Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:40

In de Druenense Duinen moesten we ook iets aan het zadel / hoofdstel hangen, soort bewijsje dat je "intree" betaald had.

Hehe eindelijk iemand met een GOEDE reden het ruiterbewijs te halen. Gelukkig heb ik die behoefte totaal niet Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:40

Ja, Siria, bij ons is het verplicht. Het barst hier van de natuurgebieden. Ik rij al jarenlang 'illegaal' buiten en met mijn eigen paard kan ik nooit een ruiterbewijs halen als ze de regeltjes niet aanpassen (want ik rij bitloos).
Moet ik toch op zo'n manegepaard (met alle respect voor manegepaarden!) en daar zie ik het nut dus niet van in. Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:41

IKbenEllen schreef:
In de Druenense Duinen moesten we ook iets aan het zadel / hoofdstel hangen, soort bewijsje dat je "intree" betaald had.

Hehe eindelijk iemand met een GOEDE reden het ruiterbewijs te halen. Gelukkig heb ik die behoefte totaal niet Haha!

drunense duinen ben ik vorig jaar geweest, maar daar moest niet iedereen iets aan hoofdstel/zadel hangen, wel moest er een soort kaarten of iets in die richting worden gekocht om er in te mogen maar voor de rest niet.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:43

Nadya schreef:
Ja, Siria, bij ons is het verplicht. Het barst hier van de natuurgebieden. Ik rij al jarenlang 'illegaal' buiten en met mijn eigen paard kan ik nooit een ruiterbewijs halen als ze de regeltjes niet aanpassen (want ik rij bitloos).
Moet ik toch op zo'n manegepaard (met alle respect voor manegepaarden!) en daar zie ik het nut dus niet van in. Knipoog

oke en kan je paard dan helemaal niet met een bit worden gereden?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:43

Volgens mij hoort bij dat kaartje nu een ding voor aan het hoofdstel, die kregen we bij Herberg de Brand (goeie tip trouwens!!!), volgens mij had Manege van Loon ze ook.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:44

Nadya schreef:

Oooeeeh pas op Nadya!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:49

IKbenEllen schreef:
Nadya schreef:

Oooeeeh pas op Nadya!!!!

Ik heb enorme respect voor die paarden, Ellen, don't get me wrong. Haha!

Siria, ik rij mijn paardje bitloos in, wil graag bitloos blijven rijden. Daarbij is 'ie nog piepjong en dan lijkt zo'n examen me sowieso niet verstandig om te doen Clown . Dus ik mag dan pas als 'ie een jaar of 5 a 6 is mijn examen eens gaan doen om buiten te rijden? Ja, daaahaaaag. Juist voor zo'n jong paard is buiten rijden toch heerlijk! (lekker stappen door de bossen)
Dan maar een boete. Wat kost zo'n boete eigenlijk? Koe

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:51

Siria schreef:
Nadya schreef:

oke en kan je paard dan helemaal niet met een bit worden gereden?

En waarom zou je voor zo'n papiertje je hele optoming (en eigen kleding?) moeten gaan aanpassen? Ook als ik met bit rij, zullen ze de nodige aanmerkingen hebben op de aankleding van mij en mijn paard. Geloof dat ze ook graag een neusriem zien bij dat bit, moet nog zien of dat eigenlijk wel past. Ik heb die neusriem (horend bij hoofdstel) er nog nooit bij aan gedaan, zou zomaar kunnen dat hij te groot is Haha! (beetje type halsterhoofdstel)
Rijlaarzen heb ik niet, ik rij met schoenen en lange chaps, maar niet op een westernzadel, maar een dressuurzadel of een endurance zadel. Ik weiger met drie hupsjes op te stappen, dat is slecht voor mijn (oude) paard, etc. etc. etc. Gaat niet wat worden.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:53

[qute="Nadya"]
[qute="IKbenEllen"]
[qute="Nadya"]
[/quote]

Oooeeeh pas op Nadya!!!![/quote]

Ik heb enorme respect voor die paarden, Ellen, don't get me wrong. Haha!

