alleen naar het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

alleen naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:11

Ik wil graag eerdaags voor het eerst alleen met mijn paard naar het bos toe. Paard is volledig verkeersmak. Zijn vaker met andere paarden naar het bos geweest en is dan ook braaf.
Hoe hebben jullie het aangepakt om voor het eerst alleen met je paard naar het bos te gaan en wat neem je mee? (in ieder geval telefoon natuurlijk maar wat nog meer?)
Bedankt voor de inbreng.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: alleen naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:15

Ik had stoute schoenen aangedaan Knipoog de eerste keer heb ik gewoon besloten dat ik met paard het bos inging. telefoon op zak en verder niets. ik dacht; ik zie wel waar het schip (paard) strandt. Je kan eigenlijk niets meenemen. Je gaat niet zolang dat je een lunchpakket of zo meeneemt. Gewoon die stoute schoenen, een goed humeur en een dosis moed.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:23

Ik heb altijd mijn telefoon bij me en een halstertouw.... stel dat er iets is kan ik mijn paard vastbinden of er naast gaan lopen oid

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:31

halstertouw is idd ook een goede! Nee zeker de eerste keer gaan we gewoon eerst ff half uurtje kijken hoe het gaat!
We rijden wel al gewoon alleen door de polder met lang teugeltje en dat gaat ook goed

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:35

Ik neem altijd een halster en mijn slof mee.
Slof is voor als er wat gebeurd dan is hij lang genoeg om een halster mee te maken en lang genoeg om als reserve teugel te dienen.
Ik heb al 2x meegemaakt dat ik met iemand op pad ging en dat de teugel kapot ging en dan komt die slof érg van pas.
Je kan je halster gewoon om de hals doen en de slof doe ik er ook omheen, door het halster en klik ik vast aan het zadel.
Zo heb je er geen omkijken naar Lachen

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:50

Helmpje op en telefoon mee.
verder is het handig om zo'n sleutellabeltje met je o6 nummer aan het hoofdstel te hangen.
Raak je je paard kwijt en wordt ie gevonden, dan kunnen ze bellen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:53

Cap!! Telefoon, idd dat van Hatsjie is ook erg handig, hoevenkrabber, een goed humeur Haha!

CleovGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:55

Mijn moeder heeft er 2 weken geleden bij gelopen en verder geen paarden erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:55

Als ik het bos in ga (alleen of met zen 2en) dan hebben de paarden over hun hoofdstel een halster heen, ook een halstertouw zit daar aan vast die ik daarna omm de nek weer aan het halster vastknoop (soort teugel dus) en ik heb altijd een klein hoevenkrabbertje en mijn telefoon bij me. Mocht er iets gebeuren kan ik altijd afstappen paard vastzetten, indien nodig hoefen uitkrabben en indien nodig het paard aan het halster verder aan de hand meenemen.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:58

Hatsjie schreef:
verder is het handig om zo'n sleutellabeltje met je o6 nummer aan het hoofdstel te hangen.

Dit raad de boswachter/politie zelfs aan. Ze worden 'gek' van paarden zonder ruiter, het gebeurd redelijk vaak dat er een paard zonder ruiter het bos uit komt. Verder is het misschien handig om mensen te vertellen welke route je gaat rijden. Mocht er iets gebeuren dan weten ze in ieder geval waar ze moeten zoeken.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:00

lucienne schreef:
Hatsjie schreef:

Dit raad de boswachter/politie zelfs aan. Ze worden 'gek' van paarden zonder ruiter, het gebeurd redelijk vaak dat er een paard zonder ruiter het bos uit komt. Verder is het misschien handig om mensen te vertellen welke route je gaat rijden. Mocht er iets gebeuren dan weten ze in ieder geval waar ze moeten zoeken.
Veel succes!

Dat kan alleen als je de route van te voren al weet, meestal als ik anar een bos ga dan weet ik niet eens de routes in het bos, daarbij zijn sommige routes te glad dat ik dan een weggetje tussen de bosjes erlangsheen kies, dus dit is bij mij nooit te doen..

