Buitenrit voor mensen zonder ervaring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fang

Buitenrit voor mensen zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:45

Hoi mensen,

Hierbij een vraag. Na 5 maanden in Canada op ranches te hebben gewerkt opperde ik onder vrienden de vraag wie er een keer zin heeft om een buitenrit te maken. Allemaal zo gezegd zo gedaan.

Alleen nu zijn er veel mensen die mee willen die totaal geen ervaring met paarden hebben, maar wel heel graag een keer een rit willen maken.

Nu weet ik van ranches in Canada dat dit geen probleem is (de zogehete Dude Ranches). Alleen bij mijn zoektocht in Nederland kwam ik erachter dat nog veel maneges vragen om enige ervaring.

Mijn vraag is dus, wie weet van maneges in Nederland, het liefste Utrecht, Gelderland, Overijssel of Brabant die een rit willen maken met een groep van 10 personen of meer waarvan de helft geen geen ervaring heeft.

Het mag zowel Engels als Western stijl rijden zijn.

Alvast bedankt.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:46

Manege Laarbrug?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:42

Pempy

Re: Buitenrit voor mensen zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:01

bij het Fjordenpaard kan iedereen gewoon paarden huren en ermee in het bos rijden, ook zonder ervaring geloof ik.
www.fjordenpaard.com

Fang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:25

Yay bedankt voor de reacties! Ik ga eens even kijken!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:03

Yep, Van Loon in de Drunense Duinen met de Hittax! Een rit maken met 10 onervaren ruiters waarbij de paarden los lopen zou ik zeer onverantwoord vinden....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:06

Ik snap eigenlijk niet dat je een buitenrit wilt maken met een groep zonder ervaring, er hoeft maar iets te gebeuren of je hebt ongelukken, maar als je dan toch wil, is het Fjordenpaardn in Een een goede optie.

Martine74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:27

Ik heb vroeger wel eens in Lunteren buitenritten gemaakt, en daar vroegen ze wel of je ervaring had, maar als je dan zei ik heb een klein beetje ervaring, dan lieten ze je gewoon gaan.
Je kon zelfs zeggen dat je ervaring had, ook al was dat niet zo.
Daar keken ze niet naar verder.
Het bestaat inmiddels niet meer volgens mij, nadat de eigenaar is overleden

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:40

Raar toch dat sommige het hier totaal onverantwoord vinden.
In andere landen mikken ze je overal op een paard.
Mijn man kan ook voor geen meter rijden, maar daar heb ik al samen mee gereden in IJsland en Costa Rica. En dan niet even gewoon een rondje, nee in IJsland een rit van 4 uur en in Costa Rica was het 6 uur! (hij had overigens wel een zere kont, whaha)
Die paarden zijn gewoon zo anders als hier, het ligt naar mijn idee echt aan de manier van trainen in West-Europa en het ras paard wat je neemt.
Ik had net 3 maanden paardrijles gehad op mijn 17e en ben 3 maanden gaan werken in IJsland, het 1e wat ik daar deed is een IJslands paard uitzoeken (willekeurig) erop stappen zonder zadel, zonder bit, met spijkerbroek aan, laarzen aan, zonder cap en hoppa naar zee rijden!!
Nu verbaas ik me elke keer hier over mijn eigen paard als hij weer eens ergens spoken ziet. Waar ligt dat toch aan??
Dus ik denk zeker dat het wel kan op een verantwoorde veilige manier zonder ervaring.

Fang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 23:31

Uppojono schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat je een buitenrit wilt maken met een groep zonder ervaring, er hoeft maar iets te gebeuren of je hebt ongelukken, maar als je dan toch wil, is het Fjordenpaardn in Een een goede optie.

Ik heb zelf op een aantal ranches in Canada gewerkt waar het concept heel gewoon is. Zoals je hier in NL ponyritjes voor kinderen op de kermis, heb je in Canada (en ook Amerika) Dude ranches, waar mensen die geheel geen ervaring hebben met paarden uren of zelfs meerdaagse tochten kunnen maken met paarden die hierop getraind zijn. Dus zo ongewoon is het niet, het is alleen niet heel erg makkelijk om het ook in Nederland te vinden.

