Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennifer_S

Berichten: 2689
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:12

Bix schreef:
Heeft iemand van jullie weleens nagedacht over een wandel"vakantie" met paard/pony? Ik zou dat echt heel graag eens doen, gewoon een paar dagen hoor. Evt. met leuk gezelschap :)


Yes! Ik ben nu bezig met de voorbereidingen.

Ga de komende maanden een aantal weekends weg, in juni een weekje en dan in september wil ik 3 à 4 weken op pad.

Heb gisteren de backpack voor mijn shet binnen gekregen, dus die wordt dit weekend getest!

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:22

Wat gaaf! Vertel eens wat meer? Hoe groot is je shet?

En welke afstanden loop je nu gemiddeld?

Ik wandel (en men) ook met een shet.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:40

Marije, wil je alvast oefenen in Luxemburg? O:)

Ik kreeg vandaag te horen dat er geen plek in de trailer is. Ben zelf helaas trailer en goede autoloos |(

Ga van de week wel op zoek naar huurcombinaties, maar ben bang dat dat enorm gaat oplopen kwa geld.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:01

Ik oefen voorlopig wel in de buurt ;)

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:03

Vandaag weer lekker kunnen wandelen met het spulletje. Bijna 14km dus een mooi rondje gedaan.


Afbeelding


Trektocht begin ik niet aan met die ouwe gek van me :') Vorig jaar de eper4daagse lopen was al een hele uitdaging met dat hete dier......maargoed dat was ook plan B natuurlijk

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:32

Voor ons zijn de eerste kilometers ook geregistreerd! :j
Wel al meer gelopen, maar ik vergeet dan de tijd en om het achteraf in te tekenen.
Ben nu steeds avonds aan het wandelen met Mattie, ook omdat ik vier dagen in de week werk en ik pas in de avond dan naar stal ga. En hij moet wel echt aan de slag, want hij wordt iets ronder... :=

Afbeelding
Safety first!
Afbeelding

Zelf loop ik met zo'n reflecterend vestje met rode ledjes erop. We zijn dus goed te zien, en krijgen ook regelmatig complimenten daarvoor van andere weggebruikers.

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 01:04

Mooi en duidelijk zo die lampjes!

Anoniem

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 04:09

Oeh Jennifer_S, jaloers zeg! Hou ons op de hoogte hé, ben benieuwd naar je plannen en voorbereidingen :)

Lekker paxine, 14 km .. zomaar eventjes tussendoor, haha.
Trektocht ben je wel 'alleen', misschien helpt dat wel? Of gezellig met z'n tweetjes ;)

Super marley93. Ook weer vertrokken, en zeker goed zichtbaar, leuk gedaan!

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:34

Ja dat is dan ook wel weer zo [***]……… :D

Jennifer_S

Berichten: 2689
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:24

@Bix
Ik wil dus in september 3 of 4 weekjes op pad. 5 dagen per week lopen, 15 km per dag. Laatste week gewoon op 1 locatie. Mijn shet is 95cm en heeft de pensioenleeftijd bereikt. Dus we gaan op ons dooie gemakje op pad. Plus de komende maanden voorbereiden om te kijken of hij het echt wel goed trekt en met plezier doet. Op dit moment lopen we 8km gemiddeld denk ik.

Verder heb ik vorige week zijn backpack aangeschaft. En de pakpony-look stond hem goed!


Afbeelding

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:11

Schattig! Welke is dat?

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:37

Die zit mooi.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:43

Ahh, dat is die van Tyson, of niet?
Denk je dat het ook kan passen op een shet van 89cm?

Ik heb hier thuis ook laten vallen dat ik graag eens op trektocht zou gaan. Gewoon een paar dagen. Maar dan moet ik vermoedelijk alleen op pad.. En dat vind ik dan weer minder ^^

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:44

Waar zou je het willen maken Marije?
Hier op de UH , Veluwe, ergens anders?

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:52

Ik weet het niet - ergens waar we ook gemakkelijk kunnen overnachten.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:04

Op de Veluwe heb je veel knooppunten en overnachtingsplaatsen voor mens en paard.
Je kan een dag(rit) maken of van knooppunt naar knooppunt. En dat kan je dus in een rechte lijn doen of je maakt wat rondjes naar gelang je de kilometers wilt maken.

Maar ik weet niet hoe alles erbij ligt kwa paden, is het mul zand of zijn het harde bospaden. Maar dat kan je uitzoeken natuurlijk.

En je zal een achterban moeten hebben die je slaapspullen, paardenvoer ed naar A naar B naar C brengt, tenzij je daar zelf mee wilt zeulen.


Er was vorig jaar een topic van een meisje die de een trektocht over de UH wilde maken, maar iedereen raadde het af want de slaapplekken lagen zo ver van het bos vandaan dat je min of meer een omtrekkende beweging aan het maken bent dan daadwerkelijk in het bos bent.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:08

Ik weet dat er bijv een route is van Wageningen naar Otterlo (met slaapplekken), maar dat is maar heel kort.

