Bestaande routes door friesland, waar informatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Bestaande routes door friesland, waar informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:16

Hier in Friesland zie ik geregeld bordjes met routes voor ruiters en aanspanningen staan. Rode, blauwe, witte bordjes, met of een hoefijzer, of een wiel erop en een letter, bijvoorbeeld Route E.
Nou zou ik best eens zo'n route willen rijden, maar ik kan nergens informatie vinden. En voordat ik start zou ik graag willen weten waar zo'n route ongeveer langs gaat en hoe lang hij is.

Wie o wie kan mij vertellen waar ik die informatie kan vinden? De VVV's hier in de buurt weten het in elk geval niet.....

Frantic

Re: Bestaande routes door friesland, waar informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:30

Vreemd, ik heb ze ooit toch echt bij het VVV gekocht.
Anders kan je staatsbosbeheer even bellen of kijken of ze misschien ook op een fietskaart staan ingetekend

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:33

Misschien een andere VVV? Ik ben in Drachten en Bakkeveen geweest, en die kijken je echt aan alsof je gek bent.... :+ Maar als jij ze bij de VVV weg hebt, ga ik het gewoon nog eens proberen en dan wat harder drammen, haha.

Op de fietskaarten van zowel natuurmonumenten als staatsbosbeheer heb ik ze niet kunnen vinden, maar misschien dat staatsbosbeheer zelf me wel wat meer informatie kan geven, daar zal ik eens informeren! Dank je wel.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:47

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:53

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:24

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:11

Beide genoemde sites hebben wel kaarten met de ruiterPADEN erop, en de elfsteden route, maar niet de uitgezette ruiterROUTES. En juist naar dat laatste ben ik op zoek.
Vrijdag weer bij de VVV geweest, maar ook zij komen alleen aanzetten met kaarten waarop de ruiterpaden staan..... Maar daar staan deze routes dus niet op aangegeven. Kaarten van de omgeving met daarop de ruiterpaden heb ik wel, het gaat mij echt specifiek om deze routes en informatie daarover.

Mooie foto's Amondi! In het verleden heb ik daar ook veel rondgereden!
Jij hebt de kaarten dus wel begrijp ik? Weet je ook wie de uitgever is? Of heb je een ISBNnummer? MIsschien dat ik daar dan verder mee kom.....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:45

Wat bedoel je dan precies met uitgezette ruiterroutes?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:13

ja, maar amondi.. appelscha is geen friesland ;)

toch? :O
of wel? t ligt heir allemaal zo dichtbij elkaar.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:56

Nibbit schreef:
Wat bedoel je dan precies met uitgezette ruiterroutes?

Als je hier langs het bos rijd, of langs de weg, staan daar bordjes met pijlen erop. Rode, blauwe, witte etc bordjes met een hoefijzer en/of een wiel om aan te geven of het een ruiter of menroute is. Die routes bestaan dus, lopen in een rondje, en staan met wegwijzers aangegeven zodat je, zonder kaart, weet waar je langs moet.
De bordjes zijn niet zo moeilijk te vinden, maar om nu domweg bordjes te gaan volgen zonder dat je weet hoe groot zo'n rondje is.... lijkt me niet zo handig. Vandaar dat ik op zoek ben naar de achtergrond informatie die bij die bordjes hoort. Het zijn echt officiele bordjes, en je vind ze hier in de omgeving overal. Met letters en een ander kleur bordje hou je de verschillende routes uit elkaar.
Het kan best zijn dat ze ook in groningen en Drenthe lopen, dat weet ik niet.
Hopelijk is het nu duidelijk :D

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:04

appelscha is wel friesland hoor :j

ik kan je niet helpen, misschien zelf een route uitstippelen?:

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:06

maar licht pal tegen drenthe aan :P
daarom was ik in de war.
zelf woonde we op het 3 provincie punt.

drenthe overijsel en friesland.

als ik een rotje maakte van 10km fietsen, was ik door 3 provincies gefietst.
Daarom haal ik alles een beetje door de war :/

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:12

Zo moeilijk is gaasterland niet, het zijn allemaal kleine rondjes die je kunt koppelen ;)
Daar hoef je echt geen wegwijzers voor, de ruiterpaden zijn wel aangegeven, en als je daar niet van afwijkt rij je mooi een rondje