Fang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 23:35

Zoezi schreef:
Raar toch dat sommige het hier totaal onverantwoord vinden.
In andere landen mikken ze je overal op een paard.
Mijn man kan ook voor geen meter rijden, maar daar heb ik al samen mee gereden in IJsland en Costa Rica. En dan niet even gewoon een rondje, nee in IJsland een rit van 4 uur en in Costa Rica was het 6 uur! (hij had overigens wel een zere kont, whaha)
Die paarden zijn gewoon zo anders als hier, het ligt naar mijn idee echt aan de manier van trainen in West-Europa en het ras paard wat je neemt.
Ik had net 3 maanden paardrijles gehad op mijn 17e en ben 3 maanden gaan werken in IJsland, het 1e wat ik daar deed is een IJslands paard uitzoeken (willekeurig) erop stappen zonder zadel, zonder bit, met spijkerbroek aan, laarzen aan, zonder cap en hoppa naar zee rijden!!
Nu verbaas ik me elke keer hier over mijn eigen paard als hij weer eens ergens spoken ziet. Waar ligt dat toch aan??
Dus ik denk zeker dat het wel kan op een verantwoorde veilige manier zonder ervaring.

Wat ik heb gemerkt is het vooral de manier van trainen. Sommige ranches trainen hun paarden zo dat ze van niets meer schrikken en ook alles kunnen hebben van hun rijders of goed op kinderen afgesteld zijn.

Andere ranches werken met strings, waarbij de paarden het paard voor hen volgt.

Maar buiten dude paarden, ligt het vaak aan de manier hoe paarden getraind zijn.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 07:58

Dat klopt, en daarnaast is Nederland voller en drukker, hoe vaak kom je hier tegen dat je echt afstanden kunt afleggen zonder meerdere vaak drukke wegen over te moeten steken etc. of in het bos een keer niet struikelt over de wandelaars, loslopende honden en wat al niet meer. Het is lang niet overal verantwoord om het te doen in vergelijking met sommige andere landen. In Frankrijk aan 't strand gingen wij ook met volstrekte beginners op pad, paarden aan elkaar vast een uurtje door 'n natuurreservaat waar je geen mens of hond tegenkwam en een rondje dat de paarden blind nog liepen... Ik vond 't voor die beesten eigenlijk heel sneu, wat 'n afmattend leven... Want ja, inderdaad, als je afgetrainde paarden hebt die nergens meer op reageren, wat voor "leven" zit er dan nog in zo'n dier? En wil je dat?
Maar Nederland is ook 'n beetje het land van de KWPN dressuurbloedkikkers he :D Maar nogmaals, ik vind dat ze er bij Van Loon een prima oplossing voor hebben bedacht, het kan in sommige gevallen best. En om eerlijk te zijn, ik sleep ook wel 'ns een beginner mee aan een touwtje op mijn oude merrie achter mijn andere paard het bos in. Al ontploft er een bom, zij zorgt dat haar bagage veilig thuiskomt. Maar met een hele groep zou ik 't nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:02

Ook van mij de tip om naar Jan van Loon te gaan. Enige manier om zeker te weten dat 't hele spul ook weer veilig thuiskomt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:07

Van Loon...never nooit meer!

Tuig is daar zo slecht! Zadels passen niet, wat dus resulteert in drukplekken, vrijwel iedere pony daar had ze. Onder de zadels zitten kussenslopen gevuld met stro... :? Hoe pauper ben je bezig als je op dat soort cruciale punten bezuinigd?
Ik ben echt geen luxe poppetje, maar hoe het er daar aan toe ging dat vond ik echt niet kunnen. Pony's staan ook vast als koeien met een touw om hun nek. Nu heb ik me laten vertellen dat ze 's nachts wel buitenlopen, maar het is absoluut niet mijn manier van omgaan met paarden.

