Angstig/nerveus met buitenritten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherrylove

Angstig/nerveus met buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:08

heee

de titel zegt het al ik ben nerveus of angstig met buitenritten.
even wat meer over mij: ik rijd ondertussen bijna 10 jaar op een manege, altijd eignelijk in ponylessen gereden en af en toe op een paard. de manege is op 5 minuten van het strand en duinen af, heb dus al aardig wat buitenritten door zowel strand en duinen gemaakt. tijdens deze buitenritten is er eigenlijk nooit iets echt fout gegaan ofzo, toch ben ik nooit echt een durfertje geweest ofzo, hield er ook nooit zo heel erg van totdat ik een bepaalde juf/instructrice kreeg, begon het leuk te vinden enz, maar bleef nerveus.(ondertussen is zijweg).
Tijdens de zomervakantie van 2008 ben ik op ponykamp geweest en tijdens de eerste buitenrit begon de pony van mijn vriendin te bokken (ja er was begeleiding) en viel ze eraf, pony ging er vandoor, ik zat op een knoert van een trekpaard en die ging er achteraan, niet te stoppen tot we bij stal terug waren.(gelukkig waren we nog geen 10 minuten van de manege).

sinds begin dit schooljaar heb ik een verzorgpaard/pony(net geen paard ofzo), mag er alles mee: longeren,rijden,springen en naar buiten. nu is dit laatste dus mijn probleem, de rest gaat allemaal geweldig, in de bak ken ik lezen en schrijven ongeveer met dr.
buiten is het volgens de eigenaresse dus ook een geweldig paard, schrikt (vrijwel) nooit is er nog nooit vandoor gegaan etc.

helaas zit ik dus met mijn eigen nerveusiteit, het begint al met het tempo dat ik niet gewend ben, buiten loopt ze zoiezo meer voorwaarts dan in de bak en dan de pony's van de manege die ik gewend ben, opzich zou je denken geen probleem maar ik word er op de een of andere manier al gespannen van, probeer meer in te houden en zij gaat dan iets tegenstribbelen, ik ben laatst met de eigenaar mee een buitenrit gaan maken, ieder de helft en daardoor heb ik door dat het normaal tempo is, ook klein galopje geprobeerd maar al snel had ik zoiets van oliebol dit gaat best wel hard en probeerde terug te halen, dit ging niet 1,2,3 maar wel gelukt, toen ik zei oef dat ging best snel zei de eigenaresse dat viel best mee toch? Wow!

ook als ik iets hoor ofzo schiet ik in de zenuwen:S

nu is mijn vraag hebben jullie tips hoe ik hier vanaf kan komen want ik zou best graag lekker buiten willen rijden met me verzorgpaardje maar mijn eigen nerveusiteit houd het dus tegen.

xxcarlijn

Jets1712

Re: Angstig/nerveus met buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:12

hoi
een vriendin van mij heeft precies hetzelfde. Ga met iemand anders naar buiten. Bepaal het tempo wat je wilt rijden. Ga pas een stap harder als je het aandruft. Echt heel rustig opbouwen.
Heeft bij haar ook geholpen en je bent echt niet de enige:)
heel veel sucses ermee

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:32

Inderdaad met anderen naar buiten gaan, geen grote groep, liefst met z'n 2en. Als je voelt dat het beter gaat een beetje proberen het voortouw te nemen, voorop rijden, "enge" dingen niet omzeilen, proberen een stukje te splitsen... Maar niets overhaasten.
Misschien Bach druppeltjes zelf vooraf nemen, je maakt jezelf waarschijnlijk nerveus om niets Ach gut

Heel veel succes, er is niets mooier dan een fijne buitenrit Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:57

Edit:

Hier stond een post om dit topic te sluiten met een verwijzing naar een aantal topics, die over hetzelfde onderwerp gingen en recent waren.
Echter, kwam ik er later pas achter dat ik niet helemaal goed gelezen heb. Clown De topics die ik noemde, gingen over angst bij de paarden zelf en in deze over angst bij de ruiter.
Dit is ook al besproken weet ik, maar niet meer zo recent voor zover ik kan vinden, dus haal ik het slotje weer van het topic af.

Bedankt voor de TeM!

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 23:07

hee judje hartelijk dank voor het wederopenen van mijn topic, het ging mij ook vooral om soort van persoonlijk advies te krijgen! dus mensen barst maar los;)
xxcarlijn

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:31

Beste Cherrylove, allereerst: angst kan je verstijven, is overweldigend, en kan je je super nerveus maken. Dus het 'weg redeneren' en zeggen dat je niet bang hoeft te zijn is geen optie. Je kan 100 x tegen jezelf zeggen, dat je nergens bang voor hoeft te zijn, toch gebeurd het, omdat jouw hersenen 'iets' als eng registreren.
Ik spreek uit ervaring, maar ben er gelukkig ook weer vanaf en rijd nu weer dagelijks lekker met mn paard rond.

Dit heeft mij geholpen, misschien helpt het jouw ook: begin weer bij het begin. Ga zover als je durft, tot het nog net niet eng is. Als het alleen in de bak is, of grondwerk of maar 10 passen uit het hek, geeft niet, ga tot zover.
Zorg dat je de tijd neemt om te poetsen, zadelen, je voor te bereiden en ga vooral niet zeggen tegen jezelf, dat je deze keer niet bang bent: dat helpt niet, je bent bang en daar moet je een andere 'draai' aan geven.
Ga op buitenrit met mensen en paarden die je vertrouwd en die je niet verder 'pushen' dan je durft. Je bent geen 'watje', 'loser' of wat dan ook als je zegt dat je bang bent. Je bent gewoon verstandig door toe te geven, dat je bang bent maar wel bereid bent om er aan t werken.

Echt, het helpt, want iedere stap, hoe klein ook, die je weer zet, geeft je meer en meer zelfvertrouwen. Echt, je krijgt weer een keer het 'yes' gevoel, ook al hebben jij en je paard maar 10 stappen gedaan. Geniet daar dan van en ga een volgende keer iets verder.

Het heeft tijd nodig. Ik weet niet waar je woont, maar ik begeleid meerdere mensen met angsten. Deels door te praten (NLP - Neuro Linguistisch Programmeren) en deels door mensen te begeleiden op hun rit, met een rustig paard of op 1 van mijn eigen paarden.

Je bent echt niet de enige met angst, en zeker niet de enige die er NIET afkomt......... heel veel succes. Hou je doel voor ogen (lekker ontspannen buitenrijden met je paard) en werk daaraan zonder vooroordelen naar jezelf of naar je paard: Succes verzekerd!

Groeten, Anet, Hoeve Ansalo, Ter Apel