Ruiterroutes en vergunning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Ruiterroutes en vergunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:51

Ik kon zo snel er even geen topic over vinden daarom maar even een nieuwe.
Ik zou graag willen weten waar je kaarten voor ruiterroutes kan halen en hoe je kan achterhalen of je ergens een vergunning nodig hebt om daar te gaan rijden.
Ik weet dat het bv in laag Vuursche wel nodig is.

Sim

Re: Ruiterroutes en vergunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:22

Bij de plaatselijke VVV kun je kaarten met ruiterroutes kopen, bij de ANWB-winkel, maar je kunt ze ook bestellen via de site van stichting recreatieruiter. Werkt prima. Heb al een aantal kaarten daar besteld en had ze vrij snel in huis!

Mbt je vraag over vergunningen, dat weet ik niet precies. Misschien kun je de gemeente van de plaats waar je wilt gaan rijden bellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:15

Simmie schreef:
Mbt je vraag over vergunningen, dat weet ik niet precies. Misschien kun je de gemeente van de plaats waar je wilt gaan rijden bellen.

Vergunningen gaan via de beheerder van het gebied, dat is niet de gemeente, maar natuurmonumenten of staatsbosbeheer, namen staan wel op de bordjes bij de toegangspaden van het gebied, dacht ook incl. telefoonnummer en wie, wat er op dat pad mag.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:42

IK weet nog niet waar ik precies wil gaan rijden, ik zoek gewoon mooie gebieden waar je niet perse een vergunning voor nodig hebt, dus als iemand sugesties heeft....

Simmie: Bedankt zo'n site is inderdaad makkelijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:26

De Veluwe is natuurlijk prachtig, enorm uitgestrekt en op vele plekken kun je zonder vergunning rijden. En vanuit Almere ook nog goed te doen om er te komen!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:17

ja maar de Veluwe is erg groot! Enig idee waar ik dan het beste naar toe kan rijden en mijn trailer te kunnen stallen voor een dagje?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:22

ga je naar manege riant, kun je schitterend, zonder vergunning buiten rijden. Manege ligt aan de rand van Apeldoorn!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:24

oke, dat is inderdaad nog wel te doen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:52

Richting Ermelo kun je bij het Veluws Ros parkeren (rijvereniging).
In nunspeet bij manege Belvedere of de bontewieven
In Zeewolde bij Ruitersportcentrum Zeewolde of bij HorsePower.
In Kootwijk bij de Paalhoeve
In Otterlo bij Stoeterij Willemien

etc.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:24

heeft ook iemand suggesties voor het noorden? Omgeving Groningen?

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:35

Als je in t noorden wilt rijden dan ben je welkom om je trailer bij ons (http://www.hoeveansalo.nl ) te parkeren. 400 km aan ruiter- en menroutes beginnen voor de deur.
De routes lopen van af Ter Apel tot aan Blijham, dus heel Westerwolde en zijn verbonden met de Drentse en Duitse routes. Via het samenwerkingsverband Sprong over het Veen hebben we 10 routes hier in kaart gebracht en daaraan 26 ondernemers gekoppeld, waar je welkom bent met je paard, vanaf overnachting tot pleisterplaats. Meer info op http://www.sprongoverhetveen.nl

Tot ziens in Westerwolde,
Groeten, Anet
http://www.hoeveansalo.nl

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:39

super! Dank jullie wel

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:11

Hartstikke bedankt! Nog meer suggesties? Nog iets "dichter"bij huis? omgeving Groningen. Bokt.nl is een super uitvinding:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:14

Niet bij jou in de buurt. Loonse en Drunense duinen.
Daar kan je bij vele locaties dagvergunning kopen a 1 euro.
Of een jaar vergunning voor 10 euro. (is een leren labeltje)

En geloof me, daar loopt een heel ijverige boswachter.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:15

Ik heb nog wel een handige parkeerplaats in de buurt van Emst, liggend aan de start van uitgebreide ruiterroutes. De parkeerplaats ligt ca. 3 km buiten Emst aan de Oranjeweg. Op de kaart is het goed herkenbaar want het ligt recht tegenover een stukje heide. Direct daar begint ook een mooie ruiterroute.

De parkeerplaats is handig, omdat je er aan de ene kant op en aan de andere kant weer AF kunt rijden, je hoeft dus nooit te steken ;-). En er staat in de zomer altijd een ijs- en patattent, ook lekker hihi.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:38

HannahFrouk schreef:
Ik heb nog wel een handige parkeerplaats in de buurt van Emst, liggend aan de start van uitgebreide ruiterroutes. De parkeerplaats ligt ca. 3 km buiten Emst aan de Oranjeweg. Op de kaart is het goed herkenbaar want het ligt recht tegenover een stukje heide. Direct daar begint ook een mooie ruiterroute.

De parkeerplaats is handig, omdat je er aan de ene kant op en aan de andere kant weer AF kunt rijden, je hoeft dus nooit te steken ;-). En er staat in de zomer altijd een ijs- en patattent, ook lekker hihi.

hahaha kijk jij hebt het goed bekeken! Die ga ik zeker onthouden haha

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:57

Informeer eens bij Dop heets del in Kootwijk www.ponykampen.com

Die hebben een mooie ruime parkeerplaats waar regelmatig gebruik van wordt gemaakt voor buitenritten. Je zit direct op een ruiterroute en je kan er echt prachtig rijden. Langs de ruiterpaden staan paaltjes met nummers die ook op de kaart staan, dus je kan heel makkelijk de weg vinden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:42

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:35

dat is zeker een handige website!!
Voor mij is Breda echt te ver weg, maar misschien voor andere bokkers wel erg leuk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:56

Hier in de omgeving kun je overal zonder vergunning rijden, bijvoorbeeld op de Utrechtse Heuvelrug (parkeren bij parkeerplaats bij landgoed Prattenburgh, of op de parkeerplaats bij rijvereniging de Plantage in Elst). Volgens mij kun je kaarten met routes kopen bij de VVV (zijn kaarten van staatsbosbeheer) en op veel kruispunten in het bos staan palen die de richting aangeven. En anders richting Ede op de Ginkelse hei, kaarten kun je de kaarten van de Veluwe trail voor gebruiken, maar als je alleen op de heide zelf blijft kun je bijna niet verdwalen. Beide zijn het uitgestrekte gebeiden waar je uren kunt rijden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 14:34

Klinkt erg goed!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:28

liberty schreef:
Misschien moet je eens een keer kijken op http://www.hippisch-toerisme.nl/website/ een handige website denk ik.

Wij verkopen inderdaad jaarvergunningen van Natuurmonumenten. Even een kopietje van de site:

"De vergunning is geldig in de gebieden Nationaal park Veluwezoom, Montferland/Bergherbos en Nationaal Park de Loonse en Drunese duinen. Voor het rijden van de dagtocht "de Posbank" van de Veluwe Trail dient u ook in het bezit te zijn van deze vergunning.
In andere - niet vergunningsplichtige - gebieden van Natuurmonumenten wordt het bezit van deze vergunning op prijs gesteld.
Met de aanschaf van de vergunning draagt u bij aan de instandhouding en het onderhoud van de routes in deze gebieden van Natuurmonumenten."

De jaarvergunningen zijn een klein leren label, die je duidelijk zichtbaar aan je tuigage vast moet maken. Een jaarvergunnig is van 1 januari t/m 31 december geldig :)