Wanneer genoeg verlichting paard (zodat ze je WEL zien)???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Wanneer genoeg verlichting paard (zodat ze je WEL zien)???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:42

Vanavond zo geschrokken: auto kwam tot stilstand tegen de achterbenen van mijn verzorgpaard.......

Ik liep naast mijn paard over de weg (ik loop alleen het noodzakelijke over de weg, naar de bak 300 meter. Ik loop dus nooit voor de "fun" over de weg). Compleet opgetuigd: vier reflectoren om de benen, reflecterend vestje met knipperlampjes en lampje om mijn arm met wit licht naar voren en rood licht naar achteren.

Ik zag een auto in de verte met flinke snelheid aankomen..... Ik zag al van verre aankomen dat het tot een botsing zou komen. Ik begon al met mijn arm te zwaaien, auto zette groot licht aan maar bleef hard rijden. (Automobilist(e) moet toch ook gezien hebben dat het niet past, waarom dan zo hard blijven rijden?) Auto begon vlak voor mijn neus te remmen, en kwam tot stilstand tegen de achterbenen van mijn verzorgpaard.... het enige wat ik uit kon brengen was "jee, wat reed u hard". Automobilist(e) hoorde ik mopperen, zette haar auto in de 1 en reed weg... Mij verbaast en bibberend achterlaten.

Het kwam niet hard aan, maar ik ben zo geschrokken. Paard kan nog zo mak zijn, je bent zo onwijs afhankelijk hoe de omgeving anticipeert op een paard.
Volgens kan ik paard en mijzelf optuigen als een kerstboom of meer verlichting dragen dan 20 eerstejaars op de fiets naar school in de vroege ochtend...... automobilisten zullen je "nog niet zien". Waarom? Natuurlijk verwacht je niet dat ruiter & paard in de avond op pad zijn, maar ik ben er toch op gekleed/ voorbereid?!

Morgen nog meer van de reflectie dingen en lampjes halen, ik wil namelijk nooit te horen krijgen "je was niet te zien".

Iemand nog (zelfbedachte) tips voor een goede zichtbaarheid?

Vjestagirl

Re: Wanneer genoeg verlichting paard (zodat ze je WEL zien)???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:46

Reflecterende deken (= grooooot refelecterend vlak), lampjes aan de benen van je paard, reflecterende frontriem. En verder heb ik ook geen idee, ik zet mijn paard helemaal aan de zijkant van de weg als ik n auto aan zie komen.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:52

dit gaat niet om wel te zien of niet te zien, maar om de laksheid van de automobilisten.
Naar wat jij verteld ben je duidelijk te zien voor verder verkeer, de automobiliste in kwestie heeft gewoon geen zin gehad om te stoppen en probeerde er hard langs te rijden, er ook van uit gaand dat jij maar aan de kant ging.
Iig goed dat jij nog meer reflectie aan wilt schaffen, maar al heb je 1000 lampjes om jouw en je paard heen, dit soort mensen veranderen niet.

Er zouden eigelijk verplichte cursussen moeten komen hoe automobilisten met paarden en ruiters om moeten gaan als ze die tegenkomen op de weg. Maargoed, wie ben ik?

Iig, reflectie, in de staart kan je lapjes (fiets) doen, eerst een vlecht maken en dan er in hangen aan de bovenkane, aan de frontriem en neusriem kan ook zo'n lichtje. reflectie sjabrakje, zoals vjestagirl zegt een reflectie uitrijdeken, lapjes op je hoofd (mijnwerkers), aan je laarzen, aan je beugelriemen lampjes. je kan het zo gek niet bedenken Knipoog heb ook wel eens een reflectie schoudersband om de hals van me pony gehangen. maar dan moeten ze daar natuurlijk niet van schrikken Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:58

Dit is gewoon laksigheid, je was prima te zien zo te horen!
Reflexieuitrijdeken kan je evt. nog aanschaffen, die hoeven niet zo heel duur te zijn.
(ik heb ze gezien voor 20 euro)
Ik heb zelfs beugelblokjes gezien. een gewoon blokje waar aan de onderkant van je beugels een reflector uit steekt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 01:06

Mevrouw ging er waarschijnlijk vanuit dat je wel even opzij zou gaan. Dat flikken mensen zelfs met scooters. Denken ze dat je die net als een fiets wel even opzijtilt, (nee dus want zo'n ding weegt al snel 95+ kilo) zodat zij er langs kunnen rijden, want stel je toch eens voor, dat je als automobilist vaart zou minderen voor een andere weggebruiker... Stoom uit je oren

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 01:08

De beugelblokjes heb ik ook.

