bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:54

nou even vertellen
ik rij al jaren in de bos bij ons en nooit problemen gehad met wandelaars met of zonder honden.
Als ik mensen met honden tegen kom en ze krijgen hun hond niet gelijk te pakken ga ik even stappen of stilstaat als de hond evt mijn richting op komt, mensen pakken hun hond vast en klaar, ga weer verder.
Als ik zie dat de mensen de hond(en) al vast hebben dat draaf of galoppeer (wat ik net op dat moment doe) ik door rustig (niet als een gek crossen natuurlijk Tong uitsteken )
nu vanmorgen kom ik dus weer wandelaars met honden tegen, 1 mevrouw had haar hondje in de arm en de andere mevrouw had 2 honden vast, dus ik in een rustig galopje verder ( pad is trouwens ook nog heel breed dus plek genoeg, hou ik wel rekening mee)
had mevrouw de hond aan de halsband vast dus hond trekt en zij laat los, hond schiet t pas op niet echt richting mij maar kwam iig wel los. de mevrouw boos tegen mij, je mag ook nog voorbij galopperen dat mag niet en hier en daar. dus ik zo tegen de mevrouw, nou bij mijn weten mag een hond ook niet officeel los.

nou vraag ik mij dus af mag je officeel niet voor bij galopperen of is dit gewoon een gemaakt regeltje. want daarbij vind ik als iemand zn hond niet 100% onder controle kan houden deze ook niet los mogen.

mss een leuke discussie ik ben benieuwd!

Inujojo

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:56

Volgens mij is dat inderdaad een "ongeschreven wet", meer een beleefdheidsregel dan dat het een echte regel is. Maar pin me er niet op vast, ik weet het verder ook niet Tong uitsteken
En een hond mag alleen los op losloopgebieden, daar zijn wel regels voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:57

Ik heb altijd geleerd iemand in stap te passeren, ik ga ook weleens in een rustig drafje erlangs, mits er genoeg ruimte is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:57

Ik vind het absoluut niet netjes en niet kunnen dat je mensen in galop voorbijgaat!!! In geen enkele situatie.
Mensen passeer je simpelweg in stap, klaar uit. Hoe fout een ander ook is door eventueel een hond los te laten lopen. Het is geen officiele wet voor zover ik weet, maar gewoon een fatsoensnorm. Sorry, maar in draf of galop wandelaars voorbijgaan vind ik gewoon echt niet kunnen.

Ik ben het wel met je eens dat een hond die niet luistert niet los mag lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:58

ik ga bij alles en iedereen die ik tegenkom over in stap.
vind ik wel zo netjes.

ik weet ook niet anders dan dat ik het vroeger zo geleerd heb op de manege?
volgens mij moet je als je je ruiterbewijs haalt ook overgaan in stap bij het passeren van andere mensen/paarden etc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:59

Als ik in het bos rijd en ik kom wandelaars tegen stap ik ze altijd voorbij. Loslopende honden mogen alleen in een daarvoor bestemd gebied en idd als er toch een losloopt even stilstaan..

Maar of het echt een vaste regel is? Mij is altijd geleerd dat als je elkaar kruist je beter kan gaan stappen. Vind ik zelf ook fijner..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:00

Trouwens, ik vind het ook fijn als ik dat een vrachtwagen rekening houd met mij en rustig voorbij rijdt.
Die wandelaars hebben ook beesten waarvan je niet weet hoe die op paarden reageren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:01

Als je je ruiterbewijs haalt leer je dat je voetgangers etc in stap dient te passeren.