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:00

Een overzicht van de ruiterroutes is ook geen overbodige luxe, mijn pony en ik waren de laatste keer in het bos van de route afgeweken en even de weg kwijt geraakt. Een paardentomtom met ruiterroutes zou een uitkomst zijn als dat bestaat.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:03

ik neem alleen mn telefoon mee en evt een flesje drinken. het bos of de polder is niet zoveel verschil hoor!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:03

ben met pony eert met pa erbij naar het bos gegaan daarna foon mee en pa thuis.
mnpaard net een 4 x opgezeten inde bak om in te rijde. mee naar het bos genome. als noodrem een hengstenketting eraan dak die om kon trekken en opstappe en gaan maar. foon mee. paard was wel gewend om in het bos te wandelen.

nu neem ik gewoon mn telefoonmee en mn paard.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:06

Ik heb een vraag.
Wat doe je als je van je paard af valt en je paard wegrent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:09

Bellen naar huis/ stal omdat hoogstwaarscheinelijk je paard daar heen rent, en die dus je paard tegemoed kunnen komen. Ook zelf natuurlijkwerachteraan gaan en roepen zoals je ook doet als je hem uit de wei roept. Ook doe ik met stemcommando's altijd Hoooo maar zeggen als het paard in de buurt nog is. nooit panniekerig klinken, dan denk het paard van er is gevaar ik moet hier wegwezen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:10

hopen dat ie terug komt en erachteraan wandelen en hopen dat ie net de weg op rent!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:13

ik ben de eerste keer gewoon gegaan, had mijn paard twee weken en dacht probeer het gewoon, zie wel waar het schip strand..misschien niet zo handig, maar ga daar niet van te voren over nadenken..zie het wel..ga nu eigenlijk altijd alleen naar het bos..neem wel altijd een telefoon mee..

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:15

Aaawh paard rent meestal gewoon naar huis?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:35

Shanna schreef:
Bellen naar huis/ stal omdat hoogstwaarscheinelijk je paard daar heen rent, en die dus je paard tegemoed kunnen komen. Ook zelf natuurlijkwerachteraan gaan en roepen zoals je ook doet als je hem uit de wei roept. Ook doe ik met stemcommando's altijd Hoooo maar zeggen als het paard in de buurt nog is. nooit panniekerig klinken, dan denk het paard van er is gevaar ik moet hier wegwezen!

En wat nou als je met de trailer naar een bos rijdt? Want de weg naar huis weten ze dan niet. En dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:38

Dan de gene met de auto vertellenw elke kant je paard oprende zodat van 2 kanten gezoch kan worden, ook goed in de gaten houden of er mischien andere paarden ind e wei/ omgeving zijn want paarden zijn en blijven toch kuddedieren Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:51

ponyparadijs schreef:
En wat nou als je met de trailer naar een bos rijdt? Want de weg naar huis weten ze dan niet. En dan?

een paard heeft een heel goed ingebouwd compas. wel jammer als je ver weg woont! dan kan ie nog weleens de weg kwijtraken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:53

suuzepuus schreef:
ponyparadijs schreef:

een paard heeft een heel goed ingebouwd compas. wel jammer als je ver weg woont! dan kan ie nog weleens de weg kwijtraken.

Wat is ver? 10 km of 50 km?

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:53

wow wat veel reacties al!
Telefoon heb ik eigelijk altijd al bij me en zonder cap zie je mij niet op een paard zitten!
Hoevenkrabben en halster met touw vind ik idd nog goede!
En het labeltje vind ik ook een supergoede! En de route is wel bekend als ik ga, ga van onze ponyclub de schoorlse bossen in! bedankt allemaal!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:58

hang dat labeltje dan ook aan je zadel.
Als je van het paard bent gevallen blijft het hoofdstel nog wel eens achter bij de ruiter, of aan een tak.