Ervaring met rijden via grps???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherJ

Ervaring met rijden via grps???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:08

Aangezien ik graag alleen op pad wil met mijn paard, maar niet goed weg weet nog qua ruiterpaden/routes, stelde mijn vriend voor zijn grps te gebruiken om mee te gaan rijden.
Ben nl. als de dood dat ik ergens verdwaal met mijn paard haha :Y)

Heeft iemand ervaring met het rijden via gprs en zijn hier ook programmaatjes voor ofzo?
Kortom, graag tips hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Groet, Esther *D

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:10

Ik heb een keer een buitenrit gemaakt met een gps, was geen succes, het was de bedoeling dat we na 2 uur weer terug waren, maar na 6,5 uur waren we pas terug :+ maar als je gewoon goed oplet is het heel handig!

EstherJ

Re: Ervaring met rijden via grps???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:48

Hm dat klinkt lekker hoopvol hahaha!

Iemand ook positieve ervaringen???

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:31

Bedoel je gps of grps? Van grps heb ik geen idee wat je bedoeld, maar met gps heb ik wel ervaring :)

Zelf rijd ik buiten bijna altijd met de garmin oregon. Dit is een gps voor outdooractiviteiten. Ik gebruik de gps om de route te loggen (kun je terug kijken waar je langs hebt gereden) en zo nu en dan ook om echt te navigeren in onbekende omgeving. Ik heb de gps gekocht omdat ik in het gebied waar ik woon ook niet zo bekend ben en niet te ver van huis af wil raken en daardoor bv verdwaal of te lang onderweg ben en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nooit verdwaald ben. Laatst nog op de Veluwe gereden waar bij we een routekaart hadden, maar door geklets en een vlotte draf een afslag gemist hadden van de route. Met mijn gps hebben we toen de weg terug makkelijk gevonden, zonder was het denk ik wel wat lastiger geworden, want mensen die we tegen kwamen in het bos wisten ook niet precies waar we waren...

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:33

Achja, gps bedoel ik natuurlijk ;)

Klinkt goed, dat route loggen was ook mijn idee inderdaad, altijd handig! En ook leuk om terug te kijken hoe je gereden hebt enzo.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:45

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 12:23

Wat leuk zeg! Goed alternatief van de KNHS!

Balen alleen dat ik precies dan een weekendje weg ben.. -O-
Maar die cursus zal vast nog wel eens herhaal worden lijkt mij, ga ik iig in de gaten houden.

Bedankt voor de tip!

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:47

Winna schreef:
Zelf rijd ik buiten bijna altijd met de garmin oregon. Dit is een gps voor outdooractiviteiten. Ik gebruik de gps om de route te loggen (kun je terug kijken waar je langs hebt gereden) en zo nu en dan ook om echt te navigeren in onbekende omgeving. Ik heb de gps gekocht omdat ik in het gebied waar ik woon ook niet zo bekend ben en niet te ver van huis af wil raken en daardoor bv verdwaal of te lang onderweg ben en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nooit verdwaald ben. ..

Heb je hier een extra (SD?)kaart met bospaden voor moeten kopen of heb je genoeg aan de standaard instellingen?
En kan je ook routes van internet downloaden? Ik heb nl. van iemand gehoord dat zij dat doet met wandelroutes.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:30

Doet mijn vriend ook met fietsroutes. Die heeft een compleet software pakketje waarmee je eenvoudig allerlei routes uit kunt stippelen. Ik vraag me af of zoiets ook met ruiterpaden/routes bestaat...?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:32

Hee, dat had ik in het begin ook op de nieuwe plek waar m'n verzorgpony staat. Maar dan doe je toch gewoon een aantal keren dezelfde weg heen als terug. Net zo lang totdat je de omgeving wat beter kent.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:08

loekie schreef:
Winna schreef:
Zelf rijd ik buiten bijna altijd met de garmin oregon. Dit is een gps voor outdooractiviteiten. Ik gebruik de gps om de route te loggen (kun je terug kijken waar je langs hebt gereden) en zo nu en dan ook om echt te navigeren in onbekende omgeving. Ik heb de gps gekocht omdat ik in het gebied waar ik woon ook niet zo bekend ben en niet te ver van huis af wil raken en daardoor bv verdwaal of te lang onderweg ben en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nooit verdwaald ben. ..

Heb je hier een extra (SD?)kaart met bospaden voor moeten kopen of heb je genoeg aan de standaard instellingen?
En kan je ook routes van internet downloaden? Ik heb nl. van iemand gehoord dat zij dat doet met wandelroutes.

Ik heb Topo Nederland bij mijn gps voor de kaarten. Hierop staan zo ongeveer alle paden van Nederland, zelfs de kleinere bospaadjes. Nadeel is alleen dat je niet kunt zien of het bv een ruiterpad is of een wandelpad, maar daar kun je dan zelf op letten. Vaak kun je wel zien als je bij een pad bent welke kant die uitgaat, dus veel last heb ik er nog niet van gehad. Er zijn nu van Onroute wandelkaarten en fietskaarten van Nederland. Dit zijn kaarten die routeerbaar zijn, dus daar kun je makkelijker een route met uitzetten, eigenlijk net zoiets als de tomtom. Ik weet alleen niet of die geschikt zijn voor het paardrijden, want je mag met het paard niet op alle fiets- en wandelpaden komen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:55

Ja het bestaat ook voor ruiterroutes.
Misschien een idee als je ergens wilt rijden. Een oproep plaatsen voor een bokker in de buurt en dan samen te gaan rijden. Heb je direct een gids bij je en kun je genieten van de opgeving inplaats van op de te rijden route. (en vooral de weg terug naar de trailer)