Is een beetje vergelijkbaar met auto's die paarden passeren. Wij verwachten ook dat ze dat in een beschaaft tempo doen en niet volgas (doen ze dat wel worden we zelfs boos). Zo werkt het ook met wandelaars.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:02

Rekening houden met elkaar, moet van 2 kanten komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:03

-> BRT

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:04

het wordt je op je ruiterbewijs geleerd elkaar in stap te passeren.
vind dit ook niet meer dan normaal. vooral mensen met honden. je weet dat een hond zih altijd kan lostrekken vooral als ze er 2 vasthebben.
daarbij vind jij het ook fijn als hun hun hond even bijhouden. als bedankje kan jij ze netjes in stap passeren. tis een kleine moeite om even terug te nemen stukkie te stappen en als je uti het zicht ben weer verder te gaan.
en jha dat zeg ik die in een mega klein bosje rij met hondenlosloopgebied erin

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:05

Ik vind dat niet meer dan normaal dat je mensen gewoon netjes in stap passeerd. Ik heb zelf ook geleerd met ruiterbewijs, dat dit ook gewoon zo hoort. Je weet nooit hoe honden reageren en vaak vinden ze iets wat voorbij "rent" (in hun ogen) erg leuk en reageren ze daar 9 van de 10x best heftig op. Dit kun je dus ook gewoon voorkomen door netjes in stap te passeren.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:06

Ik heb altijd geleerd dat mens en dier in stap gepasseerd hoort te worden. Het is behoorlijk indrukwekkend als een paard (ookal is het rustig) op je af komt galoperen.

Van die mevrouw was het waarschijnlijk schrik dat ze zo boos reageerde.
Je handeld verder denk ik wel goed wat betreft honden en het stilstaan.
Probeer voortaan de mensen in stap te paseren dan krijg je ook geen boze opmerkingen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:07

Altijd in stap passeren, draf zou evt nog kunnen, galop vind ik not done
Beetje respect naar elkaar is niet meer dan normaal. Net als dat de hond vastgehouden moet worden, moet jij je paard in stap houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:08

Bij mij hangt het helemaal van de situatie af Lachen. Ruimte, gedrag hond, gedrag eigenaar, noem maar op.

Het kan dus ook zomaar zijn dat ik in draf/galop langs kom.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:11

Netjes stappen! Anders krijg je alleen maar geirriteerde mensen en dat werkt weer door op elkaar, als zo iemand in de auto zit en een paard ziet denkt die misschien ook van zij haalt mij in het bos in volle vaart in waarom zou ik dat ook niet doen met de auto.

Daarnaast, wij vinden paarden allemaal helemaal geweldig maar er zijn heel wat mensen die paarden toch wat eng vinden en als je dan ook nog in galop komt langs stuiven worden de mensen nog banger en het bos is voor iedereen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:15

Lalidan schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes en niet kunnen dat je mensen in galop voorbijgaat!!! In geen enkele situatie.
Mensen passeer je simpelweg in stap, klaar uit. Hoe fout een ander ook is door eventueel een hond los te laten lopen. Het is geen officiele wet voor zover ik weet, maar gewoon een fatsoensnorm. Sorry, maar in draf of galop wandelaars voorbijgaan vind ik gewoon echt niet kunnen.

Ik ben het wel met je eens dat een hond die niet luistert niet los mag lopen.

rustig rustig Knipoog
daarom zeg ik ook alleen als ik zie dat ze de hond vasthebben (en rustig is kon ik er beter bij zetten) maar onze paden zijn heel breed dus ik rij al aan de andere kant waar door er dus een aantal meter tussen zit.

ik heb dat verder nooit geleerd of ik moest stappen gaan, en rij alleen in draf galop door als ik zie dat t kan!
Ir111 schreef:
Als je je ruiterbewijs haalt leer je dat je voetgangers etc in stap dient te passeren.

