Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:20

T@nj@ schreef:
In mijn ogen wel maar goed, we zijn nog steeds totaal offtopic Knipoog

Jij bent de mod Knipoog

Maar goed, even weer on-topic.
Het valt me op dat sommige mensen zo fel tegen een ruiterbewijs zijn, terwijl er (in ieder geval wat de theorie betreft) ook goede kanten aanzitten. Mits iedereen er zich ook aan houdt, natuurlijk. Ik quote even uit een ander topic:

louanagirl schreef:
Ik heb ook een keer meegemaakt dat m'n paardje als een gek zat te dribbelen (ik wist dus niet waarom) komen er twee ruiters voorbij scheuren.... Ze deden een wedstrijd! Ik heb gescholden en al.... Respectloos vind ik dat!

Iedere ruiter zou moeten weten dat je andere ruiters in stap passeert.

Ilsje_ schreef:
De weg naar dat bos toe is een fietspad, wat altijd kei druk is, dus ik daar rijden, moest ik over een bruggetje van 1,5 meter breed, nou prima heb ik al vaker gedaan, niks aan het handje, komt daar zon arrogante kwal aan fietsen, die denkt dat ie alles weet, me tegemoet op dat smalle bruggetje met wat spijlen aan de zijkant, ik Meneer dat kan niet hoor, Hoezo niet, je ziet toch dat dat kan, ik niet elk paard is zo braaf als deze Verward hij kan ook schrikken! Van wat dan, Ja van U (wou beleefd blijven) Waarom zou tie daar van schrikken, ik Ach ei*kel! Pff Verward Sukkel!

Deze amazone is erg boos, terwijl ze zelf in overtreding is; ze mag niet eens op een fietspad rijden.

'k Heb ook aleens een levensgevaarlijke situatie meegemaakt toen we met een groep een drukke weg overstaken en 2 man bleven staan...gelukkig is er niks gebeurd. Maar feit blijft, dat je met je dressuur- of springlessen niet leert, hoe je met zn allen een weg oversteekt.

En dan heb ik het nog niet eens over de zandweg waar ik weleens met de auto langskom. Elke keer erger ik me kapot aan de stukgereden sporen. Is er weer zo'n ruiter geweest die niet fatsoenlijk over het midden heeft gereden.

Als ruiters door een ruiterbewijs zich meer bewust zouden worden van de ergernis en het gevaar dat ze veroorzaken, zou dat een verplichting voor een ruiterbewijs rechtvaardigen.
Maar ja, dan hebben we het inderdaad over theoretische kennis en bewustwording, niet over een praktisch examen. Dat heeft geen enkele zin in mijn ogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:28

beantsje schreef:
T@nj@ schreef:

Jij bent de mod Knipoog

Het valt me op dat sommige mensen zo fel tegen een ruiterbewijs zijn, terwijl er (in ieder geval wat de theorie betreft) ook goede kanten aanzitten. Mits iedereen er zich ook aan houdt, natuurlijk.

Het gaat niet om het principe, maar om de inhoud die Eef Schreurs eraan gegeven heeft.
Om je een idee te geven van de nutteloosheid:
- Het is pas enkele jaren mogelijk om in western-outfit te verschijnen.
- Zowel de "traditionele" als de westernoutfit zijn volledig gebaseerd op het wedstrijdcircuit.
- Er wordt niet of nauwelijks getoetst op inzicht, alleen de kennis telt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:34

Het principe van een theorie-certificaat voor ruiters vind ik een goede zaak. Maar ik ben het met je eens dat het ruiterbewijs in de huidige vorm niet voldoet.
Wat de outfit betreft; het zou goed zijn dat mensen weten bijvoorbeeld, welk schoeisel veilig is en wat niet. En als het praktijkgedeelte afgeschaft zou worden, is het probleem van de outfit opgelost (en de optomingen ook)

En wat dat inzicht verhaal betreft; dit is volgens mij eigen aan de hele ruitersport. Nergens zoveel na-apers gezien die niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn, neem alleen al het onderwerp 'hulpteugel'.

