Eerste bosrit waar moet ik op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_stip

Eerste bosrit waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:52

Deze week, of volgende week ga ik met mijn 4jarige draver(Youri) naar het Amsterdamse bos, samen met een vriendin en haar paard. Ik heb laatst geoefend met trailerladen, dat ging uit de kunst, dus daar hoef ik mij geen zorgen om te maken. Youri is nog nooit in het bos/strand gweest, dus dat is best spannend voor hem. Ik ben van plan om een slofteugel om te doen "voor het geval dat". Normaal gesproken rij ik zonder slof, en zweepje. Raden jullie mij aan om een zweepje mee te nemen? En een slof om om te doen? Voor mezelf gebruik ik iig een bodyprotector en cap. Wat doen jullie aan beenbescherming in het bos, en in de trailer? Zelf ben ik wel al meerdere keren in het bos geweest om te rijden. Wat doen jullie als je paard er vandoor gaat?

Ik zou graag tips van jullie horen voor mijn "eerste keer"!
Alvast hartstikke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:13

Je moet op de bomen letten, dat je die een beetje ontwijkt :j :+ :D En verder dat je jezelf een beetje vermaakt ;) Daar is buitenrijden voor bedoeld, voor plezier :)

Verder : doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Allerlei tierelantijntjes, fratsen en dingen die anders zijn dan normaal zorgen er alleen maar voor dat je paard denkt dat het iets heel gevaarlijks is. Slof of andere rommel is ook niet nodig, gewoon je normale optoming zoals je altijd rijdt. Denk je dat je hem niet kan houden zonder, dan kun je beter niet gaan buitenrijden.

Er is een ander paard mee, dus dat scheelt al een goeie slok op de borrel. Doe gewoon normaal, wees relaxed en rij lekker, dan komt het allemaal goed :) Je BP en cap kan je gerust opzetten als je dat wat veiliger voelt, zweepje hangt er vanaf waar je dat normaal voor gebruikt, om 'm voorwaarts te houden, of te corrigeren of iets anders.

Als je paard er van doorgaat : gewoon relaxed blijven en terugnemen. Maar beter is : gewoon voorkomen dat ie er tussenuit nijpt, en in 9 van de 10 gevallen doet ie dat ook niet.

AshraBasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:23

Ik ben vanmorgen de eerste keer alleen met mijn pony het bos ingeweest :)) .
Dit was mijn uitrusting:
- gsm ;) heel handig, mocht er iets fout gaan....
- een paar paardensnoepjes (voor t geval zij er zonder mij vandoor wilde gaan haha)
- een sigaretje hi hi om mn zenuwen te onderdrukken!!

Bij mij werkte dit... het ging super goed!

Oja, vergeet m niet in te spuiten tegen de steekvliegen (dit was ik wel vergeten :o? ) anders wordt ie leeggeprikt...

Veel plezier met je bosrit!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:26

Ik rij altijd met martingaal buiten. Verder ben ik de eerste keren met een bomproof paard meegegaan, waarbij ik mijn pon d'r neus in de kont van dat paard kon parkeren in geval van nood. :D Een kort zweepje kan nooit kwaad en qua beenbescherming moet je kijken wat je normaal gesproken doet. Ik rij zonder beenbescherming buiten (en in de bak ook). Mijn pony loopt prima, zonder zich aan te tikken of zo. Op de trailer heeft ze wel transportbeschermers om. Verder vooral genieten en relaxed zijn, zoals Maya al zegt. Veel plezier iig!
Edit: ik zie dat Hoefsmeets ook nog goede tips heeft; gsm mee en inspuiten tegen de vliegen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:54

Slof zou ik idd niet doen als je die normaal ook niet gebruikt. Een zweepje daarentegen is wel weer handig als je buiten gaat rijden, al was het alleen maar om eventuele dazen van de kont van je paard af te vegen, mochten die er zitten Bij mijn paard kan ik zelfs met de zweep dazen van zijn hoofd vegen. En je hebt ook net iets meer te vertellen met als zonder zweep.

Omdat je samen met een (ik neem aan ervaren) paard gaat buitenrijden denk ik dat je als je paard normaal onder het zadel ook braaf en relaxed is, weinig problemen kunt verwachten. Gewoon achter de ander aan gaan, en doen waar je je allebei veilig bij voelt.

