Wat te doen als je favoriete buitenritplek verboden wordt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merris

Wat te doen als je favoriete buitenritplek verboden wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:18

Ik maak met mijn paard veel buitenritten en we vinden dit ook heerlijk. Nou zit er ik de buurt een natuur gebied die je helemaal rond kunt rijden dus je komt geen 2 keer langs dezelfde plek. 400m buiten dat gebied verhuurt de gemeente land aan 7 paarden. Mijn paard staat hier in de zomer ook 24/7 in maar nou hebben ze sinds kort dat natuurgebied verboden voor paarden. We kunnen nog wel buiten rijden maar alleen tot aan de bordjes en dan weer terug. Een ander gebied is een half uur rijden, en moeten door een stuk waar veel tractoren langs komen vooral in deze tijd. De berm is maar smal dus we kunnen dan geen kant op. Het gebied bestaat nu zo'n 1,5 jaar maar sinds een paar week is het verboden.

nou is mijn vraag: Wie is wel eens naar de gemeente gestap om te klagen of voor de aanvraag van een ruiterpad en hoe heb je dat aangepakt. Het gebied waar het om gaat staat denk ik in het beheer van staatsbosbeheer omdat het beschermd is. Riskeer ik een boete als ik er wel rijd? Er staat bij elke ingang: geen toegang voor paarden.
Laatst bijgewerkt door Merris op 28-04-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:31

En of je een boete riskeert. Verboden is verboden. Misschien kun je je paard in de buurt van een ruiterpad verhuizen?

Merris

Re: Wat te doen als je vavoriete buitenritplek verboden wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:42

dat is het nou juist. er zijn bijna geen ruiterpaden in de buurt en stalling en bak is allemaal bij huis, het weiland ligt er 500m vanaf dus ergens anders heen verhuizen is zonde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:09

De regioconsulent van de NHS?? Lijkt me bij uitstek een taak voor hen. Ze pretenderen voor de belangen van de recreatieruiter op te komen; nou, dit is zo'n gevalletje.

(voor degenen die de cynische ondertoon opmerken, dat klopt, maar geef ze het voordeel van de twijfel..)

Merris

Re: Wat te doen als je favoriete buitenritplek verboden wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:39

Ik zal eens informeren, bedankt.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:32

Hallo of evt naar de gemeente voor een vergunning/staatsbosbeheer en ind.verboden is verboden, succes

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 20:25

Er staat geen verboden ;) er staat: geen toegang voor gemotoriseerde voertuigen en paarden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:54

geen toegang betekend ook gewoon verboden;)
maar ind. ga even rond vragen. en je kan altijd nog een handtekingen actie beginnen als je wanhopig bent;)

rainbowtrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:14

Ik zou een beleefde brief schrijven naar de gemeente, of de eigenaren van het natuurgebied.
Met de vraag waarom het ineens verboden is, en dat jij het ontzettend jammer vind, en waarin je ook je situatie uitlegt.
Vraag of de rest van de paardeneigenaren waar jou paard staat de brief ook willen ondertekenen, zo heb je wat meer steun.
Als dat niet lukt kun je altijd nog een handtekeningen actie of iets dergelijks verzinnen.

Oh, trouwens, je kan natuurlijk ook meteen beginnen over de aanschaf van ruiterpaarden binnen jullie gemeente.
Zet er wat mooie argumenten bij, bijvoorbeeld meer paardentoerisme in hun gemeente ofzo.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:16

dankje ;)