O ja wat ook een grote misser is in het huidige ruiterbewijs: je leert niet eens hoe je fatsoenlijk en heuvel op of af rijdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:46

Tja, inzicht is er inderdaad niet veel in de paardensport en het wordt eerder minder dan meer.
Die theorie-kennis is best, maar laat de flauwekul er dan uit en stel vragen waaruit wel blijkt dat de ge-examineerde inzicht heeft in hoe zich te gedragen.
Vergelijk het eens met het CCV-B examen (jawel, ik ga een poging wagen om dat te halen). Als je de parallel zou doortrekken, dan zou je dus het verschil moeten weten tussen DAF, Scania en Mercedes; als in de aftekeningen van het paard.
Het lijkt me dan zinvoller om vragen te stellen over de inwerking van verschillende bitten (als in de verschillende types versnellingsbak die een vrachtwagen kan hebben).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:15

Wat is CCV-B ikke? Is dat het chauffeursdiploma voor de vrachtwagen? Ik heb een CCV diploma maar daar staat verder niets achter, is in mijn geval het diploma voor de taxi, zonder krijg je geen pas.
Ben het er wel mee eens dat zo iets voor de ruiter absoluut nuttig is, daar zou ik dan denk ik niet op tegen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:19

T@nj@ schreef:
Wat is CCV-B ikke? Is dat het chauffeursdiploma voor de vrachtwagen?

Yep; sorry, had ik er even bij moeten zetten.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:47

beantsje schreef:
T@nj@ schreef:

Jij bent de mod Knipoog

Het valt me op dat sommige mensen zo fel tegen een ruiterbewijs zijn, terwijl er (in ieder geval wat de theorie betreft) ook goede kanten aanzitten. Mits iedereen er zich ook aan houdt, natuurlijk. Ik quote even uit een ander topic:

louanagirl schreef:
Ik heb ook een keer meegemaakt dat m'n paardje als een gek zat te dribbelen (ik wist dus niet waarom) komen er twee ruiters voorbij scheuren.... Ze deden een wedstrijd! Ik heb gescholden en al.... Respectloos vind ik dat!

Iedere ruiter zou moeten weten dat je andere ruiters in stap passeert.

Ilsje_ schreef:
De weg naar dat bos toe is een fietspad, wat altijd kei druk is, dus ik daar rijden, moest ik over een bruggetje van 1,5 meter breed, nou prima heb ik al vaker gedaan, niks aan het handje, komt daar zon arrogante kwal aan fietsen, die denkt dat ie alles weet, me tegemoet op dat smalle bruggetje met wat spijlen aan de zijkant, ik Meneer dat kan niet hoor, Hoezo niet, je ziet toch dat dat kan, ik niet elk paard is zo braaf als deze Verward hij kan ook schrikken! Van wat dan, Ja van U (wou beleefd blijven) Waarom zou tie daar van schrikken, ik Ach ei*kel! Pff Verward Sukkel!

Deze amazone is erg boos, terwijl ze zelf in overtreding is; ze mag niet eens op een fietspad rijden.

'k Heb ook aleens een levensgevaarlijke situatie meegemaakt toen we met een groep een drukke weg overstaken en 2 man bleven staan...gelukkig is er niks gebeurd. Maar feit blijft, dat je met je dressuur- of springlessen niet leert, hoe je met zn allen een weg oversteekt.

En dan heb ik het nog niet eens over de zandweg waar ik weleens met de auto langskom. Elke keer erger ik me kapot aan de stukgereden sporen. Is er weer zo'n ruiter geweest die niet fatsoenlijk over het midden heeft gereden.

