stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:44

ik had vorige week een buitenrit gemaakt zoals elke dag.
alleen was had ik 3 dagen niet gereden vanwege korte vakantie.

nou was ik al op de terugweg vlak bij de stal(op een landbouweg asfalt 80 km weg.) toen kwam er van achteren een auto aan racen, van links een groep paarden in de wei aan galoperen.. en mijn paard werd dus fris en ging links en rechts dribbelen en bokkerig doen.. toen dacht ik ik stap even af tot de auto voorbij is.. toen die voorbij was had ik dus een druk paard aan de hand.. en een groep galoperende paarden naast me.. en toen kwam er ook nog een hond aan stormen van de boerderij aan de andere kant..

erop kwam ik niet meer paard was aardig druk ging rechtomhoog en galopeeerde dus bokkend weg...

(een heel eidn uit zicht daarna kwam hij weer in zicht en kwam terug rennen.. keihard.. gelukkig weer mijn kant op.. waardoor ik hem een boerenerf op kreeg en een landbouwstuk land op wat net qwas geoogst. daar rende hij tot de sloot en kon ik hem pakken en weer na huis rijden)

nou vroeg ik me af.. wat is slimmer afstijgen of blijven zitten..
natuurlijk hangt het van paard dier en situatie af. wat denken jullie?

ik steeg vooral af vanwege de auto meestal kun je daarna gewoon weer op stijgen na dat de auto langs is.. en je paard gekalmeerd.

daantjuhhh

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:46

Ik blijf er op.
Meestal heb ik erop meer te vertellen dan ernaast!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:10

Ik blijf er ook op... juist om dat soort situaties te voorkomen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:58

Hangt volledig van paard en situatie af. Maar ik moet zeggen dat ik met een onervaren paard nooit alleen op pad zou gaan en een paard dat een probleem heeft met de combinatie auto en groepje paarden in een wei is wat mij betreft onervaren.
Je hebt gruwelijk veel geluk gehad dat er feitelijk niets is gebeurd.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:01

Ik blijf er altijd opzitten heb ik toch meer te vertellen dan ernaast, als hij druk wordt kun je hem goed aan het werk zetten door een oefening te vragen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:06

Ook ik blijf liever zitten. Al is dat dus vooral omdat ik anders flink moet knoeien om er weer op te komen (kan dit inmiddels ook in draf hihi).
Maar ik snap dat je er af stapt, als je er naast staat kan je naar mijn mening veel beter voorkomen dat ie ineens de weg, en dus voor die auto, opdraaid. Als je er op zit dan kan ie toch ineens opzij springen ofzo, ook al zet je m aan het werk... Maar wat ik al zei, ik zou er toch zelf wel op blijven zitten maar snap het voordeel van afstappen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:10

ik heb altijd geleerd om er toch op te blijven zitten. zo ie zo als die er vandoor gaat en je houd hem niet meer dan ben je het beest kwijt maar als je er op zit dan ga je temiste mee.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:11

ligt idd aan de situatie. ik zou ook liever blijven zitten, maar als ik het niet vertrouw stap ik toch liever af. mocht het paard écht gek gaan doen, en ik val op de weg, sta ik niet zo snel meer op (brak lichaam :P). dan sta ik er liever naast, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik ernaast wat te vertellen heb...
maar eigenlijk, als ik ernaast al niks te vertellen heb zou ik er nooit op stappen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:14

floorsil schreef:
ik heb altijd geleerd om er toch op te blijven zitten. zo ie zo als die er vandoor gaat en je houd hem niet meer dan ben je het beest kwijt maar als je er op zit dan ga je temiste mee.