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:47

Allereerst is Gaasterland voor mij te ver weg, maar bovendien gaat het daar niet om. Allereerst is het met ruiterpaden vaak niet duidelijk of je er nou wel of niet met een rijtuig langs kan, maar daarnaast, die routes bestaan. Daar moet toch informatie over te vinden zijn? Het lijkt mij gewoon leuk om eens zo'n route te rijden. Zelf routes uitzetten etc kan ik allemaal wel doen, maar dan nog blijf ik nieuwsgierig naar die routes. Ze zijn toch niet voor niks aangelegd???

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:30

Staan er op die paaltjes niet een logo of naam? Misschien dat je lokale boswachter weet waar je tekst en uitleg kan vinden :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:33

Op de ruiterpaden in Gaasterland kun je ook gewoon met de kar rijden.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:11

Als je het Drents Friese Wold bedoelt kan ik je misschien op weg helpen. Ik heb verleden jaar een boekje geschreven (een maandplanner) en een hoofdstuk daarin gaat over het Drents Friese wold. Ik heb toen het een en ander uitgezocht.

De routes die jij bedoeld kun je terugvinden op het kaartje "Dagroutes voor ruiters en menners in het Drents Friese Wold" Dit kaartje is uitgegeven door Staatsbosbeheer en waarschijnlijk via hun nog te krijgen.
Er zijn drie dagroutes uitgezet. De eerste is route de Walhof en is 17 km. lang. De tweede is Route bezoekerscentrum Appelscha en is 20 km. lang en dan is er nog route Villla Nova. Die is 18 km lang. De routes staan aangegeven met een wagenwiel en overlappen elkaar gedeeltelijk, het is dus zaak om goed in de gaten te houden welke kant je op moet. Voor de foto's in mijn boekje ben ik alleen bij het opstappunt bij de Walhof geweest en ik vond het beginpunt van de route erg moeilijk te vinden. Bij de parkeerplaats waar je de trailer kunt stallen stond namelijk niets aangegeven en bij het restaurant waar we hebben na gevraagd hadden ze nog nooit van de route gehoord.
In mijn boekje staat wat meer informatie over het Wold en de ruiterroutes maar daar staat geen kaart in. Dat mag je namelijk niet zomaar overnemen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 12:02

Bedankt voor de informatie, dat is zeker iets om in m'n achterhoofd te houden voor als ik die kant een keer op ga! De routes die ik echter bedoel, lopen niet enkel door het drents friese wold. Misschien dat ze daar ook lopen, dat weet ik niet, maar ze lopen in elk geval door Drachten en zelfs 2 door bakkeveen. Ik heb zonet nog even foto's gemaakt van de bordjes, misschien dat iemand ze dan herkent ;)

Het gaat om deze routes:
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de bordjes in Drachten, die rond Bakkeveen zijn rood en wit.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:03

Als ik het goed heb wordt het gebied dat jij bedoelt "De Friese Wouden" genoemd.
Ik heb even gezocht op Google en op deze site http://www.tripsinnederland.nl/friese-wouden/
verwijzen ze naar de plaatselijke VVV, dat schiet dus niet op.
Wat ik nog kan bedenken waar ze je verder zouden kunnen helpen is bij Staatsbosbeheer of probeer een manege die in de buurt ligt. Wie weet weten die iets. Iemand moet die bordjes hebben geplaatst tenslotte en dat kan ook heel goed een ruitervereniging zijn. Ik ben benieuwd of je er ooit achter komt wie die bordjes heeft neergezet.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:04

Ik bedenk me nu net ineens dat je een vergunning aan moet vragen als je dit soort bordjes langs de weg wil plaatsen. Misschien weten ze bij de gemeente wie de bordjes heeft geplaatst of anders misschien de politie. Als je diegene hebt die de bordjes heeft neergezet kan die je waarschijnlijk ook wel aan routekaartjes helpen!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:22

ik heb 'ergens' een kaart met een globaal overzicht van die routes.
Zal ik voor je op zoek gaan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:45

Als je dat wilt doen, heel graag!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:51

ok, als ik het gevonden heb pb ik je even.