Help, mijn paard is niet bang voor auto's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Help, mijn paard is niet bang voor auto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:38

Fijn toch? Jazeker. Maar mevrouw gedraagt zich sinds kort erg vreemd. Ze was altijd hartstikke braaf langs de weg, maar sinds een paar weken ziet ze overal bermkabouters. Vooral in putdeksels, thuinhekjes en grote stenen bij de opritten (ja, specifiek deze dingen) Deze zijn vooral eng als er verkeer aankomt (???) wat inhoudt dat ze zo de weg op schiet vlak langs auto's, vrachtwagens en weet ik wat. Hartstikke gevaarlijk dus, en ik kan het bijna niet voorkomen. Ze negeert op die momenten mijn linker been en teugelhulpen. Ze ziet totaal geen gevaar in de (soms best snel langsrazende) auto's en vrachtwagens.
Dit is dus helemaal nieuw en ik kan het niet verklaren. Ze heeft dit nooit eerder gedaan, ik heb haar zelf ingereden en verkeersmak gemaakt (ja dat verkéérsmak is goed gelukt dus 8)7 ) En hoewel ze vooral putdeksels altijd al spannend heeft gevonden heeft ze zich er nog nooit zo om gedragen. Heeft iemand een goede tip om dit gevaarlijke gedrag in te tomen want ik heb geen rijbak en ik moet dus wel buitenrijden als ik wil rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:57

Klinkt als: hormonen in de lente........

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Help, mijn paard is niet bang voor auto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:58

tja, vorig jaar was het ook lente :+ Maar goed, merries zijn misschien wel erg wisselvallig? :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:04

Je hebt één zekerheid bij merries: je weet het nooit zeker.......

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:06

Ik reed vroeger op een tuigpaardmerrie die precies hetzelfde gedrag vertoonde, ook van de ene op de andere dag. Ze parkeerde ons een keer vlak voor een vrachtwagen en we hebben een keer bijna boven op een auto gezeten. Heel fijn. Mevrouw was niet onder de indruk hoor, maar ik wel pfff

Ze was verder altijd goed aan het been, maar toen reageerde ze gewoon nergens op. Ik heb een tijdje de binnendoor routes genomen, waar ik niet constant verkeer tegen kwam,maar die mogelijkheid moet je maar net hebben. Het is eigenlijk vanzelf weer overgegaan. Ik was toen een jaar of veertien.
Kun je misschien wat schoudervoor langs de enge plaatrsen gaan?

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:06

opzich is dat niet erg, maar dit begint echt gevaarlijke vormen aan te nemen, vorige week sprong ze voor een vrachtwagen (met godzijdank een oplettende chauffeur!) vanwege ... nou ja ik weet niet eens wáár ze naar keek en vandaag sprongen we bijna op een hagelnieuwe mercedes om dat het putdeksel... uh... er was :n

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:07

Sommige merries lopen overal doorheen als gevolg van hengstigheid etc?
al lopen sommige paardne met voorjaar in hun bol overal doorheen?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:08

Misschien past het zadel niet meer?
Ons paard had dit ook en nu ik zonder zadel rijd ( heb nog geen passend zadel gevonden) is hij harstikke braaf.
Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar misschien toch even checken?
Misschien kan het helpen om haar aan de putdeksels te laten ruiken? Ons paard was/is ook bang voor putdeksels en ik heb hem eraan laten ruiken enzo en nu is ie er minder bang voor

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:10

@ sifra
Typisch, Zafira is ook een tuiger merrie die normaal dus echt heel braaf is. Ik kán wel een route nemen waar ik weinig verkeer tegen hoef te komen, maar dat is 1 pad... lekker geestdodend dus als ik daar alleen maar kan rijden ;(

@ Snackie
Hengstig is ze niet, wel drachtig (maar vorig jaar ook)

@ Moppielover
Ik zou een niet passend zadel niet kunnen rijmen met dit gedrag aangezien ze verder superbraaf is, op de zandpaden en in de bak doet ze niks mafs. En het zadel kemt nergens, dus dat zit wel goed.
Ze heeft zelfs een hele periode gehad waarbij ze gewoon op de putdeksels stapte, het is echt iets van de laatste weken dat ze weer doodeng zijn. Ik kan haar moeilijk midden op de weg aan het levensgevaarlijke ding laten ruiken, daar heeft iedereen last van. Maar ik geloof er geen drol van dat ze het echt eng vindt aangezien ze er een half jaar geleden nog overheen liep