Als het paard er vandoor gaat en onder een vrachtwagen loopt, zit ik er toch echt liever niet meer op......
Inderdaad duChambre, als je ernaast niets te vertellen hebt, heb je er ook niets op te zoeken. :n

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:15

Ik ben momenteel bezig een redelijk onervaren paard (onder het zadel hoor, voor de koets doet ze alles super) mee naar buiten te nemen. Sommige dingen vind ze echt eng, bijvoorbeeld iemand die aan een aanhanger staat te sjorren. Dan wil ze er het liefst ook tussenuit. Gelukkig heb ik mijn moeder bij me, die dan even een grijp naar de teugels doet, en even bij kan staan. Zo leert knolliebus dat ze niet kan ontsnappen, en dat het helemaal niet zo eng is als dat ze denkt :) Maar idd, ik zou sowieso niet zo graag alleen gaan, en in dit soort situaties er helemaal niet afstappen, je hebt meer kans om het goed af te laten lopen als je erop zit dan ernaast. Een trekken steigerend paard is moeilijker te houden dan een paard wat ertussenuit piept denk ik zo :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:17

ik blijf erop meestal als ik em aanpak en mn stem verhef blijft hij bij me. als hij net een beetje nerveus wordt moet ik em een klopje geven en blijft hij rustig. maar als hij al te nerveus is helpt en schreeuw goed genoeg. maar ik stap nooit af

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:18

Ligt aan de situatie :j

Ik blijf er liever op, want ik weet dat ponylief er altijd langs zal lopen. Als ze schrikt uit zich dat in een voorwaartse beweging, zodat ze weg van het gevaar is (dit heb ik haar ook deels aangeleerd. Is het spannend, dan draaft ze aan zodat de spanning afneemt en daarna gaat ze uit zichzelf weer stappen (ideaal :D)).

Maar ik ben wel een keer afgestapt. Dit omdat we op een weg rijden waar automobilisten totaal niet afremmen voor je (gemiddelde auto rijdt er min 80) en totaal geen rekening houden met paarden. Nu is dat normaal geen probleem, maar ik was al een tijdje niet buiten geweest en dan is het altijd spannender en er stonden wat 'enge' dingen langs de weg. Ponylief wilde er niet langs, maar stilstaan kan ze niet dus we waren flink aan het huppelen en dribbelen en opzij (doet ze normaal eigenlijk nooit)en aangezien er veel auto's aangereden kwamen ben ik er afgesprongen en heb haar er aan de hand voorbij geleid. Vervolgens ben ik weer opgestapt (als we er langs zijn is ze gelijk weer dodelijk braaf (handig zo'n coole pony :D) ) en ben ik er nog een paar keer langs gestapt.

Als het voor mij niet gevaarlijk is of voor ponylief dan stap ik niet zo snel af. Is het gevaarlijk en is er geen mogelijkheid om even te wachten/andere weg te nemen dan is het soms beter af te stappen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:25

bij mijn ruin zou ik blijven zitten. Die hou ik niet aan de hand onder extreme omstandigheden, onder het zadel veel meer te vertellen!@Waratje ed, in normale omstandigheden is hij prima aan de hand, maar als hij een klein stukje opzij of omhoog springt, trekt hij zonder het te willen of er lvoor te doen of mij mee of de teugels uit mijn handen, die zijn dan te kort voor een klein opdondertje als mij met zo'n groot paard met veel kracht en als ze door hebben dat ze dan los zijn, is het feest... Onder het zadel hupt hij hetzelfde pasje opzij en daar blijft het dan ook bij, ik zit er nog op dus geen feest, obstakel "overwonnen".

Bij mijn merrie zou ik misschien wel afstappen. Die is veel rustiger als je er naast staat, terwijl haar cros-bokreeksen (gelukkig nog steeds alleen in vrijheid kunnen bewonderen) bekend staan als niet aan te raden onder het zadel...extreem snel, wendbaar en lenig(vb. in een bok met achterhoeven boven haar oren en lekker doorstretchen en achterhoeven voor de borstkas brengen :+ )!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:29

Ik stap er nooit af. En als ik dat al zou doen zou ik het zeker niet loslaten. Het lijkt me dat een paard dat iedere dag buiten wordt gereden gewend moet zijn aan auto's en honden. Drie dagen vakantie maakt niks uit.

