help, ze wil niet meer alleen buiten rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moika

help, ze wil niet meer alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:19

Ik heb een klein probleem, m'n merrieken wil niet meer alleen naar buiten Boos!
Nochtans ben ik er maanden lang mee gaan wandelen aan de koord,soms 2u lang (voor ik ze onder zadel had) en dat vond ze super Clown
Toen ik ze uiteindelijk ging rijden, nu een half jaar geleden, was m'n vriendin met haar 20-jarige er altijd bij (uit veiligheid)
Ze is fantastisch op buitenrit, super braaf, mooi in tempo te houden, goed op de beenhulpen, los op het bit, een droom voor een 4.5jarige
De laatse weken rij ik af en toe voorop, of pak ik een ander boswegeltje, om haar gewoon te maken niet te blijven volgen.
Dat lukte eerst niet, nu gaat het al vrij vlotjes, in galop op de zandweg is ze altijd eerste Haha!

Maar als ik haar alleen meeneem aan de koord zoals vroeger (de andere 4 blijven op de wei), dan gaat ze 500m vlot mee, en dan staakt ze...oortjes gespits, dan weer schudden met haar hoofd, achterbeen in ruststand...hoe goed ze ook haar commando's kent, het is alsof ze ineens op een andere planeet zit.

Ik sta er soms een half uur, met rug naar haar, leikoord op spanning...de enige keer dat ik de zweep gebruik, is als er een auto voorbijmoet, en zij in de weg staat. en dan sla ik op m'n chap, nooit op haar!!

Iemand een tip hoe ik haar weer het zelfvertrouwen kan geven om zonder de anderen buiten te gaan?
Of moet ik nog eens mijn eindeloze vat geduld aanspreken Knipoog

Sandrina

Re: help, ze wil niet meer alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:46

Dit lijkt mij geen kwestie van gebrek aan zelfvertrouwen, maar dat ze haar grenzen aan het zoeken is. Ze wil niet van de kudde weg en gaat rustig staan wachten tot jij het zat bent........... én weer teruggaat naar de kudde! Precies zoals zij het in haar hoofd heeft. Telkens weer geef jij haar haar zin en nu schrijf je ons.
Wat je kunt doen om gewoon weer buiten te kunnen rijden, is er toch weer op te gaan en iemand op de fiets vragen met je mee te gaan. Je vertelde dat je eerder met een oude, wijze merrie naar buiten ging; dat gaf haar steun en die ontbreekt nu. Misschien dat de mens op de fiets of te paard haar weer steun geeft. Het is ook een kwestie van oefenen. Als er nu 4 of 5 ritten, hoeven niet lang te zijn, goed zijn verlopen kan je gaan oefenen in "alleen rijden"dan gaat de andere pony even terug lopen en jij dóór. Gaat ie gillen of staken weer naar elkaar toe rijden, en dat herhalen en de afstanden steeds langer maken. Geef haar ook niet altijd meteen haar zin; ga niet direct de erf oplopen, maar loop er eventjes voorbij, hoe raar dat ook klinkt. Zij moet lopen waar JIJ dat wilt en niet andersom!
Gaat ze achteruit lopen? nou ja laat maar; ze gaat vanzelf wel weer goed lopen als ze het zat is en dat is waar je opuit bent; jij moet je zin krijgen en niet zij.
Maar je moet ook weten wanneer te stoppen; als ze het goed doet, prijzen of een stukje wortel/appel in dat snoetje stoppen. Dat weet ze wanneer ze iets goed doet.
Lang verhaal en ik hoop dat je er wat aan hebt.
P.S.Goed dat je haar niet slaat, en alleen op je been. Het geluid daarvan kan ook al heel wat doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:07

Inderdaad erg goed dat je niet slaat.

Als een paard wel met vriendjes weg wilt, maar niet met jou, dan betekend dat imo dat ze dus niet genoeg steun bij jou kan vinden en jij blijkbaar dus nog niet het leidende paard uit De Kudde kan vervangen.

Ik vind dit geen grenzen zoeken, maar steun zoeken bij de Kudde, omdat je toch een kuddedier bent en als je geen Alphamerrie bent, dan wil je er toch graag eentje bij je hebben.

In mijn ogen kan je dus het beste werken aan jullie band. Je paard moet weten dat jij de leider bent en dat jij te vertrouwen bent. Consequent met je paard om gaan, werken vanuit rust en ontspanning én veel belonen en straffen zijn imo de woorden om dit te bereiken.
Ik weet dat er veel met snoepjes werken, maar ik houd hier helemaal niet van. Een aai of een lief woord kunnen ook al duidelijk maken dat iets goed is. Lachen

moika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:42

dank je voor de tips!

met koning winter in het land was het te gevaarlijk om te gaan rijden, maar we zijn zondag wél samen gaan wandelen in de sneeuw...
heel bizar, mijn ventje was mee, en ze heeft heel eventjes gestaakt, hij heeft 1 keer de zweep gewoon achter haar omhoog gehouden en mee was ze :)
3uur lang op het gemakje naast ons gesleft, voelde me dolgelukkig ;)
Dus vanaf nu moet hij iedere keer mee, om de kudde te vergroten hihi
(hij komt mss 1 keer in de maand mee, ik ben er elke dag.....)

