Ongeluk gebeurt in - Trauma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vaa

Ongeluk gebeurt in - Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:51

hoi,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
op een zonnige dag ging ik uitrijden met mijn paard plus mijn vriendin met paard.
gewoon lekker naar een buitenritje maken.
we waren terug naar huis, dus over het fietspad, want daar had ik mijn werkstal staan; werkte op ene handelstal met 5 eigen paarden
wij liepen gewoon, en er kwamen wielrenners aan, met zijn 3 naast elkaar wouden ze ons voorbij, annanda(annie)- mijn paard maakte een rare beweging met zijn kont, hij stond gewoon stil, maar hup die mannen op de rem, dus alle 3 over de kop, 2 van de mannen zijn naar het ziekenhuis gebracht, met de mannen gaat het gewoon goed, een uitdekom geschoten hand, en een paar schrammen.maar waar jullie mij misschien mee kunnen helpen is

als ik nu buiten rij over een uitgestrekte lange weg, rijden ook auto's, met mijn paard vanilla, maakt haar auto's en fietsers niks uit.
toch ben ik bang voor wielrenners te paard, ik begin te shaken, en raak helemaal in de stress, daardoor mijn paard ook, ik word bang, maar ik vertrouw mijn paard helemaal, mijn paard vanilla vind die wielrenners helemaal niet eng, en stapt er gewoon lang, maar ik krijg die beelden niet weg, en elke keer krijg ik het benauwt,

wie helpt mij ?

het is natuurlijk raar en niet leuk voor me paard maar ik weet het niet meer hoor

xx'vaaa

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:55

vaa schreef:
als ik nu buiten rij over een uitgestrekte lange weg, rijden ook auto's, met mijn paard vanilla, maakt haar auto's en fietsers niks uit.
toch ben ik bang voor wielrenners te paard, ik begin te shaken, en raak helemaal in de stress, daardoor mijn paard ook, ik word bang, maar ik vertrouw mijn paard helemaal, mijn paard vanilla vind die wielrenners helemaal niet eng, en stapt er gewoon lang, maar ik krijg die beelden niet weg, en elke keer krijg ik het benauwt,

Ben je bang te paard voor wielrenners
of
ben je ban voor wielrenners die te paard zijn?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:00

jury schreef:
vaa schreef:

Ben je bang te paard voor wielrenners
of
ben je ban voor wielrenners die te paard zijn?

Goh ik zou denken dat je dat zelf wel weet...

TS: Ga de eerste tijd gewoon met je andere paard naar buiten, zodat je eerst weer vertrouwen op kunt bouwen, en neem dan je andere paard weer een keer mee, en misschien kan je dan ook iemand anders mee nemen dat geeft misschien een beter gevoel. :)

vaa

Re: Ongeluk gebeurt in - Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:02

Jah, ik ga ook gewoon met mijn paarden naar buiten,
maar toch houd ik dat geveol steeds,
ik zal eens iemant meenemen, mischien een stal knecht, dankj

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:33

Vraag anders of iemand even met je meegaat op de fiets. Die kan je paard evt vasthouden als er wielrenners komen! Zo kan jij wat meer vertrouwen opbouwen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:43

Het was een incident. Wanneer er ooit weer wielrenners aankomen, zorg dat je je ergens bevindt waar je paard eventueel een pas kan uitwijken. De angst zal slijten naarmate jezelf ondervindt dat het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. Ik heb het een tijd gehad met honden, nadat mijn paard een keer op hol was geslagen erdoor, maar nu niet meer. Het heeft een tijd geduurd, maar er is hoop ;)

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:47

Ook hier hele smalle weggetjes met allerlei bochten en kronkels.
Op mooie droge dagen dus ook héél veel wielrenners, die het liefst héél hard langs mijn paardje willen rijden.
Mensen beseffen vaak niet dat er op een paard geen remmetje zit en ook geen stuur dat je zo om kan gooien.
Om ongelukken te voorkomen ga ik, ruim voordat ze mij passeren, wat meer in het midden van de weg lopen, zo moeten ze wel afremmen.
Misschien heel vervelend voor die mannen maar liever zo dan een kluwe wielrenners op de grond.
Soms moet je, voor ieders veiligheid, ruimte om je heen creeëren en niet afwachten of je het wel of niet krijgt. ;)
En wetende dat je ruimte hebt zal je vast een zeker een rustiger gevoel geven.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:50

