Vraagje voor trektocht ruiters.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Vraagje voor trektocht ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:38

Hallo Bokkers,

Ik ben aan het rondkijken voor een fijn lichtgewicht trekkerstentje voor op trektochten.
Heeft iemand tips?

Het moet een lichtgewicht zijn en geschikt voor 1 of 2 personen.

Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:14

Gewoon bij een betere kampeer/ trekkers-winkel kijken. Daar hebben van die lichtgewicht en simpele en robuuste tenten. Wel moet ik zeggen dat het gros van die tentjes op 1 persoon berekend is, ook al staat er 2 in, je moet dan wel heel goed met je maatje overweg kunnen om dat te delen. Is gewoon errug knus. Ook kan je daar goede slaapzakken en matjes halen die fijn in gebruik zijn en makkelijk in zadeltassen te steken zijn.

Silence

Re: Vraagje voor trektocht ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:16

Dank je wel.
Had bij Decathlon ook wel wat gezien. Compact tentje en klein verpakte slaapzakken.
Ideaal om mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:18

Ik weet niet wat voor zadel je gaat gebruiken, maar als je een westernzadel gebruikt kun je ook spullen bovenop je tassen doen en dan aan je zadel bevestigen. Zelf had ik destijds wat kleine spanbanden bij een dergelijke winkel gehaald. Die om de slaapzak en mat heen, plastic vuilniszak eroverheen, en die aan het zadel bevestigen. Ook heb ik daar andere praktische spullen gehaald, zoals een mini-waterkoker in de vorm van enkel een staaf. Erg fijn om even een prakje warme soep of zo'n pasta/ noodles geval met warm water klaar te maken. Ook hebben ze daar robuust keukengerei, zoals een mok en wat bestek / bord.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:20

Bedankt, daar kan ik zeker wel wat mee.
Westernzadel wordt het niet, dat wordt nog bekeken.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:26

Hoi Silence,

Ga je met je nobele ros op trektocht? Kijk anders ook eens op de website van Adrian, hier op bokt. Zijn website staat in zijn onderschrift.

Ik ben benieuwd welke spullen je gaat kiezen. Houd je ons op de hoogte?
September 2007 hebben we een kortere tocht gereden, van Swalmen naar Vaals, maar ook heel erg leuk om te doen. Foto's kan je vinden op de website van Ronnie de Pony. Zoals je ziet was het allemaal wat kleinschaliger: slechts 1 paard en 1 fiets. Maar voor iedereen die een langere tocht wil gaan maken, is een korte probeer-tocht echt een aanrader. Dan kan je testen of je een aardig team vormt met je reisgezel(len), en al je spullen en optuiging ook eens goed uitproberen. Wij waren niet echt lichtgewicht, maar je sjouwt je de pleuris. Dus het volgende kortere tochtje blijven de zware spullen dan ook echt thuis.
Mijn vriend en ik zijn van plan om in het najaar van 2009 een wat langere tocht te gaan maken. Ik heb zelf nog geen voorbereidingen getroffen, maar moet langzamerhand wel gaan beginnen. Ergens in het voojaar moeten de spullen compleet zijn. Dus de zoektocht naar handige en lichte spullen gaat bij ons ook weldra beginnen Knipoog En daarna gaan we ook eerst nog een tochtje van enkele dagen maken, waarschijnlijk gewoon ergens tussen Weert, Budel, Valkenswaard en Someren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:28

Ik begin inderdaad ook gewoon met een 2 daagse tocht en dat wil ik dan gaan uitbreiden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:48

Ehm...De 1e was er een van de Aldi oid. Kostte geen drol. Laat het nu vre-se-lijk geplenst hebben die nacht en we konden de tent uidrijven.... Haha! Haha!
Lichtgewicht tenten zijn HEEL erg duur. Echt schreeuwend duur.
Wij hebben er 1 voor de trektochten. Het is niet comfortabel hoor. Vergeet niet hoe je slaapt, hoe doe je dat met matjes en slaapzakken? Alles moet lichtgewicht zijn.

Daarbij vind ik het voor een beginner niet zo verstandig om met een tent de 1e keer op pad te gaan. Vergeet niet dat het gewicht exact verdeeld moet zijn, anders loop je kans op drukkingen, en het kost een paard veel energie extra om scheef gewicht mee te dragen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-01-09 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote van beginpost verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 10:05

Klopt, daar ben ik me inderdaad in aan het verdiepen.
De eerste twee daagse tocht die we gaan rijden slapen we sowieso in een chalet, zodat we met weinig bepakking kunnen beginnen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:17

Ik heb één keer een driedaagse tocht gereden. Wij hebben er voor gezorgd dat wij de tent van tevoren al naar de plaats van bestemming hadden gereden, zodat we daar in ieder geval niet mee zaten. Ik denk dat dat wel een goede tip is, zeker voor de eerste keer. En volgens mij heb jij van die lieve ouders die die tent vast wel even voor je willen brengen terwijl jij met je paard onderweg bent Knipoog
Ik heb er trouwens wel eens naar gekeken (bij de vrijbuiter) en die kleine 1persoons lichtgewicht shelters zijn a, erg oncomfortabel (je kan er bijna alleen liggend in en je moet niet claustrofobisch zijn) en b, schreeuwend duur!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:17

Silence schreef:
Klopt, daar ben ik me inderdaad in aan het verdiepen.
De eerste twee daagse tocht die we gaan rijden slapen we sowieso in een chalet, zodat we met weinig bepakking kunnen beginnen.

Top!

Er is overal uitverkoop, ook bij de Bever ed, hou het in de gaten. Wellicht kun je nog een lichtgewicht t shirt, of zo'n ultralicht handdoekje kopen.
Lichtgewicht uitrusting is duur.
Ik ben zeer ervaren in het trektochten rijden en heb ook jaren erover gedaan om een fijne uitrusting bij elkaar te sparen.

Ik meen me te herinneren dat je zadel iedere keer niet goed lag. Zorg ervoor dat je een goed passend zadel hebt, want zonder een goed passend zadel kun je beter niet weg gaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:15

Klopt inderdaad van het zadel. Gelukkig heb ik nu een goed gevonden.

Super, ik ga eens kijken bij Bever hoe of wat.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:16

Hoi Silence,

Kijk anders even op de site: http://opstapmet.harlie.nl
Daar staan ook veel tips en verslagen van trektochten.
Suc6. Adri.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:17

Die ken ik inderdaad Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:19

Ik heb een tentje gekocht bij de Bever buitensport, ze kunnen je goed adviseren daar. Ik had drie eisen:

- licht
- minimaal 2 meter lang (arno is 1.95m)
- buitentent groter dan binnentent zodat de zadels ook droog konden liggen

verkoper liet me een mooi tentje zien en die heb ik gekocht

Merk Eureka

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.php

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 09:19

Geloof inderdaad dat je bij Bever wel een eindje komt.