Om te verduidelijken: ik geef niet zo rap toe hoor, ze mag niet ineens terug, ze moet iedere keer een stukje verder mee..iedere keer ze goed reageert krijgt ze streel en/of "clicker-woord" als beloning..
En als ik terugkeer ga ik toch eerst nog paar honderd meter andere kant op voor ze terug naar wei mag...of ik ga naar hekken en dan terug erf af en weer beetje stappen..dus echt wel ik mijn zin, en niet zij :D Heb eindeloos geduld op dat vlak en een keikopke :D
Trouwens de merrie die meegaat rijden is niet de alphamerrie en helemaal niet haar beste vriendin!!
Ze verdraagt mijn Amberke alleen op buitenrit, in de wei is het altijd venijn: slaan, bijten en wegjagen....

Enige wat ik me blijf afvragen is waarom ze vroeger wel genoeg steun had aan mij, en nu niet meer?!?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:51

Dat is lastig te zeggen.
Ik had ook niet begrepen dat ze eerst wel alleen met je mee ging. Misschien dat het werkt wanneer je vriend vaker mee gaat en jullie in het begin samen wandelen, totdat dat goed gaat. Gaat dat goed, dan je vriend mee en jij er op en dan hetzelfde zoals jullie nu gedaan hebben.

Fijn dat je heerlijk hebt gewandeld zeg! Dat is ook zoooo lekker. Doen wij (paard/pony en ik) ook geregeld en ik merk dat het erg goed is voor de band.

tinkelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:30

Ik herken mezelf heel erg in jou verhaal. Ik denk dat het misschien ook een questie is van uitproberen..
want bij mijn paard duurde het ook maar een periode,,,en nu gaat het stukken beter. Je moet gewoon vaak de weg opgaan en laten blijken dat ze het toch niet wint,, en als ze dan weet dat het toch niet werkt, gaat ze gewoon weer mee de weg op. Er is wel veel geduld voor nodig, maar dan loopt ze daarna teminste weer.

Veel succes, hopelijk gaat het snel beter!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:29

Ik herken mezelf ook heel erg in jouw verhaal. Als er een ander paard of iemand met de fiets meeaat is het wel allemaal goed en loopt hij perfect, alsof er niets aan de hand is. Maar zodra ik alleen ga met hem verandert hij in een wilde hengst! ik moest er laatst gewoon af stappen anders was ik misschien wel verongelukt ofzo. maar wat hierboven ook al gezegd is, wandelen is goed voor de band tussen jou en je paard. vergeet vooral niet te belonen :+ ik denk dat als je zo doorgaat, dat het allemaal goedkomt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:53

Probeer de volgende keer ipv druk houden even een stukje terug te lopen, pauze houden (de ontspanning zoeken) en vervolgens weer opnieuw proberen. Door haar angst gedrag niet te negeren, maar in feite te zeggen 'misschien heb je wel gelijk en zit er echt een tijger daar' en even een stapje terug te doen, creeer je een nieuwe vorm van respect en vertrouwen in jou leiderschap. Door dit steeds weer te herhalen op z'n moeilijk punt, kom je steeds een stapje verder zonder het vertrouwen te verliezen.

Hou goed in de gaten waar je paard precies stopte, soms is het namelijk zo dat er nog een drempel vlak achter de eerste zit: ze is dan twee passen verder, maar staat wederom stil. Toch is dat vooruitgang!

Probeer ook je paard te leiden vanuit de positie vlak achter de schouder, zodat zij voorop loopt. Zo ontdek je deze drempels ook eerder. Blijf in deze positie en wacht, doe een stapje terug indien nodig, tot je paard zich weer zeker voelt. Bemoedig hierbij de nieuwsgierigheid (snuffelen aan dingen etc.).

Succes gegarandeerd, ookal duurt het misschien wat langer. Het zelfvertrouwen van je paard blijft wel intact!

moika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 14:00

Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem:)

Ben er eergisteren nog eens mee gaan wandelen, zonder zadel op, en mies had er precies echt plezier in :)
Juist aan de waterzuivering staakte ze,en maar kijken(ze is bang van het geluid van water, ook vijvers met fonteinen) maar vanals ik een beetje spanning hield en klakte kwam ze mee, liet ik natuurlijk ineens koord slap en kreeg ze beloning.
Het was inderdaad maar 2 stappen ver, maar na 4 keer was ze toch overtuigd dat dat water niet ging bijten :9 en dan hebben we gezellig 2u gesjokt en gedraafd tot het al donker was. Liep daar met een smile tot in tokio, zij met haar hoofd over m'n schouder,oortjes naar voor, en af en toe kreeg ik een smakkerd!

Bij het rijden laat ik haar ook meer en meer omwegjes doen, weg van het andere paard, en dat lukt dus ook al beter en langer:)
Kan ze ook als 1ste laten aandraven, maar dan kan m'n vriendin haar paard niet meer houden, zoals vorige week: ze werd zot, vloog in galop,m'n vriendin er al half af, en zij recht richting steenweg...heb Amber in galop gestoken en haar paard gecoupeerd, die is recht op de mijne gevlogen, maar beter zo dan dat ze onder camion liep die net kwam aangereden...fiew ;)
Vond het wel sterk voor een 4.5jarige, zo koel te reageren en perfect naar mij te luisteren in een toch wel hectisch moment.

Ben toch wel heel trots op mijn poppemie :D