[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:00

Nee, dat is ook zo hoor, voor het schema zelf maakt het niet echt uit. Het is alleen handig als je wedstrijden zou willen gaan starten, dan is het wel handig om uiteindelijk te weten hoe snel je over een bepaalde afstand doet zonder het in- en uitstappen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:29

Je moet ook eens kijken naar het totale plaatje mbt je paard. Hoelang is zijn weidegang etc. Een paard dat van de 24 uur maar max 3 uur per dag buiten zijn stal komt zou ik ook inderdaad 20 minuten in en uitstappen. een paard dat bijna 24 uur op de weide staat houdt zich zelf al in beweging en is dus warmer in zijn of haar spieren en kan dus korter in en uitgestapt worden.

Daarbij DE tip van mij om voordat men gaat rijden en na het rijden rek en strek oefeningen te doen met je paard. Ik weet zeker dat 95% van de ruiters (ook Endurance ruiters) dit niet doen.

En nu kruip ik weer terug onder mijn steen. Want ondanks meer dan 20 jaar ervaring ben ik nog blijkbaar een leek..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:30

Rekken en strekken zou ik dus never nooit met niet opgewarmde spieren doen, dus niet vóór het rijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:22

Dat rekken en strekken doe ik niet met een koud paard. En als een paard 10 minuten op stal staat of aangebonden staat tijdens poetsen en opzadelen is hij de "warmte" van de beweging in de wei al kwijt. Dat is wat ik in mijn 40 jaar paardenervaring heb geleerd...
Maar goed, iedereen moet dat doen waar hij in gelooft en mijn vorige paard heeft ondanks in- en uitstappen toch diverse peesblessures gehad, dus helemaal voorkomen doe je dat er niet mee. Hoewel ze nooit dezelfde blessure heeft teruggekregen, dat dan weer niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:01

Sinds de opbouw na onze blessure stap ik 10 minuten in, daarna ga ik draven en daarna ga ik weer eventjes stappen en daarna gaan we pas langer draven. Het lijkt mij namelijk niet goed om in te stappen en dan langdurig achter elkaar te draven. Op wedstrijd ook eerst stappen. Dan even draven (waar helaas in ysselsteyn bijna geen ruimte voor was) en daarna weer te stappen voordat we starten.

Uitstappen doe ik ook vaak 10-15 minuten maar geen 20... Hij staat wel 24/7 buiten en dat speelt in mijn ogen wel mee dan een paard wat bijvoorbeeld maar een paar uur buitenkomt.

Anoniem

Re: [HK] De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:36

Ik stap in en uit van de wei tot bos en soms langer. Dat is ongeveer 10 minuten. Nu 20.
Meestal pak ik, als ik alleen ben, vrij vlot een klein galopje en daarna ga ik echt rijden, mijn pony komt goed los van een kort galopje(dus écht kort)

Nu stap ik trouwens mininaal 20 min uit omdat hij een aardige vacht heeft.
stretchen doe ik niet...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:21

Rekken en strekken met Jack ook nog nooit gedaan :) .

Nou ik ga het mij toch echt nog overdenken op termijn over dat in en uitstappen maargoed ik luister naar verschillende meningen daarvoor. Jack staat jammer genoeg hoofdzakelijk op stal nu, de weide kan het hier niet aan voor continu, heeft wel een zandpadock maar is nu gesloten omdat meneer gewoon door de draden heen walst om toch op de weide te staan... (en doet die altijd als ik niet thuis ben :+ ) waarna die na een uur al terug staat te schooien om terug naar binnen te mogen :roll: :') (en ja getest als ik 'm niet binnensteek dan walst die opnieuw door de draden en gaat dan kattekwaad gaan uitsteken, ergens anders kan ik 'm wel gewoon op de weide steken voor 24/7 maar hier thuis altijd :+ )

Nu morgen terug gaan trainen ik doe de omgekeerde rit deze keer :) .

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:28

Ik merk dat langer instappen dan ik al deed voor mijn merrie wel goed werkt, of het nou zomer/wei of winter/paddock is maakt niet uit. Dus dat blijf ik doen. Uitstappen doe ik wel eens korter, als het buiten guur is (teveel afkoeling) of als m'n merrie teveel stuiterballen heeft gegeten (voorkomt domme spoken zien).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:58

Ik heb hier toch eens het instappen en uitstappen verkort. Heb nu 15min gepakt en vindt dat toch een stuk beter, merkte na een minuutje of 13 dat die "losser" begon te zijn in stap ook. Daarna opgepakt even in draf, heel klein galopje meegepakt van een meter of 50 en daarna 15minuten gedraafd ermee :) .

Die stapte al iets sneller door ook, de gemiddelde snelheid zit beter en zijn galop was 6km/u sneller deze keer. Dus het verbeterd wel al nu na de 5de training.

Ik ga morgen als het lukt hem er in te krijgen even een aqua training aan de hand doen. Hier langs de weg is de afwaterings"sloot/geul" zodanig laag dat ik er makkelijk in en uitkan en staat nu +-30cm water in. Is pakt 100meter lang dat ik zo kan dus is ook een goede oefening voor hem (goede bodem ook en helder water), daarna keer ik gewoon via het harde terug naar huis. Dus met wat geluk :+ . Verder is die niet onder het zadel morgen hoor, echt maar 30min aan de hand als het lukt.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:03

Vandaag een heerlijk ritje gedaan. 15 km en gemiddeld 9,7 km/u incl in en uit stappen.
Hond was ook mee en we hebben daarna lekker in het zonnetje gezeten.

Zijn er hier mensen die het gebied rond Herperduin kennen? Hoe zijn daar de uitrij mogelijkheden? Kun je daar een paar uur rijden of heb je dat na 2 x een uur wel gezien?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:07

Zegt me helemaal niks := is in Duitsland zeker?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:11

Nee vlakbij Oss

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:11

Ah das net zo ver :')

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:12

:D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:14

Als ik op Google kijk moet je er wel lekker kunnen rijden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:54

Henkje schreef:
Vandaag een heerlijk ritje gedaan. 15 km en gemiddeld 9,7 km/u incl in en uit stappen.
Hond was ook mee en we hebben daarna lekker in het zonnetje gezeten.

Zijn er hier mensen die het gebied rond Herperduin kennen? Hoe zijn daar de uitrij mogelijkheden? Kun je daar een paar uur rijden of heb je dat na 2 x een uur wel gezien?

Daar kan je best vermaken hoor. Heb daar korte tijd in de buurt gestaan. En dat is toch wel iets wat ik mis nu.

Zal als ik thuis ben even kijken of ik een Google Earth route voor je heb.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:05

Ah top. Dank je wel!
Google is toch wel anders dan jullie persoonlijke meningen. Ik begrijp dat er aan de ander kant van de snelweg meer is? Is dat makkelijk en veilig te bereiken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:24

Moest toentertijd zo'n wandel/fietsbrug oversteken om in de herperduinen te komen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:02

Gisteren heerlijk gereden en flinke stukken galop gedaan. Nu even wachten tot hoefsmid is geweest.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:16

Hier ga ik wel nog rijden maar ze moeten ook gedaan worden door de hoefsmid. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:25

Hoefsmid dag vandaag, haha.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:01

Het voorjaar begint en alles gaat naar de pedicure :D . Haha

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:47

Hier komt die niet vandaag maar hoop wel snel, Jack moet niet veel gedaan worden maar nu is het eens nodig :') .

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:02

Onze smid komt woensdag weer. Is wel kort voor de wedstrijd van Bierbeek, maar daar hebben beide nooit problemen mee..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:07

Haal straks zelf wel even de vijl er over heen.