Ruiterbewijs voor buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki

Ruiterbewijs voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:25

Ik hoorde laatst van iemand dat je binnenkort niet meer buiten mocht rijden zonder ruiterbewijs.. Weet iemand of dit waar is...? :o

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:13

Ik weet nergens van :P

Tarron

Re: Ruiterbewijs voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:54

er zijn maar twee (geloof ik) gebieden in nederland waar het ruiterbewijs verplicht is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:56

dat roepen ze al jaren!
Ik heb op mijn 12e (11 jaar geleden) mijn ruiter bewijs gehaald omdat ze toen zeiden dat het verplicht zou worden. Ik heb op mijn 16e of 17e het op gezegt omdat ik hem nog nooit nodig had gehad en wel maar moest blijven betalen.

ze roepen dus al zeker 10 jaar dat het verplicht word.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:30

Dat is al jaren onzin! }>

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:35

Ik hoor dat ook wel eens en weet eigenlijk niet precies hoe het zit, ook al heb ik m'n ruiterbewijs :o
Maar denk inderdaad niet dat alle mensen die buitenrijden een ruiterbewijs hebben ;)

Als je gaat buitenrijden is het wel handig om iig de armsignalen zeg maar te kennen voor het overige verkeer :j

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:39

Ja heb ik ook gehoord, dat er een paar provincies zijn waar het verplicht is en dat het vanaf
1 januari ook verplicht is in drenthe, maar ik heb um ook nog steeds niet :+ en niemand die
er naar vraagt of ik er ook wel een heb :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:41

Als je gaat buitenrijden moet je zorgen dat je weet waar je mee bezig bent, maar je hoeft er geen examen voor te doen. Je eigen verantwoordelijkheid kennen en nemen zijn belangrijker dan stupide vragen over hoeveelheden voer die je in een paard zou kunnen stoppen (met rampzalige gevolgen). Met armsignalen alleen kom je er trouwens ook niet. :P

@Stunning, het is niet per provincie verplicht, er zijn een aantal terreineigenaren in NL die het verplicht stellen, maar het grootste deel van de terreineigenaren is verstandiger.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:42

Onzin, dat zeggen ze idd al jaren! :+

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:45

Waratje schreef:
@Stunning, het is niet per provincie verplicht, er zijn een aantal terreineigenaren in NL die het verplicht stellen, maar het grootste deel van de terreineigenaren is verstandiger.

Ik weet ook niet hoe dat zit hoor. Had het gehoord bij ons op de manege, maarja mensen kramen nogal eens onzin uit :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:42

Het is heel simpel: er is geen enkele juridische basis waarop het ruiterbewijs verplicht kan worden. Zolang de wet niet wordt aangepast, is het domweg niet mogelijk om het te verplichten in de openbare ruimten. Die gebieden waar het wel verplicht is? Juist, dat is privé eigendom.........

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:39

Bij ons in de bossen staat het bordje:alleen toegangelijk voor ruiters in het bezit van ruiterbewijs.
Inderdaad eigenaar van het bos,in dit geval de gemeente,heeft dat zo bepaald.
Heb je geen ruiterbewijs bij je of het gele plaatje niet aan het hoofdstel/zadel kun je beboet worden.
Vooral op zondag wordt er wat vaker gecontroleerd.
Heb in de afgelopen 10 jaar 1 keer een boete gehad,geen gele plaat aan het zadel en een keer mocht ik op het politiebureau mijn ruiterbewijs laten zien,gelukkig geen boete.
Stal genoten hebben een keer een boete gekregen omdat ze van paard verwisseld waren waardoor de gele plaat niet meer klopte bij het ruiterbewijs,dat was echt heel flauw.

