[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:21

Marije_jiplover schreef:
Hoe oud is jouw paard, EW?
Misschien is de nieuwe 18+ muesli van Pavo wel iets voor hem?
Kun je zowel als muesli als geweekt als slobber geven.

Ik meng daar zelf vaak nog bietenpulp doorheen, omdat Jip ook langzaamaan steeds een beetje minder goed kan kauwen.
Dit gaat met smaak naar binnen en doet hij het verder super goed op.

16. hij krijgt pavo sportsfit, en dat heeft ie ook wel echt nodig, hij is wat flegmatiek :P

zomers ziet hij er altijd geweldig uit, nu achteraf komt dat natuurlijk omdat het gras dat eiwitrijk is,,, dus ik hoop met de luzerne en slobber al een heel eind te komen. vrijdagochtend haalt mn moeder het voer op en dan vrijdagavond gelijk beginnen met zn papje :D

Hilli

Re: [HK] De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:22

Hopelijk blijft 'ie het goed doen op je nieuwe voer, EW!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:23

weg aan het zien, vorige winter werd hij echt heel schraal.... ik zal eens wat foto's zoeken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:26

dit is van juni,, bovenlijn mag nog wa voller
Afbeelding

april
Afbeelding

maart, hier nog wat schraal, maar hij was al aan het bijtrekken
Afbeelding

december...zie de hals, flanken en kont...niks geen bespiering...
Afbeelding

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:27

Mijn merrie was vorige winter ook heel erg schraal (als zelfs een dierenarts gaat zeggen dat je paard te mager is...). Nu mist ze ook 4 kiezen, dus dat helpt niet heel erg mee :n . Ik hoop het deze winter door een iets ander rantsoen en een andere verdeling van het ruwvoer over de dag te voorkomen dat ze weer zo mager wordt.

Edit: mijn merrie was scharler dan jouw paard, EW, maar volgens mij is de jouw ook rondgeribt gebouwd en dan verkijk je je al snel op hoe ze eruit zien/lijkt het op foto's minder erg dan dat het is, is mijn eigen ervaring.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:28

ruwvoer krijgt hij in de winter 3x per dag... als hij op stal komt, voordat de staleigenaar naar bed gaat en s'ochtends voo rhij naar buiten gaat.
krachtvoer s'ochtends en s'avonds, en dan wil ik nu na het rijden de slobber gaan geven

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:48

Met bolle gaat het goed, maar snap er niks van. Hij blijkt geen cushing te hebben, maar wel een hoop symptomen. Voer nu senior priores bij en bovenlijn vult alweer en dit dan naast onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:55

Hoe oud is je paard, Marcella?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:45

Je paard ziet er leuk uit EW, hopelijk komt hij deze winter beter door. Jammer van bolle Marcella. :(

Gisteren heb ik nog even geprobeerd te rijden, maar het werd voornamelijk stuiteren en schrikken. van alles Het lag waarschijnlijk een beetje aan het weer, maar ik denk ook doordat ze te veel energie had omdat ze een paar dagen stilstond.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:49

wauw wat heb je een onwijs gaaf paard EW!

Afgelopen zaterdag les gehad met chloe, veel leuke dingetjes die ik ook met het wandellen buiten kan oefenen! Jullie kunnen wel raden wat er bij ons dus op de planning staat haha :P

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:56

dank jullie :) maakt me weer extra trots :D

mochten jullie van m willen genieten... zolang de koets niet verkocht is mogen jullie een ritje komen maken hoor :)

mau had daar ook last van maarten... zal wel door de weersomslag komen

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:22

Leuk beestje EW.

Wat dat stuiteren betreft hoor ik daar heel veeel mensen over ook op mijn fb. Normaal de liefste paarden die er nu een rodeo van blijken te maken. Weet niet hoe Nelleke is nu zie het straks wel in de wei. Zij is normaal zeer goed te rijden met dit weer. Dus kijken wat donderdag voor weer is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:13

Hilli schreef:
Hoe oud is je paard, Marcella?

21-05-1997

Dus 17 jaar en DA heeft donderdag gelijk naar tanden gekeken, maar niks kunnen vinden.

Enige voordeel is dus dat ik gewoon relaxt buiten kan rijden tot nu toe. :D Hij heeft geen last van stuiteracties, maar ben wel van hem het nodige gewend.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:56

Nelleke was super relaxed in de wei.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:13

Net 19 km gereden, paard had er de vaart in. Oortjes er op en lekker doorstampen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:57

Iemand heeft het dus voor met omgerekend en dan komen op 45 en grenswaarde is 37 voor cushing. Conclusie toch cushing. Morgen ochtend toch nog maar even bellen met DA, want is wel een beetje slordig of gewoon onduidelijk doorgegeven door assistente.

