opeens gaat ze steigeren telkens bij de zelfde plek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zweetlady

opeens gaat ze steigeren telkens bij de zelfde plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:28

hallo allemaal
vandaag ben ik buiten wezen rijden en het ging goed ,tot dat we langs de plek liepen waar het allemaal begint . je kan er links af en recht door en meestal rij ik links af alleen vandaag ging ik rechtdoor , toen ze dat door had kon mevrouw alleen nog maar op haar achterbenen staan en omkeren om naar huis te gaan . heb het 15 min door gezet en het lukt toen ,nog niet en ben ik er maar af gegaan .want als ik er naast loop is er niks aan de hand . even verder ben ik er weer op gegaan ,en mevrouw begon weer en heb het weer door gezet en het werd gewoon link recht over eind en in galop er vandoor. me stalgenoot ging overdwars op de ruiterpad staan zodat ik er niet door kon, maar helaas rende ze er gewoon door heen en kreeg ze een trap van dat paard. en ben ik er even later af gegaan want ze werd gewoon woest en ben toen verder wezen lopen, zodat ze niet haar zin krijgt om naar huis te gaan . dan is er niks aan de hand en een half uur later ben ik er weer op gegaan. ze heeft 2 kleine stapjes in de goede richting gezet en toen draaide ze weer om, en we hebben besloten om maar naar huis te gaan want ze heeft 2 kleine stapjes gedaan en terug weg niks aan de hand .alleen we gingen toen draven en kon ik haar zowat niet houden .heb een enkele gebroken watertrens er in hangen wie weet welke bit ik er misschien in kan doen voor het buiten rijden. en weet je nog wat het stomme is vandaag is het helemaal fout gegaan. maar als ik met 1 ander paardje gaat waar ze het redelijk mee kan vinden gaat het goed .en vandaag was 1 paardje best wel druk zou het ook daar aan kunne liggen dat ze zo doet en ben 3 weken geleden op de Veluwe geweest en daar niks aan de hand .wie kan me helpen en ze heeft nog maar 1 oog:(

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:36

Ik ken ook zo'n paard. Niet opgeven en zeker niet afstappen! Als je zeker weet dat het niet medisch is en je zadel goed ligt timmer dr dan maar een keer tussen de oren..of houdt druk op 1 teugel en laat haar iedere keer hetzelfde rondje draaien als ze omhoog wil komen, iedere keer maar weer..vraag haar iedere keer weer vooruit, krijg je protest, weer eenzijdige druk en een rondje rijden...eindeloos herhalen, reken maar dat ze het een keer spuugzat is ;)

zweetlady

Re: opeens gaat ze steigeren telkens bij de zelfde plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:46

hoi dat heb ik vandaag ook gegaan 1 teugel in me hand en rondjes laten draaien maar ze gaat gewoon omhoog en springt dan voor uit ;(

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:49

missien is ze bang omdat je daar bijna nooit langsrijd en het paard wat mee was ook al onrustig aan het doen was. aangezien ze nog 1 oog heeft.. en niet alles kon zien dus...

zweetlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:06

ja daar zat ik zelf ook aan te denken bedankt voor de tip

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:09

Als mijn paard ergers bang voor is, echt bang en niet gewoon klieren, dan stijg ik af en loop ik het mn paard naar hetgene waar hij bang voor is.. dan laat ik hem eraan ruiken etc. en daarna doet hij nooit meer moeilijk over zo'n object!

ik zal trouwens ook wat haver in mn zak doen als ik wou was.. dat als je paard rustig is bij dat moeilijke stukje dat je meteen beloont! dat steld hem gerust! want aan je verhaal te horen is die gewoon bang! dus vooral niet te wild doen;)

hoop dat je wat aan mn tips had(A)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:41

Hmm op de stal waar ik "werk", hebben we ook een paard dat blind is aan 1 oog, als ze iets hoorde aan die kant maar het niet kon zien, sprong ze letterlijk bovenop je (als je ernaast liep) wij werden toen altijd verteld dat we bij haar aan de andere kant moesten lopen, zodat je deels haar afschermde, en als ze wegsprong het niet bovenop je was.
Nou heb jij problemen met het rijden ( wat bij ons dus precies andersom was, bij het rijden deed ze niets) Misschien voelt je paard zich dus niet veilig als er niemand in haar buurt loopt maar alleen bovenop haar zit. (het is maar een idee) Je zou kunnen proberen, om dat dan juist te combineren.
Dus eerst gaan rijden met iemand die haar aan een lang (longeer) touw vast houd, kijken of dat gaat en daarmee oefenen.
dan iemand die ernaast loopt zonder touw, en die afstand steeds groter maken.
dan met die extra persoon die er gewoon ergens voor loopt, met een afstand ertussen. En uiteindelijk met die persoon wel in de buurt, maar zo dat je paard het wel helemaal alleen moet doen. Gewoon opbouwen en geduld hebben, ik denk dat het wel moet lukken

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:44

Is de rit die je vandaag eigenlijk wilde maken langer of zwaarder dan de andere rit? Want het klinkt een beetje als 'daar heb ik geen zin in, dan wordt ik veel te moe'. Als je zeker weet dat het dat is, gewoon doorzetten en niet afstappen.
Maar je moet natuurlijk wel eerst weten of er geen andere oorzaak is.
Veel succes!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:51

Uit jouw verhaal begrijp ik dat ze niet luistert en geen respekt voor je heeft. Het lijkt dat jij dit paard totaal niet baas bent, en daarom haalt ze waarschijnlijk allerlei streken uit. Kan me niet voorstellen dat ze op de terugweg geen last heeft van haar blinde kant en op de heen weg wel, dus daar zou ik het niet zoeken. Hoe lang ben je al met haar bezig en op welk nivo? Kan me nl. niet voorstellen dat een paard wat verder netjes luistert, in 't bos ineens een draak wordt.
Ik denk dat je er verstandig aan doet haar door eerst een ervaren en niet bange ruiter in het bos te laten rijden. Zodat zij leert dat ze moet luisteren en jij kunt zien hoe het dan wordt opgelost. Succes!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:54

Zulke geintjes had mijn vorige paard in 't begin ook altijd, maar dan op de weg op een bepaald punt waar ze niet meer verder wilde. Ik ben niet zo'n held, dus een paard op 2 benen rechtovereind op de weg probeerde was mij echt te gortig. Ik probeerde wel door te pakken, maar ze werd bloedlink en met achteropkomend verkeer zit je dan echt niet lekker in 't zadel.

Ik liet haar omdraaien, maar zette haar dan in de achteruit over het punt heen waar ze niet langs wilde. Na bijvoorbeeld 15 meter in de goede richting achteruit, zette ik haar weer in de voorruit erlangs. Wilde ze weer niet, dan weer in de achteruit.

Ik heb 't maar een paar keer hoeven doen en ze was 't zo beu dat ze 't snel opgaf. Let wel op dat je 't heel rustig en handig doet, dus niet je paard de stress in jagen, want dan lukt het niet.

zweetlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 22:37

hoi allemaal bedankt voor de tips ja ze is gewoon bang want als ik er dan naast loopt is er niks aan de hand maar ik ga binnenkort dus weer met dat paardje naar buiten die ze echt helemaal vertrouwd en als het dan nog niet gaat gaat er iemand op die niet bang is en haar er door heen zet