hoeveel uur kan je rekenen met 80 km reizen met je paard reken maar op stap weinig draf&galop? met hoeveel kilometer moet je dat opbouwen als je daarvoor gaat trainen? is dat in 14 uur te doen? en hoevaak moet je het paard laten eten/drinken? het is zeker geen wedstrijd, maar gewoon vakantie te paard.
Als je veel stapt en weinig draaft of galoppeert, kun je denk ik 6,5 km/h nemen als basistempo. Dat is ongeveer 12,5 uur doorwandelen, zonder stoppen. Voor een vakantie te paard vind ik dat eerlijk gezegd totaal onverantwoord tegenover je paard. Zeker als je dat meerdere dagen na elkaar wilt doen. Toen wij trektochten organiseerden voor de club, rekenden we op maximaal 40km/dag en dan hadden we ruim tijd.
Hoe je dat moet opbouwen, kunnen diverse sites ivm endurance training je vertellen. Maar imo is het niet eerlijk tegenover je paard om in minder dan een jaar te verwachten dat ze 80 km op één dag kunnen afleggen, vertrekkend van een lichte basisconditie. Willen jullie ook je eigen bagage meenemen?
Een endurancepaard train je hier in 2 tot 3 jaar naar toe. Hart en longen heb je zo getraind, daar gaat niet zo heel veel tijd in zitten. Maar wil je dat je paard na de rit ook nog heel is dan zul je ook de botten, pezen en banden hierop voor moeten bereden en dat kost gewoon heel veel tijd.
80km als vakantietrip? Daar zou ik zeker vier dagen voor uittrekken. Lekker op je dooie akkertje door het land kachelen, wie doet je wat. Zie je wat leuks, stop je gewoon; ontdek je een leuke route, kun je het je permiteren om 10km om te rijden. Kortom, ik zou genieten van de tocht en daar dus eigenlijk zo lang mogelijk over doen
Ik doe dit in 2 dagen, vroeger in 1 dag maar daarvoor moet je toch effen trainen. Zonder pauzes mag je rekenen dat je kleine 10km per uur doet (mix stap-draf-galop) wandeltempo. Dus als je 's morgens 2 uur rijd - 's middags stop je 1 à 2 uur - en de rest na de middag is dit echt niet zo veel hoor. Opbouwen natuurlijk : elke week gaan stappen beginnen met 20km tot je vlot de 40km kan zonder dat je paard moe of stijf is dag erop en dan kan je met plezier uw tocht doen.
Weinig draf /galop ? En dan 80 km in één dag ? Geen goed idee, als je paard niet de conditie heeft een lange afstanstraject grotendeels in draf af te leggen is dat traject simpelweg te lang. Op tochten mijden we hier staptempo tenzij het landschap geen snellere gangen toelaat.
Waratje
Geplaatst: 02-04-09 16:43
Dat zou ik dus nooit op één dag in voornamelijk stap willen doen, ben je veel te lang mee onderweg. Als het bij wijze van vakantie is zou ik er ook een paar dagen over doen. Waarom trouwens voornamelijk stap en weinig draf/galop? Je krijgt een ontstellend zere kont van zolang alleen maar stappen
Kuggur
Geplaatst: 02-04-09 19:14
Waratje schreef:
Je krijgt een ontstellend zere kont van zolang alleen maar stappen
Inderdaad, maar ik maak me meer zorgen aan de andere kant van het zadel; de paardenrug. Dezelfde afstand afleggen in stap vergeleken met draf geeft een veel grotere (duur)belasting van de rug.
Waratje
Geplaatst: 02-04-09 21:18
Mee eens, maar de meeste mensen kunnen zich meer voorstellen bij die zere kont (die je al na een uur stappen kunt hebben) dan bij de rug van het paard. Maar je hebt volkomen gelijk, de rug van het paard zal minstens zo oncomfortabel aanvoelen als de kont die erop zit.
Mijn paardje loopt klasse 4 endurance, maar ga ik met hem op trektocht (20-25 km per dag) met voornamelijk stap dan zit hij na drie dagen in de prak. Weet ik helaas uit ervaring. Dat zegt denk ik wel iets over het verschil in belasting tussen voornamelijk stap en bijna geen stap.