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:12

Okee dan zou ik het ook niet weten succes verder ;)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:12

Ik weet niet of je er de mogelijkheid voor hebt, maar misschien kun je zolang op plekken gaan rijden waar het verkeer niet zo hard rijd/bos? Als het dan echt aan het voorjaars-ge-etter ligt, dan kun je dat een tijdje proberen te vermijden.
Ik ken het hoor, van die kleine dingen die dan enooorm spannend lijkten te zijn :') . Maar ik zou wel om jullie veiligheid blijven denken!

edit; ik lees nu dat je dus geen bos in de buurt hebt, jammer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:15

Qimm schreef:
@ Snackie
Hengstig is ze niet, wel drachtig (maar vorig jaar ook)

Oooohhhhh, dat verklaart alles! }>
Wat voor geslacht had het veulen vorig jaar?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:18

Mijn vorig paard klom altijd het liefst in een lantaarnpaal als er containers langs de weg stonden.
Natuurlijk werd er op mijn vrije dag de vullis opgehaald :D
Was ook een merrie trouwens ;)

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:19

nou ja, niet helemaal, vorig jaar was ze dus ook drachtig en gewoon braaf...

Maar kan ik ook iets dóen dat ze zich niet meer zo belachelijk gedraagt. Ik schaam me ook dood tegenover de andere weggebruikers :o
Ik kan wel bij zandpaden komen maar dat houdt wel in dat ik eerst een eind langs de weg moet, en dat is nou eenmaal een doorgaande weg, met vooral veel HEKJES er langs. ieks!
Nou gaat het rijden wel op een laag pitje omdat de dracht op z'n eind begint te lopen, maar ik wou eigenlijk er nog niet helemaal mee kappen... maar ik ben bang dat het daar wel op neer gaat komen als dit doorzet.

pff /baal

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:00

Qimm schreef:
nou ja, niet helemaal, vorig jaar was ze dus ook drachtig en gewoon braaf...

Maar kan ik ook iets dóen dat ze zich niet meer zo belachelijk gedraagt. Ik schaam me ook dood tegenover de andere weggebruikers :o
Ik kan wel bij zandpaden komen maar dat houdt wel in dat ik eerst een eind langs de weg moet, en dat is nou eenmaal een doorgaande weg, met vooral veel HEKJES er langs. ieks!
Nou gaat het rijden wel op een laag pitje omdat de dracht op z'n eind begint te lopen, maar ik wou eigenlijk er nog niet helemaal mee kappen... maar ik ben bang dat het daar wel op neer gaat komen als dit doorzet.

pff /baal

Wat ik zeg, wat was het geslacht van het veulentje toen?
Je kunt overwegen om "grotere middelen" in te zetten, in de vorm van sporen of zo, maar waarschijnlijk is het nut daarvan betrekkelijk.
Wat doet ze als je dat stuk langs de weg er gewoon naast gaat lopen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:34

Ik neem op buitenrit altijd een zweep mee en hou die aan de kant van de auto's. Mocht hij dan opzij springen richting de weg dan kan ik hem aan die kant een flinke tik tegen z'n schouder geven.
Niet dat dat vaak nodig is, maar het geeft mij wel een zeker gevoel. En dat is het ook vaak, paard schrikt, ruiter is 'bang' dat paard weer schrikt, paard denkt dat er ook echt wat aan de hand is...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:38

