Paard wil niet meer alleen naar buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Paard wil niet meer alleen naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:12

Hallo,

Ik zit met een probleem.
Sinds Augustus 2007 sta ik op een andere stal.
Namelijk Taams Stables wat aan het natuur en recreatie gebied het Twiske ligt.
Echt heerlijk buitenrijden daar.
Dat ik daar een week stond ben ik lekker buiten gaan rijden in het Twiske.
Helemaal alleen, ik ben begonnen met klein stukje uitstappen maar het ging steeds beter.
Uiteindelijk kon ik alleen het hele Twiske door.
In de winter heb ik niet in het Twiske gereden.
Mijn paard is dan te fris en het is dan gewoon voor hem maar ook voor mij niet veilig om buiten te rijden.
Nou zomer 2008 dacht weer heerlijk naar buiten te kunnen.
Maar daar dacht mijn paard anders over.
Meestal begon hij op het midden ongeveer moeilijk te doen.
Achteruit lopen, steigeren en omdraaien.
Als ik met nog een ander paard ging dan ging het wel goed.
Maar alleen dus niet meer.
Nu het weer wat mooier weer word wil ik weer beginnen met uitstappen in het Twiske.
Maar het probleem is dat ik me paard het terein niet meer afkrijg.
Nu begint hij op het terein al te steigeren en achteruit te lopen.
Weet iemand misschien hoe dit zo ineens kan komen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:33

Je paard is onzeker. Overwin het samen door dagelijks, al is het maar een klein stukje, van het terrein af te gaan. Aan de hand of onder het zadel. Dwing je paard niet, maar doe het stapsgewijs en blijf geduldig.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:34

opala schreef:
Je paard is onzeker. Overwin het samen door dagelijks, al is het maar een klein stukje, van het terrein af te gaan. Aan de hand of onder het zadel. Dwing je paard niet, maar doe het stapsgewijs en blijf geduldig.

Daar sluit ik me bij aan, het enige wat je gewoon nodig hebt is een berg gedult ;)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:19

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn vorige paard. Ik ben eerst met hem aan de hand van het terrein af gegaan en dan iedere keer een stukje verder. Vervolgens ook onder het zadel, bijv. uitstappen na het rijden dan zijn ze de meeste energie iig kwijt. Maar wat ook een rol speelt is je eigen gemoedstoestant, je weet dat je paard dat doet dus bou jezelf ook spanning op door bijv. anders te gaan ademhalen e.d.. Dit zijn dingen die je onbewust doet, je kunt dat doorbreken door bijv.(heel stom :D ) hard op een liedje te gaan zingen, je ademhaling is dan anders plus een ander geluid en dit heeft een positief effect op je paard. Zo heb ik hem toen alleen op buitenrit gekregen en we hebben wat ritten gemaakt, ook van 2,5 3 uur geen enkel probleem meer. Succes!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:24

Mijn paard net zo...

Ik heb laatst toch zelf een buitenrit gemaakt: eerst een half uur aan de hand gestapt, toen erop, klein stukje verder (gewoon wachten tot ze wat verder stapte, ik ga d'r niet mee vechten want dan lig ik achterover), omgedraaid en naar huis gehobbeld.

Mevrouw weet namelijk op een rondje exact wanneer ze naar huis gaat en dan is het nooit meer een probleem, loopt ze voorop en alles. Tja, dan stappen we alleen maar náár huis :')

Zag er een beetje suf uit, maar ik was wel op buitenrit :D

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:14

Mijn verzorgpony doet precies hetzelfde. Ik neem gewoon iemand mee die haar vooruitsleept als ze niet meer wil:P Ze heeft dit al eerder gehad en het gaat vanzelf over.

Ps. ik heb wel een vermoeden waardoor mijn verzorgpony dit heeft ik stap soms een stukje langs de weg(het begin waar ik ook langs moet als ik een buitenrit ga maken) en dan tot een bepaalt stuk en dan ga ik weer terug. waarschijnlijk is ze gewoon boos dat ze dan niet een hele buitenrit mag maken. dus precies aan het eind van het erf gaat ze staan en is niet meer vooruit te krijgen tot dat iemand haar meesleept.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:02

even een stipje..

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:21

hey
vraag anders of er iemand van stal mee wil op de fiets of met de benenwagen.
dat zal in het begin ook wel helpen.
zo ben ik met pascha ook begonnen en zo ga ik het straks ook doen met bodyguard (mijn jonge knollie)
ik sta overgens ook bij taams met het jonge paard.
sterkte

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:24

hier ook zo'n onzeker geval :?

wou zo graag alleen met haar buiten, dus deed net hetzelfde als wowamigo: aan de hand tot het 'keerpunt' en dan naar huis rijden :o
maar ineens wou ze dat zelfs niet meer doen ;( of het was volle galop zonder rem op
ik train op wandeling nochtans altijd dat zij ver voorop loopt op de andere paarden, en het ging heel goed, haar onzekerheid nam af en het vliegen naar huis was gedaan

sinds paar weken gaat m'n vriend mee stappen met de hond en dan zat ik erop en dat ging ook vlot...in stap...

tot ik ze zondag in draf stak, weg van m'n vriend...weer hetzelfde liedje! blijven achteruit gaan, half dreigen met steigeren, omkeren, bokken....
nu wou ik ze op een wegel sturen die we normaal in omgekeerde richting doen, dus dacht het ligt daaraan, maar erna wou ze ook niet meer naar huis...
en ja ik was gefrustreerd, en dat voelt ze zo goed, na beetje peptalk van vriend heb ik me over m'n tranen gezet, efjes kordaat geweest en kreeg ze mooi in galopke tot ver voorbij de weide én terug :D

heb nu wel een vriendin gevonden die wil gaan lopen,zodat ik kan draven, maar ben zo bang dat ze weer haar bokketoeren gaat bovenhalen

iemand nog tips???