Schrik van bonte beestjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Schrik van bonte beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:33

Hallo, allemaal ik ben pas nieuw hier en dit is mijn allereerste topic. Misschien is deze vraag wel eens eerder gesteld maar ik hoop toch dat jullie mij kunnen helpen. Mijn paard Leonardo is een Kwpner van 1.78 m hoog en 15 jaar oud. Ik heb hem nu ong. een jaartje en we beginnen echt een team te vormen. Ikzelf ben trouwens ook 15. Ok, hier is mijn vraag....

Mijn paardje is bang van Koeien Koe Koe Koe , maar ook echt heel erg. Zodra hij een koe ziet of ruikt verandert hij van een mak, lief paardje in een wilde scheurknol en rent hij zo hard weg als zijn benen hem kunnen dragen. Ik ben nog maar één keer met hem naar buiten geweest en dat was meteen een enorme schrikpartij (ik reed pas een jaartje op de manege toen ik Leo kreeg dus ik moest hem eerst goed leren kennen en zelf beter leren rijden, wat uiteindelijk nu wel aan het lukken is). Ik was met mijn instructrice en haar vriend buitenrijden en we kwamen koeien tegen die rustig in een wei lagen. Leo begon al te snuiven dus mijn instructrice vond het misschien verstandiger als we er in draf langs gingen want dan waren we er sneller langs en had hij minder kans om moeilijk te gaan doen. We draafden dus met zn drietjes en dat ging vrij aardig... tot er opeens een koe in een hoek opstaat en Leo schrikt zich een bult. Hij galoppeerde vol gas over de harde weg en woesh weg waren we. Ik probeerde hem nog te keren maar er was geen houden aan. Ik wist wonder boven wonder in het zadel te blijven en uiteindelijk zag ik een lege wei waar ik hem voltes heb laten maken (lezen van de penny heeft dus toch nut gehad) en zo kwam hij weer tot rust. Dat was ff schrikken maar de rest van de rit ging goed en was hij zeer braaf ( geen koeien meer tegen gekomen). Ik ben na dit voorval met hem gaan wandelen met hoofdstel en longeerlijn en soms ook met andere paarden langs weides met koeien. Soms ging dit heel goed en soms werd het weer een hele schrikpartij. Ik probeer dit nog steeds af en toe te doen maar ik heb er nu minder tijd voor (school).

Zolang ik langs Leo loop kan ik hem rustig houden en houd ik ook mijn zenuwen in bedwang. Maar zodra ik met Leo een pas op de weg doe en ik in de verte een koe zie slaat de schrik me om het hart en spannen al mijn spieren zich. Dit merkt hij en hij wordt dus nog onrustiger. Ik ben verder ook niet meer met hem buiten geweest. Ik heb wel met andere paarden buitengereden en daar gaat het gewoon goed mee. Dus mijn vraag is eigenlijk: hoe help ik Leo van dit probleem af en hoe zorg ik dat ik mezelf rustig hou en zo hem dus ook kalm hou?????

Alvast bedankt groetjes Kelly en Leo Koe Koe Koe

Lieven_

Re: Schrik van bonte beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:42

belangrijkste is vooral zelf rustig te blijven.
en samen te gaan wandelen met hele rustige paarden.
mss eens proberen om er een betere ruiter mee te laten rijden op wandeling zodat die je paardje mss rustig kan houden en die kan je later mss hints kan geven om hem rustig te houden.

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:39

ben nu momenteel zelf bezig met 2 paardjes.
De eigenaars willen ze laten springen. Maar er werd hen gezegd dat het ene maar goed is voor slachthuis. Daarmee spring ik (na 3weken) parcours van 70-80. Terwijl ze vroeger alleen stijgerde en weigerde.
Gisteren heeft de eigenares er terug mee gereden en paardje was ineens heel braaf. Lachen Hopelijk blijft dit zo natuurlijk.

Heb ook slechte ervaringen gezien van mensen die een betere ruiter op hun paard zetten om ze eens 'op hun plaats te zetten'. Ken zo iemand die vrij vaak op jumping gaat. maar wanneer paardje terug begint met lastig te doen, moet ineens die betere ruiter er weer eens mee rijden. Mijn mening is dan toch dat je niet goed bezig bent als je iemand anders nodig hebt om je paard rustig te houden.