Siria, ik rij mijn paardje bitloos in, wil graag bitloos blijven rijden. Daarbij is 'ie nog piepjong en dan lijkt zo'n examen me sowieso niet verstandig om te doen Clown . Dus ik mag dan pas als 'ie een jaar of 5 a 6 is mijn examen eens gaan doen om buiten te rijden? Ja, daaahaaaag. Juist voor zo'n jong paard is buiten rijden toch heerlijk! (lekker stappen door de bossen)
Dan maar een boete. Wat kost zo'n boete eigenlijk? Koe[/quote]

haha geen idee wat zo een boete kost, bij ons worden ze alleen boos als je niet over ruiterpaden rijdt Vork (dat kost dan 12.50 )

maar is het dan wel veilig om met hem buiten te rijden, als ie niet zou voldoen aan de (redelijke) eisen van het ruiterbewijs?

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:56

[qute="Waratje"]
Siria schreef:
[qute="Nadya"]

oke en kan je paard dan helemaal niet met een bit worden gereden?[/quote]
En waarom zou je voor zo'n papiertje je hele optoming (en eigen kleding?) moeten gaan aanpassen? Ook als ik met bit rij, zullen ze de nodige aanmerkingen hebben op de aankleding van mij en mijn paard. Geloof dat ze ook graag een neusriem zien bij dat bit, moet nog zien of dat eigenlijk wel past. Ik heb die neusriem (horend bij hoofdstel) er nog nooit bij aan gedaan, zou zomaar kunnen dat hij te groot is Haha! (beetje type halsterhoofdstel)
Rijlaarzen heb ik niet, ik rij met schoenen en lange chaps, maar niet op een westernzadel, maar een dressuurzadel of een endurance zadel. Ik weiger met drie hupsjes op te stappen, dat is slecht voor mijn (oude) paard, etc. etc. etc. Gaat niet wat worden. [/quote]

nou ja van mij hoeft het niet, maar als je het zou willen halen lijkt het me voor 1 keer geen probleem, als je op wedstrijd gaat moet je er toch ook fatsoenlijk uitzien, dat lijkt me niet meer dan normaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:56

Om het papiertje te halen moet je niet alleen aan de redelijke eisen voldoen, maar ook aan de onredelijke.....

En ik ga niet op wedstrijd, ben een absolute recreatieruiter Haha!
Laatst bijgewerkt door Waratje op 24-05-07 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:57

Waarvoor zou je zoon ding moeten hebben.. om alle regels te onthouden of wat dan ook? Ik zou em iig zelf nooit halen.. ik vind het onzin Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:58

Waratje schreef:
Om het papiertje te halen moet je niet alleen aan de redelijke eisen voldoen, maar ook aan de onredelijke.....

1 het is maar net wat je onredelijk vind

2 dus, is het zoveel moeite om een neusriem aan te doen, en van iemand laarzen te lenen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:58

Siria schreef:
nou ja van mij hoeft het niet, maar als je het zou willen halen lijkt het me voor 1 keer geen probleem, als je op wedstrijd gaat moet je er toch ook fatsoenlijk uitzien, dat lijkt me niet meer dan normaal.

Wat heeft buitenrijden met wedstrijdsport te maken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:00

Siria schreef:
Waratje schreef:

2 dus, is het zoveel moeite om een neusriem aan te doen, en van iemand laarzen te lenen?

Dan moet je passende laarzen kunnen lenen, ik ben gestopt met laarzen omdat ik een probleem tegenkwam met de confectiematen..... Dus ja, het is teveel moeite om laarzen te lenen, buiten het feit dat ik daar ondertussen helemaal niet meer mee kan rijden (of lopen).
En ik vind het zeer onredelijk dat ze een bepaalde optoming eisen, die je niet gebruikt bij het betreffende paard.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:01

Shadow0 schreef:
Siria schreef:

Wat heeft buitenrijden met wedstrijdsport te maken?

het is maar een voorbeeld, net zoals het voorbeeld over autorijden hier ook vaak gebruikt is, als je naar school/werk gaat moet je er toch ook redelijk uitzien, het is wel een examen niet iets waar je in je oude bullen op af stapt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:04

Siria, ik ga pas met mijn paard buiten rijden, als het veilig genoeg is natuurlijk. Maar het blijft een kwestie van 'eens zal de eerste keer moeten zijn'.
Ik kan met de trailer van een vriendin (staat bij ons op het erf) met nog een ervaren paard erbij zo richting hei en bos bij ons. Over de weg is het een half uurtje stappen, met de trailer ben je er in 5 a 10 minuutjes.

