hoe verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:04

Deze vraag is meer omdat ik er intresse in hebt

van hoe maak je nou een jong paard verkeersmak zonder erop te rijden??

En wat doe je vooral als je paard bang wordt en weg wilt schieten? hoe hou je hem dan bij je?
En hoe begin je

tja met wandelen enz. En een dier mee nemen wt wel verkeersmak is. Maar wat doe je nou presies als je paard echt bang is en weg wilt vluchten. Dan hou je hem niet.

Dat lijkt me zo eng. Maar hoe los je dat dan weer op?

XxLiEsJuHhxX

Re: hoe verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:10

inderdaat een heel rustig paard mee nemen. en auto's wennen ze snel aan. vrachtwagen tractoren en bussen is natuurlijk ander verhaal. ik heb dan telkes gezorgd dat er een grote ruimte was dus ik liep eigenlijk een stukje weg als ik ze aan zag komen. dan passeerde ze en dan liep k er ook gelijk achteraan (zo heeft het paard het idee dat ze het weg jagen ) ik heb een nogal zenuwachtig paard maar ze is nu wel verkeersmak. behalve bij hele grote vrachtwagens daar is ze nog als de dood voor.
dus hoe ik eigelijk het weg rennen op loste was door gewoon wat verder weg te gaan staan en het paard erna laten kijken. en als het dan nog beetje schuin een de kant is waar die vandaan komt rustig kijken of t paard vooruit wil lopen wil het dat dan loop je gewoon weer naar de weg terug en achter het enge ding aan..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:15

Ik ben ook wel met jonge pony's gaan wandelen. Soms alleen (wel 2 mensen) soms met medepaard. Scheelt ook dat ze bij mij aan een vrij drukke weg stonden dus die keken niet echt op van een auto. Verder alles waar je een paard aan wilt laten wennen is een kwestie van doen. Ik kon met mijn oude pony zo de kermis over, maar dat was wel de enige ;)

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:17

Het is belangrijk om vaak buiten te gaan wandelen, als je je paard nog niet vertrouwd in het verkeer zoek je een rustige weg uit. Je moet zelf ook niet bang worden als je bijv. een vrachtwagen aan ziet komen rijden, want dat voelt je paard. Als je vaak buiten komt went je paard eraan en word het normaal voor hem.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:46

ik nam mijne dattie een half jaar was, mee aan een touwtje, en dan zocht ik een stuk met hoog gras langs de weg en dan gingen we daar staat grazen, komt er van alles voorbij en hij leerde vanzelf dat het niet eng was. omdat ie zo jong was was ie ook nog niet zo sterk dus dat probleem heb ik nooit gehad.
en mijn schoonouders hebben een bolle berdijf met trekkers en allemaal rare machines dus af en toe daar een rondje gelopen met m dus wende ie ook perfect aan.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:54

Ik heb 1 paardje die ging als veulen al veel het verkeer mee in. Die is dus super verkeersmak.
Anders doe ik vaak een Dually halster van monty Roberts om zodat ik een jong paard beter kan houden als ze willen vluchten. En ik neem vaak een ouder wel verkeersmak paard mee. Daarna ga ik al gau alleen met ze weg en dan is het vaak goed.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:32

Ik nam de mijne ook altijd gewoon aan een touwtje mee. Een heel stille B-weg met aan het einde een rijksweg. Gingen we gewoon auto's kijken :)
En als er dan verkeer over de stille weg kwam vroeg ik ook wel gerust aan de mensen of hij misschien even mocht kijken en snuffelen. Of ze eens een paar keer lawaai wilden maken (deur slaan, starten, uitschakelen, flink gassen), scooters, fietsen, scootmobielen, een electrische rolstoel, bedenk het maar zo gek of ze hebben allemaal een showtje aan hem weggegeven!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:40

Die van mij liep op het land naast een weg en nu staat ze op stal waar ze genoeg auto's en trekkers voorbij ziet komen..ze is nu 3.5 en net onder het zadel..ze gaat straks gewoon onder het zadel mee naar buiten met een ander paard! Waarom wil je dr nu al verkeersmak hebben?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:40

OPG --> BRT

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:04

plutolover schreef:
tja met wandelen enz. En een dier mee nemen wt wel verkeersmak is. Maar wat doe je nou presies als je paard echt bang is en weg wilt vluchten. Dan hou je hem niet.

Dat lijkt me zo eng. Maar hoe los je dat dan weer op?

Belangrijkste punt is zorgen dat je de omstandigheden kunt overzien. Dus kies je tijd en kies je plaats heel bewust, neem inderdaad een verkeersmak en braaf paard mee als steun. En heel belangrijk, begin klein, wil niet teveel tegelijk. Een wandeling van 10 meter langs de weg kan zomaar een goed begin zijn.
En laat het jonge paard op het eigen erf alvast wennen aan auto's, trekkers, brommers, etc.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 00:54

Beslist geen "enge dingen"uit de weg gaan..
Ik ken iemand die als ze een tractor of iet dergelijks ziet aankomen gelijk rechts omkeert maakt of een andere weg in slaat, stel je voor dat het paard bang gaat worden..

