Grrrr. sommige mensen met honden op het strand.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Grrrr. sommige mensen met honden op het strand.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:24

Vanmorgen lekker met het paard naar het strand geweest. Door de duinen heen en langs de hoofdingang terug. Heerlijk gereden en paard was gewoon braaf.
Vlakbij de hoofdingang waren er veel kitesurfers. Mijn paard is daar niet bang voor, zeker niet als ze in het water bezig zijn. Een op het strand liggende kite is wel wat spannend maar verder dan wat gespannen kijken gebeurt er niet. Om haar nog wat kite-makker te maken vroeg ik aan de surfer of ik haar even rustig mocht laten kijken en dat was geen probleem. We stonden dus rustig naast de kite toen er ineens 4 kleine keffende hondjes naar de achterbenen van mijn paard vliegen. Paard schrikt daar toch wel van en probeert ze te ontwijken. Ik stap dus maar verder en wordt achtervolgd door die pantoffels... Baas doet niets en loopt gewoon door.... :( Na een meter of 10 ben ik die hondjes toch wel zat en doe wat altijd goed werkt...ik draai mijn paard om en ga op de hondjes af. }> Hondjes gaan inderdaad weg en ineens heeft de baas wel oog voor haar honden... Ze begint natuurlijk te schreeuwen dat ik niet normaal bezig ben en of ik wel goed bij mijn hoofd ben etc.. Ik zeg doodkalm dat het hondjes achter het paard aan geen probleem is, waarom andersom dan wel? }> Ineens konden de honden wel naar haar toe geroepen worden en aangelijnd.

Ik had heel veel medestanders op het strand. De kitesurfers vertelden die mevrouw al dat ik toch eigenlijk wel gelijk had en later bij de strandopgang kreeg ik ook al complimenten :D Kreeg ook nog een compliment dat ik zo goed kon rijden!

Maar ik begrijp niet dat mensen het normaal vinden dat hun hond zomaar achter een paard aan gaat en naar zijn benen mag happen. Dat is uiteindelijk gevaarlijk voor het paard, de ruiter en ook de hond zelf. Overigens moeten de honden bij ons op het strand eigenlijk altijd aangelijnd.

Meer mensen met dit soort problemen?

Vjestagirl

Re: Grrrr. sommige mensen met honden op het strand.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:28

Een hond die naar de benen van mijn paard hapt, krijgt een klap met de speciaal daarvoor meegenomen zweep. Boze baas? Als ik uitleg dat ze beter een klap van mij dan van mijn paard kunnen krijgen gaat het vaak wel over.

Maar ik heb t ook gehad. Hond kwam enthousiast op mijn paard afgestuiterd. Het paard waar ik toen op reed had het niet zo op alles wat kleiner was dan zijzelf. Dus ik stuurde weg. Hoor ik de eigenaar van de hond roepen 'ze doet niets hoor' ik: 'nee, maar die van mij wel'. En dan ineens was ik associaal dat ik daar ging rijden. Wie van ons tweeën laat zijn dier nou loslopen?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:32

niet alleen op het strand, ook hier in de drunense duinen kunnen ze er wat van zo af en toe. gewoon op die joekeltjes afrijden en/of als je een zweep bij je hebtze wegjagen. geen discussie aangaan met de eigenaar, die vinden toch dat ze in hun recht staan anders roepen ze hun hond echt wel terug. heb het eens meegemaakt dat een paar keffers achter ons aanrenden (in galop). nou die baas kan het bekijken hoor. als ze niet onder appèl zijn moeten ze ze ook maar aangelijnd houden. goed die baas kon z'n honden een km verderop gaan halen door het mulle zand. overigens ben ik zelf ook hondeneigenaar dus weet wel enigzins waar ik het over heb. als ik al snel in de gaten krijg dat een hond op m'n paard afkomt, waarschuw ik de eigenaar wel dat ik niet voor de gevolgen insta.....

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:42

De meeste mensen roepen hun niet omdat hij toch niet luistert , maar als een hond echt vervelend wordt en dreigt te gaan happen , krijgt ie een goeie mep met de koetsierszweep,
daar leren ze heel snel van !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:49

Ik draai dan ook altijd om, mijn paard is niet bang dus stapt er gewoon op af.
Helpt dat ook niet en wil de baas niet ingrijpen dan laat ik de teugels wat vieren en stap gewoon weg, mijn paard deelt dan zelf wel een tik uit als ze echt te dichtbij komen. En dat doet ze dus niet als ik wel netjes 'rijd', dus teugels op maat heb enz.