Ik gebruik zelf geen transportbeschermers voor mijn paard, als je gewoon netjes rijdt met de trailer is het ook helemaal niet nodig. Bovendien wordt mijn paard levensgevaarlijk als je die dingen om moet doen en doet hij heel gek als hij ze om heeft het is dus voor ons allebei veiliger is als we ze niet gebruiken. Bij het buitenrijden heeft hij ook geen beenbescherming om, heeft hij niet nodig.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:57

Zorgen dat je aan beide kanten van je pony een been houdt en de bomen ontwijkt
en lekker geniet dan komt alles goed :D

Nee serieus, als je normaal zonder slof rijdt, zou ik dat nu ook doe, gewoon lekker doen
zoals je gewend bent. Er gaat een ander paard mee en als die gewoon rustig is, is mijn ervaring
dat er meestal geen gekke dingen gebeuren. Een zweep neem ik zelf wel altijd mee gewoon voor
het geval dat.

Heel veel plezier gewenst alvast :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:10

Geen slof, geen nieuwe dingen.

Als je een zweepje meeneemt, neem dan een korte, met een lus om je pols. Een lange kan heel lastig zijn op smallere paden. Een zweepje is ook handig om een hardnekkige daas weg te jagen.

Neem een hoevenkrabbertje mee, als alternatief is zo'n opvouwbare laarzentrekker heel handig; lekker klein en past zo in je broekzak.

Verder natuurlijk een mobieltje meenemen!

Met beenbescherming moet je uitkijken. Klittenband kan loslaten als je door het water gaat en er kan zand tussenkomen. Het effect is averechts. Als het kan, zou ik het achterwege laten.
Op de trailer is het vooral van belang bij het laden, dus als hij er heel braaf op- en afstapt, kan je het dan ook achterwege laten.

Bij een mooie dag kan het bos vergeven zijn van de dazen. je bent dus minimaal een goede daasspray nodig maar dan nog kan het rijden onmogelijk zijn. Eigenlijk ben je dus beter af op een dag waarop het wat miezert.

Bij ervandoorgaan lees je altijd dat je ze op de volte moet trekken. Maar helaas, met een sloot links en prikkeldraad rechts gaat dat wat moeilijk. Omdat je met zn 2en bent, zal het wel loslopen want ze zullen niet ver bij elkaar weg willen. Blijf dus relaxed, ga zitten en probeer met ophoudingen de rust er weer in te krijgen. Vaak zijn ze best wat uitgelaten maar echt op hol slaan is heel zeldzaam. Zorg in ieder geval dat je zijn aandacht houdt, rijd hem actief. Aan een loshangend teugeltje passief voortsjokken doet je paard geloven dat hij het gevaar in de gaten moet houden en vraagt dus eerder om een schrikreactie. Mocht hij toch wat engs zien, dan is het: hoofd de andere kant op en voorwaarts oplossen.

Nou, gewoon gaan en genieten! Veel plezier!

Sosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:50

Een aantal weken terug ben ik ook voor het eerst met mijn paard op stap gegaan.. Wat vooral belangrijk is, is dat je 100% vertrouwen hebt in jezelf en in je paard.. Ik weet niet hoe jouw paard is, maar mijn paardje was nogal angstig en springerig.. de tip die ik kreeg van mijn rijinstructrice was dat ik moest doen alsof het allemaal de gewoonste zaak is van de wereld! Dit hielp perfect! Zorg er ook voor dat je lekker ontspannen op je paard zit, jouw spanning kun je namelijk overbrengen op je paard! Mocht je paard ervandoor gaan, ga dan niet lopen trekken in zijn mond.. als een paard echt op hol slaat, hou je hem toch niet meer bij je.. Je kunt hem dan beter gewoon even laten gaan en als je merkt dat hij rustiger wordt, hem dan terugnemen.. Zodra hij daarop goed reageert en hij vermindert snelheid, beloon hem dan! Maar als je met iemand meegaat, blijven de paarden wel bij elkaar.. dus er echt vandoor gaan doen ze dan niet zo snel hoor :) Zoiezo komt het niet heel vaak voor geloof ik dat paarden echt op hol slaan..

Verder nog andere algemene tips heeft iedereen hierboven al gezegd.. het meenemen van een mobiel is een must en het goed inspuiten van je paard met dazenspray is ook echt een aanrader! Een kort zweepje kun je inderdaad meenemen om de dazen van je paard af te vegen :)

Veel plezier in ieder geval! ;)

Arnyek

Re: Eerste bosrit waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:53

Amsterdamse bos, wanneer ga je? Let echt op met het weer, is het erg mooi en weekend, niet doen. Of voor 8u 's ochtends (ja om 9u00 is het al stervensdruk...).
Tenzij je een echte zware vuurdoop wilt.

