Bellen te paard, verboden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:22

Voor brommers en snorfietsen, bestuurders van brommobielen is het verboden. Op de fiets mag het nog wel, maar wordt het afgeraden. Te paard ben je een bestuurder, dus is het dan ook verboden.

Citaat:
Handsfree bellen
Vanaf 30 maart 2002 is het verboden voor bestuurders verboden om een telefoon vast te houden tijdens het rijden. Deze regel geldt dus niet alleen voor bellen, maar ook voor sms-en of het lezen van smsjes en het klemmen van de telefoon tussen schouder en oor. Ook als u niet aan het bellen bent, maar de telefoon wel vasthoudt tijdens het rijden, kunt u een boete krijgen.

Het verbod is gericht op de bestuurders van motorvoertuigen, invalidenvoertuigen en bromfietsen en geldt tijdens het rijden, dus ook in de file of als u stilstaat voor een rood verkeerslicht! Wie parkeert of langs de weg stilstaat, mag wel de mobiele telefoon gebruiken. Gebruik van de telefoon tijdens het rijden is alleen toegestaan als er gebruik wordt gemaakt van een systeem waarmee handsfree gebeld kan worden.
(trosradar.nl)

Citaat:
Vanaf 1 mei is het niet meer toegestaan om mobiel te bellen op een snorfiets. Ook op het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden op een snorfiets staat een boete. Voor brommers gold dit al.
Vanaf 1 mei wordt de Nederlandse wegenverkeerswet aangepast. Nieuw in de wet is het verbod voor snorfietsers om mobiel te bellen tijdens het rijden. Ook op het vasthouden van een mobiele telefoon staat een boete. Voor bromfietsers alsmede bestuurders van brommobielen gold deze regel al. Handsfree bellen middels een headset waarbij de telefoon in een jas- of broekzak blijft zitten is wel toegestaan.
Wie vanaf 1 mei niet handsfree belt op een snorfiets, loopt de kans daarvoor een boete te ontvangen van € 100,--. Ditzelfde bedrag geldt ook voor bestuurders van brommers en brommobielen die niet handsfree bellen. Fietsers mogen vooralsnog wel hand-held bellen op de fiets, uiteraard raden verkeersveiligheidsorganisaties fietsers ook aan het bellen tijdens het rijden zo veel mogelijk te beperken en als wél gebeld wordt dit bij voorkeur handsfree te doen.

Staat ergens in de wet dat het voor ruiters ook verboden is? Ik zie namelijk wel staan dat het voor bestuurders verboden is en als ruiter/begeleider van vee/paarden ben je een bestuurder.

BaiNar

Re: Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:25

Mijn vraag is dan... is het verstandig???
Nee... maar ik heb hem wel altijd bij me, indien er iets gebeurd!!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:28

Dat is heel verstandig. En dan niet op je paard, maar op jezelf ;-)
Maar wat zegt de wet.. ik ga eens verder googlen..

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:30

Je bent een bestuurder in het verkeer en bestuurders mogen niet bellen (tenzij in geval van nood uiteraard)... Lijkt me simpel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:30

Oh dat je op je snorfiets niet (meer) mocht bellen wist ik niet :o
Dat doe ik vrij regelmatig, ook te paard :=

Mag je nog wel lopend bellen en smsen of mag dat binnenkort ook niet meer? :+

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:36

ik weet het niet. Het word me ook niet duidelijker door die artikelen.
Ik denk dat het wel mag maar niet verstandig is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:39

Fietser is evengoed bestuurder, en die mag nog wel bellen. Dus zolang het niet expliciet voor een bepaald soort bestuurder staat aangegeven dat het niet mag, mag je wettelijk dus gewoon bellen. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede....

Edit: volgens mij vergeten degene die die wetten maken gewoon dat er ook nog ruiters en menners in het verkeer voorkomen := Vandaar dat wij nog mogen bellen :+

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:42

Citaat:
Het verbod is gericht op de bestuurders van motorvoertuigen

Ik geloof dat een paard nog steeds niet tot deze catagorie behoord... ;) Dus geen verbod op bellen te paard. Neem je eigen verantwoording erin zou ik zeggen...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:44

e_horse schreef:
Voor brommers en snorfietsen, bestuurders van brommobielen is het verboden. Op de fiets mag het nog wel, maar wordt het afgeraden. Te paard ben je een bestuurder, dus is het dan ook verboden.