Maar meestal is dat ook niet nodig, vind dat jij wel gelijk hebt hierin, als die hondjes achter jou aan mogen mag het ook andersom. Zweep is idd ook wel handig maar daar wordt het paard meestal ook bang van en bovendien moet je voor zo'n 'pantoffel' praktisch onderaan je paard hangen om ze te raken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:39

Heb ik geen problemen mee, mijn eigen hond jaagt alle belagers weg voor ze de kans krijgen toe te slaan. Zodra een hond gaat blaffen tegen ons paard en dreigt naar de achterbenen te gaan, is het een paar keer grom en dat is duidelijke hondentaal voor "blijf van mijn vriendje af". Het heeft tot nu toe altijd prima gewerkt.

Toen ik nog geen eigen hond had heb ik jouw versie ook wel eens uitgeprobeerd, het werkt idd perfect de meeste honden weten niet hoe gauw ze weg moeten komen. Bijten/blaffen is namelijk vooral vanuit angst en als dat grote ding waar je bang voor bent dan ineens op jouw afkomt is het wegwezen. Je hebt alleen wel een paard nodig die absoluut niet bang is voor honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:48

Laatst ook zoiets mee gemaakt. Maar dan niets tijdens het rijden, maar tijdens een fotoshoot.

We stonden met een arabier op het strand om foto's bij zons ondergang te maken.

Vliegt er ook ineens een hond op af. Continu blaffen en rond die benen rennen.
Gelukkig bleef het paard redelijk kalm. Maar de eigenaar van de hond was nergens te bekennen.

Dus de hond, samen met de aanwezige assistentie maar even "weggejaagd".

Helaas bleef het dier continu terug komen.
Was ERG vervelend, want de shoot lag daardoor stil, terwijl de zon natuurlijk vrolijk door ging met onder gaan. Dus dat waren kostbare verloren minuten.

Die hond is wel 4x terug gekomen. Bij de laatste keer kwam de eigenaar er eindelijk een keertje bij.....
Zucht...

Als je je hond niet onder controle hebt los, dan moet je 'm niet los laten op zo'n openbare gelegenheid.

Voor 't zelfde geld krijgen ze een keer een trap van een paard en zijn ze gewoon mors dood.
Heb dat al 2x meegemaakt... Niet met m'n eigen paarden, maar met mensen waar ik wel 's mee ging rijden. Dat paard schopte. Had 2 honden doodgeschopt in het bos, op die manier.
Weinig aan te doen als de eigenaar van de hond niet ingrijpt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:55

Mijn ene paard was panisch voor zwepen toen ik hem net had en honden vond hij ook niet geweldig.Gelukkig woon ik in een omgeving waar ik een zweep (met vlagen) hard nodig heb :roll: .
Paard aan de zweep laten wennen en geleerd dat een hond met een grote bek op afstand gehouden mag worden met een maaiend voorbeen :o

Als er nu een hond op ons afkomt en baasje roept hem niet terug...en hond blijft vervelend...dan wappert het zweepje alle kanten op en,indien nodig, gaat paard achter hond aan.Moet zeggen dat paardje aardig fanatiek is geworden met honden :=

Ik ben er klaar mee,waarschuw 1x heel netjes (als ik al een baas kan vinden) en daarna regel ik hetzelf.Het is niet legaal maar wel effectief.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:01

Ik was laatst met mijn honden langs het meer aan het wandelen en ze waren daar met een paardje aan de gang. Ik heb mijn kleine hondje opgepakt en laten snuffelen zodat ze zien dat er niets is om bang voor te zijn. Na overleg met eigenares uiteraard. De grote stond op afstand te blaffen toen het paardje het water in ging :D. Toen ze dichterbij kwamen wist hij niet hoe snel hij moest maken dat hij weg kwam _O-.

Dat je je paard op honden afstuurt die naar benen happen.......... Daar heb je helemaal gelijk in. Moet de eigenaar/es ze maar bij zich houden of aangelijnd.

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:32

Blijf toch voorzichtig, want het kan voorkomen dat de hond ook echt agressief is en niet uitwijkt voor een op zich af komend paard maar hier juist door gaat bijten.
Dan kan een paard toch beter andersom staan.
Honden horen ook bijna altijd aangelijnd op het strand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 12:59

Ik verwijt de hondjes niet, die zijn gewoon hond. De eigenaresse had simpelweg beter moeten weten en in ieder geval een poging moeten doen die pantoffels terug te roepen.. Misschien dat ik de volgende keer wel naar zo een eigenaar toe loop en de politie bel aangezien honden niet onaangelijnd op het strand mogen :Y)

Overigens kan ik het mij nog voorstellen dat honden het leuk vinden achter een rennend paard aan te lopen. Ik probeer dan ook altijd stappend langs honden te gaan. Gisteren stond ik echter gewoon stil.....