Als ruiters door een ruiterbewijs zich meer bewust zouden worden van de ergernis en het gevaar dat ze veroorzaken, zou dat een verplichting voor een ruiterbewijs rechtvaardigen.
Maar ja, dan hebben we het inderdaad over theoretische kennis en bewustwording, niet over een praktisch examen. Dat heeft geen enkele zin in mijn ogen.

je mag wel op het fietspad rijden hoor Knipoog

als dat het veiligste is mag dat Knipoog

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:31

@ beantsje:
Je moet toch op 1 manier aan de overkant van de rivier komen, 1 Veilig pad mag je niet meer langs met t paard, waar niemand dan last van mij heeft, Of door de stad, over over het fietspad en over een dun bruggetje, En begrijp me niet verkeerd, Ik stop heus wel als er een fietser eerst over het bruggetje gaat. Hier was ik al op het bruggetje en hij kwam de hoek om.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:37

Maar je had dan ook die man uit kunnen leggen waarom je paard dan kan schrikken, dat vroeg hij toch? Jij reageert dan met
Citaat:
ik Ach ei*kel! Pff Verward Sukkel!

Feit blijft nou eenmaal dat veel mensen geen idee hebben wat een paard kan doen en waarvan hij kan schrikken, deze fietser lijkt mij ook zo iemand die er geen idee van heeft.
Dat zouden ze bij het ruiterbewijs nou eens in het programma op moeten nemen, geduld hebben tegenover je medemens, dat mis ik nogal.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:47

T@nj@ schreef:
Maar je had dan ook die man uit kunnen leggen waarom je paard dan kan schrikken, dat vroeg hij toch? Jij reageert dan met
Citaat:
ik Ach ei*kel! Pff Verward Sukkel!

Feit blijft nou eenmaal dat veel mensen geen idee hebben wat een paard kan doen en waarvan hij kan schrikken, deze fietser lijkt mij ook zo iemand die er geen idee van heeft.
Dat zouden ze bij het ruiterbewijs nou eens in het programma op moeten nemen, geduld hebben tegenover je medemens, dat mis ik nogal.

dat staat in het ruiterbewijs, alleen dat is nog geen garantie dat iedereen het ook doet Knipoog

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:26

@ T@NJ@: ik heb het wel degelijk uitgelegt, ik zei, meneer, had u niet even kunnen wachten? Hij, (Op zo'n minachtende toon zovan waarom zou ik ingodsnaam op zo'n dom dier wachten, je hoeft er alleen maar op te zitten.) Waarom zou ik? ik (nogsteeds beleefd) Omdat de meeste paarden hier van kunnen schrikken. Hij: waarvan dan? Ik van U meneer, hij, Waarom zou zo'n paard daar dan van kunnen schrikken? Ik: Omdat niet elk paard zo braaf is als deze! Dan heb ik geen geduld gehad? Hij begon trouwens met geen geduld hebben. Ik vind dat ik het netjes heb gedaan, En Dohh, Tuurlijk heb ik niet over straat lopen schreeuwen, gewoon zo zachtjes Sukkel.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:05

beantsje schreef:
Het principe van een theorie-certificaat voor ruiters vind ik een goede zaak. Maar ik ben het met je eens dat het ruiterbewijs in de huidige vorm niet voldoet.
Wat de outfit betreft; het zou goed zijn dat mensen weten bijvoorbeeld, welk schoeisel veilig is en wat niet. En als het praktijkgedeelte afgeschaft zou worden, is het probleem van de outfit opgelost (en de optomingen ook)

En wat dat inzicht verhaal betreft; dit is volgens mij eigen aan de hele ruitersport. Nergens zoveel na-apers gezien die niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn, neem alleen al het onderwerp 'hulpteugel'.

O ja wat ook een grote misser is in het huidige ruiterbewijs: je leert niet eens hoe je fatsoenlijk en heuvel op of af rijdt.

wat ik een grote misser vind als je het praktijkgedeelte afschaft Clown

aan de hand daarvan kan een jury juist zien of de persoon in kwestie een beetje aardig op zijn/ haar paard kan blijven zitten en fatsoenlijk door het verkeer kan rijden, daar gaat het uiteindelijk om

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:10

Je hoort mij ook niet zeggen dat je het hebt lopen schreeuwen wel? Toch blijf ik erbij dat er meer geduld zou moeten zijn naar niet paarden mensen, de meeste hebben gewoon geen idee hoe zo'n dier kan reageren en dan zie je idd reacties als jij nu hebt meegemaakt, onwetendheid dus.
Siria schreef:
dat staat in het ruiterbewijs, alleen dat is nog geen garantie dat iedereen het ook doet Knipoog

