Wij zijn pas geleden met ons paard ook voor het eerst naar het strand gegaan, bij Hargen aan Zee (vlakbij Schoorl) grote parkeerplaats aan het strand, en veel andere mensen met paarden die het strand op gaan. In de wintermaanden mag je overal het strand op, de hele dag, en je mag dezelfde strandopgang als de voetgangers gebruiken. Alle stranden zijn geschikt om met je paard heen te gaan, maar ik zou er zelf niet voor kiezen om bijvoorbeeld bij de boulevard van Scheveningen het strand op te gaan omdat het daar zo druk is. Ik heb geen ervaring met hulpteugels dus daar kan ik je niet mee helpen. Als je bang bent dat hij te druk wordt kun je misschien beter wel eerst een stukje door de duinen rijden, dit kan ook prima bij Hargen aan Zee. Door het zware duinzand rijdt je de meeste frissigheid er wel af.
Wel een paar dingen om op te letten: de meeste paarden vinden de zee in eerste instantie spannend, ook als ze verder niet bang voor water zijn, het beweegt en het maakt vooral als het wat harder waait veel geluid. Mijn man is er ook bijna vanaf gekukeld in de branding omdat het paard ineens opzij sprong toen er een golf tegen zijn buik aankwam, dus je moet goed bij de les blijven. Ik vond het echt een hele gave ervaring om met mijn eigen paard op het strand te rijden. Enige nadeel is de afstand, wij zijn echt 1 dag kwijt geweest want het was 3 uur heen en 3 uur terug, en 2 uurtjes gereden.