het verkeer van rechts vraag je het hoofd iets naar links.
Het aan zien komen van de auto vinden ze vaak enger ('straks rijdt hij me aan!') dan het weg zien rijden :)

Denk ook niet dat TS het expres deed maar zoiets kun je meestal toch wel aan zien komen, dus kun je beter afstappen.

Het hoofd de andere kant op vragen doe je juist expres niet. Een paard ziet namelijk alleen recht voor zijn neus diepte, alles wat er naast en achter hem gebeurt is zonder diepte. Vraag je het hoofd opzij dan zien ze die auto's nog steeds maar is het nog lastiger voor het paard om in te schatten wat er precies gebeurd. Dus daarom laat ik ze juist expres kijken, als ze die diepte in kunnen schatten valt het met de angst meestal wel mee.

TS; als je één keer een ervaren paard neemeent scheelt het vast al een stuk en misschien kun je gewoon eens afspreken met een vriendin/kennis dat jullie elke week even gaan tot je paard meer gewend is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:02

Zal per paard wel verschillen denk ik dan, die van mij lopen liever de andere kant op met hun hoofd te merken aan hun reactie. Ze zien de tegemoetkomende auto's dan ook niet zozeer omdat ze zich juist (dus ook qua diepte-kijken) op de andere kant concentreren, waar de auto's onder het viaduct vandaan komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:26

Maar dan rijd je midden op de weg neem ik aan?
Dat doe ik juist niet, of het moet een paard zijn zoals die van TS

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:41

Inderdaad wat anneliesdj zegt.. Stapje voor stapje, zoek niet het moment op dat ze echt wil gaan rennen maar probeer dáárvoor al te stoppen haar de hemel in te prijzen, koekje er in en weer terug te gaan.. Dus ook al kom je maar een meter, 10 centimeter of halverwege het viaduct, volgende keer is het misschien verder:)

Maar lastig hoor, helemaal omdat jullie samen al een nare ervaring hebben gehad. Veel succes ermee!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:07

Nee ik rijd niet midden op de weg, gewoon een metertje van de kant.
Als wij naar buiten willen moeten we altijd over een viaduct, dus we doen het regelmatig :)

Hier rijden we dan ongeveer (hier mijn toenmalige bijrijdster en arabier):

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:54

Wanneer je paard zo panisch reageert, moet je gaan afwegen of je je leven en dat van je paard nog wil riskeren.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:36

@ Opala: Heb je mijn begin bericht goed gelezen? Dat ik me inderdaad afvraag of ik gewoon viaducten moet gaan vermijden?

Maar dit wil nog niet zeggen dat ik met stapje voor stapje en goed belonen kan uit proberen!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:43

Ik sluit me aan bij eerdere reacties: wennen, wennen, wennen, wennen. Zorg dat het voor jullie beiden niet meer zo spannend is, lukt het niet om met een ervaren paard samen te gaan neem dan iemand te voet (of fiets) mee die er geen stress van krijgt, omdat die van jou en je paard een wisselwerking op elkaar gaan hebben.
Ga nou niet gelijk het hele viaduct over, maar laat hem gewoon even rustig grazen met uitzicht op het viaduct. Zie het zelf als iets dat normaal is, en maak geen drukte en beloon ook niet heel overdreven (kan wel werken, maar het kan ook zijn dat je daarmee je paard bevestigt dat het echt serious business is).

Alle paniek gaat over. Dus jij zorgt dat jullie op een plaats komen die wel spannend is, maar wel hanteerbaar. En dat maak je een leuke, ontspannende ervaring.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:01

opisop_shop schreef:
Met een ander paard erbij, of zelf regelmatig in de buurt van een viaduct gaan staan, laten kijken en weer terug. Steeds een stukje verder, afleiden emt wat lekkers bijvoorbeeld of -wat soms ook kan- naast het viaduct laten grazen aan de hand.
Gewoon een kwestie van vaak doen eigenlijk :)

Dat is ook mijn advies; neem maar een kan koffie mee en drink die langzaam leeg; laat haar wennen aan de herrie, de auto's die langs je rijden, misschien even zwaaien en er toetert een auto. Blijf zelf ook rustig, want er is immers niets om bang van te zijn/worden? Met je fiets ben jij toch niet bang om over dan viaduct te gaan? Nee? nou dan! Doen of je met je fiets erover gaat!

Cherokee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:52

oefene oefene oefene oefene oefene oefene oefene !.. :')
en ik zou ook altijd een ander paardje voorop laten lopen :j

Cherokee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:53

Oja.. als het dan nog niet gaat zou ik er even af stappen en als hij er uiteindelijk onder door is gegaan HEEEEL erg belonen en een pepermuntje geven ofzo

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:57

Cherokee_ schreef:
oefene oefene oefene oefene oefene oefene oefene !.. :')
en ik zou ook altijd een ander paardje voorop laten lopen :j

Dat is makkelijk gezegd als je geen ander paard tot je beschikking hebt. En bij ons krijgen ze geen peperemunt, maar gewoon paarden snoepjes oid. pepremunt is niet zo goed voor de tanden ;)

Ik heb overigens geprobeerd om te laten eten aan de kant bij de viaduct onderin. Maar ze eet niet, omdat ze bij mij eigenlijk onder het rijden of onder weg nooit iets mag eten of snoepen. De volgende keer ga ik dus proberen met smikkels mee te nemen. Kijken of ze die dan van me aanpakt.

Cherokee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:04

Hmm.. Ja dat is zo maar hoe leer je je paardje het anders ?..