hond veilig mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

hond veilig mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:14

Het lijkt me leuk om mijn hond mee te nemen als ik ga buiten rijden en voor de hond is het natuurlijk leuker als alleen thuis zijn.
Nu heb ik hond van twee kilo, en een paard van 1.75. Ze luistert erg goed, toch ben ik bang voor een misstap. Het paard hoeft maar te schrikken en opzij te springen en het is meteen voorbij.
Als ik ga wandelen met mijn paard neem ik haar altijd mee, dit is ze dus al gewend.

Hoe kan ik haar veilig meenemen op een buitenrit waar ook bijvoorbeeld gegaloppeerd wordt, heeft iemand tips?
Of kan het gewoon niet?

lijntje87

Re: hond veilig mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:16

ik nam mijn hond (golden retriever) altijd mee, gong heel goed
mijn ex nam zijn hond (teckel) ook wel eens mee. paard stond er op. teckel dood.

eigenrisico. met klein hondje zou ik het niet doen, daar staan ze makkelijker op, en die zijn eerder ernstig gewond

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:24

Ik geloof dat je best je hond het commando 'vooruit' aanleert. Als je hond constant naast je paard loopt, heb je inderdaad wel het risico dat paardlief eens per ongeluk op je hond trapt... In stap zal ernaast lopen niet zo'n erg zijn, in galop is het toch handiger als je hond gewoon voor je uit loopt en je op die manier ook je hond in het oog kan houden. Klein probleempje misschien, kan jou hond van twee kilo het galoptempo van je paard aan? Haha! (ik denk altijd maar aan mijn hond, maar dat is een border en dus al een heel formaat groter)

Zorg er wel voor dat je hond écht goed luistert, zodat je niet in benarde situaties terechtkomt omdat je hond niet volledig onder appel staat (dan denk ik bv aan andere honden die je tegen kan komen, als jij je hond van op je paard van op een afstand het bevel liggen geeft, blijft hij dan liggen -zonder dat jij er vlak naast staat- als er andere honden passeren)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:27

lijntje87...sorry, ik moest gewoon grinniken om hoe droog je dit opschreef over de teckel van je vriend. Het is helemaal niet leuk, maar zoals je het beschrijft Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:29

tja, er zat ook een onderliggende gedachte bij...
Was niet mijn bedoeling dat zo duidelijk op te schrijven.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:33

ik denk dat ze inderdaad niet het galop tempo bij kan houden,
eigenlijk heb ik gewoon een mandje nodig dat aan het paard zit
en niet hobbelt in draf, of ze moet leren lichtrijden haha Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:35

zadeltas? paar handoeken er in als schokdempers?
wel creatief vastbinden. als je hondje er uitspringt, zit je met het zelfde probleem. (en niet een te lange riem, anders springt ze, en bungelt ze aan een touwtje)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:35

er bestaan toch van die tassen om je schoothond in mee te nemen, kan je die niet aan het zadel hangen? Haha!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:36

Er bestaan ook buikzakjes [zo'n rugzakjes voor op je buik Huilen van het lachen ]
speciaal voor hondjes. Misschien een mogelijkheid. Lachen
Weet allleen niet meteen waar je ze kan kopen. Bloos

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 06:16

Ik neem mijn jack russel gewoon mee. Ik heb haar commando's als Let Op! en Wacht! Aangeleerd. Daarnaast houdt deze hond mij altijd erg goed in de gaten dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Ze loopt al mee met paard sinds ze 5 maanden oud was.
Ik vind het prettiger dat de hond dus achter me aan rend. Paard is dit ook gewend. Juist als ze voor me uit rent zie ik haar niet goed.Dus heb ik haar geleerd om te wachten en en op het Comamando Naast weet ze dat ze niet voor me uit mag. Bij een handgalop mag ze voor me uit gaan, maar als tempo wat steviger wordt wil ik dit niet.
Inmiddels is hond slim genoeg om zelf dus al naar achteren te gaan Knipoog

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:04

Als ik moet fietsen met twee honden gaat de kleinste (ook behoorlijk groot) in me jas. Jas rits ik dicht, sjaal onder d'r kont vastgebonden en de andere hond rent mee.
We hebben ook een schoudertas speciaal voor honden, maar dat is wel zwaar.(stop ik soms weleens onder de elastieken van me fiets.)

En dan op naar 't bos. (op de terugweg zit ze onder de modder. dat is minder prettig. Haha! )

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:18

Het is denk ik wel handig om je hond goede commando's aan te leren, volgens mij kan het dan niet zo snel fout gaan.
Of in een zadeltas oid stoppen.