Ruiterbewijs verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:38

Mijn moeder vroeg vanmiddag (nadat ik zei dat ik eigenlijk wel weer wilde gaan rijden) of een ruiterbewijs bij 't buitenrijden verplicht is en hoe dit met de verzekering zit, mocht er wat gebeuren en je hebt hem wel/niet.

Kan iemand mij daar misschien antwoord opgeven?

Alvast bedankt. :)

gerano

Re: Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:40

het is verplicht in sommige natuurgebieden en het kan ook zijn als je gaat buitenrijden bij een manege dat ze je ruiterbewijs vragen. Maar als je gewoon een ritje gaat maken in het bos is het niet verplicht

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:32

raadpleeg de zoekmachine even, dit is al zo vaak gevraagd.

kirii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:34

Bij de meeste manege's is het alleen verplicht als je ZONDER begelieiding wilt rijden :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:13

In jouw regio is het voor zover ik weet nergens verplicht. En als jij schade veroorzaakt (met of zonder paard) wordt dit gedekt door de AVP van je ouders. Als je op een paard van iemand anders rijdt is in principe de eigenaar verantwoordelijk voor de schade die het paard aanricht (ook weer AVP) tenzij jij veroorzaakt dat het paard die schade maakt.
Ruiterbewijs voegt in jouw geval dus niet echt wat toe, tenzij je zelfs die beperkte kennis niet hebt die nodig is om het te halen }>

Celina2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:34

Het is niet overal verplicht maar een ruiterbewijs zorgt dat je WA verzekerd bent, maar de grap is dat iedereen WA verzekerd moet zijn.
Ik was eerst van plan om 'm ook te gaan halen, maar nu ik dit weet heb er ik weinig interesse meer in.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:38

Over de verzekering: mijn vader heeft wel eens gehad dat zijn paard op een motorkap ging dansen :+ in zo'n geval, of een ander geval waarbij je een verzekering nodig hebt, zegt de verzekering van je ruiterbewijs heel leuk dat je eerst je eigen WA verzekering moet aanspreken. Je hebt er dus niets aan, aldus mijn paps.

Bij ons in de buurt heb je het wel nodig als je op de hei wilt rijden, of je moet goed zijn in vluchten voor de boswachter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:28

Celina2007 schreef:
Het is niet overal verplicht maar een ruiterbewijs zorgt dat je WA verzekerd bent, maar de grap is dat iedereen WA verzekerd moet zijn.
Ik was eerst van plan om 'm ook te gaan halen, maar nu ik dit weet heb er ik weinig interesse meer in.

Correctie: AVP (persoonlijke "WA") is in Nederland niet verplicht, wel zeer aan te bevelen.

krummel

Re: Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:07

En je moet dan bij je verzekering wel even opgeven dat je een paard hebt! Ik heb dit gemeld bij de verzekering en die nemen nu dus ook de schade mee die mijn paard eventueel kan aanrichten. Koste mij niks extra en ze waren blij dat ik dit meldde.