En bij een goede sportzaak kun je idd lampjes kopen die je op je voorhoofd (dus op je cap) kunt maken. Wat belangrijk is, is dat je duidelijk maakt dat je groot en breed bent. Dus een lampje links en eentje rechts, eentje op een hoog punt, maak duidelijk dat je niet klein bent!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 11:12

Ik ga zo naar ruiterportzaak: inkopen doen Knipoog

Een staartvlecht maken en dan een lampje erinhangen vind ik wel een hele goede tip. Deze lampjes hoeven natuurlijk niet perse bij een ruitersportzaak gekocht te worden: een Blokker zal ze ook wel hebben. Een lampje om mijn arm had ik express al aangeschaft, om er mee aan te tonen dat ik "breed ben'. Een reflectie deken wordt in ieder geval toegevoegd aan mijn assortiment Knipoog .

En ja, wat jullie ook al aangaven: deze automobilist had waarschijnlijk in geen geval gestopt. Ik zat mij opeens te bedenken: het was tweede kerstdag, misschien wel flink met familie zitten borrelen......

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:22

Reflecterende spullen willen altijd goed helpen Lachen!
Jas, deken, beugelblokjes enz!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:19

Ehm, je hebt toch wel aangifte gedaan?? Dit kan worden uitgelegd als poging tot doodslag of op z'n minst toebrengen van ernstig lichamelijk letsel!!! Dat is niet een klein beetje strafbaar.

Reflexiedekens zijn nutteloos. Je wilt vooral van voren en van achteren gezien worden en dat is precies waar de reflexiedeken NIET zit. Daarnaast is alles boven 1,5mtr van de grond onzichtbaar voor een automobilist met dimlichten aan.
Naar de winkel rennen lijkt me dus vrij nutteloos, gezien wat je nu gebruikt; ik zou jacht maken op die automobilist z'n kenteken, lijkt me nuttiger.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:07

ikke schreef:
Daarnaast is alles boven 1,5mtr van de grond onzichtbaar voor een automobilist met dimlichten aan.
Precies. Zeker als de omgeving donker is (geen lantaarnpalen), zie je vrij weinig. Het zichtbaarste is dan de benen van het paard en je zei dat je daar al reflectoren om had zitten. (Weet niet hoe groot die zijn? Als je zo graag nog meer zichtbaar wilt zijn kun je nog grotere reflectoren om doen, of twee paar boven elkaar oid).

Maar je wás goed zichtbaar! De automobilist heeft je ook gezien, zeker omdat hij zijn groot licht heeft aangedaan. Hij wilde alleen dat jij aan de kant ging en dan kun je nog een opgetuigde kerstboom van jezelf en je paard maken, zo'n automobilist rijdt toch door.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:19

Ik heb een reflectie uitrij deken, reflectoren die knipperen om mn armen en benen
reflectoren om de benen van mn paard.
Hesje aan
en een bergklim lapje op mn hoofd met daarop aan de achterkant een rood fiets lampje.
Ohje, en een lampje op de ftontriem van mn paard en een elastieken reflectie band (die eigenlijk omje middel hoort) om zn hals

Ik rij als een kerstboom, maar goed gezien wordt ik zeker

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 11:43

ikke schreef:
Ehm, je hebt toch wel aangifte gedaan?? Dit kan worden uitgelegd als poging tot doodslag of op z'n minst toebrengen van ernstig lichamelijk letsel!!! Dat is niet een klein beetje strafbaar.