Citaat:
Handsfree bellen
Vanaf 30 maart 2002 is het verboden voor bestuurders verboden om een telefoon vast te houden tijdens het rijden. Deze regel geldt dus niet alleen voor bellen, maar ook voor sms-en of het lezen van smsjes en het klemmen van de telefoon tussen schouder en oor. Ook als u niet aan het bellen bent, maar de telefoon wel vasthoudt tijdens het rijden, kunt u een boete krijgen.

Het verbod is gericht op de bestuurders van motorvoertuigen, invalidenvoertuigen en bromfietsen en geldt tijdens het rijden, dus ook in de file of als u stilstaat voor een rood verkeerslicht! Wie parkeert of langs de weg stilstaat, mag wel de mobiele telefoon gebruiken. Gebruik van de telefoon tijdens het rijden is alleen toegestaan als er gebruik wordt gemaakt van een systeem waarmee handsfree gebeld kan worden.
(trosradar.nl)

Citaat:
Vanaf 1 mei is het niet meer toegestaan om mobiel te bellen op een snorfiets. Ook op het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden op een snorfiets staat een boete. Voor brommers gold dit al.
Vanaf 1 mei wordt de Nederlandse wegenverkeerswet aangepast. Nieuw in de wet is het verbod voor snorfietsers om mobiel te bellen tijdens het rijden. Ook op het vasthouden van een mobiele telefoon staat een boete. Voor bromfietsers alsmede bestuurders van brommobielen gold deze regel al. Handsfree bellen middels een headset waarbij de telefoon in een jas- of broekzak blijft zitten is wel toegestaan.
Wie vanaf 1 mei niet handsfree belt op een snorfiets, loopt de kans daarvoor een boete te ontvangen van € 100,--. Ditzelfde bedrag geldt ook voor bestuurders van brommers en brommobielen die niet handsfree bellen. Fietsers mogen vooralsnog wel hand-held bellen op de fiets, uiteraard raden verkeersveiligheidsorganisaties fietsers ook aan het bellen tijdens het rijden zo veel mogelijk te beperken en als wél gebeld wordt dit bij voorkeur handsfree te doen.

Staat ergens in de wet dat het voor ruiters ook verboden is? Ik zie namelijk wel staan dat het voor bestuurders verboden is en als ruiter/begeleider van vee/paarden ben je een bestuurder.

Voor zover ik weet heeft het paard als het goed is wel de "motor" achterin zitten, maar is het echt maar 1 pk :P

Het geld alleen voor motorvoertuigen, dus voor zover ik begrijp mag bellen op je paard gewoon nog, of het verstandig is, is een tweede ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:50

Ja, dat klopt, vanaf 2002: motorvoertuigen, bestuurders van brommers etc.
Vanaf 2009 (1 mei) ook niet meer voor snorfietsen. Fietsen nog wel..
Paarden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:54

volgens mij is er geen wet voor die het verbied
maar of het slim is???

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:54

Op je paard mag je wel bellen mits je paard gemotoriseerd is :+

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:56

ja je mag nog wel bellen op je paard maar je moet je eigen verantwoording nemen

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:03

Lijkt me niet echt slim: stel, je rijdt over een ruiterpad heen, jij belt, paard schrikt van konijn/fazant/wat-dan-ook, jij reageert te laat, pats: lig je ineens op de grond en paard in galop ervandoor! En een handsfree ding op je paard: _O- :') Waar moet je die aan vastmaken?

Verstandiger lijkt mij om van je paard te stappen en dán pas te gaan bellen (en je paard even vastzetten natuurlijk)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:09

Het gaat niet om wat verstandig is (ik neem aan dat we dat allemaal wel weten ;-)) maar wat mag of niet. Er staat dus niks over in de wet.

