Pony loopt niet op zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi

Pony loopt niet op zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:51

Ik ben bezig met Pres om haar verkeersmak te maken en met kleine buitenritjes, zodat ik straks lekker naar buiten kan.
Alleen Pres loopt moeilijk op haar zelf. Het is slingertje slang en ze is niet vooruit te branden (alleen op de terugweg is ze goed voorwaarts).
Mijn vriend heeft er een paar keer naast gelopen, dan loopt ze recht en goed door.
Ik kom wel stukje bij beetje iets verder en merk dat zij op het gras beter loopt dan oip de weg.
Heeft er iemand tips?

Sandrina

Re: Pony loopt niet op zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:39

Ze zoekt steun, vandaar dat met je vriend ernaast dat probleem zich niet voordoet. Misschien kan je vragen een andere ruiter met en oud wijs paard mee te nemen? Of er zelf naast te fietsen? Is ze nog jong, dat zoekt ze 'haar eigen benen' nog. Misschien net met een te slap teugeltje rijden, dan houd je haar makkelijker bij je en in het gareel. Veel succes.
Bovendie loopt ze van de kudde weg en de veilgheid daarom is ze wat aarzelend. Dat gaat vanzelf over naarmate je vaker met haar naar buiten gaat. Op de terug wel een goed tempo en niet slingeren? Zie je wel ze kan het wel.
Het is vaak onzekerheid van jong paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:43

Ik herken dit ook, een pony waarop ik gereden heb was in het begin ook zo. Dat was dan geen jonge pony, maar de pony moest wel weer helemaal wennen aan een nieuwe omgeving, en ging niet graag alleen op pad. Als ik met een ander paard samen ging, ging het prima maar als we alleen op pad wouden slingerde ze heel erg, zoals jij ook omschrijf en was ze ook niet vooruit te branden, daarbij kwam dat ze ook heel veel omdraaiden om dan weer terug naar huis te kunnen.
Dit ging gelukkig steeds beter, door de pony veel vertrouwen te geven en gewoon zo 'los' mogelijk op pad gaan, mijn teugels hingen dan ook regelmatig gewoon los.
Ook heeft het veel geholpen met haar te gaan wandelen, op die manier kreeg ze veel meer vertrouwen in het buitenrijden.

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:50

Ik had inderdaad hetzelfde geval met buitenrijden.. maar dan bij een bepaalde brug en bij de bosingang. Hij had het stuk al zooo vaak gelopen maar op een of andere manier wilde hij er toch niet overeen zonder een ander paard. Dan is het gewoon volhouden en net zolang geduld hebben tot hij het wel voor je wil doen.