Dit heeft even tijd nodig om te verwerken. Het is logisch dat je er nu even schrik van hebt....
Probeer op zo'n moment aan wat anders te denken, de spanning die jij draagt geef je over aan je paard. Of je nu wilt of niet....
Maar forceer niets.

sterkte

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:39

wielrenners denken altijd dat iedereen wel zal schuven..heeft hier niemand dan ooit een wielrenner pas op, schuif enz horen roepen? ik zou zeggen, is goed voor ze leren ze dat meteen af.

ga gewoon rustig op je paard zitten, aangezien je paard niet bang is, kun je erop vertrouwen dat die niks zal doen. kijk voor je en concentreer je op je paard, praat zachtjes ermee, dat is ook goed voor je zelf.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:25

Ik vind het ook een inschattingsfout van de wielrenners!! Zij horen op zijn minst achter elkaar te gaan fietsen en zelf voorzichtigheid in acht te nemen met een paard in de buurt.

Rustig aan opbouwen weer samen met je paardje. Vertrouw op je paard en ga inderdaad desnoods samen met iemand anders rijden. Het slijt vast wel.

Succes!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:27

Ik moet inderdaad wel zeggen dat ik me ook dood irriteer aan die wielrenners. Die denken dat de weg alleen voor hun is, en niet kunnen begrijpen dat paarden kunnen schrikken als ze zo rakelings langssjeesen......

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:04

Heel vervelend dat ongeluk en heel mensenlijk dat je geschrokken bent. Je angst moet slijten en dat gaat alleen lukken als je toch de confrontatie buiten weer aan gaat. Heb vertrouwen in je paard dat niet bang is. Het ongeluk is niet jou schuld zoals ik het lees. Die wielrenners zijn te dicht langs je gereden met passeren. Andere weg gebruikers moeten ook rekening houden met het feit dat wij levende wezens besturen en geen machines. Heelveel sterkte en laat je plezier van het buitenrijden niet ontnemen door een bervelend ONGELUK.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:33

Wel herkenbaar, ik ben ook wat onzeker geworden na een ongeluk met mijn paard tijdens het buitenrijden...

Door toch te blijven doen, als je erg twijfelt met hulp, kom je er wel weer stukje bij beetje doorheen en ga je je weer steeds zekerder voelen...

Ik zou als het lukt de eerste tijd met iemand samen gaan, of het stuk langs de weg misschien naast je paard lopen...

succes!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:40

Ik herken dit wel, ik zou iemand anders erop laten rijden en jij zelf ook ff op een ander paard zodat je zelf weer het vertrouwen terug krijgt en ook dat je paard er weer aan went dat hij niet drukker word als er een fietser aan komt. Het beste is denk ik ook nog dat je dan niet zegt dat hij daar bang voor is want dan worden hun ook misschien wel bang of gaan ze wat gespannender zitten en dan schrikt ie bij hun alsnog :Y).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:10

ik ken het ook,het feit dan wielrenners gewoonweg niet de weg willen delen!
Maar zo hoe hun er dan schijt aan hebben zo heb ik er dan ook schijt aan.Als ze menen ze moeten rakelings langsrazen met een groep dan is het risico voor hun.
Ik loop altijd netjes rechts en houd altijd rekening met weggebruikers maar dan verwacht ik ook hetzelfde terug.

Dus mijn tip voor jou.......Diep adem halen en laat ze maar inhalen ze merken vanzelf wel als het niet past als ze met zijn drieën langs willen! :Y)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:39

Wielrenners denken dat de hele weg voor hun is en dat iedereen maar rekening moet houden met de renners!! Hier ook met mooi weer erg druk met renners, hoor je ineens weer achter je Heeejj Pas Op. En dan moet je maar opzij!! Vreselijk irritant en nu blijkt dus ook erg gevaarlijk!!!
Vervelend voor je dat jij nu je vertrouwen een beetje mist. Hoop dat je er snel overheen komt want buitenrijden doe je natuurlijk voor je ontspanning en je moet er niet tegenop moeten hikken! Ik zou zeggen gewoon blijven doen en als het nu weer een tijdje wel goed gaat, zal je je snel weer vertrouwder voelen!