Ik riep nl ergens in een topic dat het verboden is, maar is dat nu echt zo?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:24

Nogmaals:

Citaat:

Dat zijn voertuigen met een motor, geen paarden dus. ;)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:28

EeCee schreef:
Nogmaals:

Citaat:

Dat zijn voertuigen met een motor, geen paarden dus. ;)

Pff...mijn jonge hengst heeft anders een aardige motor. :D

Of het voor ruiters ook geldt, ik denk het niet. Ik hoef tenslotte ook geen helm op als ik de weg op ga.
Gordels en airbags zijn ook niet verplicht....evenals een mist-achterlamp.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:31

Gitta1977 schreef:
Je bent een bestuurder in het verkeer en bestuurders mogen niet bellen (tenzij in geval van nood uiteraard)... Lijkt me simpel.

Klopt ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:44

Idd het enige juiste antwoord...zowel te paard (ook als je ment natuurlijk), als op de fiets/scooter/snorfiets ed ben je bestuurder als je je hiermee op de openbare weg begeeft en mag je dus gewoon niet bellen. Geldt trouwens ook wanneer je met een paard wandelt, ook als je een paard aan de hand meevoert in het verkeer mag je daarbij niet bellen omdat je dan ook als bestuurder wordt aangemerkt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:46

SusanH schreef:
Idd het enige juiste antwoord...zowel te paard, als op de fiets/scooter/snorfiets ed ben je bestuurder als je je hiermee op de openbare weg begeeft en mag je dus gewoon niet bellen. Geldt trouwens ook wanneer je met een paard wandelt, ook als je een paard aan de hand meevoert in het verkeer mag je daarbij niet bellen.

Dat is dus niet correct. Als fietser ben je óók bestuurder, en dan mag je wel bellen. Er is voor bepaalde groepen bestuurders aangegeven dat ze niet mogen bellen, maar dit verbod geldt niet automatisch voor alle bestuurders! Alleen voor de bestuurders die genoemd worden in het wetsartikel, en zowel fietsers als geleiders van vee- en trekdieren worden daar dus niet in vermeld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:49

Lalidan schreef:
Fietser is evengoed bestuurder, en die mag nog wel bellen. Dus zolang het niet expliciet voor een bepaald soort bestuurder staat aangegeven dat het niet mag, mag je wettelijk dus gewoon bellen. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede....

Edit: volgens mij vergeten degene die die wetten maken gewoon dat er ook nog ruiters en menners in het verkeer voorkomen := Vandaar dat wij nog mogen bellen :+

Houden zo! Al die regels. Zie je mensen al een handsfreeset op hun dure zadel lijmen? :Y)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:53

Hihi heb je er een topic over gestart :D

Ik ben er wel heel benieuwd naar, ik bel namelijk behoorlijk wat te paard. Heb het superdruk en in de auto bel ik niet, dus dan is bellen te paard wel handig. Heb een braaf paard en rij altijd buiten en met 1 hand, dus of ik die ene hand nu aan mn oor heb of naar beneden heb hangen, maakt m.i. weinig uit.
Ik heb er nooit een boete voor gehad, maarja kom ook niet veel politie tegen in het bos uiteraard.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:58

Woow, dat wist ik niet, mijn snorfiets gaat erg langzaam, en tegen de verveling ga ik vaak zitten bellen & smsen. Op de fiets ook. Te paard wil ik ook nog wel eens een belletje plegen, was laatst een buitenrit aan het begeleiden, met 8 kleine kindjes, en toen was ik verdwaald. :+

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:10

Miss_Malfoy schreef:
Houden zo! Al die regels. Zie je mensen al een handsfreeset op hun dure zadel lijmen? :Y)

Ik zou hem toch op mijn lichaam of in mijn jas houden, stel dat je van je paard afklettert en hij er vandoor gaat... gaat ook je telefoon er vandoor!! ;-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:25

BaiNar schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik zou hem toch op mijn lichaam of in mijn jas houden, stel dat je van je paard afklettert en hij er vandoor gaat... gaat ook je telefoon er vandoor!! ;-)

Eh je neemt dit toch zeker niet serieus? :+