Dwingeloo, tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Dwingeloo, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:35

Ik ga met een vriendin en de paarden in het weekend van hemelvaart naar Dwingeloo. Iemand nog tips waar zéker wel te gaan rijden? Is er een watertje b.v.? Steek maar van wal.

tamary

Re: Dwingeloo, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:06

Ik zit net aan de verkeerde kant om je veel tips te geven, maar je zit wel aan de meer boskant van de dwingeloose hei. Het heidegebied zelf is behoorlijk nat, dus opletten. Bos is vaak beter, maar snoeien doet men niet zo, dus bukken en hopen dat je niet een al te groot paard hebt. Als je tempo wil maken moet je echt weten welk pad je kiest, op de grote paden kan dat, mits je geen wandelaars, etc. treft. Kies dus je rijtijden goed uit en probeer bij de toeristenatraccties weg te blijven. Het grote fietspad dwars door de hei wordt opgeknapt en is afgesloten. Als er geen werklui zijn en het weer meewerkt kan je op het zandpad ernaast een keertje tempo maken mocht je dat willen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:08

er is een bos dichtbij waar een klein meertje is tot en met de knieen van je paard,,
je kan er iig niet in rennen,, alleen in staan,,

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:56

Er is wel een dagroute van zo'n 28 km geloof ik. Dat is een ruiterroute met een extra ijzer stripje op de paal. Daarbij is ook een kaart met een route.
Als jullie fitte paarden hebben weet ik nog een mooie route naar de havelterberg enzo( Genieput is wel meer als een watertje). Ook een prachtige omgeving en zeker aanrader!!!Waar gaan jullie heen met je paarden? Van die dagroute kan ik misschien wel een kopietje maken, als ik het nog heb.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:11

Oh, dat zou leuk zijn!! We gaan naar de Oosteresch, dat is vlak bij Dwingeloo. Genieput klinkt goed......

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:21

Zal eens kijken waar dat ligt en op zoek gaan naar het kaartje.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:04

Dwingeloo is erg mooi om te rijden. Kom daar nu al zo'n 13 jaar en ben nog steeds niet uitgekeken op het gebied.
Is misschien wel handig om een ruiterkaart van de omgeving te hebben. Ze hebben daar ook paardenstoelen (hoefijzers met wegwijzering erop) die verschillende routes aangeven. De kaart van Mirano klinkt ook erg interessant...

Als je er niet bekend bent is het lastig om te zeggen, rij langs de schaapskooi rechtdoor, weg overteken en dan achter het veerooster kom je ook weer in een mooi gebied, of ga de hei over richting theehuis aangezien je geen idee hebt waar jij je op dat moment bevindt en hoe je bij de besproken plekken kunt komen.

Misschien is het een idee om bijv aan de hand van de kaart bij een manege in het dorp te stoppen of waar jullie zelf verblijven en vragen of zij jullie een route kunnen uitleggen. De Dwingeloose hei is groot, met ook "verborgen" stukken waar geen fietspad naast loopt. Je bent ook in de buurt van de Kraloose hei die ook erg mooi is. Als jullie er een dag op uit willen trekken (anders dan ritje van 2/3/4 uur, maar gewoon lekker op je gemak, pauzeren wanneer jullie willen bv bij Spier) is er zoveel mogelijk met een gevarieerde omgeving van op het ene moment midden in een bos, dan weer over brede zandpaden om vervolgens midden in de hei te staan en terug te rijden via een meertje...

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:13

Stuur mij maar een pb als het zover is. Ik heb nog geen tijd gehad het kaartje te zoeken en een kaart voor naar de genieput kan je wel lenen. Ik woon er vlakbij.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:50

Mooi zo, hier kan ik allemaal wat mee. Ik zal je dan zeker even pb en Mirano, mn allereerste bokt (mini) meeting gaat dat dan worden *grins*. Hemelvaartsdag vertrekken we om half negen, dus zijn we rond half 10 daar. Heerlijk!

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:04

mirano schreef:
Er is wel een dagroute van zo'n 28 km geloof ik. Dat is een ruiterroute met een extra ijzer stripje op de paal. Daarbij is ook een kaart met een route.
Als jullie fitte paarden hebben weet ik nog een mooie route naar de havelterberg enzo( Genieput is wel meer als een watertje). Ook een prachtige omgeving en zeker aanrader!!!Waar gaan jullie heen met je paarden? Van die dagroute kan ik misschien wel een kopietje maken, als ik het nog heb.

Ik heb hier eigenlijk kort overheen gelezen, maar waar ligt die ongeveer? Niet dat ik nu zo gigantisch bekend ben als je uitleg derde boom linksaf bij Spier in de buurt (bijvoorbeeld dan ;) ) Maar vraag me af of ik die nu wel of niet ken... En anders ga ik die de volgende keer eens opzoeken. Als het goed is heb ik globaal een groot deel van de omgeving gehad, maar nieuwe plekjes zijn altijd welkom.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:08

Mijn paardje staat in Ruinen, en als ik dan op buitenrit ga dan ga ik eigenlijk altijd door het Dwingelerveld ( langs de schaapskooi, over de heide, door het bos ) het is daar prachtig om te lopen met je paard! je kunt eigenlijk alle kanten wel op daar...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:27

Je kan zo bij oosteresch, de weg oversteken, zandpad uitrijden (Bordjes volgen), dan kom je op den duur links stukje hei tegen, daar met de bocht mee naar rechts, doorrijden, weg oversteken, veerooster over, en je zit op de echte hei :D, als je dat pad blijft volgen kom je ook langs de schaapskooi e.d.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:29

als je aan de andere kant van dwingeloo zit kan je ook zo naar het blauwe meer gaan
dat zit in de buurt van hoogersmilde en geeuwenbrug.
voor de rest zijn daar genoeg leuke routes te verzinnen!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:30

Veerooster over?? Kan dat dan met je paard??

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:33

siskeh ze zitten aan de andere kant, is nogal een eindje om te doen (vind ik).

Nee zou er niet over gaan haha, zit een heul makkelijke klaphekje naast, zou je bijna te paard open kunnen drukken (als je wel die weg blijft volgen kom je geloof ik nog 1 of 2 vee-rootster tegen) voor de schaapjes en de koetjes

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:42

Oh, klaphekjes zijn peace of cake. Vorige week in de manege: Of ik alsjeblieft nooooooooit weer de bakrand te paard wilde openen! Levensgevaarlijk!! Tuurlijk, met mijn Bronc......