zadeldilemma trektocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

zadeldilemma trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:34

over 6 weken ga ik op trektocht, geen loodzware gewoon gezellig met 3 andere meiden en hun fjorden.
nu heb ik vorig jaar heel wat gedoe gehad met het zadel wat ik toen had, een wintec 2000 die ik voor haar helemaal op maat had laten maken door een goede ervaren zadelmaker.
na de trektocht was haar hele rug stuk, een giga drukking, is gelukkig nu weer helemaal goed gekomen! maar ben er erg bang door geworden.
dat zadel heb ik er dus nooit meer opgelegd! toen ben ik gaan kijken naar boomloos.
liep ze lekker onder alleen ze schoven heel erg naar voren! de barefoot londen, cheyenne en de cherokee heb ik getest.
de cheyenne uiteindelijk gekocht met de hoop dat hij na een tijdje beter zou liggen maar helaas, dus die heb ik laatst verkocht.
heb ook de barefoot nevada van vriendin geprobeerd en die bleef wel liggen! maar ik wil ook dressuur rijden en een sprongetje dus dat was niet handig als het zadel..
toen maar weer naar de boomzadels gegaan, en uiteindelijk een rossner amerika gekocht.
laten nakijken door zadelmaker.. maar gaf na een tijdje toch weer droge plekken, laatst weer geweest, ligt nu een stuk beter maar nog een beetje drogen plekken.
waarschijnlijk als ik het breder laat maken dat hij dat beter gaat liggen.
het zadel ligt verder goed, schuift niet naar voren maar krijg zowat nachtmerries van die droge plekken.

maar toch ben ik nog zo bang door dat gedoe van vorig jaar! daardoor durf ik bijna niet meer met een boomzadel op trektocht.
die vriendin met de barefoot nevada had nergens last van, dus denk eraan om een nevada aan te schaffen voor erbij.
dus de buitenritten en trektocht, en dat ik de rossner breder laat maken en voor dressuur en springen gebruik.

ik zit hier echt giga mee, lig er echt van wakker.
want linzie haar rug stuk maken is wel t laatste wat ik wil!

kan iemand me met dit dilemma helpen?

sorry voor t lange verhaal!
en even voor de duidelijkheid, we vervoeren onze spullen niet per paard, dus kwa bepakking maakt het niet uit.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:39

Je kan ook een sensation ride kopen. Ik heb er ook net één gekocht [afgelopen woensdag]. Boomloos zadel maar voelt wel als een gewoon zadel. Ik heb er een skitopad onder. Het rijdt zalig, heb vandaag mijn eerste 20 km rit gehad. Begin juli rijden we 4 dagen de veluwe trektocht, en dit ga ik dus ook boomloos proberen. Dit is een foto van mijn zadel [ligt hier iets te ver naar voren, maar het ging om de foto]

Afbeelding

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:44

mooi zadel! leuk dat je 4 dagen naar de veluwe gaat! daar heb ik vorig jaar mijn trektocht gereden!
maar wil echt kiezen uit een van deze 2.
de trektocht is natuurlijk ook al over 6 weken.
en heb veel boomloze getest en ze schuiven allemaal naar voren, dus met deze zou dat ook wel het geval zijn.
heb net gegoogled, het is ook best wel een prijzig zadel zeg!

zij

Re: zadeldilemma trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:55

als je je boomzadel op maat laat maken en goed na laat kijken zou ik denken dat dat goed moet zijn. als ze daar weer plekken van krijgt is het dus niet goed gegaan. ik zou dus sowieso niet meer dezelfde zadelmaker laten komen als die je vorig jaar hebt gehad :o

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:15

zij schreef:
als je je boomzadel op maat laat maken en goed na laat kijken zou ik denken dat dat goed moet zijn. als ze daar weer plekken van krijgt is het dus niet goed gegaan. ik zou dus sowieso niet meer dezelfde zadelmaker laten komen als die je vorig jaar hebt gehad :o

ja daar ben ik dus zo bang voor dat het weer niet goed gaat en dan ik halverwege te trektocht naar huis moet. dat is dus mijn grootste zorg!
de zadelmaker van toen komt in ieder geval niet meer bij mijn paard nee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:04

Met welk zadel rijd je nu dan altijd? Die Rossner die niet goed ligt?

Of een zadel met boom of boomloos is, maakt voor een trektocht in principe niet uit. Wat van belang is dat het goed past, dat de bepakking (indien aanwezig) _exact_ gelijk verdeeld is, en dat de ruiter goed en recht en in balans in het zadel zit.

Zo houd ik bijvoorbeeld niet van boomloos voor het intensievere rijden (zoals een trektocht) omdat mijn ervaring is dat de drukverdeling onvoldoende is, en hele ritten doorzitten vind ik niet zo jofel. Maar; daar staat tegenover dat bijvoorbeeld Antheman hier op Bokt wel hele trektochten maakt met haar boomloze zadels zonder problemen. Het draait er dus om wat voor jouw paard goed past.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:26

Maya schreef:
Zo houd ik bijvoorbeeld niet van boomloos voor het intensievere rijden (zoals een trektocht) omdat mijn ervaring is dat de drukverdeling onvoldoende is, en hele ritten doorzitten vind ik niet zo jofel. Maar; daar staat tegenover dat bijvoorbeeld Antheman hier op Bokt wel hele trektochten maakt met haar boomloze zadels zonder problemen. Het draait er dus om wat voor jouw paard goed past.

