Ik ga een buitenrit maken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Ik ga een buitenrit maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:14

... met mijn vriend :o

Mijn vriend heeft helemaal niets met paarden. Hij is er niet mee opgegroeit maar gaat er graag mee om. We hebben al een tijdje in gedachten om een keer samen te gaan rijden. En maandag is het zo ver!! :):)

Ik ga op de pony van mijn zusje (Blue) en hij gaat op Mardo (ook nu van mijn zusje). Ik wil graag het bos in.

Dat kan ook allemaal, want dat is hier om de hoek.

Maar hoe moet ik het aanpakken? Ik had zelf in gedachten hem eerst aan de lijn te doen (wat klinkt dat slecht :+ ) en als het goed gaat los, want het is pas de 2e keer dat mijn vriend op een paard zit.

Is het een leuk idee om ergens een pauze in te lassen? Hoelang moet ik de rit maken en wat moet ik allemaal meenemen? Een kleed is best onhandig, en kun je een beetje rijden met een rugzak?

Iemand ervaring? :Y)

Carin79

Re: Ik ga een buitenrit maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:16

Ik persoonlijk zou nooit met iemand op pad gaan die niet kan rijden. Je brengt de ander in gevaar en mogelijk ook andere mensen als er iets fout gaat.
Misschien kan je vriend eerst een aantal lessen nemen voordat je samen met hem buiten gaat rijden....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:18

ik zou het paard waar hij op zit aan de lijn doen :')

maaruhh ik neem aan dat je een goedgekeurde cap voor je vriend hebt!
eventueel kan je vriend ook eerst naast het paard gaan lopen, en als hij het dan vertrouwd erop gaan zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:20

Dat je dat durft... :=

Anyways, met pauzes en dergelijke hoef je volgens mij sowieso geen rekening te houden. Iemand die niet gewend is paard te rijden, loopt na een half uurtje stappen al krom. Als je het écht niet kunt laten gewoon max. een half uurtje tot een uurtje dus ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:21

Carin79 : De paarden die we nemen ken ik door en door. Heb ze zelf een aantal jaar gereden. Die 2 staan ook dag en nacht bij elkaar.

siskeh : Jaa het paard waar ie op zit gaat aan de lijn. Een passende g.g.cap is aanwezig eveneens als rijlaarzen.

Hij heeft al 1 keer op dat paardje gezeten. Ook los geweest. Gestapt en gedraaft, buiten en alleen. Ik vertrouw het.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:22

ik vind niet echt slim dat je dat gaat doen.. maja is eigen keus natuurlijk.. ma idd pauze hoeft echt niet, ik denk namelijk dat hij het niet lang vol houdt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:25

de meningen of het slim is of niet verschillen nog al...
ik ben met pasen op een buitenrit geweest, op een paard waar ik nog nooit op heb gereden, en ik had ook al ongeveer een jaar niet meer gereden( daarvoor ook al niet intensief)

dit was zonder zadel, en op het moment dat je het vertrouwde mocht je erop. zodra je het niet vertrouwde sprong je er weer af...
maar er was dan ook iemand bij die niet een paard bij zich had.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:26

Ritje van half tot 1 uurtje is zat. Rustige route met mooi uitzicht en lekker blijven stappen.

Rugzak op een paard is waardeloos. Of klein heuptasje of zadeltas als je wat mee wil nemen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:27

Ik heb één keer gereden met een rugzak, dat vond ik waardeloos. Je kunt misschien een zadeltas gebruiken of een dekje waar de zadeltassen aanzitten. Volgens mij kan je best een wat langer ritje maken, maar het is afwachten of je vriend er weer op kan klimmen na jullie pauze.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:28

Ik vind niet dat je er over kunt oordelen of het slim is of niet. Als je de pony's goed kent en weet wat hun karakter is en hoe ze op de weg zijn zou ik het ook gewoon aan durven. Mijn vriend kan ook niet goed rijden maar gaat ook wel eens mee op buitenrit, ik ken mn pony's zelf ook goed dus weet wat wel en niet kan ;)

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:29

Ga anders eerst een blokje om en als het allemaal volgens plan gaat, kan je altijd nog lang het bos in..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:33

Gelukkig zijn er wel mensen die het wél een leuk idee vinden :)

Geen rugzak dus? Ik zal es kijken of ik een andere oplossing kan vinden.

Ben benieuwd hoelang ie het vol gaat houden :=

@ Klarisse : Blokje rond is bij ons het bos..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:20

Doordat je beter niet te lang kan gaan rijden (beter voor je vriend) hoef je geen spullen mee te nemen. Misschien alleen een halstertouw.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:02

jeetje zeg,als die pony`s braaf zijn en je vriend heeft er zin in, dan zou ik zeggen maak gewoon een lekker tochtje van een uur of twee. Je vriend heeft naderhand vast spierpijn, maar dat is jammer dan. Ik zou inderdaad een halstertouw meenemen en wat te drinken is vaak wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:05

Ach, op de waddeneilanden zetten ze ook mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten er gewoon op en gaan naar buiten. Als het echt brave paarden zijn en je houd hem aan de lijn dan kan het best.
Ik zou niet langer dan een uur gaan, ander heeft je vriend ontzettend veel spierpijn en stapt hij niet nog een keer op.

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:22

Carin79 schreef:
Ik persoonlijk zou nooit met iemand op pad gaan die niet kan rijden. Je brengt de ander in gevaar en mogelijk ook andere mensen als er iets fout gaat.
Misschien kan je vriend eerst een aantal lessen nemen voordat je samen met hem buiten gaat rijden....

Hier ben ik het eigenlijk mee eens..
Misschien kan je vriend beginnen met wat lesjes (desnoods lessen van jou..) en dan stappen over het erf en er paar meter vanaf (waar jij het paard vast hebt).. Zo kan je vriend er ook aan wennen.

Mocht je met een buitenrit hem vast hebben aan de lijn en je vriend valt er vanaf, ben je ver van stal.. Ik zou dan liever in de buurt zijn totdat hij zeker is & jij het ook vertrouwd (en je pony)

Succes er mee & veel plezier!