trektocht van Oostenrijk tot België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_nys

trektocht van Oostenrijk tot België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 01:13

Heeft iemand ervaring met een trektocht van dit kaliber?

Het is ongeveer 1150 km, dus een heel eind!

Alle tips zijn welkom, ook ivm training en kleding, zadeltassen...

connie1964

Re: trektocht van Oostenrijk tot België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:54

waaaauw ik kom niet verder dan 20 km.Harstikke leuk en vreselijk spannend.Veel sukses hoor!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:25

Licorne heeft een trektocht gemaakt van Nederland naar Zuid-Frankrijk.
Kijk eens op haar site :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:27

Heb je al vaker een trektocht gemaakt?

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:13

Connie 1964: thanks, het is nog niet voor dit jaar, maar ik begin nu met alle info en voorbereidingen...

x_spekkie_x: ik ga direct een kijkje nemen, thanks

Fjordnina: niet meer dan 1 dag, dus dit wordt een hele uitdaging.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:44

Lins_nys schreef:
Connie 1964: thanks, het is nog niet voor dit jaar, maar ik begin nu met alle info en voorbereidingen...

Een redelijke garantie op desastreuze gevolgen.
Aangezien je het kennelijk pas volgend jaar gaat doen; neem dit jaar om ervaring op te doen met korte trektochten in je omgeving.
Je kunt ervaringen lezen tot je een ons weegt, niets vervangt praktische ervaring, het zelf doen dus. je hebt de tijd, gebruik die tijd. Als je weet waar het over gaat, is het een onvergeetelijke tocht, waar je nog lang en met plezier aan terugdenkt. Ga je zonder of met weinig ervaring aan zo'n tocht beginnen, heb je een forse kans op een vroegtijdig einde van de tocht.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:37

ikke schreef:
Lins_nys schreef:

Een redelijke garantie op desastreuze gevolgen.
Aangezien je het kennelijk pas volgend jaar gaat doen; neem dit jaar om ervaring op te doen met korte trektochten in je omgeving.
Je kunt ervaringen lezen tot je een ons weegt, niets vervangt praktische ervaring, het zelf doen dus. je hebt de tijd, gebruik die tijd. Als je weet waar het over gaat, is het een onvergeetelijke tocht, waar je nog lang en met plezier aan terugdenkt. Ga je zonder of met weinig ervaring aan zo'n tocht beginnen, heb je een forse kans op een vroegtijdig einde van de tocht.

Ikke: Je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb nog meer overpeinzingen.
Met welk paard wou je dat gaan doen? Een paard dat je haalt uit Oostenrijk? Want je zegt dat je dáár begint. Is dat paard dan wel getraind? ken je dat paard dan wel? Hoe zit dat met beslag? Kent ie dat wel? Weet je wel hoeveel heuvels je overwinnen moet?
Ik krijg er de rillingen van als je zegt dat je in Nederland nog geen ervaring hebt opgedaan; hoe moet dat dan in het buitenland? Ken je al wat duitse paardentermen? Realiseer je je wel wat een speciale termen je al bezigt in het nederlands op het gebied van paarden?
Met hoevelen ga je die tocht ondernemen, ervaren luitjes of mensen zonder enige ervaring zoals jijzelf bent?
Neem je het krachtvoer + spullen op de rug van je paard mee of neem je een pakkepaard erbij?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:44

in haar profiel staat het volgende

''Ik ben Lindsey Nys,

Ik ben oorspronkelijk Belgische, maar woon nu in Oostenrijk.''

en ze heeft daar 3 paarden dus ik snap de keuze van de landen wel ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:15

Lins_nys schreef:

Doe het niet! Je hebt ervaring met dagtochten, dat staat gelijk aan géén ervaring met betrekking tot een tocht van 1180(!) kilometer. Het is verbijsterend dat je dit zelfs maar overweegt.
De enige mogelijkheid dit te doen is onder de hoede van een stel doorgewinterde lange afstands rijders, en als je die tot je beschikking had zou je deze vragen niet stellen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:36

Kuggur schreef:
Lins_nys schreef:

Doe het niet! Je hebt ervaring met dagtochten, dat staat gelijk aan géén ervaring met betrekking tot een tocht van 1180(!) kilometer. Het is verbijsterend dat je dit zelfs maar overweegt.
De enige mogelijkheid dit te doen is onder de hoede van een stel doorgewinterde lange afstands rijders, en als je die tot je beschikking had zou je deze vragen niet stellen.

