Ontmoeting met begrazingsdier, geeft buitenrit extra plezier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grazers moeten blijven

Ja, alleen maar leuk
82 (76%)
Ja, maar alleen achter een hek
17 (15%)
Nee, heb er geen profijt van
2 (1%)
Maakt mij niet uit
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 107

opala

Ontmoeting met begrazingsdier, geeft buitenrit extra plezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:53

Tenminste dat vind ik. Ik heb het over ruiterpaden welke lopen door begrazingsgebieden. En deze grote grazers, met name Schotse hooglanders, zijn ervoor om te zorgen dat het duin niet helemaal dichtgroeid. Toch hoor ik dat meerdere ruiters om mij heen het helemaal geen verrijking vinden, ze vinden het lastig dat ze moeten wachten of omrijden. Ze hebben angst voor de hoorns, terwijl ze juist zachtaardig van aard zijn. Ik hoop dat jullie meedoen aan de poll.

EllyC

Re: Ontmoeting met begrazingsdier, geeft buitenrit extra plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:55

ik ben helemaal niet zo blij met die grazers.
bij hoogerheide is het bv zo gemaakt dat je er niet met de paarde op kan. Hierdoor zijn de routes op het heide gebied echt minder geworden.
Verder maakt het me niet zo uit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:06

Ja, ik kan mij voorstellen dat je enthousiasme minder is, wanneer het begrazingsgebied ten koste gaat van het aantal meter ruiterpad. Bij ons -het Noordhollands Duinreservaat- is het ruiterpad gebleven en het begrazingsgebied hierover uitgebreid 8-)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:10

hi hi ik rij ook vaak in castricum maar vind inderdaad die hoorns erg groot.
en de paardjes vind ik ook heel gaaf, maar moest 1 keer dwars door de kudde en dat vond mijn kleine pony wel heel erg spannend.
maar verder vind ik ze wel gezellig al die beestjes,een ware zoektocht naar koetjes en paardjes als je daar rijd.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:15

Ik heb veel met Tinkers over de Veluwe gereden,
en na een tijd kom je langs een heide waar een grote kudde wilde paarden staan,
met veulens en al.
Ze waren allemaal precies op het paadje aan het rusten en doen,
het waren er zo veel.
We zijn er maar héél rustig doorheen gereden.

Achteraf was het wel een ervaring, zo door een kudde heen.
Maar je voelt je eventjes niet op je gemak.
:D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:20

Ik vind dat de grazers hun werk goed doen, te merken aan alle gangetjes tussen de struiken welke er eerst niet waren +:)+ . Gelijk mooie uitwijkplaatsen voor ruiter en paard op ietwat "spannende" momenten, wanneer de tussenruimtes te klein dreigen te worden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:22

Ik vind het zelf erg leuk om ze tegen te komen. Het is alleen jammer dat mijn paard echt doodsbang is voor koeien/hertjes en andere wilde dieren. Ik krijg haar er meestal met geen mogelijkheid langs. Als er een hertje het ruiterpad oversteekt dan hang ik zowat in een boom. :')

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:31

Op de Veluwe rijden, lijkt mij ook machtig.

Mijn paard vond ze ook even eng, maar dat is allang verleden tijd. Ze merkt ze vaak eerder op dan ik :+

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:34

Bij ons (Staatsbossen van St.Anthonis) loopt de ruiterroute dwars door het begrazingsgebied met schapen en runderen. De schapen liggen vaak op het ruiterpad, lekker in het zand, maar als je rustig aan komt stappen, staan ze op en zijn waarschijnlijk banger voor ons als wij voor hun. De runderen staan meestal in het bosgedeelte, even schrikken als je langs komt galopperen omdat je ze niet gezien hebt, maar ook deze maken plaats als ze toevallig in de weg staan. Vorige week stond er nog een jong dier net voor het hek dat het begrazingsgebied afscheidt van de rest van het bos. We hebben gewoon gewacht tot hij wegging, na 2 minuten kuierde hij op zijn gemak het bos weer in. Persoonlijk vind ik ze heel mooi passen in het landschap, in het voorjaar kijk ik wel extra uit als er kalfjes bijlopen, maar ik heb nog nooit iets gehoord over aanvallen of iets dergelijks.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:35

ik vind het leuke beesten hoor, doe hooglanders, maar mijn paard is het er niet mee eens en als ze midden op het pad staan...denk maar niet dat ie van mij er langs op loopt!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:40

Ja hoor, ik vind het alleen maar leuk om dieren tegen te komen op buitenrit :D Of het nou paarden, koeien of herten zijn. Ik vergeet in elk geval nooit dat gezicht van mijn paard toen we in de Ardennen voor het eerst een hert zagen die ongeveer even groot als mijn paard was _O-

