kan je in het donker rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

kan je in het donker rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:12

hoi,
ik heb even een vraagje :P
kan je in het donker rijden?? ik woon in een dorpje waar je eerst over straat moet dan kom je bij een mooi stukje waar het rustig.
maar ziet je paardje dan wel iets?? :o
(ik weet wel dat je een lichtje op kan doen en reflecterende hesjes enz.)
iemand ervaring met ''in het donker buiten rijden''?
graag reacties. :D

girlyggirl

Re: kan je in het donker rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:15

ik rij wel in het donker ( met wat licht van lantaarnpalen/huizen) maar blijf dan wel op de straat omdat je in een berm toch niet echt kan zien wat er allemaal ligt of dat er een kuil is. wel idd goede verlichting voor overige weggebruikers omdoen!!!!!!!!! want zelfs met schemering ben je al bijna niet meer te zien voor een automobilist

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:18

oke super bedankt!!!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:21

Ik moet (zeker nu) ook in het donker naar de manege. Doe dit ook tevoet. Ik doe mn paard reflectors om der linkerbenen (ik loop altijd links van de weg), zoe zelf een reflecterend hesje om, en heb zo'n fietslampjes op mn cap aan de reflecterende band die ik om mn cap heb zitten. Gaat prrrrrrima. En inderdaad. Aan lantaarnpalen heb je ook al veel. Maar ik zou zeker iets reflecterends aantrekken!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:23

oke en hoe lang moet je dan rijden naar de manege (km)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:41

Ik heb begrepen dat een paard beter dan ons in het donker kan zien. Wanneer je paard voor de rest gewend is langs de weg te gaan, is jouw zorg alleen dat jij en je paard goed zichtbaar zijn.

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:46

Ik rij ook regelmatig in het donker (naar de manege). Wel heb ik een 'mijnwerkerslampje' op mijn cap en heb een reflecterend jasje aan. Mijn paard is wit, dus die reflecteert ook :D

Ik ben ongeveer een 15 minuten onderweg. Moet door het bos, en het is echt prima te doen! Ik draaf ook gewoon, maar zonder lampje zou ik dit niet aanraden (ivm gaten, kuilen etc.) Gewoon eens proberen!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:58

Ik reed regelmatig in het donker door het bos (gewoon buitenrit van een uur, dus geen verbindingsroute oid). Geen enkel probleem. Op sommige dichte stukken zie ik heel weinig, maar dan vertrouw ik gewoon op het paard. Paarden zien idd prima in het donker. Beter dan ik iig. En de open/minder dichte stukken zijn gewoon licht genoeg dat we ook prima kunnen draven. Paden zijn hier wel goed onderhouden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:05

Ik rijd soms in het donker nog na het rijden een stukje buiten om haar uit te stappen. Paarden kunnen veel beter zien dan wij in het donker. Ik blijf wel meestal op de weg.
Verder heb moet je er alleen voor zorgen dat je goed zichtbaar bent. Ik gebruik (misschien een beetje erg veel, maar onze verlichting langs de weg is er op sommige stukken niet) een hesje, om alle 4 de benen reflectie dingen, fietslampjes (op knipper stand) aan mn chaps en binnen kort ook een borst reflectie ding voor het paard, dat je van voren ook goed zichtbaar bent.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:38

Ik rij ook iedere week door het bos naar de stal terug in het donker. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. Op sommige stukken zie ik heel weinig, maar ik geloof niet dat mijn paard er moeite mee heeft. Die loopt vrolijk door.

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:05

Ik doe het niet meer. Ik reed ook af en toe in het donker, maar hoe goed je ook verlicht bent, er rijd altijd wel een of andere idioot hard langs je heen met de auto. Vind het te gevaarlijk en je ziet niet wat er in de berm allemaal ligt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:34

Als je paard niet goed verkeersmak is zou ik het nog niet doen.

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:35

Ik rijd heel vaak in het donker. Dan ben ik bijvoorbeeld al bij de bak en vergeten het licht aan te doen. Paarden zien prima in het donker, het is alleen wat lastiger voor jezelf en andere mensen natuurlijk. Maar over de weg in het donker doe ik niet graag. Vooral omdat mensen je misschien wel te laat zien om rekening met je te houden.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:37

brammeke schreef:
Ik doe het niet meer. Ik reed ook af en toe in het donker, maar hoe goed je ook verlicht bent, er rijd altijd wel een of andere idioot hard langs je heen met de auto. Vind het te gevaarlijk en je ziet niet wat er in de berm allemaal ligt.

Die idioot ziet waarschijnlijk wel de lampjes maar denkt dat je een fietser bent...

