Onervaren broer mee op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Onervaren broer mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:32

Hallo!

Ik heb even een vraagje waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen,
De nieuwe vriendin van mijn broer rijd ook paard, en we hebben hem overgehaald om een keertje met z'n drieën te gaan rijden, nou ken ik mijn broer en weet ik dat hij het alleen leuk gaat vinden als het echt buiten is. We willen dus met z'n drieën een buitenrit gaan rijden, maar hij heeft misschien maar 1 keer in z'n leven toen hij klein was op een shetlander gezeten.
Ik ben niet van plan om hem zomaar op een paard te zetten, van ga maar, niet leuk voor het paard, voor hem en voor ons, en ongelukkige mensen die in buurt zijn als het fout gaat. Maar ik vroeg me af, hoe lang en wat moet hij oefenen voordat hij mee naar buiten kan.
Wat kan ik het beste met hem doen qua oefenen op een paard zodat hij genoeg controle heeft om op een brave goedzak mee naarbuiten te kunnen?

Schuur_

Re: Onervaren broer mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:37

Mijn ex had ook geen ervaring met paarden (zelfs nog nooit eentje geaaid) en hem heb ik 2 weken van te voren een paar keer per week op mijn paard en het paard waar me mee naar buiten zouden gaan laten zitten en echt de basis geleerd. Dus sturen, stoppen, wat hij met zijn benen moest doen, met zijn zit,... Op buitenrit zelf is dit heel goed gegaan. Als het paard wat angstig werd, ging ik meteen afstijgen en zijn paard vastpakken om erge situaties te voorkomen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:37

Vooral de basis.
Sturen, gassen en remmen.
en als je van plan bent veel te draven, hem heel veel laten lichtrijden, dat is voor beginners zo moeilijk :+

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:40

ik zou je broer niet meenemen op buitenrit als hij geen evaring heeft!
mocht je dat wel doen, dan iemand ernaast laten lopen
al vind ik het niet slim om meteen een buitenrit te maken

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:44

tessie1985 schreef:
ik zou je broer niet meenemen op buitenrit als hij geen evaring heeft!
mocht je dat wel doen, dan iemand ernaast laten lopen
al vind ik het niet slim om meteen een buitenrit te maken

daarom ook deze post, het is ook niet slim om hem meteen mee te nemen op buitenrit, daarom wil ik hem voorbereiden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:47

Ik heb mijn oom er gewoon bovenop gezet (wilde hij zelf ook) en gaan met die banaan. Scheelt dat ik ook nog eens een hele betrouwbare en voorspelbare fjord heb.

Horses4life_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:32

laat hem eerst ergens in een bak oefenen, een les nemen ofzo, of laat er iemand naast

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:37

Hangt er een beetje vanaf wat jullie willen doen op buitenrit. Anders zou ik denken aan lichtrijden, sturen, remmen en misschien was galopperen.

Weten wat een volte is lijkt me niet noodzakelijk, kijk meer of hij in draf bijvoorbeeld een slalom kan rijden. Echt netjes hoeft hij ook niet te rijden als het maar functioneel is.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:21

oui, dat lijkt me ook wel handig,
hij doet maybe wel stoer, maar is vanbinnen niet zo'n held dus ik ga hem niet zomaar aan zijn lot overlaten xD
Iemand enig ervaring hoe snel het gaat, natuurlijk is dit persoonsgebonden, maar zijn er mensen die wel ongeveer een schatting kunnen geven van na zovel lesjes/oefening kan iemand echt wel naarbuiten op een brave goedzak als er anderen bij zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:32

Als hij kan lichtrijden. Dus dat hangt helemaal van hemzelf af :-)

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:36

Behalve remmen en sturen, lijkt het me verstandig dat hij in een bak als eens gedraafd en gegalopeerd heeft. Want ook al zijn jullie misschien van plan enkel wat te gaan stappen buiten, en ook al is het paard een goedzak, je kunt niet uitsluiten dat het paard een paar pasjes draaft of galopeert. Dan is het imo wel zo handig als hij dat al eens gedaan heeft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:55

Ik zou dat niet doen, de kans dat er ongelukken gebeuren zou mij te groot zijn.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:49

@ Jesse_rulez:
lijkt me een goed idee, we zijn ook niet van plan om alleente gaan stappen, hoeveel voorbereiding het ook kost xD

@friesiszwart:
Dit topic gaat over hoe ik hem het best kan voorbereiden op het rijden. Ik ben van plan om goed genoeg voor te bereiden zodat hij gewoon normaal kan rijden, ik vraag alleen om de snelste manier om dat te doen. Waarom zou ik het dan niet moeten doen, als ik hem op een braaf paard zet, zo eentje die niet meerent met de rest, en hij kan sturen, remmen en blijven zitten. Welke ongelukken kunnen er dan gebeuren in een duingebied zonder wegen in de buurt, als wij er zoiezo ook bij zijn met z'n tweeën, die niet kunnen gebeuren met drie andere ruiters

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:51

Als ik iemand mee neem op buitenrit neem ik een ervaren braaf paard mee en zet ik hem er gewoon op.. ik zeg gewoon dat ze beter niet kunnen trekken en aan t zadel vast kunnen houden. Voor de veiligheid doe ik altijd een slof om, die ik wel aan het zadel vast maak (dus er trekt uiteraard geen onervaren iemand aan!!!)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:58

misschien een martingaal eraan en laat hem daar maar zich aan vast houden :+

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:10

Ten opzichte van het paard zou ik het eerlijk vinden dat hij goed kan lichtrijden, zich niet gaat optrekken aan de teugels en met beleid kan remmen. Ga uit van 10 longelessen van een half uur om balans en lichtrijden onder de knie te krijgen. Na 3 lessen, kun je na een half uur hem losklikken en het fenomeen sturen en halthouden in stap leren, dan per 2 lessen steeds een gangetje verder. Maar wel elke les het draven aan de longe beginnen, zonder teugels in handen mét balansoefeningen.

Theoretish zou hij binnen 2 weken klaar zijn voor een buitenritje op eigen risico................

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:35

ok thanks voor de tips :D

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:42

houdt er rekening mee dat een buitenrit heel anders is dan de
vlakke bodem van een bak. ook al kan hij al de basis beginselen en een beetje lichtrijden, maar een heuvel of kuil kan ervoor zorgen dat hij uit balans raakt.