Naar de Veluwe.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rathinaa_x

Naar de Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:54

Hej,
ik ga binnekort samen met mijn vader
naar de veluwe. De slaapplaats enzo
is allemaal al geregeld.Maar het is de eerste keer
dat we echte dagtochten gaan doen,
dus is er iemand die me nog wat tips ofzo
kan geven ?
Over wanneer je bijvoorbeeld een pauze moet doen,
of hoe je water voor je paard kan meenemen
(die van mij drinkt niet uit flesjes.. en met emmers
gaan sleuren lijkt me ook niet echt handig)
en of er stopplaatsen zijn in de veluwe voor iets
te gaan drinken ofzo en dingen die ik zeker niet mag
vergeten of waar ik voor moet opletten.

Alvast bedankt he ! :P x

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:23

Waar ga je precies naartoe? Hoe staan de paarden daar? Wat zijn de paarden gewend? Wat ben jij gewend?

Je kunt niet zomaar, zonder training, opeens dagtochten gaan rijden met een paard wat nooit verder dan twee uurtjes is geweest (ik noem maar een voorbeeld). Het paard kan dat niet, maar jij evenmin.

Laat dus even iets duidelijker weten wat je uitgangspunt is.

Rathinaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:46

ikke schreef:
Waar ga je precies naartoe? Hoe staan de paarden daar? Wat zijn de paarden gewend? Wat ben jij gewend?

Je kunt niet zomaar, zonder training, opeens dagtochten gaan rijden met een paard wat nooit verder dan twee uurtjes is geweest (ik noem maar een voorbeeld). Het paard kan dat niet, maar jij evenmin.

We zijn al wel eens 3u en een keer ook 4u. gaan wandelen. Ze rijden elke dag, ik doe dressuur wedstrijden
en mijn vader is recreatief ruiter en gaat elke dag bijna naar t bos. Paarden staan bij ons in een manege
op stal en kome elke dag een 5tal uur op de wei. Daar staan ze op stal maar k weet niet of ze op de wei kunnen.
Is het zo duidelijker ? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:02

Rathinaa_x schreef:
ikke schreef:

We zijn al wel eens 3u en een keer ook 4u. gaan wandelen. Ze rijden elke dag, ik doe dressuur wedstrijden
en mijn vader is recreatief ruiter en gaat elke dag bijna naar t bos. Paarden staan bij ons in een manege
op stal en kome elke dag een 5tal uur op de wei. Daar staan ze op stal maar k weet niet of ze op de wei kunnen.
Is het zo duidelijker ? ;)

Nou, om eerlijk te zijn, maar een klein beetje.
Wat voor bos? Hoe lang gaat je vader gemiddeld rijden? En nog steeds, waar op Veluwe wil je gaan rijden.

Om het even in uitersten te schetsen: Stel dat jij aan een bos woont met mooie, keiharde zandpaden, waar je welliswaar regelmatig rijdt, ook eens een rengalopje uithaalt, maar verder mooi vlak bos.
Vervolgens ga je naar de Posbank (oost-Veluwe) waar er geen 50mtr vlak bos te bekennen is, paarden standaard tot de kroonrand wegzakken, maar vaak verder en waar hellingen van 20% eerder regel dan uitzondering zijn.
In zo'n geval moet je dus serieus voorzichtig worden, anders ben je na twee dagen uitgereden en met een beetje pech heeft je paard een vette peesblessure te pakken.

Omdat ik dus enerzijds niet weet waar je vandaan komt en anderzijds niet weet waar je heengaat, is het wat moeilijk een echt zinvol advies te geven.