Reflexiedekens zijn nutteloos. Je wilt vooral van voren en van achteren gezien worden en dat is precies waar de reflexiedeken NIET zit. Daarnaast is alles boven 1,5mtr van de grond onzichtbaar voor een automobilist met dimlichten aan.
Naar de winkel rennen lijkt me dus vrij nutteloos, gezien wat je nu gebruikt; ik zou jacht maken op die automobilist z'n kenteken, lijkt me nuttiger.

Aangifte lijkt mij een beetje overdreven, ik ben nuchter aangelegd en kan het goed relativeren. Het is ook een onbegonnen werk om achter het kenteken aan te gaan.

Ik heb 2 reflectiespringschoenen gekocht, een reflectiefrontriem, op deze frontriem heb ik een "koplamp" gemonteerd (wit fietslapmje) en toch maar een reflectiedeken. Ik ben nu nog iets aan het bedenken dat ik het rode achterlampje aan zijn staart kan vastmaken (het lampje heeft helaas geen klipje, ik denk dat ik een andere ga halen zodat ik het lampje in een staart vlecht kan schuiven).

Voor de fun nog van Harrys Horse peesbeschermers gekocht, met daarin lampjes/ reflectie (heeft denk ik alleen niet zo veel nut omdat de lampjes aan de zijkant zitten)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:34

opzich hebben die lampjes aan de zijkant wel iets nut.
niet al het verkeer komt van de voor/achter kant.

Makkelijkste manier om een roodlampje aa de achterkant te doen is om je eigen hoofd...
bij de Xenos hebben ze van die niet zulke dure bergklim lapjes met een elastiek ding eraan. Die zijn voor op je hoofd.
Aan de achterkant kan je een fietslampje met een klipje schuiven.

Een bandje om de staartwortel werkt bij sommige paarden ook (zo'n klitteband ding) maar die van mij vind dat maar niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:42

mexxiemaal schreef:
ikke schreef:

Aangifte lijkt mij een beetje overdreven, ik ben nuchter aangelegd en kan het goed relativeren. Het is ook een onbegonnen werk om achter het kenteken aan te gaan.

Jij wel, maar die automobilist heeft kennelijk een stevigere aanwijzing nodig dat rekening houden met anderen een fatsoensnorm is.........
De kans is redelijk groot dat het gewoon iemand uit de buurt is. Kwestie van een paar keer posten op dat wegvak en je hebt 'm.

anjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:00

ik moet altijd naar de manege over een donker landweggetje,(bleh!!)
Ik heb een oude jas gekocht van de bereden politie gekocht (zeer reflekterend)
en doe om de staart een reflectie bandje en daarin kun je een fietslampje hangen(lampje bij de action te koopvoor ongeveer 2,29, je hebt dan een wit en rood lampje)
die zet ik dan op knipperen volgens mij mag je officieel niet knipperen. maar alles beter dan niet gezien worden
en uit ervaring weet ik dat je als je iets ziet knipperen dan denk je ....he wat is dat daar te knipperen??????
het witte lampje zet ik op de voorkant van mijn jas
reflectiedeken om je paard.....en klaar ben je
meestal hoor je wel wanneer een auto je gezien heeft want de meesten laten wel hun gas los, doen ze dat niet dan doe ik voor de zekerheid wel een pas opzij de berm in
mischien heb je hier wat aan Knipoog

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:39

je kan ook een lampje met elastiekje kopen. dit kan je dan tussen twee elastiekjes in de staart doen. Dan kan het ook niet afzakken.
Verder heb ik ook een borsttuig en een hesje met reflectie.

Ik ben het volkomen eens met iedereen hier. Die vrouw heeft gewoon niet goed gekeken. (misschien wel een glaasje op) en dan stoppen ze toch niet ook al gooi je een hele hoop kerstboomlichtjes om je paard heen

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:13

Je kan ook op de uitrijdeken een lus maken waar je het lampje aan hangt. Dan hoef je niet aan zijn/haar staart te zitten en heb je toch een lampje aan de achterkant