Qimm schreef:
Fijn toch? Jazeker. Maar mevrouw gedraagt zich sinds kort erg vreemd. Ze was altijd hartstikke braaf langs de weg, maar sinds een paar weken ziet ze overal bermkabouters. Vooral in putdeksels, thuinhekjes en grote stenen bij de opritten (ja, specifiek deze dingen) Deze zijn vooral eng als er verkeer aankomt (???) wat inhoudt dat ze zo de weg op schiet vlak langs auto's, vrachtwagens en weet ik wat. Hartstikke gevaarlijk dus, en ik kan het bijna niet voorkomen. Ze negeert op die momenten mijn linker been en teugelhulpen. Ze ziet totaal geen gevaar in de (soms best snel langsrazende) auto's en vrachtwagens.
Dit is dus helemaal nieuw en ik kan het niet verklaren. Ze heeft dit nooit eerder gedaan, ik heb haar zelf ingereden en verkeersmak gemaakt (ja dat verkéérsmak is goed gelukt dus 8)7 ) En hoewel ze vooral putdeksels altijd al spannend heeft gevonden heeft ze zich er nog nooit zo om gedragen. Heeft iemand een goede tip om dit gevaarlijke gedrag in te tomen want ik heb geen rijbak en ik moet dus wel buitenrijden als ik wil rijden.

Hier heb ik ook last van gehad, met mijn oude besje van 27. Opeens was alles eng (zelf haaientanden op de weg :o ). Ook als er verkeer van achteren kwam draaide ze haar hele lichaam om zodat ze kon kijken, ook drukte ze telkens mijn been tegen een boom of de bosjes.
Ik dacht op dat moment dat ze misschien beetje slechtziend of doof werd, ook aangezien ze niet de jongste meer is. Dus ik de da laten komen, hij alles gecontroleerd maar ze was in orde. Van hem kreeg ik toen een pot stressless, die moet je 2x daags geven en is op kruiden gebaseerd. Samen met deze kruiden moest ik haar weer als een jong ding "verkeersma"k" maken, dus ja je raad het al ik moest samen met mijn bejaarde gaan wandelen. Na ongeveer een week of 3 ging ik er weer voor het eerst op, en dat ging super nu rijden we gewoon weer heerlijk bitloos buiten :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:59

ikke schreef:
Je hebt één zekerheid bij merries: je weet het nooit zeker.......

:')

nou mijn ruintje deed/doet het ook
toch eens vragen of die niet gay is :D

bij ons weet ik iig dat die gaat lopen zoeken 8-)
hij weet dat die er mee weg komt op het moment dat die voor een auto springt
ben je namelijk niet meer met hem bezig maar met zorgen dat je die auto overleeft

klinkt heel banketstaaf maar bij ons is er een zweepje aan te pas gekomen
1 x flinke mep gehad op moment dat die opzij wilde springen
dollen spelen etc vind ik niet erg maar hij moet niet gevaarlijk gaan doen
en dit is gewoon levensgevaarlijk gedrag
rijd nu nog met zweepje , die ik gebruik als extra begrenzer
(leg ik dus tegen midden/achterhand)
als die iets echt engs vind zal die daar echt doorheen lopen
voorals nog trek die kop van "oja ^) " op het moment dat die dit dreigt te doen en wij zweepje bij aanleggen

daarbij begint het nu lente te worden overal komen nu weer beestjes
die wij niet horen of ruiken maar die paardjes wel ;)

succes :Y)

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:37

ikke schreef:
Qimm schreef:

Wat ik zeg, wat was het geslacht van het veulentje toen?

overheen gelezen, merrie. Dit jaar dan toch een hengstveulen?

(wat helemaal geniaal zou zijn want ik heb pas gedroomd over een bijna helemaal wit hengstje (heel klein beetje bruin) die ik Duuk heb genoemd :D)

Ik vrees dat een zweepje bij haar het verkeerde effect zal hebben in deze situatie. Mevrouw is makkelijk gepikeert als haar iets niet aanstaat (zoals een tik) en hoewel ik het nu een aantal keer heb overwogen om mijn zweepje mee tenemen ben ik bang dat ik a) Onredelijk zal worden met mijn zweepgebruik. Ik ben op die momenten dat ze het doet namelijk écht boos op haar. En ik ken mezelf. En b) ik ben bang dat als ik haar een lel verloop op dat moment, haar 'schrik'reactie groter zal worden voor het ding waardoor ze nog verder we weg op rent.
Een spoortje... hmm nee liever niet. Ik denk inderdaad dat dat niets uit zal richten

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:45

Je zegt dat dit echt iets nieuws is en ze is drachtig (welliswaar voor de tweede keer) zou het daar niet aan kunnen liggen ?
Ik bedoel, ik weet niet of je zelf wel is zwanger bent geweest ? emotioneel kun je dan echt de raarste dingen doen hoor :))

