Angst voor opritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Angst voor opritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:47

Met buitenrijden kan ik heerlijk uren door het bos sjokken. Langs de weg is geen enkel probleem toeterende vrachtwagens en tractoren kijkt ze niet van op. Er is een ding wat ik haar maar niet af kan leren en wat heel irritant is als je buiten rijd. Mijn paard is bang voor de oprit van een huis. Bijna geen enkele oprit durft ze langs zonder uitgebreid te kijken. Als er iets anders dan normaal is (lees aparte prullebak, loslopende hond.) dan weigert ze er langs te lopen. Ik heb al van alles geprobeerd als ik samen met iemand rijd is er geen probleem en loopt ze overal langs. Maar ja ik wil gewoon alleen kunnen rijden want de enige vriendin die ook een paard heeft is nu zwanger en rijd niet meer. Meestal moet ik afstappen bij een oprit en met het paard aan de teugels er langs lopen. Als ik er daarna weer opstap draaft ze ook vrolijk verder tot we bij de volgende oprit komen. Hoe leer ik mijn eigenwijze paard dat een oprit niet eng is?

O ja ze heeft een reden om bang te zijn van opritten. Op de 2e keer dat ze buiten was onder het zadel is een paard voor haar geschrokken van een loslopende hond die een oprit af kwam stormen. Het paard voor haar sprong achteruit naar ons toe en mijn merrie kon toen niet anders dan achteruit de sloot in springen. We zijn met zijn allen wel de sloot weer zonder ongelukken uitgekomen. Sindsdien is ze bang van opritten.

zodiacje

Re: Angst voor opritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:53

eerst heel veel aan de hand oefenen, daarna heel veel geduld.
Weet niet of ik af zou blijven stappen.
Ze heeft wel echt een goede reden om bang te zijn maar door steeds af te stappen en haar er langs te geleiden geef je haar misschien juist wel het idee dat het eng is.
Je stapt er zelfs voor af!
Dan maar wat middagen doorbrengen bij een oprit totdat ze het wel doet. en natuurlijk bij iedere stap voorwaarts heel erg belonen.

Succes in ieder geval!!!!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:26

Wij hadden precies hetzelfde met een ezel... Die was er ook bang voor... Hij was ooit een keer op een oprit uitgegleden, en ging over geen enkele oprit meer... Dit hebben wel ook nooit meer uit hem gekregen, dus met vervoeren moest altijd de trailer over de oprit zelfs al moest ie er even langs of overheen... Vreselijk !

We hebben hem erlangs proberen te krijgen, maarja ezels zijn koppig !

Is je paard normaal ook bang voor een vuilnisbak of dergelijke dingen? Misschien kun je hem eerst daar aan laten wennen, en er dan een op de oprit zetten..?
Je kunt ook met haar gaan grazen bij opritten, zoveel mogelijk in de buurt van opritten komen zodat ze merkt dat die niet 'bijten'. Misschien achter een ander paard erlangs, steeds dichterbij... Het beste werkt dit met een stuk of vijf paarden... Zo gaat hij/zij vast met de groep mee eroverheen...

Succes !

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:56

verder is ze echt nergens bang voor en het is een heerlijk paard om mee te nemen op buitenrit. Ik heb al een keer meer dan een uur staan wachten. Nog verzette ze geen stap. Ik stap pas af als ze uiteindleijk een stapje voorwaarts zet. Of dat nou schuin opzij is of achterwaarts als ze maar dichter bij de oprit komt. Direct daarna rijd ik ook weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:22

Ze heeft een goede reden om bang te zijn blijkt.
Moet je heel veel langs opritten?

Ik zou er me eens een jaar niet druk over maken en afstappen als je langs een rijtje opritten komt ( als je er tenminste niet teveel tegenkomt )

Het is zoals je omschrijft echt angst, met een oorzaak en verder is ze super buiten. dus het is geen uitporberen .

En als je er naast staat of er is een ander mee dan geeft dan geeft haar dat net het vertrouwen dat ze nodig heeft.
even afstappen is toch een kleine moeite.

Als ze dan een paar maanden niet meer geschokken is ( want jij liep ernaast) kun je voorzichtig eens proberen om iet later af te stappen ( niet op 20 meter er van af maar pas op tien)

Bij mijn ( jonge) haf werkte dat goed. Dat scheelde mij en haar een hoop gedoe en langzamerhand kreeg ze meer vertrouwen en stap ik nog maar zelden af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:23

Ben jij door die val ( onbewust) ook nog wat gespannen bij opritten? Dat zou heel logisch zijn en dan raad ik bovenstaande helemaal aan.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:44

Normaal zeg ik ook niet afstappen.
Maar in dit geval denk ik dat je voorzichtig te werk moet gaan en je paard helpt door wel af te stappen.
Misschien wel steeds ietsje eerder weer opstappen of iets later afstappen.
En wat gebeurt er als je na de oprit omdraait, opstapt en terug wil rijden?
Misschien moet je dat gewoon een paar keer oefenen.
Je moet denk ik een beetje je paard helpen om van deze angst af te komen.
Geduld en succes, tenslotte gaat ze er gewoon overheen!