Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) 

fenna2324 schreef:Leen het boek ''mijn trainingswoorden in woorden en beeld'' van Monty roberts in de bieb daar staat iets in over Join-Up (soort longeren maar dan zonder longeertouw) dat zou je een keer kunnen proberen, dat helpt om vertrouwen te krijgen, en dat het paard jou als leider gaat zien, als je dan voor gaat als je naar buiten gaat dan loopt ze jou waarschijnlijk achter na want ze is een kudde dier.
De Join-up is een zeer zware mentale oefening voor het paard en kan alleen uitgevoerd worden door iemand met ervaring in deze oefening. Dan nog ben ik geen fan van deze oefening, je paard krijgt zo'n klap te verwerken mentaal dat je het niet eens een oefening voor vertrouwen kunt noemen. Als je als leek eraan gaat beginnen kan het echt ontzettend fout gaan!
Brainless schreef:De mijne heeft geleerd om achteruit te blijven lopen, door sloten, prikkeldraad, hekje enz.
En als ze met de achterbenen in het draad staan moet je echt wel afstappen.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedere ruiter dat doet aangezien ik het zelfs een plicht vind voor zowel je paard als medeweggebruikers. Ruiters moeten ervoor zorgen dat een paard niet eens in de buurt van draad of sloten ed kan komen als je vooruit of achteruit aan het lopen bent. Daarom zeg ik ook in mijn vorige post dat het wel mogelijk moet zijn. Mijn paard deed het ook hoor dat achteruit lopen. Ook in de bak is ze erg goed in d'r back-ups, zowel met voltes, 8-jes als een aantal meters achteruit, dus buiten was het voor haar geen probleem om het als truucje te gebruiken zodra er iets engs was. Maar het feit dat ik haar achteruit ergens langs reed was nog geen vrijbrief om maar gewoon helemaal niet meer op te letten om me heen