Wanneer ben je klaar voor een strandrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Wanneer ben je klaar voor een strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:08

Wat moet je qua niveau bereikt hebben..? Want ik wil ontzettend graag maar het lijkt mij ook wel erg eng, maar soms vind ik gewoon galoperen wel te langszaam gaan en zou ik ook wel eens voluit willen op het strand. Maar geen controle hebben lijkt mijn angst wel. (ben overal bang voor dusja) Ik rijd nu ongeveer 8 jaar, maar ben je dan wel goed genoeg?

Fireheart

Re: Wanneer ben je klaar voor een strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:10

Toen ik 9 was gin gik voor het eerst,
ik was ontzettend bang,
ik moest op een enorm groot paard,
en het was me toch GAAF!

Geloof me, ik was net z'n angsthaas als jouw (ik jouw gemeet hebben)
En daar is nu nix meer van te zien.

Ik kan je zeggen,
gewoon doen :D!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:13

Je moet in elk geval zelfstandig je paard kunnen rijden. Sturen, gasgeven en stoppen dus. Verder is verlichte zit ook wel handig om onder de knie te hebben.
Zoek in elk geval een braaf paard uit, met voldoende strand-ervaring, dan zal dat stukje van 'geen controle' zich alleen beperken tot de eerste paar seconden rengalop, als je het paard tenminste voluit laat gaan. Je kunt ook langzaam een handgalopje uitbouwen, misschien is dat een stuk minder eng voor je.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:17

ik sluit me ook bij sientje aan :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:19

Hetzelfde wat Sientje zegt :-). Een strandrit is gewoon een normale buitenrit en heus niet op elke strandrit wordt het gas volledig open getrokken.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:39

bij ons op stal, rijden veel meiden van 14 jaar al op 't strand. Als je je paard maar goed kent en onder controle hebt, lijkt het mij geen probleem om nu lekker naar het strand te gaan! :D
(heerlijk nu hoor;))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:14

PP-->BRT

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:01

gewoon normaal doen zeg..op t strand rijden is niet anders dan op t asfalt.bos.of wat dan ook.t zit meer tussen jouw oren!!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:29

Ja maar op het strand kan je paard voluit gaan, ik wil het trouwens met manegepaarden doen heb geen eigen paard ;)

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:58

Geef op de manege aan dat het je eerste strandrit wordt. Kunnen ze daar met de indeling van de paarden rekening mee houden. Vaak rij je eerst een stuk door de duinen waardoor je de tijd hebt het paard even te leren kennen.

Veel plezier!!

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:24

Ik ben het met Sientje eens. Zorg ervoor dat je je paard onder controlen kan houden. En een rustig paard niet eentje die met je aan de haal gaat. Maar verder niet zo druk maken als je een beetje een rustig paard hebt kan er niet zoveel mis gaan denk ik.

Sanneeofzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:29

als je een vatsoenlijk buitenrit kan maken, en als je paard het water in durft!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:25

Sanneeofzo schreef:
als je een vatsoenlijk buitenrit kan maken, en als je paard het water in durft!

Ik ben regelmatig met mijn paard naar het strand geweest, en die durft toch echt het water niet in..
Zou niet weten waarom dat zou moeten.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:38

inderdaad
Je moet alle gangen goed uit kunnen zitten
je paard onder controle houden (ze werden bij ons allemaal erg enthousiast op het strand)
en verder rem gas sturen

Maar met 8 jaar ervaring moet dat toch lukken?!

Rocho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:14

Ik ben het er mee eens je paard hoeft het water niet in. Ben weleens richting Engeland gegaan omdat mijn paard de golven in eens dood eng vond.
Hij wilde niet door de golven terug het strand op, en koos de andere kant. Gelukkig kon ik terug rijden naar een stuk waar niet zoveel golven waren.

Maar als je bij een manege een strandrit gaat maken meld dan idd dat het je eerste keer is, ze houden dan ook rekening met je.

En het is geweldig een heerlijke strandrit. Dus doen hoor!!!!

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:05

Hier in Zeelad is het moeilijk om echt een harde rengalop te doen, tenminste op het harde zand dan, want om de zoveel meter kom je bij paalhoofden. Je kan dan wel wat dichter langs de duinen in het mulle zand, maar dan gaat het zo hard niet meer!

Ik galoppeer wel op het strand, maar niet heel hard, als meneer ergens opeens water voor zijn benen ziet dan kan het zomaar zijn dat hij in 1 keer stilstaat en dat je er dan dus plotseling voor ligt!

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:37

Als je maar je paard kunt beheersen ;)

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:41

Op de manege bij ons in de buurt mag je mee als je je F6 gehaald heb, zelf denk ik dat je met 8 jaar toch wel genoeg ervaring hebt. Zeg gewoon eerlijk dat het je eerste strandrit is en vraag om een braaf en rustig paard. Mocht je gaan, veel plezier alvast.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:29

Ukelele123 schreef:
Op de manege bij ons in de buurt mag je mee als je je F6 gehaald heb, zelf denk ik dat je met 8 jaar toch wel genoeg ervaring hebt. Zeg gewoon eerlijk dat het je eerste strandrit is en vraag om een braaf en rustig paard. Mocht je gaan, veel plezier alvast.

dat is ook vervelend als je geen proeven rijdt :s
Ik raad je in ieder geval aan om het strand op te gaan met een manege waar de paarden ook echt gereden worden op het strand. er wordt hier een aantal keer gezegd dat het allemaal tussen je oren zit dat het strand anders is, maar dat is niet altijd waar. We hebben het hier wel over manege paarden, en als die altijd losgegooid worden op het strand, krijg je die nooit de in een keer onder controle. Zelfs bij een eigen paard is het een moeilijke opgave om te stappen over een pad waar je ALTIJD in rengalop gaat, laat staan met een manege paard.
Als er gewoon gedraafd, gegaloppeerd en rengalop wordt , is het inderdaad hetzelfde als waar dan ook rijden, alleen veel leuker, omdat je ook echt in rengalop kan!
Maar zoek een leuke manege uit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:52

Tsja, bij een manege moet je altijd goed informeren van te voren hoe de rit er precies uit gaat zien :-).

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:14

Als je aangeeft dat het je eerste keer op het strand is, wordt daar vast wel rekening mee gehouden :)

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:09

ik wil ook heeel graag eens een strandrit maken maar hoe wil ik nou in rengalop als ik dat nog nooit heb gedaan, en bij manege's kun je dat niet leren neem ik aan, ik bedoel, je kan niet in rengalop in de bak..
x

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:14

Ik vind dat je klaar bent voor een strandrit als je je paard onder alle 3 de gangen onder controle kan houden.
Dus dat je zelfstandig kan rijden.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:16

ik wil ook heeel graag eens een strandrit maken maar hoe wil ik nou in rengalop als ik dat nog nooit heb gedaan? en bij manege's kun je dat niet leren neem ik aan, ik bedoel, je kan niet in rengalop in de bak..
x

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:18

Nou dan ga je dat voor het eerst doen, en je gaat niet altijd in ''rengalop'' hoor.