van de zomer ga ik twee weken naar ijsland en ik zou heel graag een dagrit willen maken met een loslopende paardenkudde. Nu kan ik alleen langere touren vinden waarop de kuddes meegenomen, maar in een vakantiebericht heb ik gelezen dat iemand wél een dagrit met een kudde heeft gemaakt, dus het kán wel. Alleen stonden daar geen contactgegevens bij, dus ik kon niet verder navragen... Weet iemand of het inderdaad mogelijk is en waar je dat kunt doen?
Ik ben het afgelopen jaar naar Ysland geweest en ben een paar keer zo'n groep tegen gekomen. Maar de loslopende paarden gaan alleen mee op een meerdaagse reis omdat er dan constant frisse paarden gebruikt kunnen worden. Dus wat je kunt proberen is om mensen aan te schrijven die meerdaagse ritten organiseren, met het verzoek of je dan 1 dag mee mag rijden. Maar ik denk niet dat dat makkelijk gaat worden, want ze rijden vaak van A naar B en er moet dan ook vervoer terug voor je geregeld worden, wat in Ysland niet altijd even makkelijk is. Maar waarom wil je persee met de loslopende paarden rijden? Er zijn ook hele mooie ritten gewoon met paarden onder het zadel. Maar dan moet je niet bij rykjavic gaan, want daar is het zeer touristisch en daar krijg je niet echt een leuk paard mee, ik heb ook meerdere keren gereden en zeker als je wat in het voorseizoen zit zijn er leuke mogelijkheden.
Kuggur
Geplaatst: 19-01-09 13:56
Daar komt nog bij dat de organisaties die ik ken de touristen niet in de buurt van de zg. rekstur (dit is wat anders dan een "kudde" ) laten komen; dit zijn groepen van losse rijpaarden van soms meer dan 100 stuks, het is een kunst die goed onder controle te houden. Dit betekent dus een aparte groep van rijdende klanten, en een groep doorgewinterde assistenten die de rekstur begeleidt. Dit gezegd hebbende ik sluit het niet uit dat er kortere dagritten te maken zijn met kleinere groepen (persoonlijk zou ik de boel dan met handpaarden laten rijden, een stuk gemakkelijker te managen).
Canthar
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-09 21:22
@ GerdaR als ik geen dagrit mét de kuddes kan vinden zal ik zeker een rit zonder ze gaan maken, maar het lijkt me een unieke ervaring, iets wat ik heel lang al wil doen. maar als ik hoor wat Kuggur zegt over dat de kuddes apart van de toeristen gehouden worden lijkt het me al een stuk minder....