Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

anneliesdj schreef:Ja hoor dat kan ze zeker leren.
Maar wil je nooit meer in galop over een viaduct gaan, echt heel erg gevaarlijk, er zal maar net iemand aan de andere kant het viaduct op komen of je paard glijd uit. En dan heeft ze echt een reden om bang te zijn dus stap liever af.
Maar ik denk dat het wel te leren valt. Zelfs de meest brave paarden vinden een viaduct eng, leef je maar eens in; Een paard ziet maar weinig diepte dus een auto of vrachtwagen die van onderaf aan komt razen lijkt te gaan botsen, niks raar dat een paard dat eng vind.
Neem haar gewoon eens aan de hand, evt met bit in zodat je haar goed kunt houden en neem een zak snoepjes mee. Blijf eerst zover mogelijk van het viaduct af staan maar wel zo dat ze het verkeer wat er onderdoor gaat kan zien, stel haar gerust, geef haar lekkers enz tot ze rustig wordt.
Vervolgens loop je eens een paar passen naar voren en weer wachten tot ze rustig is. Zo ga je steeds een stap verder tot je uiteindelijk op het viaduct zelf staat.
Als ze goed rustig is, probeer dan eens midden over het viaduct te lopen, zodat ze dus moeilijk naar beneden kan kijken. Probeer haar rustig te houden en stop midden op het viaduct, stel haar gerust en laat haar eens rondkijken.
Het met de hoofd 1 kant op sturen is voor mij als ik er langs sta onmogelijk omdat ze voor mij loopt en gewoon niet te houden is als ik haar tegen wil houden. Dus een hoofd een kant opdoen, ga ik dan dus helemaal niet voor elkaar krijgen. Al had ik daar vandaag wel aan gedacht!
Als dat allemaal goed gaat loop je nog een keer het viaduct over maar nu een meter meer richting de kant, als dat goed gaat ga je nog iets verder richting de zijkant enz.
Probeer het te verspreiden over meerdere dagen, dus niet ineens willen oversteken, eerst maar eens rustig zijn op een plek waar ze normaal al bang is, dan is het genoeg en mag ze weer naar huis.
Probeer als het even kan een ervaren paard mee te nemen, dan gaat het wennen 10x sneller.

opisop_shop schreef:Annelies, ik denk niet dat ze vrijwillig in galop ging maar dat de pony er in galop overheen ging?
Wat ik trouwens standaard doe, is het hoofd de andere kant op vragen. Dus de eerste helft komt het verkeer van links bijvoorbeeld, dan vraag je het hoofd iets naar rechts, komt het verkeer van rechts vraag je het hoofd iets naar links.
Het aan zien komen van de auto vinden ze vaak enger ('straks rijdt hij me aan!') dan het weg zien rijden
opisop_shop schreef:Met een ander paard erbij, of zelf regelmatig in de buurt van een viaduct gaan staan, laten kijken en weer terug. Steeds een stukje verder, afleiden emt wat lekkers bijvoorbeeld of -wat soms ook kan- naast het viaduct laten grazen aan de hand.
Gewoon een kwestie van vaak doen eigenlijk

Cherokee_ schreef:oefene oefene oefene oefene oefene oefene oefene !..
en ik zou ook altijd een ander paardje voorop laten lopen