Even voor de bokkers die het Amsterdamse Bos niet kennen, helaas is het niet altijd even ontspannend daar gezien de hoeveelheid honden van uitlaatservices die je tegenkomt en andere honden, BBQ's op het ruiterpad of direct ernaast, wandelwagens op het ruiterpad, joggers op het ruiterpad en dat kom je allemaal in één ritje tegen... Oh en niet te vergeten, andere paarden met soms horken erop die in volle galop voorbij komen... En helaas zijn er niet echt rustigere plekken in het bos. Maar als je paard het Amsterdamse bos op een redelijk drukke dag trekt, kan hij praktisch alles aan!

Ehm, wat ik heb gedaan met mijn heethoofd (ook Amsterdamse bos), normaal rijd ik altijd met cap, toen ook met bodyprotector, normaal gesproken geen martingaal, eerste keer bos wel i.v.m. het niet te ver omhoog kunnen gooien van zijn hoofd als hij af zou gaan. Rijd af en toe met zweep, een heel lange meegenomen i.v.m. honden. Misschien in jouw geval een idee dat de ander die mee neemt? Beenbescherming, die ik altijd gebruik om gedaan.

Bescherming in de trailer, gewoon gebruiken wat je altijd gebruikt, zelfde geldt voor het bos.
En inderdaad vliegenspray en mobieltje. (Oh ja, kaartje aan je zadel met je telefoonnummer, je naam en adres van je paard.)

En verder, zoals Maya al zei, genieten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:35

esmee_stip schreef:
Normaal gesproken rij ik zonder slof, en zweepje. Raden jullie mij aan om een zweepje mee te nemen? En een slof om om te doen?

Als je normaal zonder slof rijdt, doe het dan nu vooral ook niet, de kans dat je hem verkeerd gebruikt is dan veel te groot. Eventueel een martingaal als het paard de neiging heeft om het hoofd omhoog te gooien met spanning, maar in principe gewoon de spullen gebruiken waar jullie beiden aan gewend zijn.
Zweepje zou ik aan de andere ruiter meegeven, die kan het gebruiken om zich breder te maken zodat jullie iets meer ruimte krijgen van passerend verkeer.

esmee_stip schreef:
Voor mezelf gebruik ik iig een bodyprotector en cap. Wat doen jullie aan beenbescherming in het bos, en in de trailer? Zelf ben ik wel al meerdere keren in het bos geweest om te rijden. Wat doen jullie als je paard er vandoor gaat?

Als jij je prettig voelt met een bodyprotector, dan vooral aandoen en inderdaad cap op. Beenbescherming gebruik ik niet, niet bij het rijden en niet op de trailer. Als jij in de bak ook met beenbescherming om rijdt (zou me bij een draver kunnen voorstellen dat je voor peesjes omdoet als hij niet zo handig is), dan kun je die buiten ook gebruiken, maar voor het buitenrijden op zich hoef je geen beenbescherming om te doen. Gewoon rustig aan rijden, eerste keer vooral ontspannen en gezellig houden. Die leuke ritten met draf en galop komen nog wel. Enne, mijn paard gaat er niet vandoor, voorkomen is beter dan genezen. :P Als je paard ergens van schrikt en een sprong opzij of naar voren maakt, geef hem even die ruimte en ga niet direct aan de teugels zitten. Rustig blijven ademhalen, zoveel mogelijk ontspannen blijven zitten en gewoon genieten.

esmee_stip schreef:
Ik zou graag tips van jullie horen voor mijn "eerste keer"!
Alvast hartstikke bedankt!

Eerste keer buitenrijden met ons jonkie was onder begeleiding van 2 ervaren paarden, waaronder een merrie-met-inzicht. Jonkie wilde zelf voorop, dat mocht ook zolang hij het aankon, daarna nam de merrie de voorste positie over. Lekker laten kijken naar dingen, gewoon een klein rondje gestapt met vrij lange teugel (niet helemaal los, natuurlijk). Hij zoog alle indrukken op en was dus met 20 minuten al doodmoe in zijn hoofd, andere paarden gaan daar wel gemakkelijker mee om. :D

