Mijn paardje is bang van Koeien
, maar ook echt heel erg. Zodra hij een koe ziet of ruikt verandert hij van een mak, lief paardje in een wilde scheurknol en rent hij zo hard weg als zijn benen hem kunnen dragen. Ik ben nog maar één keer met hem naar buiten geweest en dat was meteen een enorme schrikpartij (ik reed pas een jaartje op de manege toen ik Leo kreeg dus ik moest hem eerst goed leren kennen en zelf beter leren rijden, wat uiteindelijk nu wel aan het lukken is). Ik was met mijn instructrice en haar vriend buitenrijden en we kwamen koeien tegen die rustig in een wei lagen. Leo begon al te snuiven dus mijn instructrice vond het misschien verstandiger als we er in draf langs gingen want dan waren we er sneller langs en had hij minder kans om moeilijk te gaan doen. We draafden dus met zn drietjes en dat ging vrij aardig... tot er opeens een koe in een hoek opstaat en Leo schrikt zich een bult. Hij galoppeerde vol gas over de harde weg en woesh weg waren we. Ik probeerde hem nog te keren maar er was geen houden aan. Ik wist wonder boven wonder in het zadel te blijven en uiteindelijk zag ik een lege wei waar ik hem voltes heb laten maken (lezen van de penny heeft dus toch nut gehad) en zo kwam hij weer tot rust. Dat was ff schrikken maar de rest van de rit ging goed en was hij zeer braaf ( geen koeien meer tegen gekomen). Ik ben na dit voorval met hem gaan wandelen met hoofdstel en longeerlijn en soms ook met andere paarden langs weides met koeien. Soms ging dit heel goed en soms werd het weer een hele schrikpartij. Ik probeer dit nog steeds af en toe te doen maar ik heb er nu minder tijd voor (school). Zolang ik langs Leo loop kan ik hem rustig houden en houd ik ook mijn zenuwen in bedwang. Maar zodra ik met Leo een pas op de weg doe en ik in de verte een koe zie slaat de schrik me om het hart en spannen al mijn spieren zich. Dit merkt hij en hij wordt dus nog onrustiger. Ik ben verder ook niet meer met hem buiten geweest. Ik heb wel met andere paarden buitengereden en daar gaat het gewoon goed mee. Dus mijn vraag is eigenlijk: hoe help ik Leo van dit probleem af en hoe zorg ik dat ik mezelf rustig hou en zo hem dus ook kalm hou?????
Alvast bedankt groetjes Kelly en Leo
Hopelijk blijft dit zo natuurlijk.