Mijn persoonlijke mening is dat als je vaak afstijgt als je paard "fris" wordt, het paard onzekerder wordt. Als je blijft zitten, en hem voorwaarts houdt met een aai langs de manenkam kun je meer bereiken. Je moet je paard vertrouwen geven en dat kan alleen als je zelf niet angstig bent.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:32

Altijd erop blijven zitten! ook al denk je anders óp je paard heb je écht meer controle en méér kracht. Wat heb je nu helemaal in je handen als je er naast staat? indd alleen een paar teugels verder niks! En wat als je erop zit? veel meer je teugels, je zit, je benen. Kun je veel meer en heb je gewoon meer controle. Uit jouw verhaal blijkt juist weer hoeveel meer zekerheid je hebt als je erop zou hebben gezeten en iig níet als je er alleen maar naast staat. Kijk wat je er van krijgt..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:34

flicka schreef:
En als ik dat al zou doen zou ik het zeker niet loslaten.

Dat heb je lang niet altijd te kiezen hoor. Of je bent niet snel genoeg, teveel kracht, te grote snelheid, of je ziet je eigen stukjes vel van het halstertouw af vliegen...zelf struikelen en hoeven te dicht naast je(hoofd) neer zien komen en alleen maar toenemende snelheid is ook een goede overtuiger om toch te lossen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:37

wizewo schreef:
flicka schreef:
En als ik dat al zou doen zou ik het zeker niet loslaten.

Dat heb je lang niet altijd te kiezen hoor. Of je bent niet snel genoeg, teveel kracht, te grote snelheid, of je ziet je eigen stukjes vel van het halstertouw af vliegen...zelf struikelen en hoeven te dicht naast je(hoofd) neer zien komen en alleen maar toenemende snelheid is ook een goede overtuiger om toch te lossen.

Inderdaad :j. Zo dacht ik ook een paard nooit los te laten. Nou, ik heb er veel vast gehouden, maar idd als je de hoeven naast je hoofd hoort en ziet zoeven en jij er op je buik achteraan slingerd en schuift en iets op je af ziet komen laat je echt wel los hoor :P

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:40

Ik blijf er ook op zitten, omdat je dan meestal wat meer te vertellen hebt. En ook omdat je paard al bang is, en jij dan eigenlijk ook laat zien dat je bang bent doordat je afstapt en je paard dus nog onzekerder wordt. En een beetje een groot paard ben je idd kwijt als ie hoog steigert of aan de kletter gaat, dat is het gevaar. Je had er natuurlijk ook af kunnen vallen, maar toch... Ik stap vrijwel alleen maar af als mijn paard ergens niet langs durft, bijv. een bouwput ofzo... Maar dat gebeurt zélden. Gelukkig heb ik een lekkere bomproof Haf, hij is lekker breed en zit als een huis, en hij is lekker koel in z'n kop. Soms is er wel eens wat engs zoals een bouwput met veel lawaai en toestanden, of een grote vrachtwagen of tractor dichtbij (op een afstand is het veel minder eng) en dat soort dingen, maar hij is niet bang van een wapperend plastic zakje ofzo. En áls hij schrikt, is zijn reactie vooral dribbelen, opzij lopen, hoofd hoog, snuiven en proberen om te draaien. Maar meestal krijg ik hem er wel goed langs als ik hem even aanmoedig en een tik erbij, rustig blijven en tegen hem blijven praten. Hij gaat nóóit aan de kletter en hij steigert ook nooit, dat zit niet in hem. Daarom vind ik het ook zo'n heerlijk paard !!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:47