één dagtocht om precies te zijn, inderdaad DOE HET NIET!

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:04

Ikke: Het is zelfs een plan voor binnen 2 a 3 jaar, dus ik heb zeker tijd, en die ga ik nuttig gebruiken, ik ben niet van plan om zo maar uit het niets te vertrekken. Dat zou ook niet fair zijn voor mijn paardje he... :-)

Sandrine: zie antw hierboven, ik ben belgische, maar woon in oostenrijk en heb mijn paard daar, dus de taal is geen probleem, en verder, je hebt volkomen gelijk, als leek moet je er niet aan beginnen, dus ik geef mezelf en mn paardje de tijd om uitgebreid te trainen en evt enkele weektrektochten te gaan doen in tussentijd, hebben jullie ook daadwerkelijke tips? Ik wil echt zoveel mogelijk kennis opdoen, zodat ik juist kan trainen en kan beginnen met benodigde materialen in te slaan. Ik ben idd ook van plan een tweede paard als pakpaard mee te nemen.

Al de rest: ik heb meerdere dagtochten met mijn paard erop zitten, ze is nu bijna 6 jaar bij me en we kennen mekaar door en door, dus de relatie zit goed, en nu aub tips waar ik wat mee kan, en niet enkel DOE HET NIET. Ik ben niet naief over deze tocht, ik wil er klaar voor zijn eenmaal ik ze maak, en zoals hierboven staat is dit waarschijnlijk pas binnen 2 a 3 jaar,en als het nodig is langer. Als de wereld bestond uit mensen die het dan uiteindelijk toch maar niet doen omdat het toch wat te veel moeite oplevert dan werd het maar saai, niet? Welke ervaringen hebben jullie? Ik ben echt benieuwd. Constructieve dingen aub...

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:08

x_spekkie_x: badankt voor de link, ik heb gisteren de hele blok verslonden, echt supertof die meiden! Er staat ook heel wat erg nuttige info in.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:23

Ok dat klinkt al meer 'voorbereid"nog wel een vraag WAAROM wil je naar belgië rijden, en hoe komt je terug of ga je niet meer terug naar Oostenrijk?
Lees mijn overpeinzingen nog eens na ten aanzien van beslag, voer en bepakking.
Train je nu al in heuvelachtig gebied?
Wie gaan er met je mee? Hoe ervaren zijn zij in deze monsterritten?
Hoelang denk je hierover te doen? Hoeveel km. per dag had je in gedachte? Houd het op 10 á 15 het worden er altijd meer, je kunt je misrekenen of er is een hek gesloten dat open hoort te zijn resultaat een reusachtige omweg.
Zorg dat je pleisterplaatsen weten dat je eraan komt, bij nood kunnen ze je gaan zoeken. Houd de tel.nummers gereed van de pleisterplaatsen. Plan rustdagen in, ook al oogt je paardje nog fris.
Zoek een rustige route, laat de toeristenroutes voor wat ze zijn.
Je paard 'harden' door veel trainen is voor mij vooral stappen, stappen en nog eens stappen.
Heb je al een zadel waar je 24 uur op kan zitten zonder dat je je paard hindert? Hoe goed is jouw eigen conditie dat je er soms uren naast kunt lopen? Ga nooit of te nimmer met een nieuw zadel een lange rit maken, dat is vragen om problemen. Ook een zadel moet zich vouwen naar de situatie, evenals je bepakking. Leer je bepakking links en rechts evenzwaar te laden, een paar gram kan een onbalans geven die zich na uren gaat wreken= drukplekken= stoppen.
Een forum waar je veel kunt lezen is:
http://opstapmet.harlie.nl/phpBB3/

Ik weet even niets meer wil je meer weten, pb even.
Ik rijd graag 4-daagses, niet te vergelijken met die monsterrit die jij voorstelt, maar de voorberiedingen zijn soortgelijk, doch minder heftig en kan minder iets mis gaan.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:58

De paarden gaan na een tijdje met de trailer weer naar Oostenrijk. Ik wil naar België riden omdat ik van België afkomstig ben.
IVM voer zou ik op voorhand minstens elke twee of drie dagen een vaste slaapplaats op voorhand boeken waar we dan het voer voor de volgende twee of drie dagen kunne meenemen. Op he pakpaard zit dan steeds het voer voor twee of drie dagen.
Beslag zou met hoefschoenen gaan, de paarden zijn niet beslagen. De juiste bepakking weet ik nog niet aangezien het nog een paar jaartjes verder zal zijn...
Qua kilometers per dag ga ik nog zien, ik ga eerst een paar weektochten proberen te doen en zien hoe we daar uitkomen voor ik dit beslis, maar ik reken toch op drie a vier mannden reizen.
Mijn conditie is op peil, dat is geen probleem.
Bedankt voor de tips, kan ik al een eindje mee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:38