Jennifer_S

Berichten: 2689
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:15

@ Bix
Dat is inderdaad die van Tyson. Qua maat vind ik hem prima. Ik overweeg een tweede shet mee te nemen, kleiner maatje, daar zou ik denk ik ook een kleinere maat rugzak voor kopen. Ze hebben namelijk ook nog maatje minishet.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:26

Bix schreef:
Ik weet dat er bijv een route is van Wageningen naar Otterlo (met slaapplekken), maar dat is maar heel kort.


Vergeet alleen niet dat zodra je bij Bennekom bent de hei ontiegelijk zwaar mul zand heeft tot net iets voorbij Ede. Laatste stuk naar Otterlo valt dan weer mee en is gewoon bos.

Jennifer_S schreef:
@ Bix
Dat is inderdaad die van Tyson. Qua maat vind ik hem prima. Ik overweeg een tweede shet mee te nemen, kleiner maatje, daar zou ik denk ik ook een kleinere maat rugzak voor kopen. Ze hebben namelijk ook nog maatje minishet.



https://tysons-breeches.de/product_info ... cts_id=509


Oh wat leuk <3

Die gaat op mijn verlanglijstje.
Hoe groot is jouw shet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:13

Als je naar het buitenland wil zijn hier ook wel genoeg opties ;)
Paden zijn prima hier (wel stukken asfalt en steenpuin op veldwegen ed) en vele paardvriendelijke lunch/overnachtingsmogelijkheden (in theorie dan, heb nog nooit ergens overnacht, haha). Wel ligt het vrij ver uit elkaar allemaal, kan wel eens voor je kijken maar denk dat je toch zeker op 15/20 km moet rekenen als je het via de ruiterroute doet (je kan ook zelf stukken afsnijden en doorsteken maken ed maar dan is het natuurlijk niet meer simpel nummertjes volgen).

De tassen staan wel goed op de shet! :D

Jennifer_S

Berichten: 2689
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:53

@ Onali
Mijn shet is 95cm

Ja ben blij met de tassen, maar ben wel benieuwd hoe goed ze daadwerkelijk liggen bij langere afstanden. Denk dat ik de singel ook nog ga voeren e.d.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:47

Pfff, wat een snertweer. Ik ga toch kijken naar een stapmolendeken, dan kan Mattie comfortabel lopen, en kan daarna zijn gewone deken zo weer op.
Wat ik laatst heb ontdekt, is dat Mattie veel rustiger loopt wanneer ik niet links, maar rechts van hem loop. Eerst schoot het direct door mijn hoofd dat hij misschien minder ziet met zijn linkeroog, maar dat blijkt verder uit niets. En nu zit ik te denken dat het ofwel in Frankrijk ofwel in de draverswereld (of beide) normaler is om rechts van je paard te lopen?
Of het is gewoon wat hij prettiger vind, dat kan natuurlijk ook. :D
Ik vind het alleen onhandig omdat we altijd met verkeer te maken hebben. Ik loop daar liever als buffer tussen, zeg maar. Want met een paard aan de hand ben je imo te breed om aan de andere kant van de weg te lopen. Officieel ben je dan ook nog eens spookrijder.

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:57

Gelukkig viel het hier gister mee met de regen. Tussen 13.30 en 17.00 was het zo goed als droog. Deze week wandel ik niet doordeweeks omdat m,n vriend niet mee kan. En alleen langs de weg met 2 paarden is niet te doen. Van het weekend maar weer kijken hoe het weer is.
Ik heb idd ook aan zo'n stapmolen deken zitten denken. Vooral omdat de borst dan open is maar wel de rug bedekt. Vind ze nog best prijzig trouwens!
Ik ben een beetje bekend in de Dravers wereld en naar mijn weten lopen ze ook aan de hand gewoon links van het paard. Misschien is het dus gewoon de voorkeur van Mattie :D

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:10

Is trouwens goed om je paard links en rechts te laten lopen.

Ik heb er vaak 2 bij me dus ze moeten wel ambidexter zijn (links en rechtshandig :+)

Je mag trouwens zelf bepalen of je links of rechts wandelt op de weg, let wel als wandelaar!!
Met paard ben je nog steeds bestuurder en is je plaats rechts op de weg. Of de geleider dan links of rechts van het paard loopt staat niet beschreven.

Bovendien heeft de politie er toch geen verstand van :P


Gister heeft het hier de hele dag geregend. Zelfs het laatste beetje droge paddock was gisteravond niet meer droog.
Gelukkig is het dan altijd wel weer snel weg.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:35

Paxine: Ja, ik vind ze ook best prijzig, inderdaad. Hypostore had een leuke aanbieding van een amigo stapmolen deken, maar daar zit direct vulling in, en dat wil ik niet.
Nou ja, dan zal hij het wel gewoon prettiger vinden, haha!

Onali: Ben ik het mee eens idd. Ik pakte Zohra ook regelmatig rechts, maar alleen als het rustig was op de weg. En inderdaad, als geleider ben je nog steeds bestuurder, maar volgens mij zijn de paardenmensen zo ongeveer de enigen die dat ook echt weten. :') Maar dan, wij zouden officiëel ook op de 80 km/h weg moeten lopen in plaats van op het fietspad. Vind ik dit toch iets veiliger.