Wat staat in het ruiterbewijs? Je bedoelt in het boek ofzo?
Je hebt gelijk dat het geen garantie is dat iedereen het dan ook doet, dat zie je met het gewone rijbewijs ook, heeft mijnsinziens ook met de opvoeding te maken.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:18

T@nj@ schreef:
Je hoort mij ook niet zeggen dat je het hebt lopen schreeuwen wel? Toch blijf ik erbij dat er meer geduld zou moeten zijn naar niet paarden mensen, de meeste hebben gewoon geen idee hoe zo'n dier kan reageren en dan zie je idd reacties als jij nu hebt meegemaakt, onwetendheid dus.
Siria schreef:

Je hebt gelijk dat het geen garantie is dat iedereen het dan ook doet, dat zie je met het gewone rijbewijs ook, heeft mijnsinziens ook met de opvoeding te maken.

er staat inderdaad een stuk in het ruiterbewijs boek over etiquette

een voorbeeld over dat er soms familie's op een ruiterpad net na een bocht ofzo gaan picknicken Clown en dan moet je ze vriendelijk uitleggen dat dat vrij gevaarlijk is en er staat nog wel wat in geloof ik dat je andere mensen en ruiters in stap moet passeren enzo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:32

Siria schreef:
een voorbeeld over dat er soms familie's op een ruiterpad net na een bocht ofzo gaan picknicken Clown en dan moet je ze vriendelijk uitleggen dat dat vrij gevaarlijk is

Ik kom aan in een lekker vlot drafje, kom de bocht om, mijn paard maakt een noodsprong over de picknickende familie heen, familie neemt als de hazen in paniek de benen en ik rij er achteraan "joehoe, ik moet u even wat uitleggen over picknicken op ruiterpaden......."
Mjah, lijkt me helemaal werkbaar Clown
sorry, af en toe last van beelddenken

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:35

Waratje schreef:
Siria schreef:
een voorbeeld over dat er soms familie's op een ruiterpad net na een bocht ofzo gaan picknicken Clown en dan moet je ze vriendelijk uitleggen dat dat vrij gevaarlijk is

Ik kom aan in een lekker vlot drafje, kom de bocht om, mijn paard maakt een noodsprong over de picknickende familie heen, familie neemt als de hazen in paniek de benen en ik rij er achteraan "joehoe, ik moet u even wat uitleggen over picknicken op ruiterpaden......."
Mjah, lijkt me helemaal werkbaar Clown
sorry, af en toe last van beelddenken

haha leek mij ook een vreemd voorbeeld, nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat je toevallig in stap zit of dat je je paard snel gestopt krijgt dat het meevalt, maarja

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:02

T@nj@ schreef:
Siria schreef:

Verward Blauw oog Dus, mijn opvoeding is niet goed. Eerder die van hem niet. Maar maakt mij niet uit, jij was er niet bij. dus jij kan dat toch niet beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:04

Ik denk dat ze eerder bedoeld dat je je netjes aan de ruiter regels houd

Ik kende eerst ook 2 grieten, hadden dat bewijs
Maar scheurde alleen maar rond in het bos
fietsers voetgangers paarden, maakte niks uit.

Mijn vriendin en ik hebbend at papiertje niet, maar gaan altijd terug naar stap en zonodig achter elkaar stappen.

dat heeft dus met opvoeding of hoe je het ook wilt noemen te maken.
Niet met het hebben van dat papiertje of niet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:35

Ilsje, ik ga het opgeven. Lees nog eens de hele zin waarvan jij slechts een deel schijnt te kunnen zien en waarvan je meteen aanneemt dat het over jouw gaat Verward denk dan eens goed door over wat ik nou zou bedoelen.
RK begrijpt het helemaal Knipoog

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:58

Tegen het ruiterbewijs en helemaal met runningkawa eens!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:56

ikke schreef:
Het gaat niet om het principe, maar om de inhoud die Eef Schreurs eraan gegeven heeft.
Om je een idee te geven van de nutteloosheid:
- Het is pas enkele jaren mogelijk om in western-outfit te verschijnen.
- Zowel de "traditionele" als de westernoutfit zijn volledig gebaseerd op het wedstrijdcircuit.
- Er wordt niet of nauwelijks getoetst op inzicht, alleen de kennis telt.