Zweep is geen optie omdat mijn paard zelf panisch is voor zwepen. Bovendien probeer maar eens een hondje van rond de 25 cm hoog die onder en achter je paard loopt te raken vanaf je paard. Daar moet je wel erg lenig voor zijn en hopen dat je paard er ook niet gek op reageert :D

xnitax schreef:
Blijf toch voorzichtig, want het kan voorkomen dat de hond ook echt agressief is en niet uitwijkt voor een op zich af komend paard maar hier juist door gaat bijten.

Dus moet je maar met naar de hakken van je paard bijtende hondjes doorlopen. Een hond die doorslaat in aggressief gedrag zou helemaal niet los mogen op een strand met veel mensen op zondag... Wat gebeurt er dan als er een kind toevallig zijn kant op komt?
Normaal gesproken werkt het recht lopen naar een roofdier juist erg goed.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:02

Jep, ik heb ook zo'n lekkere aanvaring gehad.... In Juli in Zeeland, toen we 's ochtends vroeg aan het rijden waren op het strand met de paarden. Toen wij door de zee draafden, kwam er een Golden Retriever aangerend en scheurde het water in. In eerste instantie dacht ik dat hij ons voorbij ging, maar op het laatste moment boog hij naar ons toe en ging die paarden achterna. In de benen bijten en blaffen. Wat vond ik het toen jammer dat onze paarden zo braaf waren en hun benen bij zich hielden; ze gingen er wel geschrokken vandoor, maar ik had liever gehad dat ze die rothond een klap hadden gegeven.

De eigenaar liep zo'n 10 meter verderop en liet z'n hond gewoon z'n gang gaan.... We hebben de beste man wel even verteld dat we dit niet op prijs stelde.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:24

smeetjoew ...en wat zei ut baasje? O maar als hij een trap krijgt dan weet hij dat hij het niet meer mag doen :+
Dit is de meest gehoorde opmerking die ik krijg als ik zeg dat mijn paard kan slaan naar een hond....fijn dat jij andermans dieren op mag gaan voeden. :(

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:27

Haha, als ze slaan hoop ik op dat moment dat het lichtje even dooft hoor. ;) Maargoed, die hond kan er verder ook weinig aan doen.
De man was beetje aan het mompelen en zuchten en haalde in een heel rustig tempo z'n hond uit het water en lijnde 'm aan.

Het heeft wel gewerkt, want de volgende dag kwamen we 'm weer tegen ( :D ) en hield 'ie z'n hond netjes aan het lijntje toen wij langskwamen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:34

Haha vond het wel een goeie actie van je! Mijn paard heeft een keer een hond getrapt terwijl die vrouw niet oplette, vond het wel zielig voor die hond want hij bedoelde het niet verkeerd ofzo. Maar goed ik zeg ook tegen mensen hou die hond bij je want me paard trapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:57

Maar ja.... voor 't zelfde geld bijt zo'n hond de pezen van je paard gewoon aan gort, als je pech hebt....

Dan heb je toch een groter probleem. Want dat moet natuurlijk wel vergoed worden door de honden eigenaar, maar of het paard daar ooit weer 100% van zou herstellen is een tweede.

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:06

O, wat herkenbaar. Ik heb in het bos ook regelmatig last van loslopende honden. Vaak weet een eigenaar mij ook nog te vertellen dat ik daar niet mag rijden. Als ik dan uitleg dat dat juist wel mag, maar dat honden aangelijnd moeten zijn worden ze vaak boos. Verwijs ze dan altijd maar naar de boswachter, gaan ze toch niet heen. :D

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:15

Dat heb ik ook wel eens , maar dan in de polder ofso.
Dan rij ik in stap langs ze weten dan volgensmij dat hun hond iets gaat doen , en dan laten ze hun hond gewoon rennen en blaffen.
Maar gelukkig zijn er nog nooit honden bij mij geweest die in zijn staart gingen happen enzo.. ;)

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:21

Ik heb het ook wel eens gehad, nou moet ik zeggen dat onze hond nou ook niet altijd perfect luistert.

