Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Op zo'n momenten, als er dan echt wat gebeurd, dan ben ik altijd de rust zelve
Maar achteraf gaan de radartjes weer draaien "wat als die nu.... " Echt stom 
(er zijn er natuurlijk ook goede, gelukkig maar). Ben wel van plan als binnenkort alles weer ok is op stal om terug wat lessen te nemen en die instructeur kan mij ook wel helpen met mijn problemen, ben ik zeker van. En deze week gaat stalgenootje toch eens te voet mee gaan om te kijken..
Vind het ook stom dat je wel tips kan halen via internet, hoe te reageren als je paard schrikt ed, maar dat is nooit zoals bij ons. Altijd in een piste of ergens met ruimte, maar wat kan je dan op een smalle weg met aan 2 kanten mais en een tactor die tegen 60 km/u langsraast? Dat soort dingen gebeuren hier, niet die dingen die je in de filmpjes ziet
En daarnaast mag hij ook zo weinig, kan hem niet fel buigen of in draf zetten of wat je dan ook vaak krijgt als tips.. Dus dat beperkt ook enorm, kan bij wijze van spreken alleen maar rechtuit met hem stappen, ruime bochten en dat is het. En dan moet hij dan gewoon braaf doen, met alles wat langsraast of op hem afvliegt 
ze is gewoon heel erg alert, terwijl mijn andere paardjes dus helemaal niet zo is, moest er erg aan wennen, want als ze alles zien wil niet zeggen dat ze daar bang voor zijn.
heb me inmiddels wel aangemeld.

) en dan vind ik het gewoon eng, want 1 verkeerde beweging (van pony of andere betrokkene) en het kan grote gevolgen hebben.. en ik ben hang voor die gevolgen 
). Daar moet ik echt vanaf. En verder gewoon gaan km's maken, door hem in de paddock te laten staan los ik ook niks op.. Dus dat gaan we vanaf straks doen (eerst paar uur slapen)
En er vanaf springen zodra ik het niet vertrouw, ga ik echt doen
Want dan is er ook meteen geen probleem meer en ik kan tegenwoordig toch erop zonder opstapje dus komt wel goed .. en anders maar te voet terug, met zijn tempo zijn we toch nooit ver weg
Dat focussen doe ik dus ook.. en ik weet dat het niet mag
[***] ziet doorgaans ook alles, alleen wel op een fijne manier, gewoon gezellig rondkijken. Dat stoort me verder ook niet. Het gaat meer om de onverwachte/snelle dingen, want wat hij ziet aankomen is eigenlijk nooit een probleem, tenzij iets niet blijkt te zijn wat hij verwacht, dan uiteraard weer wel.. En zo heeft elk paard wel iets zeker? 
en vrijwel in een tractor of vrachtwagen kruipen daar is ze dan totaal niet bang voor. Ik blijf ook niet koste wat het kost erop zitten. Bij ons moet ik langs kassen (je moet er toch niet aan denken dat je pony in een kas springt...) waar van die enorme vrachtwagens voor de bloemenveiling langskomen en waar je dan ook niet kunt uitwijken op bepaalde stukken. De tractoren die ik tegenkom zijn van de plaatselijke boeren / loonwerkers en die kennen me wel, dan rijden ze wat langzamer als ze me zien dat is wel erg fijn.

Werkt dus niet bij pony, enige wat je dan bereikt is dat hij zich parkeert bij een pluk gras en gewoon zijn ding doet, inclusief zijn kont de weg op draaien als er net een auto passeert. Dat was dus niet voor herhaling vatbaar .. dan maar actief gaan rijden. En het werkte!
Maar auto met rammelende aanhanger was geen probleem, grote rode bestelbus die op de smalle weg veel te snel langszoefde ook niet. Verder alle punten gedaan waar hij bij eerdere ritten zo schrok (zelfs 2x, heen & terug, express gedaan) en nergens een probleem!
En terwijl je gewoon met een los teugeltje stapt die leadrope als een helikopter boven & langs je zwaaien is ook wel best lollig

(op het einde had ik hem zover dat als ik zei "[***], doorstappen" en een geluidje maakte dat hij zelfs in een drafje ging, vond ik wel cool
).
die in land terug gezet willen we onze weg vervolgen, stuiterballen waren het in het bos,
kom je net uit bos in landweg loslopende schapen tegen, *geen idee waar vandaan die kwamen * 

Overigens rijd ik daarnaast zelf ook nog volop dressuur, maar vind ik juist de veelzijdigheid en afwisseling onwijs leuk 
Paarden kenden elkaar niet, maar die vonden het ook best gezellig samen. Ik was alleen even iets te ongeduldig met m'n endomondo, ipv op pauze tijdens de lunch, zette ik 'm al uit, dus toen we verder reden weer opnieuw aangezet, uiteindelijk ruim 15km gereden vandaag, en we hadden absoluut geen haast vandaag 
fobie. Had ze vroeger ook voor schapen maar dat is er gelukkig een heel eind uit tegenwoordig
Wel jammer dat de pauzeplaatsen allemaal nu net een tikje verder zitten dan eerst 

Wel fijn dat we gewoon nog dezelfde rondjes & paden kunnen doen, alleen dan komende vanuit een andere richting
Ook exact dezelfde gemiddelde snelheid als gisteren gereden.. is ook een kunst op zich
En oh ja, heb ook klein galopje gedaan, dat kan pony toch nog

We zijn dankzij de trailerlaadtraining en Fleur weer een heel stuk verder!!
ziet er heerlijk uit!
ik laat me niet zo snel van de wijs brengen
poown was ook erg braaf. Gelukkig geen zon en wel wind, dus wel weinig dazen, dat was fijn.