En over de kleding: ik draag geen rijbroeken (ik haat die dingen), is dat verplicht dan?
Ik kan er ook netjes uitzien zonder officiele rijbroek, hoor. Ik zie er altijd zeer representatief uit, al zeg ik het zelf. Lachen
Dat is wel het laatste waar ik ooit een opmerking over gehad heb. Haha!

En over het harnachement; mag je boomloos? Ik heb alleen een boomloos zadel. En dan nog bitloos ook. Oei, dat kunnen ze vast niet tolereren of wel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:05

Ik vind trouwens elke moeite teveel, als er verder geen nut aan vast zit. Het voldoen aan allerlei zinloze regels is niet mijn hobby, zelfs al is het nog zo makkelijk te doen. (Ik word al obstinaat als men zegt dat de lus van de teugels per se rechts moet hangen.)

Siria: het is een slecht voorbeeld. En trouwens, ik ben naar mijn rijexamen ook echt niet in bijzondere kleding gegaan Haha!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:05

[qute="Waratje"]
[qute="Siria"]
[qute="Waratje"]
[/quote]

2 dus, is het zoveel moeite om een neusriem aan te doen, en van iemand laarzen te lenen?[/quote]
Dan moet je passende laarzen kunnen lenen, ik ben gestopt met laarzen omdat ik een probleem tegenkwam met de confectiematen..... Dus ja, het is teveel moeite om laarzen te lenen, buiten het feit dat ik daar ondertussen helemaal niet meer mee kan rijden (of lopen).
En ik vind het zeer onredelijk dat ze een bepaalde optoming eisen, die je niet gebruikt bij het betreffende paard.[/quote]

ach ik begrijp het wel, er zijn namelijk zo veel verschillende optomingen mogelijk, maar goed je mag ook jodhpurlaarzen aan op zo een examen, dus hoeft niet perse rijlaarzen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:06

Maar weer niet met jodhpur-broeken dacht ik, alleen in combinatie met chaps.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:07

En je moet ook 'correct' links opstappen, terwijl nu toch wel duidelijk is dat je het beste aan beide kanten op kan stappen. Althans, daar ben ik van overtuigd. Brrrr, ik kan niet tegen die stomme regeltjes, ben er echt allergisch voor.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:08

Nadya schreef:
Siria, ik ga pas met mijn paard buiten rijden, als het veilig genoeg is natuurlijk. Maar het blijft een kwestie van 'eens zal de eerste keer moeten zijn'.
Ik kan met de trailer van een vriendin (staat bij ons op het erf) met nog een ervaren paard erbij zo richting hei en bos bij ons. Over de weg is het een half uurtje stappen, met de trailer ben je er in 5 a 10 minuutjes.

En over de kleding: ik draag geen rijbroeken (ik haat die dingen), is dat verplicht dan?
Ik kan er ook netjes uitzien zonder officiele rijbroek, hoor. Ik zie er altijd zeer representatief uit, al zeg ik het zelf. Lachen
Dat is wel het laatste waar ik ooit een opmerking over gehad heb. Haha!

En over het harnachement; mag je boomloos? Ik heb alleen een boomloos zadel. En dan nog bitloos ook. Oei, dat kunnen ze vast niet tolereren of wel?

weet niet of je een rijbroek aanmoet, er staat in correct ruitertenue, dus maar net wat je daaronder verstaat Clown

er staat ook niet dat je zadel een boom moet hebben, dus lijkt mij dat het wel mag eigenlijk Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:10

Siria schreef:
weet niet of je een rijbroek aanmoet, er staat in correct ruitertenue, dus maar net wat je daaronder verstaat Clown

er staat ook niet dat je zadel een boom moet hebben, dus lijkt mij dat het wel mag eigenlijk Tong uitsteken

Nou ja, ik ben het toch niet van plan voorlopig...... Tong uitsteken Haha!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:10

Shadow0 schreef:
Maar weer niet met jodhpur-broeken dacht ik, alleen in combinatie met chaps.

er staat rijlaarzen of jodhpurlaarzen, niet dat je daarbij chaps aanmoet (dit is wel zo bij de knhs overigens)

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:12

Nadya schreef:
Siria schreef:

Nou ja, ik ben het toch niet van plan voorlopig...... Tong uitsteken Haha!

haha je moet t zelf weten hoor Tong uitsteken