Reddish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:45

Hai Esmee,

Spannend hoor, eerste keer het bos in met een groentje! Wat naar mijn mening belangrijk is:
- Een ervaren en braaf paard meenemen, waar jou paard een goed voorbeeld aan kan nemen.
- Met regelmaat herhalen. (Meestal vinden paarden het de eerste paar keer in het bos spannend) Oefening baart kunst!
- Geen spannende situaties opzoeken, zoals veel mensen etc. spreekt voor zich. Mocht er toch iets heel erg spannend zich voordoen rustig even laten kijken (NIET BELONEN, wel gerust stellen)
- Ik zou geen slof omhangen, wel een martingaal.
- En in alle gevallen rustig blijven, en niet toegeven aan het feit als hij een pad niet in wil of rechtsom keert wil maken. Als je dat toestaat, kan je je verdere boscarrière vergeten ;-)
- Tevens maak ik op uit de bovenstaande verhalen dat het Amsterdamse bos erg druk is... Kunnen jullie niet naar een ander bos? En anders zou ik me zeker aan de tijden van Arneyk houden.

Dan rest mij nog één ding om mee te delen: Lekker ontspannen en genieten!!!!!! In het bos rijden is heerlijk voor zowel ruiter als paard! Jong geleerd is oud gedaan.......

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:55

Ik zou geen slof omdoen, zeker als je daar nooit mee rijd ( geen ervaring? ) en wellicht raakt je paard extra in paniek van die slof. martingaal zou je kunnen overwegen als je dat graag wilt, alleen dan wel losjes.

Samen met een rustig paard is heel erg handig, gewoon daar achter of naast blijven. Verder heb ik de eerste keren dat ik buitenreed met die van mij alleen stukjes gestapt en af en toe een klein rustig drafje. Dit kan je de volgende keren natuurlijk uitbreiden.

Maar het aller belangrijkst is dat je zelf ontspannen blijft en geniet!

veel plezier

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:06

beantsje schreef:
Geen slof, geen nieuwe dingen.

Als je een zweepje meeneemt, neem dan een korte, met een lus om je pols. Een lange kan heel lastig zijn op smallere paden. Een zweepje is ook handig om een hardnekkige daas weg te jagen.

Neem een hoevenkrabbertje mee, als alternatief is zo'n opvouwbare laarzentrekker heel handig; lekker klein en past zo in je broekzak.

Verder natuurlijk een mobieltje meenemen!

Met beenbescherming moet je uitkijken. Klittenband kan loslaten als je door het water gaat en er kan zand tussenkomen. Het effect is averechts. Als het kan, zou ik het achterwege laten.
Op de trailer is het vooral van belang bij het laden, dus als hij er heel braaf op- en afstapt, kan je het dan ook achterwege laten.

Bij een mooie dag kan het bos vergeven zijn van de dazen. je bent dus minimaal een goede daasspray nodig maar dan nog kan het rijden onmogelijk zijn. Eigenlijk ben je dus beter af op een dag waarop het wat miezert.

Bij ervandoorgaan lees je altijd dat je ze op de volte moet trekken. Maar helaas, met een sloot links en prikkeldraad rechts gaat dat wat moeilijk. Omdat je met zn 2en bent, zal het wel loslopen want ze zullen niet ver bij elkaar weg willen. Blijf dus relaxed, ga zitten en probeer met ophoudingen de rust er weer in te krijgen. Vaak zijn ze best wat uitgelaten maar echt op hol slaan is heel zeldzaam. Zorg in ieder geval dat je zijn aandacht houdt, rijd hem actief. Aan een loshangend teugeltje passief voortsjokken doet je paard geloven dat hij het gevaar in de gaten moet houden en vraagt dus eerder om een schrikreactie. Mocht hij toch wat engs zien, dan is het: hoofd de andere kant op en voorwaarts oplossen.

Nou, gewoon gaan en genieten! Veel plezier!

Nooit de lus om je pols doen hoor! Daar kunnen ongelukken van gebeuren als je blijft hangen!
Verder ga ik mee met de meeste reacties, ander paardje mee wat ervaren is, rustig blijven en genieten! Mobiel mee, vliegenspray spuiten, hoevenkrabber mee en gaan!

Veel plezier!!

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:09

ben het met iedereen eens dat je altijd maar dan ook altijd je mobieltje mee moet hebben is zeeeeer verstandig. Verder heb ik altijd een martingaaltje om bij mij 6 jarig miepje! en soms een anders neusriempje als ze af en toe wat sterk is (na een paar dagen rust ofzo) en er zelf heerlijk relaxt opzitten en genieten maar!!!!!

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:42

Niet te lang gaan
Met een ervaaren paard gaan
Je paard vertrouwen

En dan lekker GENIETEN!

Sosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:56

Ben je inmiddels al met je paard de bossen in gegaan? :)