AM heeft ook alweer 2 jaar boomzadels ;) Dat gaat echt beter dan boomloos, dan is het altijd opletten en geen tent meenemen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:29

ja rijd me mijn rossner.. omdat de zadel maker hem 2 weken geleden heeft aangepast en ik het even moest uittesten hoe hij nu lag.
hij ligt prima, zie alleen lichte drogen plekken. en daar ben ik door vorig jaar heel bang van geworden.
ik heb gewoon heel veel ongeluk met boomzadels gehad! vandaar mijn angst.

ik neem geen bagage mee op het paard!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:52

Er zijn wel mensen die boomloos (zonder problemen hiermee) trektochten rijden, zie hier: http://www.torsion-shop-kaiser.de/html/fs_-_test.html (is wel in het Duits).
Torsions zijn wel wat steviger dan barefoots, en wat prijziger. Ik ga er zelf 1 aanschaffen en ik vind ze ook niet te duur. Ik hou er dan ook geen boomzadel bij dus dat scheelt ook weer.
Ik zou als ik jou was eerder met een passend boomloos zadel de trektocht gaan maken dan met een boomzadel waarvan dat niet 100% zeker is (daar zou ik sowieso niet mee willen rijden, maargoed).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:59

pfff dilema TS!

misschien zou je met de nevada eerst nog eens een kleine tocht kunnen maken?

je kan volgens mij prima trektochten maken met een boomloos/BF zadel.
maar het zal heel erg persoonafhankelijk zijn.
bij equixantos rijden ze ook 3 daagse trektochten(wordt volgens mij nog uitgebreid naar 5 daagse tochten) op BF zadels,
maar hierbij lopen ze ook altijd een stuk naast het paard!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:06

Een stuk ernaast gaan lopen (regelmatig, zeg om de 45 min) is nooit een verkeerd idee, ook niet bij boomzadels. Voor jezelf ook fijn :)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:08

ja he! heel erg dillema!!!
zadelmaker zegt dat hij wel goed ligt, ligt hij ook, maar droge plekken zijn niet goed. dus vandaar dat ik er nog mee rij.
dit zadel wil ik sowieso houden! voor dressuur en springen.
ik wil het voor mijn paardje zo fijn mogelijk maken dus als ik er dan vaker naast moet lopen doe ik dat!

ik ga de nevada van vriendin proberen, heb ik al eens mee gereden.

ik ben niet zwaar(nu 60kilo), neem geen bagage mee en we stappen veel.
natuurlijk blijf je na zon tijd in het zadel niet helemaal recht zitten.
maar mijn paardje heeft rechts veel bespiering naast haar schoft en links weinig dus het zadel neigt altijd al die kant op te hangen, met boomzadel dan.

aan die bespiering zijn we aan het werken maar dat is niet 1,2,3 opgelost.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:13

cherish schreef:
ja rijd me mijn rossner.. omdat de zadel maker hem 2 weken geleden heeft aangepast en ik het even moest uittesten hoe hij nu lag.
hij ligt prima, zie alleen lichte drogen plekken. en daar ben ik door vorig jaar heel bang van geworden.
ik heb gewoon heel veel ongeluk met boomzadels gehad! vandaar mijn angst.

ik neem geen bagage mee op het paard!

Dan ligt je zadel dus niet prima ;) Ga eens op onderzoek uit op bokt naar goede zadelmakers. Helaas lopen er veel prutsers rond, maar er zijn ook echt een aantal die wel weten waar ze mee bezig zijn. En gewoon ruim van te voren met je zadel gaan rijden, niet de dag voor je weg gaat voor het eerst proberen. En anders je trektocht opschuiven/overslaan tot je wel een passend zadel hebt. :)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:18

Sommige zadelmakers hebben een elektronische pad, deze leg je onder je zadel, dan moet je ermee rijden en dan kan de zadelmaker precies zien hoe de drukverdeling is. Misschien dat je dat eens zou kunnen proberen?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:19

nee inderdaad uiteindelijk ligt hij niet goed, hij blijft prima liggen (wat uitzonderlijk bij haar is) en ze loopt er lekker onder. maar het is niet goed dus.
vorig jaar had ik er eerst inderdaad een prutser bij en daarna echt een goede, die dus goed bekent stond en die heeft hem helemaal aangepast!

boomzadels zijn nou eenmaal na veel te hebben geprobeerd erg moeilijk op haar rug.
daarom wil ik graag boomloos(met goede inlages uiteraard!)

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:41

Dit past beter bij BRT ipv HAR. Zodoende dat ik het verplaats.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:09

Ik gebruik bij de trektochten ook vooral boomlooszadel, wel met wat aanpassingen maar het bevalt toch goed. Ik heb met name barefoot en bob marshall. De laatste bevalt uiteraard het allerbest en we proberen daarvan een aantal te bestellen.

De paarden waar dat op ligt zijn heel verschillen, fjord, haflinger, arabisch volbloed, draver, enz. Waar zitten die droge plekken dan? Ik vind de nevade trouwens het beste liggen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 06:31

fijn om te horen dat jij ook vooral met trektochten boomloos rijdt!
ik heb besloten een nevada aan te schaffen!
bij mijn zadel nu heeft ze droge plekken naast haar schoft/ruggengraat.

dus als je nog een nevada te koop weet?!

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:24

Nee helaas, Leuk zo'n groep fjorden. Veel succes met jullie trektocht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:27

ik heb een trektocht gemaakt van 150 km op een barefoot westernzadel mét tassen. Geen enkel drukplekje! Terwijl ik wel problemen had met mijn wintec.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:34

Mijn paard heeft ook wel eens een drukplek gehad, zadel wat goed past en waar ik altijd mee rijd. Ook waar de singel zit krijgt ze wel eens een drukplek. Voor ons werkt een sjabrak met lamswol het best, lange afstanden rij ik nu ook met een lamswollen singel.