In cushing topic staat heel overzicht van alle problemen met ook de nodige foto's erbij. Mocht hier interesse zijn geef een gil dan zet ik het hier ook neer. Nu toch wel blij met verslaving foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:30

Lekker gereden EW. Jammer van dat cushing Marcella. :(

Gisteren was [naam] weer druk dus ik heb haar maar even in de bak laten galopperen tot ze weer rustig werd en vooral heel veel geoefend met buigingen en een beetje galop. Na afloop heb ik haar voor het eerst een 100 grams deken opgedaan, hopelijk heeft ze haar eczeem deken niet meer nodig nu.

Vanochtend heb ik nog even gekeken of het niet te warm was voor haar, maar daar had ze geen last van. Wel deed ze even speels dus ik heb eventjes met haar gerend. :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:32

wanneer beginnen jullie met een deken? Ik laat chloe over twee weekjes scheren dus ben bang als ik er nu een deken opgooi dat ze daar straks na het scheren last van heeft..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:32

Overleg gehad met da en beginnen medicatie en over 8 weken weer contact opnemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:40

chriske schreef:
wanneer beginnen jullie met een deken? Ik laat chloe over twee weekjes scheren dus ben bang als ik er nu een deken opgooi dat ze daar straks na het scheren last van heeft..

Nu omdat paard ziek is wel maar normaal zou ze geen deken krijgen tenzij het guur weer is. De vacht is niet 100% waterdicht dus regen, al dan niet in combi met wind, is een reden voor dekens in deze tijd. In de zomer kan er wat meer maar ik moet bij regenweer wel opletten.

Maarre, moet je echt helemaal scheren? Ooit geprobeerd hoe ze het doet op bijvoorbeeld keel scheren of jachtmodel?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:42

ze gaat niet helemaal kaal, alleen der nek-buik en kont. Dacht eraan om der dit weekend der 200 grams op te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:45

Ik gebruik alleen een regendeken bij heel guur weer, dus aanhoudende regen in combi met wind/kou.
anders staat ie bloot.
(of als ik echt een rit/les oid gepland heb, en anders met een nat paard zit)

Marcella wat balen. Maar hoop dat de medicatie aanslaat...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:59

Ik heb Jip vorige week moeten scheren.
Hij had zo'n last van de warmte.
Ging blij dribbelend mee naar het bos om na een km te hijgen en puffen van de warmte.
Pas als hij dan doornat gezweten was, en het zweet dus echt zijn lichaam koelde, had ik weer een blij paard.
Maar een stapritje was haast niet vol te houden, omdat hij dan eigenlijk niet genoeg zweette om te koelen...
Stilzetten en wachten tot het kouder werd, was niet echt een optie. Hij heeft last van arthrose en ik merk dat meteen aan hem, als hij alleen maar in de wei staat en verder niet beweegt.
Scheermes er dus over en dat resulteerde onmiddellijk weer in een happy de peppie pown. Heb zijn lijf kaal geschoren, benen en hoofd behaard gelaten.
Hij staat sinds zondag onder een 100 grams deken, dat is voor hem nu genoeg.

Edit: typfouten verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-10-14 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:06

Marije_jiplover schreef:
Ik heb Jip vorige week moeten scheren.
Hij had zo'n last van de warmte.
Ging blij dribbelend mee naar het bos on na een km te hijgen en luffen van de warmte.
Pas als hij dan diornat gezweteb was, en het zweet dus echt zijn lichaam koelde, had ik weer een blij paard.
Maar een stapritje was haast niet vol te houden, ondat hij dan eigenlijk niet genoeg zweette om te koelen...
Stilzetten en wachten tot het kouder werd, was niet echt een optie. Hij heeft last van arthrose en ik merk dat meteen aan hem, als hij alleen maar in de wei staat en verder niet beweegt.
Scheermes er dus over en dat resulteerde onmiddellijk weer in een happy de peppie pown. Heb zijn lijf kaal geschoren, benen en hoofd behaard gelaten.
Hij staat sinds zondag onder een 100 grams deken, dat is voor hem nu genoeg.

Mijn merrie is precies hetzelfde, helaas blijft ze zich ontzettend opfokken waardoor ze ook in stap zichzelf in het zweet werkt. Ga der dan denk na het scheren onder der 200 grams zetten :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:16

Mijn oude merrie scheer ik meestal alleen de onderkant van de hals, dan kan ze zonder deken blijven. Met heel guur weer krijgt ze wel een fleece-gevoerde regendeken op (Bucas), maar dat gaat meestal maar om een paar dagen per winterseizoen.
Nu nog niet geschoren want ze staat toch stil. Ook bij haar is cushing geconstateerd, ze heeft een paar hoefzweren gehad, ik hoop dat we nu op de goede weg zijn om eruit te komen.