Nu de tip die ik jou kan geven. In Leersum zit een stal waar je met een kleine, onervaren groep een buitenrit kan maken. Er zijn een aantal paarden die echt ontzettend braaf en rustig zijn, die lopen ook voor de wagen en zijn heel wat gewend.
Moet je even zoeken op 't Leersumse Veld. Omgeving is ook erg prettig om te rijden. Afstand is ongeveer een half uur bij Utrecht (stad) vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:25

Eigenlijk offtopic, maar toch even reageren op de post van Sigrid:

Die halsbanden zijn een stuk veiliger dan halsters, zoveel mensen als daar die paarden in de hand hebben ;) en bijkomend voordeel is dat je d'r een nummer aan kunt hangen. De gemiddelde klant ziet het verschil niet tussen 30 fjorden :=

Die kussenslopen zijn trouwens geen bezuinigingsmaatregel, vroeger had elk paard gewoon een shabrak en een extra onderlegger dat elke dag in de was ging. Hij heeft echter een schimmelinfectie binnengekregen die niet uit te roeien was. Vandaar dat ze op zoek zijn gegaan naar een manier om de rug te beschermen tegen de kontjeboem-ruiters, maar 't tóch schoon te houden. En zo kwam 'ie op een sloopachtige constructie waar een beetje stro als vulling in gedaan werd, die je na de rit leeggooit in de stal, en het sloopje meteen in de was. Shabrak met gelpad is nl. ook vragen om ellende met zo veel paarden. Die dingen zakken scheef en zorgen dan voor drukkingen, of worden verloren, of zijn lvt. Leuk voor thuis ;)

Ik vind het eerlijk gezegd wel een slimme oplossing.

Geen idee hoe het met passende zadels zit trouwens, maar toen ik er werkte (is lang geleden hoor) hadden we een hele zolder vol met zadels, zodat elk paard altijd een goed passend zadel had. Op een nieuw paard werd altijd serieus en secuur een zadel uitgezocht. Wij hoefden er echt niet zomaar wat op te kwakken, want dan hadden we echt een probleem met 'm ;)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:26

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:03

Bij De Kronkel in Assel (net buiten Apeldoorn) kan je buitenritten maken op Fjorden, ook als je geen ervaring hebt. Het is wel handig dat even te melden, zodat de braafste paarden worden klaargezet. Ritten met onervaren mensen zijn alleen stapritten en alle ritten zijn onder begeleiding.

anluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:00

Heb bij jan van loon drie jaar gewerkt in de zomer maanden als ponykamp leiding (nu zo'n 15 jaar geleden)
Hittax werkte niet met paarden die los lopen, maar ze staan vast aan halster,
alle paardjes die hierin meelopen zijn braaf.
Daarnaast sluit ik me aan bij sonja, Jan heeft er alles aan gedaan om schimmel uit stal te krijgen en was elke avond als laatste op stal om alle pony's te controleren , voordat ze losgegooid werden (ja sigrid, alle pony's staan de hele nacht los]
Paarden niet, die werden in de ochetend per groep in de bak losgegooid.
Ik weet natuurlijk niet hoe het nu is, maar ik heb bij dit bedrijf zo ontzettend veel geleerd, waar ik nu nog steeds profijt van heb.
Dus als het nog zo is als vroeger dan is het echt aan te raden voor mensen die niet kunnen rijden, vooral omdat
ze er een (heerlijk) restaurant en goede hotelkamers bij hebben.

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:10

De paarden worden overdag losgegooid buiten.. pony's gaan 's nachts... Hittax werkt supergoed voor beginnende ruiters... zadels worden zorgvuldig uitgezocht (nieuw paard is nieuw zadel)... dekjes is idd wegens schimmelinfectie gedaan... Drukplekken zijn bij geen enkel paard/pony op te merken...

(als je wilt weten hoe ik dit weet: heb 2 weken deze zomer daar gewerkt in de stallen en dan ook lessen gegeven aan de beginnende/gevorderde kinderen van het ponykamp)