Wil daarmee alleen zeggen: ALS je een betere ruiter op je paard zet en je paard is verbeterd, maar je paard hervalt terug in zijn slechte gewoontes, zal het telkens weer gebeuren tot je het zelf hebt kunnen oplossen. Maar hervalt je paardje niet, mag je ruiter eens extra bedanken Haha!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:50

Als jij jezelf spant, weet je paard al dat er iets eng is. Als jij zelf rustig blijft, zal hij minder snel schrikken. Ik weet dat het makkelijker klinkt dan dat het is, maar zelf ontspannen is de eerste stap.
Misschien kun je inderdaad eens een andere ruiter op je paard naar buiten laten gaan. En als je er dan zelf weer op gaat, is het misschien een idee om er eerst iemand langs te laten lopen. Misschien dat je jezelf dan wat zekerder voelt en daardoor meer blijft ontspannen. Succes!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:10

Mijn Isabel was vroeger ook heel bang voor koeien. Ik ben ook meer dan eens langs de wei met koeien gestuiterd op een paard wat als een speedboot met de kont omlaag en de neus in de lucht, de voorbenen omhoog maaiend in draf probeerde weg te vluchten.

Ik heb haar nooit laten vluchten, maar haar ook niet zo zeer beperkt dat ze niet weg kon, want als ik dat had gedaan, dan denk ik dat ze steil achterover zou zijn geslagen. Mijn paard heeft namelijk de neiging om door haar achterbenen te zakken en zich voor omhoog te gooien, waardoor het net lijkt alsof ze elk moment zal gaan steigeren.
Ik heb best vaak in de piepzak gezeten als ik koeien in de wei zag staan. En vooral als ze naar de draad toekwamen, of opeens zelfs van die rare sprongetjes begonnen te maken.

Nu loopt ze er zo langs, geen enkel probleem, ook niet als de koeien naar de draad rennen.
Ik heb veel geoefend met andere paarden. Eerst door een braaf paard, wat niet bang was, tussen mij en de koeien te houden, zodat ze niet meteen met die springende kalveren werd geconfronteerd.
Later door te stoppen bij de draad en haar te laten kijken en zelfs ruiken aan de koeien.
Nu stopt ze vanzelf als ze koeien door de wei ziet rennen. Ze staat ze dan gewoon rustig te bekijken.

En hierdoor is nu Isabel een goed leerpaard om de jongere en onzekere paardjes langs de koeien te loodsen Knipoog

En wat ik ook altijd doe als ik iets zie waarvoor ze zou kunnen schrikken: dan neem ik de teugel ongemerkt wat korter door mijn handen naar voren te brengen. Ze voelt dan niet het verschil in druk. Neem ik nl de teugel merkbaar korter, dan denkt ze meteen: Er is iets aan de hand. En dan begint ze al te versnellen.

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:36

hej ik heb dit probleem ook met mijn paard maar als ik jou verhaal zo lees heeft mijn paard het wel minder. De 1e keer dat ik met hem naar buiten ging kwamen we ook langs een kudde koeien hij is toen met mij dwars door een buxus haag een mais land in gerend en stopte pas toen hij aan de andere kant van het mais land was. Maar goed, ik ben nu met hem aan het oefenen en het gaat steeds beter, het voordeel is dan wel dat op de pension stal waar ik mijn paard heb staan ook een boer woont en die heeft ook koeien en die koeien staan in het weiland naast de paarden dus hij went er wel rustig aan. Maar ik zou zeggen gewoon veel langs koeien rijden en goed oefenen dit werkt bij mijn paard wel

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:26

Bedankt voor alle reacties, mijn instructrice wil samen met Leo buiten gaan rijden en hem zo proberen wat rustiger te krijgen. Ze is al een keer met hem buiten gereden, Leo was weer erg onrustig maar het ging al snel wat beter. Ze wil dit steeds vaker gaan doen en hem zo steeds meer laten wennen. Ikzelf ga dan mee op haar pony (die is niet bang van koeien) en zo krijg ik ook weer wat vertrouwen. Als we er dan allebei weer klaar voor zijn wil ik het weer gaan proberen... Nogmaals erg bedankt voor jullie reacties.. Ik zal zeker laten weten hoe het gegaan is!!!

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:17

in ieder geval veel succes Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:22

balou heeft/had hier ook last van, oeh eng en snuiven etc. ging de laatste keer beter, liet hem stil staan, kwam een koe, heb hem laten ruiken, en zijn rustig blijven staan, hierna veel beloond en weggegaan