Cossie

Re: Naar de Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:13

Met de eperse paardenvierdaagse hadden we een rustpauze na 11 km de tochten zijn rond de 20 km per dag. Aangezien het niet zo heel erg warm was hadden de paarden geen behoefte aan drinken. In de veluwetrail gids staan routes van zo'n 30 km. Tevens staan hier veel tips in zoals de paarden op ijzers zetten rondom etc. Ook staan hier pleisterplaatsen vermeld waar de paarden lekker kunnen uitrusten en jijzelf kan gaan lunchen advies is 2 uur volgens de gids.
Zelf ben ik ook voornemens om een paar ritten te gaan maken. Zo'n gids is erg praktisch alles wat je moet weten staat er in!

Cossie

Re: Naar de Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:16

Oh ja, met name de voor en naverzorging erg belangrijk, en..het laatse half uur voor het stoppen/pauze (uit)stappen

Rathinaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:01

Cossie schreef:
Oh ja, met name de voor en naverzorging erg belangrijk, en..het laatse half uur voor het stoppen/pauze (uit)stappen

Oké, bedankt voor de tips !
Ik ga ook maar eens zo'n gids kopen ;)

x

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:07

Probleem van de Veluwetrailgids is dat je niet op die kaartjes kunt rijden en dan moet je maar hopen dat alle paaltjes langs de route nog staan. Uit betrouwbare bron gehoord dat dat in de buurt van Epe momenteel dus niet het geval is.
Zorg dat je ook "echte" kaarten hebt, vaak zijn er lokaal kleine kaartjes met ruiterroutes te koop (bijv. Kootwijk en Putten), dus ga ter plekke ook even naar de VVV. Als je ergens overnacht met je paarden, vraag daar ook om tips voor leuke routes en pleisterplaatsen, lang niet alles staat in de gids van de Veluwetrail. Er zijn ondertussen de nodige adresjes waar je met paarden kunt pauzeren, maar als je niet aangeeft waar je heen gaat op de Veluwe heeft het weinig nut om die allemaal op te gaan noemen :+

Hoe lang je kunt rijden met of zonder pauze zal volledig afhangen van de conditie van jou en je paard in combinatie met het terrein waar je wilt gaan rijden.
Water meenemen voor je paard is niet nodig, als je echt lang wegblijft kun je vaak bij je pauzeplek of bij een huis wel vragen om een emmer water. Eventueel kun je een opvouwemmertje (kampeerwinkel) meenemen, maar voor dagritten zou ik de moeite niet nemen (wel op trektocht, maar dat is wat anders).

Rathinaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:31

Waratje schreef:
Probleem van de Veluwetrailgids is dat je niet op die kaartjes kunt rijden en dan moet je maar hopen dat alle paaltjes langs de route nog staan. Uit betrouwbare bron gehoord dat dat in de buurt van Epe momenteel dus niet het geval is.
Zorg dat je ook "echte" kaarten hebt, vaak zijn er lokaal kleine kaartjes met ruiterroutes te koop (bijv. Kootwijk en Putten), dus ga ter plekke ook even naar de VVV. Als je ergens overnacht met je paarden, vraag daar ook om tips voor leuke routes en pleisterplaatsen, lang niet alles staat in de gids van de Veluwetrail. Er zijn ondertussen de nodige adresjes waar je met paarden kunt pauzeren, maar als je niet aangeeft waar je heen gaat op de Veluwe heeft het weinig nut om die allemaal op te gaan noemen :+

Hoe lang je kunt rijden met of zonder pauze zal volledig afhangen van de conditie van jou en je paard in combinatie met het terrein waar je wilt gaan rijden.
Water meenemen voor je paard is niet nodig, als je echt lang wegblijft kun je vaak bij je pauzeplek of bij een huis wel vragen om een emmer water. Eventueel kun je een opvouwemmertje (kampeerwinkel) meenemen, maar voor dagritten zou ik de moeite niet nemen (wel op trektocht, maar dat is wat anders).

Ok, bedankt hé ! :D

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:59

Die lokale kaart is heel handig. Bij de dagtocht van de postbank ontbreken ook paaltjes een km of 3/4 :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:34

Ik denk dat tips niet meer nodig zijn, volgens mij waren ze deze week op een erg goed adresje in Hoenderloo 8-)