Over het algemeen als je zelf gewoon rustig blijft en geen halsbrekende toeren gaat uithalen kan er in principe niks gebeuren ;) Alleen is het idd ff oppassen als er jonge dieren bij zijn. Maar in principe zijn dieren niet kwaadaardig aangelegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:44

ik kan me wel voorstellen dat je je ietwat geíntimideerd voelt door een agressieve stier, of een hengst die het op je merrie voorzien heeft, maar verder vind ik het prachtig dat die dieren er zijn!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:48

Ik vind die koeien maar eng, maar ze hoeven van mij niet weg hoor. Is alleen maar goed voor de heide die dieren.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:10

Bij ons kom je dan weer alleen dromedarissen tegen die in kuddes lopen te grazen, daar waar lage begroeing is in de woestijn. Ik vind het wel een verrijking en leuk om naar uit te kijken!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:12

Toen ik de eerste keer damherten zag, kon ik mijn ogen niet geloven. Maar deze schijnen niet door PWN te zijn uitgezet, maar ontsnapte exemplaren uit een park uit de buurt te zijn. Zo geweldig wanneer ik ze ooit tegenkom.

De hooglanderstieren kijken wat minder zachtaardig uit de ogen, daarom hou ik des te meer afstand en dan gebeurt er niks. Soms rij ik een stukje om ... de confrontatie ga ik in ieder geval niet aan :P

Dromedarissen ... wat apart 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:18

Ik vind het prima, maar wel achter een hek. Komt door een niet zo'n goede ervaring met die beestjes. Aangevallen door een schotse hooglander tijdens een wandeling op vakantie.. Hij vond het trolly-achtige karretje van m'n vader geloof ik niet zo leuk.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:20

ik vind het niet erg dat ze er lopen maar soms hebben die koeien allemaal van die takken half over het pad gegooit dat niet zo fijn is
en ik was een keer voor het eerst alleen het duin in
en toen stonden er allemaal van die hooglanders op het pad die niet aan de kant wouden en in egmond?? waren er pony's die ons gingen volgen een stukje :P

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:21

bedouin schreef:
Bij ons kom je dan weer alleen dromedarissen tegen die in kuddes lopen te grazen, daar waar lage begroeing is in de woestijn. Ik vind het wel een verrijking en leuk om naar uit te kijken!

Hahahahahahaha, ik dacht eerst 'wat een grapjas', toen zag ik pas waar je woont... :')

Maar dat lijkt mij inderdaad ook erg 'bijzonder'!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:25

ik heb ze nog nooit achter me aan gehad ofzo.

ik ben wel een keer op de veluwe een grote groep mannetjes herten tegen gekomen.(van die grote met gewei)
en die kwamen juist onze kant op inplaats van dat ze weg gingen.
toen werden de paarden iets wat mans en toen zijn wij maar omgedraaid.
ik ga het echt niet opzoeken hoor.(ze vielen ons niet aan hoor)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:03

mijn paard schrok zich de eerste keer de blubber, later niet meer. Ik vind vooral de wilde pony's erg leuk :D, maar ook de koeien zijn gezellig :-)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:03

Hallo Nadir,
Tja ik zoek af en toe info en vind het toch ook leuk even mee te kletsen. Ik ben in hart en nieren hollands maar heb nu zelf wat andere ervaringen -uiteraard- dan de rest van Nederland. En ik ben niet de enige hollandse die in Tunesie woont en op Bokt.nl schrijft. Groeten uit de woestijn!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:36

Bokt kent geen grenzen .... en hopelijk worden de begrazingsgebieden niet meer begrensd. (edit minder=meer :o )

De poll geeft aan dat de meerderheid het juist leuk vindt +:)+

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:41

Wij hebben geen ruiterpaden en geen begrazingsgebieden.
Alles loopt hier vrij rond door de bergen (paarden, ezels, geiten, schapen en zwijntjes)
Ik en mijn paard vinden dat wel leuk, mijn merrie hoort de bellen die deze dieren dragen al op 1 kilometer afstand.
Deze dieren zijn nauwelijks geintresseert in ons.
Alleen vorig jaar toen kwamen we een kudde jonge stieren tegen en toen heb ik toch maar het zekere voor het onzekere genomen en zijn we omgekeerd :o .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:48

Hier geen ruiterpaden, maar afgelopen weekeind in Ermelo nog over kudde koeien gestruikeld, prachtig!
Vooral laten staan.
(wel in de gaten gehouden dat ik niet ergens tussen koe en kalf verzijld raakte)

Lag laatst ook bijna van mijn pony vanwege hertje, normaal niet, maar deze stond precies langs bosrand,
kwam ik met 16 km/u en losse teugels aan. Hertje schrok vermoedelijk van ons, stoof weg, net toen ik er langs reed,
gevolg: Vol in de remmen en loodrecht zijwaarts, hing nog net.
Even later hertjes op het bospad geen probleem, maar deze kwam uit het niets.

En schaaps kudde LenD duinen, maar daar was herder bij.