DAT vind ik nog niet eens zo gek. Je moet ergens je eisen stellen en dit is op de meeste maneges, en voor de meeste manegeruiters, toch het algemene voorbeeld. En laten we wel zijn, maneges is het circuit waarop wordt gemikt.
De eigen paardenbezitter die niet aangesloten is bij een wedstrijdvereniging is voor de KNHS niet grijpbaar. Ze weten niet hoeveel het er zijn, en of binnen die groep wel behoefte is aan zo’n examen.
Voor een uitzondering kan je geen algemene examenregels maken.
Je HOEFT dat ding tenslotte niet te halen Knipoog

Waar ik me aan stoor is de 2-jaarlijkse afdracht voor de verzekering. Een verzekering die, als puntje bij paaltje komt, niet wordt aangesproken omdat alle dekkingen onder de gewone verzekering vallen.
Ik heb het ruiterbewijs indertijd gehaald omdat het bij een groot bosgebied hier vlakbij een verplichting was. Maar nu dat is weggevallen laat ik hem maar weer verlopen. Geen zin om te betalen voor iets dat ik nooit zal gebruiken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:00

kebie schreef:
DAT vind ik nog niet eens zo gek. Je moet ergens je eisen stellen en dit is op de meeste maneges, en voor de meeste manegeruiters, toch het algemene voorbeeld. En laten we wel zijn, maneges is het circuit waarop wordt gemikt.

Maneges hebben in het algemeen helemaal niet zoveel met wedstrijden te maken. Bovendien heeft de FNRS nu het ruiterpaspoort (meer toetsmomenten, maar ook meer geld...) dus de manegeruiters zijn al nauwelijks meer een issue.

Citaat:

Eh.... was dat niet precies het onderwerp van de discussie Verward Dat men het ruiterbewijs WEL verplicht willen stellen en dat je het wel moet halen en dat al die uitzonderingen die niets met wedstrijden en dergelijke te maken willen hebben ineens verplicht moeten voldoen aan allemaal normen die niets te maken hebben met de veiligheid, maar vooral met gewoonte en stijl binnen de wedstrijdsport?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:15

Shadow0 schreef:
Maneges hebben in het algemeen helemaal niet zoveel met wedstrijden te maken. Bovendien heeft de FNRS nu het ruiterpaspoort (meer toetsmomenten, maar ook meer geld...) dus de manegeruiters zijn al nauwelijks meer een issue.

Citaat:

Eh.... was dat niet precies het onderwerp van de discussie Verward

Maar als er op maneges een proefje wordt gereden wordt er wel verwacht dat je niet met loszittende kleding komt, en dat je er al enigzins uitziet als een wedstrijdruiter. Het is wel het grote voorbeeld.
En ik kan me vergissen, maar ik dacht dat als je een bepaald niveau binnen manegeproefjes had je pas op mocht voor het ruiterbewijs? Of is dit klok en klepel?

De discussie ontaarde in een voor en tegen verhaal, en daar haakte ik op in.
Kan me namelijk niet voorstellen dat het (landelijk) verplicht zou worden als staatbosbeheer en natuurmonumenten (Posbank en Loenermark) dat ding al niet meer verplicht stellen omdat ze er te weinig rendement van zien. Dat zijn toch een van de grotere natuurbeheerders hier in het land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:21

Hoe komt men er toch bij dat Staats Bosbeheer en Natuur Monumenten het ruiterbewijs niet verplicht stellen? Hier in 't Gooi is het wel degelijk verplicht om met ruiterbewijs het bos in of de heide op te gaan.
Was het maar waar dat het niet verplicht was......

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:27

Waar ik dus over spreek is een groot gebied ten oosten van Arnhem en daar is na evaluatie er voor gekozen om zelf weer een vergunning uit te geven en het geld te gebruiken voor padenonderhoud.
Ga even google-en voor artikelen...