Is een beetje vergelijkbaar met auto's die paarden passeren. Wij verwachten ook dat ze dat in een beschaaft tempo doen en niet volgas (doen ze dat wel worden we zelfs boos). Zo werkt het ook met wandelaars.

dat ben ik zeer zeker met je eens!

maar hier is geen losloopgebied zo ver ik weet, staat iig nergens aangeven.
dus we zijn beide wel een beetje fout. ik uit rekening houden zeg maar, en de mevrouw vanwege een regel.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:21

ikke20 schreef:
het wordt je op je ruiterbewijs geleerd elkaar in stap te passeren.
vind dit ook niet meer dan normaal. vooral mensen met honden. je weet dat een hond zih altijd kan lostrekken vooral als ze er 2 vasthebben.
daarbij vind jij het ook fijn als hun hun hond even bijhouden. als bedankje kan jij ze netjes in stap passeren. tis een kleine moeite om even terug te nemen stukkie te stappen en als je uti het zicht ben weer verder te gaan.
en jha dat zeg ik die in een mega klein bosje rij met hondenlosloopgebied erin

Hou er rekening mee dat in de ogen van een hond (aangelijnd of niet) een voorbij galloperend paard een vluchtend dier is, wat bij veel honden het jachtinstinct op kan wekken en zoals ikke20 al zei kan zo'n hond zich zo losrukken met alle gevolgen van dien.
Ik zou zeggen in zo'n geval rustig voorbij stappen dan heb je de minste kans op problemen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:24

ik passeer ook iedereen in stap.. vooral mensen met honden want die zijn onwijs onberekenbaar Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:25

Apple schreef:
Bij mij hangt het helemaal van de situatie af Lachen. Ruimte, gedrag hond, gedrag eigenaar, noem maar op.

Het kan dus ook zomaar zijn dat ik in draf/galop langs kom.

Correct.

Er zijn geen geschreven noch ongeschreven regels met concrete invulling.
Wat maneges of een ruiterbewijsstichting roepen is wettelijk niet relevant. Alleen het wegenverkeersreglement geldt: Je dient met aangepaste snelheid te passeren.
´Aangepast´ in het kader van gevaar voorkomend.

Er is een uitzondering op privé-terrein. Daar kan de eigenaar in principe zowat elke eis stellen (zolang deze binnen het kader van de wet blijft) als voorwaarde voor het passeren over diens grond.

hc

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:27

Kleine moeite toch om even terug te gaan naar stap?
Ook al is de hond rustig en weet ik veel wat,er kan van alles veranderen bij de hond als je in galop voorbijkomt en een beetje respect kan geen kwaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:30

Ik heb even de ruiterbewijs regels erbij gepakt:

Citaat:
Gulden regels voor het buitenrijden:

1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen
3. Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars
4. Jonge aanplant moet bos worden; rijd er niet doorheen
5. Laat uw paard niet grazen en ook niet knabbelen aan struik of boom
6. Houd altijd zoveel mogelijk rekening met andere recreanten
7. Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets
8. Ook ruiters en aanspanningen passeert u in stap\
9. Een goede ruiter rookt niet: brandgevaar!
10. Wees er voortdurend op attent dat een paard een eigen reactie heeft

Dit zijn dus geen wettelijk vastgestelde regels. Echter wel een regels die meehelpen om de goede naam van ruiters hoog te houden waardoor we welkom blijven met onze paarden in natuurgebieden. Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:32

Ik vind het vrij logisch dat wandelaars niet in galop gepasseerd worden. Is er echt voldoende ruimte, dan passeer ik nog wel eens in een zeeer rustig drafje (maar niet als er een hond bij is of als ik aan de persoon kan zien dat hij of zij angst heeft voor paarden), anders altijd in stap. Een passerend paard kan voor een voetganger en voor een hond best indrukwekkend zijn en in galop gooi je toch vaak wat stof, steentjes of modder op, waarmee ik andere mensen niet lastig wil vallen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:32

Ga zelf altijd in stap. Mijn paard is heel braaf maar je weet maar nooit en mensen die geen paarden gewend zijn vinden ze vaak toch errug groot en vaak nog eng ook.
Ik vind het ook niet kunnen als je koetsen, dravers of ruiters tegenkomt die hun paard niet in stap nemen. Je weet immers nooit wat de ander doet. Better save than sorry.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:57

Niet galloperend passeren is geen wet, maar het is wel netjes op stapvoets te passeren of in een licht drafje.