Ik reed ook op het strand en omdat een van mijn haflinger nooit iets tegen honden doet als het achter hem loopt dacht ik stom weg dat die andere van mij dat ook wel niet zou doen. Ik reed dus met me jongste haflinger op het strand en er kwam een hond achter ons aan gerend ik ging expres al stappen omdat ik niet wist wat die hond wilde gaan doen. Uiteindelijk liep die hond echt achter de benen en gaf ze een trap hond liep strompelent naar baas terug die ondertussen al een heel eind weg liep. Naja ik ben verder gelopen ik heb gedaan wat ik kon.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:22

Ja, héél herkenbaar! Had een soortgelijke ervaring in het bos: galopje op de zandvlakte, komt er opeens een hond op mijn paard af gerend! Aangezien hij zijn riem nog aan de halsband had, nam ik aan dat hij was weggelopen. Paardje op de handrem gezet ;-) en netje afgestapt. Op hoop van zegen mijn paard met 2 vingers vastgehouden aan haar teugels en ondertussen een poging doen om die happende hond bij haar benen weg te krijgen. Uiteindelijk kon ik zijn riem pakken en heb hem terug gebracht naar de baas...geen 'dank je' of wat dan ook, maar ja. Ik stap op en draaf weer voorzichtig verder...wat denk je? Komt wéér dat beest aangerend! Nou ja, dan mág je er toch wel iets van zeggen hè, dat ze hun hond niet bij zich houden. Gewoon de riem vasthouden lijkt me niet zo moeilijk...

Dus inderdaad fransje23, ik vind dat je hier goed hebt gehandeld! En geloof me, ik ben ook een échte hondenliefhebber maar dat wil niet zeggen dat je ze te pas en te onpas los moet laten lopen en dat ze mogen doen wat ze willen...

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:00

Heel herkenbaar allemaal, ik rij een trekpaard, een uit de kluiten gewassen versie, en als een hond te dichtbij komt roep ik heel hard naar het baasje dat 1 trap de dood voor het hondje betekend en dan zit de hond meestal snel aan de lijn.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:03

Ik roep mijn hond standaard bij me als ik een paard aan zie komen, niet omdat ie iets doet maar omdat ie het te leuk kan vinden. Je weet nooit hoe het paard reageert. Mensen die het niet doen kan ik zoooo irritant vinden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:05

Toen ik een jaar geleden een keer op het strand reed, kwam er ook een hondje aan rennen en die ging in de staat van mijn paard hangen. Ze strapte niet, maar trok gewoon haar been op omdat ze niet wist wat er in haar staart hing. Hondje had wel mooi een bloedlip, is nog goed afgelopen dus..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:08

Ik heb dat nu ook al meerdere keren meegemaakt en inderdaad je paard richting hond laten stappen werk altijd goed. Mijn paard vind honden sowieso wel interessant, gaat altijd met hoofd richting hond en vaak zijn ze dan al weg. Zo niet dan volgt er een hap van paardlief(echt niet direct raak hoor, gewoon eind van de haren) en dan zijn ze ook vaak weg.
Heb zelf al keer gehad dat vrouw langs kwam lopen met 2 honden, keurig aangelijnd hoor! Honden onwijs blaffen, trekken ed. Ik netjes van te voren gaan stappen en nadat ik paar meter verder was weer verder gedraaft en verder geen aandacht meer aan die honden bestaat. Hoor ik op den duur toch niet een mega kabaal achter me, komt er 1 van die honden op me af, lijn nog achter zich aan. Had die zich dus losgetrokken. Dat vond ik minder leuk, vooral met die riem(wij zoon uitschuiflijn). Als dat om de benen was geraakt, moet er niet aan denken... Weer net als anders paard omgedraaid en weg hond.

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:09

Ik heb een Golden die het ook helemaal fantastisch vind om in de staart van mijn paard te bijten als ik aan het rijden ben (ik spreek soms af in het bos als manlief de honden en kids uitlaat), ben ik ook niet gelukkig mee. ;) Ik doe hem dus ook altijd vast als er andere paarden aankomen, moet je gewoon rekening meehouden vind ik. Wat ik zo vervelend vind bij ons in het bos is mensen die gaan wandelen (soms met de kinderwagen!) op het ruiterpad! ;( Ben ik lekker in galop kan je ineens flink op de rem omdat er een heel gezin met hond op het ruiterpad aan het banjeren is! En dan nog gepikeerd zijn dat je daar aan het rijden bent! Ga lekker lopen op de wandelpaden zou ik zeggen... :D