moet een paard drinken/eten bij rit van 4/5 uur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

moet een paard drinken/eten bij rit van 4/5 uur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:02

Hallo,

Ik maak geregeld bosritten van 3 uur. Hier krijgt ze niks te drinken bij, soms neem ik wat muesli mee of een appel die ze krijgt als ik ook een pauze neem.

Maar nu ga ik binnenkort een rit maken van 4 a 5 uur. Maar moet ze dan eigenlijk drinken onderweg of iets eten? Ik denk als ik haar een emmer voor hou dat ze niet echt drinkt, zowiezo is dat een beetje lastig meenemen op een paard.

Liezel1

Re: moet een paard drinken/eten bij rit van 4/5 uur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:05

als het temperaturen zijn zoals vandaag, zou ik het zeker wel doen.
Hebben ze niet een stop tussendoor waar de paarden even kunnen staan? Vaak hebben ze daar wel emmers of speciekuipen en wateraansluitingen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:07

Als je een bosrit maakt , kom je toch wel een beekje of grote plas tegen zou ik denken ...
Appel is ook in orde , als je haar dan nog wat laat drinken is het goed.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:15

Ik kom vast wel een beekje tegen, maar daar krijg ik mijn paard nooit naartoe, die is als de dood voor beekjes en plassen water, laat staan dat ze gaat drinken. Ik ken het bos dara nog niet zo goed, dus ik weet niet of ze daar plekken hebben waar je je paard wat kan laten drinken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:17

Meestal laat ik ze even wat gras eten waar dat staat, daar zit meestal ook al voldoende vocht in. We hebben meestal wel een flesje water mee, maar ze willen vaak niet eens drinken.

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:28

het lijkt mij wel verstandig.
je kan zowieso 1 a 2 appels meenemen hier zit ook veel vocht in :)

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:30

Okey dan doe ik dat gewoon, water uit een bakje drinken doet ze denk ik toch niet.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:44

Wij geven ze onderweg wel eens een liga of Sultana's... :+

Is er onderweg een mogelijkheid om ze ergens te laten drinken? Ik vind 5 uur zonder drinken wel lang eigenlijk...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:47

ik was laatst onderweg, weg kwijt. 3 uur lang. Wel gestopt bij een beekje. En veel gestapt.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:41

Ik zou lekker een 2 appels mee nemen of wat penen! :)

en ff lekker laten grazen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:46

Voer je paard elektrolyten na het rijden, misschien ook wel de avond er voor. Neem ook eens een huidplooi tussen je vingers en kijk of de plooi blijft staan of juist heel snel terug valt en plat wordt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:32

russel schreef:
Voer je paard elektrolyten na het rijden, misschien ook wel de avond er voor.

Géén elektrolyten als je niet weet of je paard kan/wil/gaat drinken. Als je paard niet genoeg vocht binnen krijgt en je hebt hem toch extra elektrolyten gegeven onttrekken de elektrolyten vocht uit het lichaam en dan heb je helemaal een probleem.

Drinken is voor veel paarden iets wat ze moeten leren. Je kan het thuis alsvast oefenen. Hou na elke rit een emmer water voor z'n neus en als hij drinkt beloon je hem uitgebreid.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:22

Het hangt natuurlijk wel van de rit en het weer af:een pittige rit met warm weer= zweten=water nodig!(een appel is dan echt niet voldoende,maar wel lekker! :P )
Er bestaan trouwens opvouw-emmers die je makkelijk mee kan nemen,maar je moet wel je paard er aan laten wennen.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:55

Hierover heb ik ook even een vraagje..
Ik ben gister weer buiten gaan rijden met mijn paard (we oefenen een beetje met buitenrijden, ze is snel gespannen). Toen heb ik meteen mijn zadeltasje gevuld met spulletjes, zodat ze daar ook weer gewend aan raakt.
Onderweg was ik dus gestopt om haar even iets te eten te geven en wat te laten drinken.
Eten ging makkelijk (droog stukje brood), maar drinken was een groot probleem.

Ik had een flesje water bij en had wat water in mijn hand laten stromen, maar dat vond ze al eng!
Toen geprobeert of ze dan misschien uit het flesje zelf wilde drinken, maar dat snapte ze niet (gek hea :+ ).

Maargoed, nu de vraag: Hoe leer ik mijn paard drinken onderweg al ik niet de mogelijkheid heb om haar uit een emmer te laten drinken (want dat is niet eng)?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:42

russel schreef:
Voer je paard elektrolyten na het rijden, misschien ook wel de avond er voor. Neem ook eens een huidplooi tussen je vingers en kijk of de plooi blijft staan of juist heel snel terug valt en plat wordt.

Onverstandig advies, je geeft geen elektrolyten voor een bosritje van een paar uur, niet nodig, hooguit schadelijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 01:08

ik heb evt een opvouwemmer liggen die ik niet meer gebruik, kan voor klein prijsje verkocht worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 01:16

Leer je paardje te drinken uit een fles anders! Mijn merrie kan het! Drinkt zelfs uit een beker en ook uit een pakje met rietje. :+ Maar dan moet ik dus in het pakje knijpen, en zij het rietje niet opeten. Gelukkig snapt ze dat inmiddels.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:39

Dat zou ik haar heel graag willen leren, aangezien ik dat de makkelijkste manier vind om haar onderweg te laten drinken. Maar hoe? :=

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:45

Er bestaan ook opblaasbare afwasbakjes. Ideaal om je paard uit te laten drinken
Afbeelding
Dit was even voor de foto, want de paarden konden natuurlijk makkelijk zelf uit te badkuip drinken :D

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:16

niet alle paarden drinken uit waterbakjes.. beekje, of meertje oid gewoon even de kans en tijd geven.. wil het paard echt niet drinken.. dan wellicht een zak goed nat gras meenemen..

want het vocht in een appeltje of gras langs de kant van de weg is niet echt voldoende op halve dag ritten lijkt mij..

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:09

Nee dat lijkt mij idd ook niet..
Ik las wel in een endurance topic ('Wat neem ik mee' ofzoiets heette dat) dat iemand een spuit met daarin appelmoes en zuot meenam omdat haar paard niet wilde drinken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:27

Zout kan, net als elektrolyten, net een setje zijn om te gaan drinken. Maar gaat je paard niet drinken, dan onttrekt het zout juist vocht uit het lichaam en heb je dus een averechts effect wat heel vervelend kan uitpakken.
Dus niet iets om zomaar te proberen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:26

Niet zo druk over maken voor een rit. Als je onderweg een pauze hebt kun je ze water aanbieden als het voor handen is, of gewoon wat laten grazen en als ze thuis zijn kunnen ze weer gewoon drinken. In de natuur drinken paarden ook niet zo vaak op een etmaal.
Alleen als je het als serieuze endurance-rit doet zou het zinvol kunnen zijn, zeker met warm weer, maar het aantal niet-enduranceruiters die dat doen is volgens mij niet zo groot :D (de enduranceruiters hebben ondertussen wel uitgevogeld hoe ze de vochthuishouding van hun paard kunnen regelen, is tenslotte een afkeurpunt bij de vetgate)

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:32

bedankt voor de berichten allemaal. Op die rit van drie uur krijgt ze geen drinken, zodra ze thuis kom doe ik ze in de wei en gaat ze meestal wel drinken. En dat heeft nooit problemen opgeleverd, dus als ik nou een uur of 2 uur langer ga rijden, maakt dat toch nietzoveel uit?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:35

Over dat zout, daar was ik idd al bang voor.

Sudance11: Dan komt je rit dus op zo'n 5 uur, zo lang zonder water lijkt mij niet echt goed :=