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:46

hihi die maffe onvoorspelbare merrie's (zeggen mannen dit niet ook over ons vrouwen?) Maar dit is inderdaad wel een gevaarlijk geintje. Ik zou het oplossen vanaf de grond, ga met haar wandelen en zoek de rare dingen op kijk of je de gelegenheid hebt om het haar te laten onderzoeken. Het blijft een merrie ik heb er 1 gereden waarmee je op een zandpad een galopje deed en dan was het 30ste witte paaltje waar je langsreed ineens levensgevaarlijk en dan maakte je ook een mega zwieper. Succes met oplossen in elk geval.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:50

mijn paardje is hooooooogst verontwaardigd als je die zomaar een tik zou verkopen , gegarandeerd dat als je onterecht boos bent dat je zand korrles mag gaan tellen , of boomtopblaadjes ..

zal jouw merrie naar de zweep toerennen of af ?
daar een tuin inspringen altijd nog veiliger is dan voor een vrachtwagen

ja sorrie maar op zo'n moment heb ik toch ff scheit aan
wat mijn paard wil
als hij ineens naar links zou springen op een auto
kan het zomaar zijn dat die niet alleen zich zelf dood
of mij maar ook die onschuldige mede weggebruiker

zou zeggen neem ander paard mee en laat die links van je rijden

ga kilometers maken
aan de hand of erop met ander paard ernaast
des te meer ze zien des te minder is er te zien

succes

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:52

Mijn jonge merrie deedt gister ook stront vervelend, bosjes waren eng, paaltjes waren eng, schaduw was eng, lichten van de auto's waren eng, benzine pomp was eng, verkeersborden waren eng, sloot was eng.
Ppfff :p

Dat opzij springen snapt ze gelukkig nog niet echt :p

Maja veel suc6 denk dat het over 2 weekjes weer behoorlijk afgezwakt is hoor :D

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:03

nickyu schreef:
mijn paardje is hooooooogst verontwaardigd als je die zomaar een tik zou verkopen , gegarandeerd dat als je onterecht boos bent dat je zand korrles mag gaan tellen , of boomtopblaadjes ..

zal jouw merrie naar de zweep toerennen of af ?
daar een tuin inspringen altijd nog veiliger is dan voor een vrachtwagen

ja sorrie maar op zo'n moment heb ik toch ff scheit aan
wat mijn paard wil
als hij ineens naar links zou springen op een auto
kan het zomaar zijn dat die niet alleen zich zelf dood
of mij maar ook die onschuldige mede weggebruiker

zou zeggen neem ander paard mee en laat die links van je rijden

ga kilometers maken
aan de hand of erop met ander paard ernaast
des te meer ze zien des te minder is er te zien

succes

Ik ben bang dat ze er door juist naar links van zal schieten, al dan niet met een behoorlijke bok. Ik zou die tuin wel inwillen, maar he, daar is dat levensgevaarlijke hekje, of die nare kei. Ze wil dáár voor vluchten, dus als ik haar een lel geef denk ik dat ze niet díe kant op zal vluchten, maar de wegkant dus. geloof me ik ben echt niet de beroerdste om een mep uit te delen hoor. Das niet sielug helemaal niet in deze situatie. maar ik ben bang dat het er erger van wordt ipv beter.
Een ander paard meenemen, klinkt mooi in theorie, maarre, waar trek ik die vandaan?
En ja kilometers maken, zodra het stuur, gas en rem werkte heb ik vijwel uitsluitend langs de weg gereden omdat ik nooit een echte rijbak heb gehad. Die kilometers zal het niet aan liggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:39

Qimm schreef:
overheen gelezen, merrie. Dit jaar dan toch een hengstveulen?

(wat helemaal geniaal zou zijn want ik heb pas gedroomd over een bijna helemaal wit hengstje (heel klein beetje bruin) die ik Duuk heb genoemd :D)

Ik ben niet verbaast als dat zo zou zijn.
Maar dan nog, de ene zwangerschap is de andere niet, dat geldt voor paarden net zo erg als voor mensen. Bij het paard van mijn vriendin kunnen we aan het rijden merken of de eisprong links of rechts zit.... Hormonen zijn rare dingen, ze hebben er bosjes van en zoals gezegd, je weet het nooit.