Huertecilla schreef:hyppolyte schreef:Dus als je traint, dan kun je met gemak 20-30 km per dag lopen.
Ik loop héél veel met de paarden als eerste fase van de meeste leersessies.
Daarbij veel in draf.
Ik combineer deze sessies vaak met boodschappen halen in het dorp. Draaf dan terug met ´bepakking´.
Omdat ik hier in de bergen loop en het wárm is, loop ik normaal 12-18 km. Rond de 8 km/u gemiddeld.
In de wintermaanden langere afstanden.
Pauzeren doe ik niet aan. Drink water en maak plasstops, dat is het.
25-30 kilometer per dag is echt geen probleem. Dat is een normale wandelafstand voor lange afstand wandelaars en jíj loopt zonder bagage.
Ah, HC, de expert wat dit soort dingen betreft lijkt me
. Dan zat ik er toch niet zo heel ver naast met mijn schatting, en dit zijn nog niet eens hele lange afstanden. Pas vanaf die 30km dan wordt het pittig. Kom jij ook aan die 8km per uur met enkel ernaast lopen, of is dat inclusief terugrijden? Als je maar een paar uur loopt dan zijn pauzes inderdaad niet heel hard nodig, maar na een uur of 3 à 4 lijkt het me toch wel tijd om te pauzeren. Voornamelijk omdat je zelf waarschijnlijk moe wordt en om het paard te laten eten en drinken. Als ik zelf langere ritten maak dan ga ik rustig 3 uur op pad zonder pauzes, maar dat is al rijdend en na die 3 uur heeft ze de rest van de dag om weer bij te eten etc. Als het warm is doe ik ze wel onderweg een paar keer koelen met water.
Citaat:
Waar je wel even over moet denken en duidelijk ´afspraken´ met je paard over moet maken is waar jullie ten opzichte van elkaar lopen.
Je paard achter je is géén goed idee; je hebt er geen zicht op en het kan op je hielen stappen bij het minste of geringste.
Het makkelijkste is naast de schouder van het paard.
Neem bij het voorbereidende trainen íets om in je hand te ´dragen´ mee, want je loopt met een leidtouw in je hand.
Kies liever een lánger leidtouw. Liever 5 dan 3 meter. Mocht het paard schrikken dan kan je meer sturen naarmate het touw langer is. Een paar lussen is alleen in het begin wat onhandig, went snel.
Hier was ik zelf nou weer niet opgekomen, ik heb mijn paard meestal achter me lopen (zijn dan ook geen hele tochten hoor). Gelukkig let ze altijd goed op, hoewel een ongelukje altijd kan gebeuren natuurlijk. Met ernaast heb je ook weer een risico dat ze bovenop je springen.
Langer touw ben ik het mee eens, is uiteindelijk een stuk praktischer, wel even wennen, maar daar wen je snel genoeg aan
.
Citaat:
Wow dat vind ik een heel sportief tempo, met een moyen van 8 km/u een berg oprennen.
Etappes van 25-30 km per dag zijn voor een wandelaar niet overdreven maar het vraagt wel wat oefening en afgeharde voeten. Als je met een dier op pad bent, kost de verzorging van dat dier tijd, heel veel meer tijd dan als ik alleen met wandelaars op pad zou gaan. Je wilt toch graag voor het donker wordt je dieren goed verzorgen, eten en je tent opgezet hebben...
Ook het vertrek 's ochtends kost veel meer tijd dan als je gewoon gaat hiken. Naast het afbreken van je tent moet je je dieren verzorgen en bepakken. Ik denk dat de ideale etappe met een pakpaard of pakezel rond de 15 kilometer is om het een beetje leuk te houden.
Bergop is het inderdaad vrij snel, maar 7 à 8 km per uur zou je moeten kunnen redden zonder al teveel training (vlak dan...), hangt ook een beetje van je natuurlijke looptempo af. Mijn ex vriend heeft een lager tempo dan ik, hoewel hij wel meer getraind is.
Zelfs als je heel langzaam loopt dan heb je nog ruim voldoende tijd.
@ TS
Ik lees nu net het doel voor je reis, dan zou ik inderdaad voor wat minder km gaan, als je uitgaat van een tocht van ongeveer een half jaar, dan kun je het inderdaad beter houden bij een maximum van 15-20 km per dag. Voor een tocht van een week (of 2/3) kun je die 30 km wel volhouden, maar als je echt van plan bent om er een paar maanden over te doen, dan kun je het aantal km's inderdaad beter wat lager houden.
Dan moet je trouwens wel echt flink gaan trainen, het is goed dat je pas van plan bent om dat over een jaar of 3 te gaan doen, want een dergelijke conditie opbouwen (vooral qua voeten) heeft echt veel tijd nodig. Dat geldt zowel voor jou als voor je paard. Hoe zit het trouwens met het 'schoeisel' van je paard, ben je van plan om dat met ijzers of blote pootjes te gaan doen? Bovendien moet je dan ook echt gaan nadenken over hoe je dat met voeding gaat doen (dat moet natuurlijk sowieso), je hebt geen garantie van voer, en je kunt dat ook moeilijk zelf allemaal mee gaan slepen.