Ja zo krijg je zeker een paard dat overal voor op de vlucht gaat..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:05

Ik ben destijds al met wat stappen 'eerder' begonnen: Grondwerken, zodat mijn paard en ik een goede band op de grond hadden, hij zich veilig voelde bij mij en dus bij enge zaken op de weg, niet meer per se weg vluchtte, maar vooral steun zocht bij mij.
Dan dribbelde hij natuurlijk wel, kon ook even een sprong in de lucht maken of vooruit schieten e.d., maar vervolgens besefte hij 'oh, zij is bij mij, dan komt het wel goed' :) . Ik vind het moeilijk te vertellen hier hoe je dat precies doet in detail, maar zo is het bij ons wel gegaan. Ik had helaas niet de mogelijkheid meteen op een rustige weg te beginnen, aangezien ik altijd eerste een relatief gevaarlijke weg over moet om uberhaupt bij de relaxte weggetjes te komen. En dan moet je wat, he. ;)

Verder gewoon dus veel wandelen, niets uit de weg gaan, zelf rustig blijven, niet opgeven, geduld hebben en je kunt eventueel ook een schrik- en obstakeltraining thuis in de bak organiseren. Wij hadden ook het geluk dat er bij ons op het erf van alles gebeurt (tractoren/vorkheftrucks/auto's/honden/mensen/karren/noem maar op.... ;) ). Elk 'dingetje' helpt.......

Inmiddels durf ik nu ook over die hele pittige beginweg ook in het zadel. Kostte wat tijd, maar dat lag meer aan mijzelf dan aan mijn paard, vermoed ik zomaar :+ . Ik wil echt geen ongelukken namelijk, maar je moet ergens op een punt komen, waarbij je toch weer ietsje verder gaat met je paard. ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:44

Die van mij heeft gisteren voor de 4e keer onder het zadel gelopen en ben vandaag dus een eind buiten met dr gaan stappen aan de hand, wel hengstenketting eraan want we lopen op het fietspad langs een 80km weg...nou ze heeft alles gezien van een vrachtwagen tot een auto met aanhanger, ze keek niet eens op of om :+ Vaak maken wij ons drukker dan die paarden hoor ;)

Read_My_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:09

Het paardje dat ik samen met een vriendin doe is ook nog jong en hem laten we gewoon langzaam wennen. Dus niet meteen langs een bouwplaats met bulldozers etc :D Gewoon lekker rustige wegen en als dat goed gaat steeds wat "spannendere" weggetjes. En als hij schrikt moet je hem gewoon 2 a 3 passen geven voor die schrikreactie en zelf rustig blijven. Die van ons schrikt ook wel eens maar ik blijf lekker kalm tegen hem praten en kriebelen of doe alsof er niets aan de hand is. Meestal kruipt hij dan een beetje achter je weg, maar soms zet hij een paar passen opzij, meestal krijg ik hem dan wel gelijk weer terug of op een volte om me heen zodat ie weer op mij focust. Maar eigenlijk is het een heerlijk beest dat zo koel in zn kop is, zo jong als ie is schrikt hij haast nergens van! Gaat vast een bomproof rijpaardje worden!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:28

mis kun je eens lang de politsie geen:) die paarden zijn echt nergens bang voor..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:26

silvericathy schreef:
mis kun je eens lang de politsie geen:) die paarden zijn echt nergens bang voor..

En dan >;) Die zijn van karakter al brood nuchter en daar gaat heel wat training aan vooraf hoor..en verder is het meeste hier al genoemd, heeft de politie weinig aan toe te voegen denk ik

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:05

ik heb dit ook heel erg lang gehad :o ik durfde wel en rocky was er ook al lang klaar voor maar mijn ouders woude het niet ,
en nu ben ik met hem de weg op gegaan en alles ging goed :) het 1ige kleintje dingtetje waar hij van schrok nar de eerste dag wandelen was van een hele groote tractor met een rammelende aan hangwagen waar srto op lag :P
oke daar mag van geschrokken worden :P

suusje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:12

hee mijn buurvrouw doet natural horsemanship.... zij en haar pony delen het leiderschap, ze werken samen. voordat zij op de pony ging(voor het eerst) heeft ze heel lang grondwerk met hem gedaan. geen balkjes springen, maar volgen aan ee nlange lijn enzo. toen ze erop ging, schrok hij niet,maar luisterde gewoon naar de hulpen die ze gaf. Zij kan de pony ook 'besturen' op 40m afstand. Hij rent er ook nooit vandoor omdat hij haar zoveel vertrouwd!. mischien ook iets voor jou pony? eerst een goeie vertrouwensband maken. dan gaat het a veel makkelijker!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:38

idd eerst veel grondwerk doen voordat je je paard mee naar buiten neemt.
doe in de bak eerst eens wat grondwerk en leer veel stemcommando's aan je paard. Bouw daarnaast regelmatig een schrikparcours op met zeilen, vlaggen, skippyballen, containers, radio met cd waarop 'enge' geluiden staan enz. Je hebt hierbij veel hulp aan een wat ouder en ervaren paard ;)
als je pony dat allemaal zonder moeite doet kun je het buiten gaan proberen met een ervaren paard.