Hier is er ook steeds sprake dat het gebied uitgebreid gaat worden,wel sprake maar dus nog nooit gebeurd.
Ik geloof er niet in.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:07

Haha was even vergeten dat ik hier een topic geplaatst had! :o Maar bedankt allemaal voor de reacties :) Ik hoef me dus geen zorgen te maken denk ik.. :)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:10

Wel een bijkomend voordeel is dat je verzekerd ben via je ruiterbewijs als je buiten rijdt... dat is de reden waarom ik het bewijs dit jaar wil gaan halen.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:11

[quote="Waratje"]Als je gaat buitenrijden moet je zorgen dat je weet waar je mee bezig bent, maar je hoeft er geen examen voor te doen. Je eigen verantwoordelijkheid kennen en nemen zijn belangrijker dan stupide vragen over hoeveelheden voer die je in een paard zou kunnen stoppen (met rampzalige gevolgen). Met armsignalen alleen kom je er trouwens ook niet. :P [quote]

Ja dat klopt! Ik ken ook wel mensen die gewoon buiten alleen maar galopperen en de laatste minuut voordat ze thuis zijn nog even gaan "uitstappen" en die onderweg ook nergens op letten, over de weg galoperen enzovoort.. :S Ik mag/kan/ga nu sinds een tijdje wel alleen op buitenrit maar ik doe altijd voorzichtig.. :)

Sorry mensen ik kan niet quoten :P

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:12

Ik heb ook een ruiterrijbewijs. Nog nooit nodig gehad!
Maar goed, het was een leuk verjaardags cadeau :D
Gehaald op stal Reelaer -> gelijk een leuk weekendje weg.
Volgens mij is hij niet eens meer geldig.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:13

Ik denk dat je je voorlopig inderdaad geen zorgen hoeft te maken,is er iemand wel eens bekeurd in een gebied waar het niet verplicht was?
Er is aan mij nog nooit naar me ruiterbwijs gevraagd.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:24

Nee ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die vroeg "Hee heb jij wel een ruiterbewijs?" :P Ik ga hem alleen halen als het echt verplicht wordt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:25

zammetje schreef:
Wel een bijkomend voordeel is dat je verzekerd ben via je ruiterbewijs als je buiten rijdt... dat is de reden waarom ik het bewijs dit jaar wil gaan halen.

Dan is het ze dus ook bij jouw gelukt om je in deze valkuil te lokken. Die jongens zijn toch wel erg volhardend in hun l*lverhaal.
Die verzekering is volkomen zinloos, aangezien de schade die je met een paard aanricht gewoon onder je AVP valt. Het enige nut zou dus zijn als jij in één van die weinige gebieden in NL woont waar men zich principieel niet verzekerd; maar dan wilde je dit ook niet, dat is dan tegen diezelfde principes...........

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:37

Dus eigelijk is een ruiterbewijs niet erg nuttig..? :P Behalve dat je dan misschien op sommige plekken wel mag rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:40

Kikovski schreef:
Dus eigelijk is een ruiterbewijs niet erg nuttig..? :P Behalve dat je dan misschien op sommige plekken wel mag rijden.

Het is helemaal niet nuttig, behalve als je in bepaalde gebiden wilt rijden (en dat wil ik dus)

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:42

Okee, nouja ik kan overal in de buurt gewoon zonder rijden gelukkig :)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:00

ikke schreef:
zammetje schreef:

Dan is het ze dus ook bij jouw gelukt om je in deze valkuil te lokken. Die jongens zijn toch wel erg volhardend in hun l*lverhaal.
Die verzekering is volkomen zinloos, aangezien de schade die je met een paard aanricht gewoon onder je AVP valt. Het enige nut zou dus zijn als jij in één van die weinige gebieden in NL woont waar men zich principieel niet verzekerd; maar dan wilde je dit ook niet, dat is dan tegen diezelfde principes...........

Hmmz... tijd dat zij hun site eens aan gaan pakken dan! Wist trouwens niet dat het onder mijn WA verzekering valt.
Maar goed, k ga hem toch halen, je weet nooit waar ik nog eens strandt als ik eenmaal me E en een trailer heb ;)

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:05

Weet iemand hier eigelijk hoe duur het precies is? :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:48

zammetje schreef:
ikke schreef:

Hmmz... tijd dat zij hun site eens aan gaan pakken dan! Wist trouwens niet dat het onder mijn WA verzekering valt.
Maar goed, k ga hem toch halen, je weet nooit waar ik nog eens strandt als ik eenmaal me E en een trailer heb ;)

Bij de NVVR bijvoorbeeld }>
Die let er overigens op dat het ruiterbewijs niet verplicht is in de gebieden waar de meerdaagse evenementen worden gehouden. De dagritten gaan soms wel door gebied waar het verplicht is, maar dat wordt duidelijk aangegeven.