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:36

Op een ijslanderstal bij ons in de buurt worden zelfs vollemaansritten gereden, de hele tijd in het veld met een groep ijslanders!
Ik ben eens meegeweest toen ze zich vergist hadden van dag en per ongeluk dus bij nieuwe maan gingen. Ik zag geen steek voor mijn ogen, maar dat paardje bleef maar flink doorgaan!
Dus voor een paard dat gewend is buiten te gaan, denk ik dat het geen enkel probleem is...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:02

Zazoo schreef:
brammeke schreef:

Die idioot ziet waarschijnlijk wel de lampjes maar denkt dat je een fietser bent...

Idd. Of is gewoon een vreselijke aso. Je hebt van die mensen :(

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:43

Bijke schreef:
Op een ijslanderstal bij ons in de buurt worden zelfs vollemaansritten gereden, de hele tijd in het veld met een groep ijslanders!
Ik ben eens meegeweest toen ze zich vergist hadden van dag en per ongeluk dus bij nieuwe maan gingen. Ik zag geen steek voor mijn ogen, maar dat paardje bleef maar flink doorgaan!
Dus voor een paard dat gewend is buiten te gaan, denk ik dat het geen enkel probleem is...

Dat lijkt me dus echt eng, alhoewel je op zo'n moment wel goed op je paard kunt vertrouwen.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:58

Ik rijd alleen maar buiten! Wel samen met een vriendinnetje, nooit alleen. Wij hebben namelijk geen bak om in te rijden en dan moet je toch iets...
We hebben reflectoren om de benen van het paard en 1 knipperbandje met lichtjes, reflecterende "deken" op het paard, knipper lichtje aan hoofdstel, wij zelf een reflecterend hesje en dan om (eigen) beide benen ruiterlichtjes (voor wit/achter rood lichtje)
Onze paarden vonden de 1ste x wel spannend maar zijn er nu aan gewend. We rijden dan ook gewoon op de straat - niet in de berm, daar zie je niks - met zn 2en naast elkaar en de auto's gaan dan vanzelf langzamer rijden omdat al dat geknipper toch wel bijzonder is.
Het is nu zelfs zo als we in t weekend overdag buiten rijden de paarden helemaal hyper zijn omdat ze alles weer "gewoon" kunnen zien...
In het donker rijden kan dus prima maar zorg er voor dat de mensen je zien!!!!
Wij komen ook regelmatig mensen tegen die hard lopen met helemaal niks om of aan. Dan schrik je je echt dood. Staat je paard in eens stil te turen in het donker en dan zie je in 1x zo iemand op je af komen... heeft al voor comische acties gelijd met onze paardjes maar dat is een ander verhaal.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:40

Als het licht is ziet een mens beter
IN het donker ziet een paard beter

Heb niet veel in het donker gereden, alleen met de nachtrit op ponykamp

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:49

xXLiekeXx schreef:
Bijke schreef:

Dat lijkt me dus echt eng, alhoewel je op zo'n moment wel goed op je paard kunt vertrouwen.

Eigenlijk wen je zelf ook sneller aan het donker dan je zou verwachten, hoor!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 18:49

Karina_1979 schreef:
Ik rijd alleen maar buiten! Wel samen met een vriendinnetje, nooit alleen. Wij hebben namelijk geen bak om in te rijden en dan moet je toch iets...
We hebben reflectoren om de benen van het paard en 1 knipperbandje met lichtjes, reflecterende "deken" op het paard, knipper lichtje aan hoofdstel, wij zelf een reflecterend hesje en dan om (eigen) beide benen ruiterlichtjes (voor wit/achter rood lichtje)
Onze paarden vonden de 1ste x wel spannend maar zijn er nu aan gewend. We rijden dan ook gewoon op de straat - niet in de berm, daar zie je niks - met zn 2en naast elkaar en de auto's gaan dan vanzelf langzamer rijden omdat al dat geknipper toch wel bijzonder is.
Het is nu zelfs zo als we in t weekend overdag buiten rijden de paarden helemaal hyper zijn omdat ze alles weer "gewoon" kunnen zien...
In het donker rijden kan dus prima maar zorg er voor dat de mensen je zien!!!!
Wij komen ook regelmatig mensen tegen die hard lopen met helemaal niks om of aan. Dan schrik je je echt dood. Staat je paard in eens stil te turen in het donker en dan zie je in 1x zo iemand op je af komen... heeft al voor comische acties gelijd met onze paardjes maar dat is een ander verhaal.

waarom rijd je dan alleen maar buiten dan??? alleen maar in het donker???

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:27

in het donker rijden is erg leuk! mijn paard geeft er niets om en is zelfs minder kijkerig dan overdag. Wel goed verlicht de weg opgaan inderdaad.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:18

Koplamp op je paard hoofd zetten :P

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:20

whaha zal ik doen dan kunnen automobielisten me goed zien van veren al

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:22

Wij hadden 'maanritten' op de manege, en het viel me toen op dat de paarden om dingen heen liepen, die ik in het pikkedonker helemaal niet had gezien. Dus qua paarden kan het wel, maar ik zou inderdaad vooral goed opletten dat anderen jou goed kunnen zien.