Even voor de duidelijkheid: je wilt dit in je eentje doen?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:04

Licorne meldt zich :D
Als je bereid bent om ervaring op te gaan doen en je wilt er ECHT voor gaan, dan laat je niet afschrikken. Ik ben tienmiljoen keer voor gek verklaard. Kon mij niet schelen. Wij zijn gegaan. 1500 km naar Zuid-Frankrijk, en ik doe het morgen wéér als ik de kans krijg, het is een ervaring voor het leven.
Ik had van te voren al veel, héél veel ervaring, dat wel. Zonder voorbereiding, zonder ECHT te weten wat je doet, en zonder de juiste mentaliteit, monden dit soort tochten vaak uit in vroegtijdig af te breken drama's. Nou valt 1200 km nog wel mee, de bottleneck is meestal de 1000-km grens. Zeker als je een paar maanden hebt, GA ervoor, laat je NIET zomaar afschrikken door mensen die nooit verder geweest zijn dan een weekje Veluwe en, pardon my french, dus gewoon niet weten waar ze over praten. Je hebt vakantietrektochthobbytoeristen en je hebt reizigers, en het verschil is groot, ERG groot. Sorry als ik nu iemand beledig :P

Citaat:
De paarden gaan na een tijdje met de trailer weer naar Oostenrijk. Ik wil naar België rijden omdat ik van België afkomstig ben.
IVM voer zou ik op voorhand minstens elke twee of drie dagen een vaste slaapplaats op voorhand boeken waar we dan het voer voor de volgende twee of drie dagen kunne meenemen. Op he pakpaard zit dan steeds het voer voor twee of drie dagen. Beslag zou met hoefschoenen gaan, de paarden zijn niet beslagen. De juiste bepakking weet ik nog niet aangezien het nog een paar jaartjes verder zal zijn... Qua kilometers per dag ga ik nog zien, ik ga eerst een paar weektochten proberen te doen en zien hoe we daar uitkomen voor ik dit beslis, maar ik reken toch op drie a vier mannden reizen. Mijn conditie is op peil, dat is geen probleem. Bedankt voor de tips, kan ik al een eindje mee.
De paarden gaan na een tijdje met de trailer weer naar Oostenrijk. Ik wil naar België riden omdat ik van België afkomstig ben. IVM voer zou ik op voorhand minstens elke twee of drie dagen een vaste slaapplaats op voorhand boeken waar we dan het voer voor de volgende twee of drie dagen kunne meenemen. Op he pakpaard zit dan steeds het voer voor twee of drie dagen. Beslag zou met hoefschoenen gaan, de paarden zijn niet beslagen. De juiste bepakking weet ik nog niet aangezien het nog een paar jaartjes verder zal zijn...
Qua kilometers per dag ga ik nog zien, ik ga eerst een paar weektochten proberen te doen en zien hoe we daar uitkomen voor ik dit beslis, maar ik reken toch op drie a vier mannden reizen. Mijn conditie is op peil, dat is geen probleem. Bedankt voor de tips, kan ik al een eindje mee.

De aanpak die je hier voor ogen ziet, is het alvast niet. En dat meen ik. Vergeet hoefschoenen, vergeet het op zo'n afstand op schema naar voorafgeplande overnachtingen kunnen rijden, vergeet het idee dat je kunt kiezen hoeveel kilometer je per dag kunt doen. En dat voer valt reuze mee als je in het goede seizoen gaat. Mijn paarden, alledrie bloedtypjes, hebben de tocht volbracht op 100 soorten onderweg tegengekomen krachtvoer waarvan steeds een kilo of drie, vier mee ging in de tassen als we de kans kregen, en verder gras, nog meer gras, nog meer gras.... Het ALLERBELANGRIJKSTE zijn je mentaliteit, ECHT goede tuigage, het gestel van je paard en dan vooral de kwaliteit van zijn voeten. Veel van dit soort tochten stranden op het niet verder kunnen ivm de hoeven.

Als je tegen de tijd dat het zover is nog vragen hebt, dan weet me te vinden! Over soorten zadels, tassen, bagage inpakken, pakpaarden bepakken, enzovoort, heb ik ook nog wel een mening :D Leuk dat je onze site alvast gevonden hebt!