Eerst ging er ook af, omdat mijn paard heel erg kan schrikken en dan opzij kan springen, ook als daar een sloot of prikkeldraad is. Maar sinds mij een keer hetzelfde is overkomen en ik het paard niet meer vast kon houden en hij alleen er op uit ging blijf ik er toch maar op zitten en probeer zo veel mogelijk als ik grote landbouwerktuigen aan zie komen een oprit of inhammetje in te gaan of zo.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:51

ik ga eraf als ik denk dat iets echt fout gaat..
meestal zijn dat namelijk de momenten dat het tussen mijn oren zit en ik me zit druk te maken
Ik weet dat mijn paard in principe verkeers en gekke-dingen mak is, maar als ik zit te zenuwlijeren kan hij ook lekker keten..
(voorbeeld; hij is een paar keer flink geschrokken van honden, hierdoor ga ik me nu opvreten als ik weet dat er ergens honden zitten, als die zich dan laten zien/horen gáát hij dus ook.. maar alleen omdat ik hem op dat moment geen vertrouwen kan geven.. Als ik op dat moment ernaast loop kan ik dat wel omdat ik dan niet zo zenuwachtig doe :) )
Daarom dus de beslissing eraf te gaan als ik het niet vertrouw, kan dan ernaast zien dat hij braaf is, en de volgende keer het vertrouwen hebben om het wel te doen. Ligt ook erg aan de situatie :)
als er écht een rare onverwachtte situatie is is het meestal al voorbij voor ik echt heb kunnen reageren met afstappen? :P

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:53

Ligt inderdaad aan de situatie én het paard.

Over het algemeen stap ik nooit af.
Dit omdat je er over het algemeen niet snel opkomt als je paard al helemaal hittepetitterig is geworden. Dan moet je dus de hele reis lopend naar huis met een stuiterend paard naast je.
Ten 2e heb ik zelf altijd het gevoel dat ik meer controle uit kan voeren op mn paard als ik er op zit.
Als ze iets echt heel erg eng vinden en gewoon niet vooruit willen, stap ik eigenlijk nog steeds niet af, maar probeer ik ze te overtuigen om er langs te gaan. Lukt dit niet, komt er altijd wel iemand langs die even voor je uitloopt/fiets en dan gaat het meestal wel. Al moet ik zeggen dat het me nog nooit voorgekomen is dat ik mn paard niet heb kunnen overtuigen (klopt het snel af).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:54

speelt bij mij ook dat ik er supermakkelijk terug op kom, aangezien meneer maar 1,36 is := :P

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:24

Waratje schreef:
Hangt volledig van paard en situatie af. Maar ik moet zeggen dat ik met een onervaren paard nooit alleen op pad zou gaan en een paard dat een probleem heeft met de combinatie auto en groepje paarden in een wei is wat mij betreft onervaren.
Je hebt gruwelijk veel geluk gehad dat er feitelijk niets is gebeurd.

Ik sluit me hierbij aan.

Misschien was je zelf al zenuwachtig door het hele gebeuren, maar zou toch blijven zitten en mij paard kalmeren ipv afstappen.
Juist doordat je afstapt kan het paard de indruk krijgen dat het allemaal ontzettend eng is daardoor bevestig je zijn gedrag.
Waardoor het de volgende keren weer moeilijker zou worden.
Veel buitenrijden met je je paard helpt, laat hem wennen aan alles, kijken en stel hem gerust.
Ga desnoods fluiten of zingen dan ontspan je zelf ook.
Blijf zo rustig mogelijk en probeer de dingen om je heen te vergeten en kalmeer je paard.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:52

Ik zou ook never nooit van mijn paard afstappen.. Als je ernaast staat en hij neemt een paar gekke sprongen heb je echt niks meer te vertellen en ben je hem zo kwijt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 00:19

hangt van het paard af. Zo kwijt geld niet bij elk paard, bij mijn merrie kan je er best effe naast gaan staan. Die laat je ook keurig weer opstappen, fris of niet.... Stukje opvoeding ook denk ik eerlijk gezegd :o