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:53

Wielrenners denken inderdaad dat ze veel zijn. Misschien is het een idee om gewoon een keer aan de hand een buitenritje te maken? Als je echt ziet dat je paard er totaal geen moeite mee heeft, jij misschien ook niet meer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:35

Van de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat een wielrenner bewust is van z'n kwetsbaarheid en wil voorkomen dat ie vol in de remmen moet met alle eventuele gevolgen van dien, ze hebben er meestal goed de vaart in. Ons paard kan altijd een stap zetten welke wij niet kunnen voorzien, zorg dus dat je -waar mogelijk- uitwijkruimte hebt .... al is dat niet altijd mogelijk.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 14:55

Bedankt voor jullie reacties, ik kan er veel mee

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:10

Ik zou gewoon met je paard aan het halster ofzo naar buiten gaan en een groot stuk wandelen. Ik denk dat je dan ook wel wielrenners tegen komt. Langzamer hand er een keertje op en dan met iemand er naast laten lopen. Zo bouw je je vertrouwen met je paard weer op en heb je kans dat jullie er weer overheen komen. Wel vervelend dat je zo iets is overkomen. Ik zou me ook rotschrikken en het ook niet meer durven. In

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:29

jullie beklagen je nu wel over wielrenners maar schreef de ts niet dat ze met d'r paard op het fietspad reed toen dit ongeluk gebeurde? Ik denk dat je blij mag zijn dat die fietsers je niet aansprakelijk houden voor geleden schade! (had ik nl. wél gedaan!) dus wat je eraan kan doen; niet meer met je paard op het fietspad komen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:39

sflj schreef:
jullie beklagen je nu wel over wielrenners maar schreef de ts niet dat ze met d'r paard op het fietspad reed toen dit ongeluk gebeurde? Ik denk dat je blij mag zijn dat die fietsers je niet aansprakelijk houden voor geleden schade! (had ik nl. wél gedaan!) dus wat je eraan kan doen; niet meer met je paard op het fietspad komen!

wat een bullshit! :(
Ik zie mezelf toch echt niet met mn beestje over een drukke straat lopen tussen de auto's in!
Met een koets oke,maar niet onder het zadel!
Die wielrenners hebben naar mijn idee ook een veelste hoog tempo voor een fietspad!!!
Met zo'n snelheid zijn ze beter af op straat ipv n fietspad! :(

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:50

jij mag dat bull vinden, de wet is anders. Voor fietsers bestaat er geen max. snelheid. Voor ruiters wel een verbod om op het fietspad te rijden. Bij een ongeval is die laatste dus fout en heeft geen enkel recht van spreken. M.a.w: omdat jij niet kan rijden en je daarom maar niet aan de regels wilt houden, mag een ander, die zich wel aan de wet houdt, gerust in het ziekenhuis belanden en vervolgens beklaag je je ook nog eens?!
Ken je die spotjes 'Nederland wordt steeds a-socialer?'

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:30

sflj schreef:
jij mag dat bull vinden, de wet is anders. Voor fietsers bestaat er geen max. snelheid. Voor ruiters wel een verbod om op het fietspad te rijden. Bij een ongeval is die laatste dus fout en heeft geen enkel recht van spreken. M.a.w: omdat jij niet kan rijden en je daarom maar niet aan de regels wilt houden, mag een ander, die zich wel aan de wet houdt, gerust in het ziekenhuis belanden en vervolgens beklaag je je ook nog eens?!
Ken je die spotjes 'Nederland wordt steeds a-socialer?'

ik weet niet wat gevaarlijker is: iemand die rustig met zn paard uiterst rechts over een fietspad wandeld of een stel wielrenners die met gemak met 60kmh op de teller op een fietspad razen!!!
Stel je voor dat je daar fietst met je kind die het ook nog moet leren en ze komen met zo'n hoog tempo aanrazen,lekker link want een kind kan ook ineens vallen en dan is er voor hun geen houden meer aan!
Het is een geven en nemen in het verkeer vind ik!Voorrang moet je niet nemen maar krijgen wat je ook bestuurd!
Dus ruiters horen netjes rechts te lopen en wielrenners achterelkaar te fietsen en niet met 5 man naast elkaar met een moordend tempo!
Dat is toch ook de rede geweest dat brommers op de baan moeten en niet meer op een fietspad!!!
Vanwege de snelheid!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:55

Moderatoropmerking:
Kunnen we het een beetje gezellig houden hier? Woorden als bullshit, asociaal en boze smileys verlagen de sfeer en zijn nergens voor nodig. Tips zijn prima, maar hou de sfeer gezellig :)