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:21

Waratje: Misschien vind ik tegen dan nog een reismaatje, maar voorlopig ben ik alleen, ja...

Licorne: eindelijk wat constructieve dingen, want dat is natuurlijk waarom ik deze post geplaatst heb.
Ik heb jullie blog verslonden en ermee gelachen en geweend...
Vooral ook het stukje met de hond vond ik interessant, daar ik aan het twijfelen ben of ik mijn hond ook meeneem, zij gaat nu ook mee op trailrides, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken...
Ik ben ook van plan om nog wel wat ervaring op te doen in de tijd die me rest, heb je daar misschien tips voor? Toffe ervaringen die voor jou vooraf leerrijk waren?
Wat zijn je twijfels dan in verband met de hoefschoenen?
Pf, er zullen ongetwijfeld nog vragen komen, maar nu even zal het wel voldoende zijn, anders krijg ik overload... :-)

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:32

Er zit hier op Bokt nog iemand die in haar eentje enkele duizenden kilometers heeft afgelegd, volgens mij heet ze Katrien. Die kan ook boeiend vertellen daarover.

Mijn twijfels voor hoefschoenen is niet zozeer het goed functioneren ervan, maar het ontbreken van vervanging/reparatiemogelijkheden als er iets kapot gaat. Het vinden van een goede hoefsmid die er een stel gewone ijzers onder kan tikken is al niet altijd makkelijk, laat stáán ter plekke een nieuwe hoefschoen of reparatie. En reken maar dat het spul onder die hoeven te lijden krijgt! Is ook de reden dat wij voor gewoon beslag gekozen hebben, niet voor bijvoorbeeld kunststof, natural balance of hoefschoenen.
Zelfs als je voor iedere hoef een reserveschoen meeneemt, loop je nog het risico dat door slijtage van de voeten de schoenen niet meer passen, dat je paard er plekken van krijgt door het zeer langdurige gebruik, enzovoort. Nja, met ijzers loop je weer het risico van afbrokkelen nagelgaten etc., maar als je erop hamert ( :P ) bij je smid dat hij niet teveel van de hoeven moet afhalen en de nagels in dezelfde gaten moet slaan, kom je een heel eind. Zelfs bij Joy waren niet de ijzers het uiteindelijke struikelblok, en zij VRAT ijzers.

Reizen te paard leer je van reizen te paard. Dat zou ik dus maar gaan doen :D Voorzichtig beginnen in een omgeving die je kent, en dan 'n keer een week of meer in een omgeving die je niet kent. Als je twee of drie weken weg kunt en je krijgt de boel goed bolgewerkt, dan kun je ook twee of drie maanden weg. Dan loop je nog altijd tegen verrassingen aan de eerste keer, maar dat lopen ervaren longriders die al duizenden kilometers gereden hebben ook iedere reis nog opnieuw. Problemen tegenkomen is niet zo erg. Je moet weten hoe je ze moet oplossen :P

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:03

ok, thanks.
Waar ben jij juist je reizen vooraf gaan doen? En met wie?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:49

Ik heb jarenlang de hele zomer vrijwilligerswerk gedaan op de basisplek en tijdens de reizen van Terra Natura (Pieter Baalbergen toen nog) in de Pyreneeen. Veel reizen in de bergen meegeweest met paarden en pakpaarden (10 dagen weg met 10 mensen zonder tussentijdse bevoorrading), een keer een nomadische maandreis door de bergen meegeweest eveneens met paarden en pakpaarden. Op die manier heb ik in de loop van de tijd kaart- en kompas leren lezen, leer repareren, een ijzer verleggen, koken, bepakken en nog een triljoen handigheidjes méér.
Er zijn nog steeds reisorganisaties die reizen te paard met pakpaarden door de bergen doen, of dat in Oostenrijk ook zo is weet ik niet, maar op een aantal plaatsen in Frankrijk, o.a. de Pyreneeen, wel. In Belgie kun je 'ns van gedachten wisselen met Olivier Terleynck (ben niet zeker hoe je het schrijft) van de VVR, heeft ook veel ervaring met trektochten met pakpaarden, geeft ook demo's etc.
De meiden die een paar jaar terug naar Santiago de Compostela zijn gereden hebben een tocht te paard op kaart en kompas door ik meen Schotland gemaakt ter voorbereiding.

En ook in Nederland trektochtjes gereden natuurlijk, de eerste al op mijn 14e :P